Eindproject informatica

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
informatica keuzevak in 4- en 5-havo
Advertisements

informatica keuzevak in 5- en 6-vwo
PROFIELWERKSTUK Hoe kunnen wij je helpen?.
Project Software Engineering
Stijn Hoppenbrouwers Software Engineering les 1 Algemene inleiding en Requirements Engineering.
Workshop harde schijf indelen
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Software Architectuur Over de samenhang der dingen = Over de connecties tussen componenten Over de afhankelijkheden tussen modules Over de belangen van.
BattleBots The school battle.
> Volgende week krijgen jullie het eindcijfer > Beoordeling uitsluitend door opdrachtgever > Voor begin pitch: lever in pitchdocument en reflectie (met.
De kern van projectmanagement
HALLO OPLETTEN : Waarom sql DOEN : Introductie opdracht
Hoofdstuk 4 Globale structuur van een project
Op weg naar de projectproducten
Inleiding Software Engineering
Debriefing 24 januari 2012.
Research & Development 1 Tom Heskes Voorjaar 2006.
Research & Development 1 Tom Heskes, Erik Barendsen, Peter Lucas Voorjaar 2007.
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER
ICTB/NB Projectmanagement.
Informatica in de Tweede fase Havo en VWO. De uitgangspunten Informatica is een vak in de vrije ruimte voor de havo 240 slu (voor het vwo 280 slu) het.
Ontwerpprojecten Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis.
Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis
2IO20: OGO 1.2 Van Model tot Systeem Ed OGO Hoe leer je ontwerpen? –doen: stap voor stap + terugkijken Telkens: –modelleren: probleem terugbrengen.
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Model VS UAVgc op basis van SE
HBO-I Conference Tour RUP| versie 1.0 | 18 maart 2010 RUP toegepast binnen DUO Een korte impressie hoe we binnen DUO RUP ingevoerd hebben (aan het.
LauwersCollege Buitenpost Informatica
Workshop Fondsen werven
Het bacheloreindproject (BEP) 1BT04 / 1GT04
Eindproject informatica
TIRPRJ01 (a en b) TIRPRJ01a – lesweek TIRPRJ01b – lesweek
Plan van Aanpak (PvA) = Projectplan
Hogeschool van Amsterdam - Interactieve Media – Internet Development – Jochem Meuwese - -
?.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Onderzoeksvaardigheden 3
1 Software Engineering EINDPROJECT INFORMATICA. SOFTWARE ENGINEERING 2 Managen van grotere softwareprojecten Onstaan uit noodzaak: betrouwbare software.
Turing deel 2 Hoofdstuk 8 Programmeren met Java Objectgeoriënteerd programmeren, klasse Applet, variabelen (primitieve typen en referentie typen), arrays.
I NFORMATICA, IETS VOOR JOU ? Kies bewust Voorlichting HAVO-VWO Juf Greijmans.
Ontwerpend aan de slag met techniek Martijn Weesing – iPabo Inka de Pijper - NEMO Ecent Conferentie De leerling als ontwerper 20 mei 2015.
Peel en MaasNet.nl Het digitaal geheugen van Peel en Maas.
Efficiënt onderhandelen Beter, sneller, goedkoper 11 februari 2016 Bart van Reeken.
Programmeren. Wat is programmeren? Het schrijven van opdrachten voor de processor De processor “spreekt” machinetaal:
Eindproject informatica
Welkom bij de presentatie van de Cube of Life, gemaakt door Team Z.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Programmeren.
Software Development fundamentals
BEGINNER EV3 PROGRAMMEER Les
HERZIENING INFORMATICA DEEL 1.
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
Lectora als ontwikkeltool voor interactieve multimedia programma’s
Digi(bord)boek project <titel project>
ICT ICT & MEDIADESIGN INFORMATICA
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Stellingen Het VMBO-examen verandert m.i.v. examen 2018
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
INFORMATICA Hoofdstuk 13 - Projectmanagement.

