Vaknetwerk NaSk Bijeenkomst 1

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Leerlijnen en praktijklessen in het VSO
Advertisements

Workshop Handelingsgericht werken
6 sleutelbegrippen lesopbouw
Les 7: het voorbereiden van een les
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
Ijsselronde-pabo opleiden doe je samen.
Informatie- avond groep 6
Resultaten BPV-evaluatie
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Den Haag 13 november 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
Informatiebijeenkomst. Lerarencompetenties Overzicht bijeenkomsten 1.Leren leren 2.De basisschool 3.Ontwikkeling van kinderen en creatief proces 4.Lesopzet.
Bijeenkomst September 2015
verhoudingen – breuken – procenten - kommagetallen
Studieloopbaancoaching 1 kwartaal 2 Leer jezelf kennen
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Praktijkervaring en reflectie
Docent: Jennifer de Vries-Aydogdu
Agnes Braam & Frank van der Vooren
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
Bijeenkomst September 2015
Periode 1 KOP Thema 2, week 1.3 Directe instructiemodel- lesformulier- beginsituatie 15 september 2014.
Didactiek rondom practicumverslagen: Inhouden, werkvormen en materialen voor de lerarenopleidingen Gerald van Dijk, Hogeschool Utrecht W. Kuiper, H. Eijkelhof,
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
Vakdidactiek Bijeenkomst 2 periode 2 16 november 2015.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Aanleren van taalgerichte bètadidactiek: Mogelijkheden in de lerarenopleiding
Basiscursus Onderzoekend en Ontwerpend Leren De rol van taal Carmen Damhuis & Heleen van Ravenswaaij.
Start Oriëntatie Stage/ Werkplekleren
Programmeren met kinderen
Adolescentenpsychologie en leerlingbegeleiding
Virtual Reality in de les
Reken je (niet) rijk.
Paspoort griekse goden
Hannah Wielenga januari 2017
Daphne Keller 30 augustus 2017
Passend onderwijs.
Diepteverwerking (onderdeel van EA4X0)
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Opdracht: SV hfst 6 Handb. Taalgericht Onderwijs (e1)
Diepteverwerking (onderdeel van EA4X0)
Mijn visie op onderwijs
Verschillen tussen leerlingen en differentiatie in de les
Adolescentenpsychologie en leerlingbegeleiding
Schoolgroepbijeenkomst
taal speelt een rol in alle vakken
Elke les is een taalles Welke taalsteun hebben mbo-studenten nodig?
Programma van vandaag uur Opening (aandachtspunten) uur De taken/rol van een teamleider: Dick Mol(teamleider, Entree.
Het succes van de taalbewuste docent
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Historisch redeneren in combinatie met Taalgericht vakonderwijs
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Daphne Keller 29 augustus 2018
Stages in klare taal Daphne Keller - stagecoördinator
Aankomend & Aansluitend Tweedegraads lerarenopleiding
Cijferloos lesgeven bij talen
20 september 2018 Sector zorg&welzijn
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Universitaire Pabo van Amsterdam
Kopopleiding Gert de Goede Lerarenopleider NaSk Oktober 2018.
The Future Teacher 3.0.
Werkplekleren Dorrith Pennink
Transcript van de presentatie:

Vaknetwerk NaSk Bijeenkomst 1 Ruud Kok Wouter Spaan Dorrith Pennink Gert de Goede Stefan Dekker

Programma 17.15 Kennismaken 17.30 Taalgerichtvakonderwijs: voorbeelden 17.55 Koppeling opleiding en werkveld 18.30 Diner 19.15 Parallelsessies: BO-3 (tweedejaars) BO-5 (derdejaars) LPO (vierdejaars) 20.00 Gezamenlijk afronden en vooruitblik volgende bijeenkomst

Kennismaken Wie ben je? Wie begeleid je? Welke school/type onderwijs/klassen? Hoeveel ervaring heb je in begeleiden? Wat zijn de leuke/minder leuke kanten van begeleiden?

doelstelling Begeleiding op school en op de HvA meer op elkaar afstemmen; Feedback op lesvoorbereidingen en lessen komt overeen met activiteiten rond TVO op de HvA; TVO op de HvA sluit aan bij de praktijk (bij koppeling werkveld en opleiding).