Eindproject informatica
Eens / oneens IK DENK NA VOORDAT IK BEGIN
Technisch Ontwerp inhoud
Stap drie bij projecten
Software Development fundamentals
Art & Design Grafisch vormgeven
Art & Design Grafisch vormgeven
Netwerken & Internet 1.
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Transcript van de presentatie:

Eindproject informatica Software Engineering

Software engineering Managen van grotere softwareprojecten Onstaan uit noodzaak: betrouwbare software Grote projecten gestructureerd aanpakken Heel precies specificeren: Wat gaat er precies gemaakt worden (eisen) Wie gaat wat precies doen (taakverdeling en planning) Wat is er precies gedaan (documentatie en verantwoording)

Eindproject Informatica Ontwikkelen van een groot informaticaproduct in teamverband Doorlopen van een volledige ontwerpcyclus volgens het waterval model Eindproduct belangrijk, maar projectmanagement en proces zeker ook. Weging: Product: +- 65% Proces en documentatie: +- 35% Grofweg vergelijkbaar: profielwerkstuk

Groepjes Groepjes van 3 Verschillende rollen (vaak meerdere rollen per persoon of meerdere personen per rol): Projectleider (verplicht!) Programmeur Grafisch ontwerper Gamedesigner (game) Leveldesigner (game) Databaseontwerper (php) Tester ...

Watervalmodel Verschillende fasen. Elke fase levert een mijlpaalproduct Fasen lopen in elkaar over Analyse Ontwerp Implementatie Acceptatietest Documentatie/oplevering

Analyse Vaststellen eisen (indien van toepassing: in overleg met opdrachtgever) Maken projectplan (startdocument) Taakverdeling Tijdsplanning Beknopte beschrijving van de projectinhoud

Ontwerpdocument Dit is een vervolg op je startdocument, met een stuk meer diepgang: Specificeer precies alle onderdelen van je project/product Gebruik zo concreet mogelijke beschrijvingen en getallen Dit document moet de kwaliteit van het eindproduct meetbaar maken Het document maakt onderscheid in WAT en HOE WAT ga je precies maken HOE ga je dat voor elkaar krijgen

Ontwerp: Functionele Eisen Welke functionaliteit heeft het product? - Wat kan het? - Wie is de doelgroep? - Welke handelingen kan de gebruiker verrichten en wat is dan het resultaat? - Wat voor input en output is er mogelijk? - Welke onderdelen bevat het? - Hoe ziet het eruit? (welke schermen, knoppen en layouts zijn er?) - Welke systeemeisen zitten er aan? - … De dingen die je hier beschrijft, komen later terug in je acceptatietest: Voldoet het eindproduct aan alle eisen en bevat het de beloofde functionaliteit?

Ontwerp: Functionele Eisen Beschrijf HOE je aan je eisen en onderdelen gaat voldoen: Bedenk verschillende oplossingen voor de deelprobelemen Laat zien wat je hebt overwogen en onderbouw je definitieve keuze Maak een (schematische) opzet van de structuur van de programmacode. Objecten / functies Schermlayouts Webpagina’s Databaseontwerp Te maken afbeeldingen, achtergronden en animaties Te gebruiken geluidsfragmenten en fonts. …

Implementatie Schrijven van code en ontwerp grafische elementen Nauwkeurig volgen van het ontwerp

Acceptatietest Tussentijds test je natuurlijk steeds, maar een acceptatietest heeft een andere functie Acceptatietest: voldoet het product aan de gestelde eisen? Maak uitgebreide lijst testcases Verkeerde invoer Uit het scherm lopen Pagina bekijken zonder ingelogd te zijn. … Als het kan: verhelp bugs nog Onverholpen bugs en verschillen met originele ontwerp moet je toelichten

Documentatie Projectverslag Alle mijlpaaldocumenten Projectverloop (evaluatie van verloop en samenwerking) Logboek! Tijdverantwoording naar Wt Oplossing evt. onenigheid in groepjes Handleiding (in geval van klant)

Deadlines 1. Startdocument: di 19 december 2. Volledig ontwerp: 28 januari 3. Eindprocduct: 10 april (inclusief documentatie en accepatietest) Laatste deadline is nog onder licht voorbehoud i.v.m. SE cijfercontrole.