TVO

TVO inhoud Boek DAT-CAT: paragraaf analyseren Analogieën gebruiken Context: drieluikjes Overig Vooral aan de hand van opdrachten voor onze studenten

Intro: Reken je dit goed? Vraag: Wat zijn enzymen? stoffen die scheikundige versnellen zonder daarbij zelf verbruikt te worden scheikundige prosessen die versnellen zonder daarbijzelf verbruikt te worden die zitten in het speeksel en in sommige sappen ze nemen zetmeel, eiwitten, koolhydraten en vetten op. kleine bactiëren. scheikunde stoffen die procesen versnellen zonder daar bij te verbruiken

DAT-CAT: Paragraafanalyse Dagelijks Algemeen Taalgebruik versus Cognitief Academisch Taalgebruik Paragraaf water: HV 2 Analyse: Nieuwe CAT-woorden? Betekenis in DAT? Ondersteuning van afbeeldingen? Ondersteuning van context? Lastig te begrijpen stukjes?

Analogieën TWA: Teaching With Analogies (Herr) Introductie van het doelconcept; Terugblik op het analoge concept; Belangrijkste kenmerken van doelconcept en de analoog; Maak duidelijk welke overeenkomsten er zijn; Maak duidelijk welke beperkingen er zijn; Trek conclusies, hopelijk automatisch;

Analogieën Maak duidelijk welke beperkingen er zijn; TWA: Teaching With Analogies (Herr) Introductie van het doelconcept; Terugblik op het analoge concept; Belangrijkste kenmerken van doelconcept en de analoog; Maak duidelijk welke overeenkomsten er zijn; Maak duidelijk welke beperkingen er zijn; Trek conclusies, hopelijk automatisch;

Opdracht analogieën Welke analogieën: Heb je in de klas gehoord? Gebruik je zelf? Gebruik je zelf bewust niet? Wat zijn de beperkingen van de analogie? Welke analogieën voor elektriciteit ken je? Voordelen? Nadelen? Beperkingen?

Context: drieluikjes Dagelijks leven Laboratorium Theorie

drieluikjes DAGELIJKS LEVEN LABORATORIUM THEORIE Water is vloeibaar bij kamertemperatuur Water heeft een hoge verdampingswarmte Watermoleculen hebben een permanente dipool Verbranding gaat meestal gepaard met vuurverschijnselen Voor een verbranding is zuurstof nodig Produkten van een volledige verbranding zijn oxides van elementen Zilver is grijs-glanzend Zilver geleidt de elektrische stroom Door het kristalrooster heeft zilver vrij beweegbare valentie-elektronen

Overig Taalvaardigheden: receptief en productief; Concreet – schematisch – abstract; Kwadrant van Cummins (context en abstractieniveau); Taalsteun: woordenschat, lezen en schrijven; Visualisaties begrippen: mindmap, venn-diagram, …; Modelleren en scaffolden; …

In de praktijk? Wat kunnen jullie wel gebruiken bij begeleiding? Wat kunnen jullie niet gebruiken bij begeleiding? Aanvullingen, vragen?

Koppeling opleiding en werkveld Welke input hebben jullie voor onze opleiding? Wat vind je goed? Wat kan er beter? Wat mist er? Werkvorm Drie posters Post-it’s Plenaire inventarisatie

Diner

Parallelsessies Begeleiders van tweedejaars: BO-3 in KSH04A38 met Wouter Spaan Begeleiders van derdejaars: BO-5 in TTH05A22 met Ruud Kok Begeleiders van vierdejaars: LPO in KSH04A37 met Gert de Goede

Parallelsessie 1: tweedejaars Beroepsopdracht 3: Leren van leerlingen en effectieve interactie in de les. Overzicht Onderwerpen Toetsing Koppeling aan werkplekleren

BO3: overzicht Beroepsopdracht 3: Leren van leerlingen en effectieve interactie in de les. Doel: gereedschapskist vullen met mogelijke handelingen zowel pedagogisch als didactisch. Lessen: donderdag 3 x 50’ Docenten: Joke de Jong, John Hukom, Wouter Spaan Boeken: Lessen in Orde (Teitler) Directe Instructie (Ebbens & Ettekoven) Taalgericht Vakonderwijs (Haijer & Meestringa)

BO3: onderwerpen (1) Veeeeeeel mogelijke handelingen plus theorie: CAR-model; Escalatieladder; Veilig leerklimaat; Groepsdynamica (norming, forming, storming); Vragen stellen; Fast Feedback Samenwerkend leren; Taalgericht VakOnderwijs plus interventies; ICT-gebruik.

BO3: Toetsing summatief BO3a: vragen stellen en fast feedback: Les ontwerpen; Les geven; Les evalueren; Let op: beoordeling wpb-er nodig; BO3b: didactische/pedagogische handeling observeren Handeling kiezen op basis van probleem en theorie; Observeren met observatiekader; Analyseren; Aanbevelingen voor eigen praktijk geven.

BO3: Toetsing formatief Show-and-Tell Actueel onderwerp over onderwijs of nask; Portfolio: Dossiers bijhouden; Drie aangereikte handelingen uitgebreid bespreken; Wat past wel en niet bij mij als docent? Theorie gebruiken.

BO3: koppeling aan WPL2 Lessen geven; Veel uitproberen; Theorie toepassen; Evalueren; Observeren;

BO3: vragen, opmerkingen?

Parallelsessie 2: derdejaars Beroepsopdracht 5: Omgaan met verschillen Doel: (HvA)-theorie koppelen aan lespraktijk/stage/werkplekleren Lessen: maandag, 6x 50’ Docenten: Karen Slot en Ruud Kok Boeken: HGW in het voortgezet onderwijs van N.Pameijer et al. Differentiëren is te leren van M Berben en M van Tesseling

HGW: handelingsgericht werken

Opdrachten (I) BO-5a bestaat uit twee summatieve onderdelen:   Vakoverstijgend klassenoverzicht Keuzeopdracht: Vakspecifiek klassenplan en begeleiding subgroep en uitvoering óf Individueel handelingsplan en uitvoering BO-5a bestaat uit één formatief onderdeel: Workshop over leerstoornis

Opdrachten (II) BO-5b: LIO-start assessment PPO 45’ assessment met HvA-assessor Formatief Bewijsstukken in portfolio 360°-Feedback Zelfevaluatie Video-compilatie WPL-3 moet af

PPO: inhoudelijk

Koppeling met WPL-3 WPL-3 duurt tot half januari, daarna doen ze een minor en geen stage meer. Tenzij … Opdrachten uit BO-5 gaan ze op school uitvoeren: Klassenoverzicht Groepshandelingsplan of individueel handelingsplan Nodig voor BO-5 opdrachten: Toegang tot LVO/Magister Ruimte om te bevragen/enquêteren/enz. Ruimte om plan uit voeren en te evalueren Feedback

Handelingsplan Kan pedagogisch/sociaal of didactisch zijn

Wat hebben jullie er al van gemerkt?

WPL-3 Hoe loopt het? Begeleiden Beoordelen Vakdidactische indicatoren

Plenair: Begeleiden Waar heb je behoefte aan? Waar loop jij of je student tegen aan? Welke tips heb jij voor de opleiding? Wat zie jij als recente ontwikkelingen in “het veld”?

Vooruitblik naar volgende bijeenkomst Volgende bijeenkomst: woensdag 7 februari 2018

Afsluiting Site voor het vaknetwerk: https://extranet.mijnhva.nl/nl/vak/Paginas/NaSk.aspx Site met info over werkplekleren: https://extranet.mijnhva.nl/nl/stage_werkplekleren/tweedegraads/Paginas/default.aspx Vragen? Opmerkingen? Prettige avond en tot ziens!