Technische beperkingen Voordat we de mogelijkheden bespreken: eerst even dit: De benodigde tools en hard- en software zijn erg afhankelijk van je onderwerpkeuze. Houd dat in je achterhoofd! Er kan van aardig wat op de school PC’s, maar zeker niet alles: 3D engines?  Eigen hardware aanleveren/meenemen Speciale tools nodig?  portable versies of eigen hardware Wt heeft wat random hardware beschikbaar in overleg

Keuze Voor het project kun je o.a. kiezen uit: Simulatie of Gamedesign Dynamische website met Php/MySQL/Javascript/etc. Bouwen van een nuttige Android of iOS app Electrotechniek: Arduino of Raspberry Pi From NAND to Tetris (Fundamentele informatica) Eventueel eigen idee (in overleg met Wt uiteraard) ±13 weken -> ± 32 lessen Lessen + thuiswerk = 60 SLU per persoon SE valentie 6 (= 3x een normale PO)

Gamedesign / Simulatie Bouw een game of liever nog een interessante simulatie Kies een geschikte programmeertaal/omgeving: (Python/Pygame, UDK/Unity (3D), Webgame met Javascript …) Denk eens aan: Evolutieprogrammeren (zie bijvoorbeeld: Boxcar2D) Simulatie (met Netlogo of Processing kun je toffe dingen doen) Schrijf een AI of andere MOD voor een bestaande game ...

Php / Mysql ( / JavaScript / jQUERY / … ) Dynamische website gekoppeld aan SQL database Volledig “met de hand” te bouwen. Zelf php taal leren Denk aan bijv: Forum Rating/reviewsite Browsergame …

App ontwikkeling Ontwerpen van een nuttige Android of iOS app iOS (Objective C) vereist Apple hard- en software: zelf regelen! Android (Java) vereist pc met adminrechten: zelf regelen Testdevices: zelf regelen Denk aan: Game of grafische simulatie (libgdx is tof voor android) Handige app voor gebruik in school (open dag bijvoorbeeld) ...

Electrotechniek: Arduino of Raspberry Pi Combinatie van “programmeren en solderen” Arduino’s en Raspberry Pi’s + basis componenten beschikbaar Denk aan: Robotica (bouw je eigen drone die Pokémon kan vangen?) Domotica (automatiseer je huis / kamer) Random coole projecten ter inspiratie

From nand to tetris Fundamentele informatica. Niveau: 1e jaar universiteit (Harvard) Bouw een (virtuele) computer vanaf de grond af op en programmeer een tetris game ervoor Logische poorten -> Hardware -> Machinetaal -> Hogere programmeertaal -> Operating system -> Software Uitdaging voor de echte Informatica held -> (een 10 mee te halen) Zelfstudie!

Digitaal Kunstwerk Kunst en informatica zijn ook een toffe combinatie en bieden veel ruimte voor creativiteit: Computeranimatie (Blender) voor het SGDB Filmgala Interactief kunstwerk voor in de aula met sensoren waar je interactie mee kunt hebben Visualisatie van muziek Duik eens in wat ideeën

Eigen idee Eigen ideeën voor de invulling zijn welkom Informatica gerelateerd Qua diepgang en omvang vergelijkbaar met andere keuzes. Zelfde ontwerpcyclus Zelfstandigheid vereist: Wt heeft niet overal verstand van… 

Start project Brainstorm en oriëntatie (Wt brainstormt graag met je mee) Definitieve groepjes maken Projecttype en onderwerp kiezen (probeer dingen uit!) Experimenteren met gekozen onderwerp Opstellen startdocument voor 19 december