les onderwerp huiswerk 1 Intro; ervaringen + meningen klas

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Beeldvorming (inleiding)
Advertisements

De islam.
Scholing NPZE 6 maart 2014 Omgaan met rouw en verlies
De Islam.
Strategie en Indelingsprincipes
Voortplanting en Ontwikkeling
De levenscyclus van de mens
8.1: Eigen schuld, dikke bult? Intro HC Opdracht HW + nakijken.
Uitleg bij 82-89, historische vaardigheden
Geschiedenis havo 4 - een introductie
Beeldvorming (inleiding)
Christelijke Rituelen
Godsdiensten, wereldwijd Wat geloven zij?
Best practice Doel: deskundigheidsbevordering collega’s
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
Deel 3 Paneldiscussie. Krijgt de christelijke invalshoek voldoende aandacht in de medische zorg? Lieverse: Christenen zijn als minderheid vaak bang om.
Bespreking zinnen i.v.m. 19 en 20 van les 7. Op den duur ?
Visie & Strategie.
Geloof.
Waarnemen en bijstellen
6 september : verkort rooster 7 september: 60 min Spaans 2v september.
Diversiteit binnen de kinderopvang: Over leren kennen van verschillende geuren, kleuren en smaken ICC Gent 2 april 2015 Naïma Lafrarchi Onderzoekster.
Presenteren en communiceren
TOOLBOX ZON.
Bronnen bekijken.
Op kantoor Op de bank Onderweg Naar Huis Wat doe je als de bel gaat…
Terugkoppeling vorige les. Uitleg. Opdracht. Opdracht bespreken. Quiz.
Geschriften en stromingen
H4 De dood.
Levenslooppsychologie Hoorcollege 8
Camille Coussée 1 BaTP B2 DEPRESSIE PREVENTIE.  Betekenis: voorkomen van een ziekte  Doel:  meer kwaliteit van leven  mensen minder/korter ziek 
Psychologieles 5 lesweek 5
Psychologieles 9 lesweek 9 NEARPOD
Leeswijzer bij de bijlagen   In deze bijlagen bij het NVZ-strategiedocument Zorg voor 2020 zijn de belangrijkste grafieken en brondocumenten voor u geselecteerd.
Gezondheid telt! in Boxmeer Kernboodschappen voor lokaal beleid M van Bon-Martens en M Rutten 22 maart 2007.
En dan nu... RECLAME. Tijd voor reclame Hoofdpijn? Nekpijn? Rugpijn? Menstruatiepijn?... Neem een aspirine...Werkt daar waar het nodig is!!! Futloos,
Vroegtijdige stotterbehandeling Het Lidcombe Programma De behandelgids van het Lidcombe Programma kan gedownload worden van de website van het Australian.
KNR 28 september 2016 Prof. dr. M.J.M. Kardol Vrije Universiteit Brussel Immaterieel religieus erfgoed. Goed voor de hedendaagse samenleving?
Groep 8 University Microben
Op wie lijk jij het meest?
Ontwikkelingspsychologie
TOOLBOX ZON.
H4 De dood.
Klassieke Oudheid en levensbeschouwing
Ontwikkelingspsychologie
Onbedoelde zwangerschap
Is er een probleem? Landelijke cijfers en waar hebben we het over?
Huisvesting en Hygiëne
KUBLER ROSS De 5 fasen Ontkenning Marchanderen Woede
Ontwikkelingspsychologie
Beleving tijdens het sterven
Keuzeblok I Wat valt er te geloven?
Wij geloven in de Here God, onze Vader, Die alles gemaakt heeft:
Openbaar onderwijs OBS De Carrousel - Foto: John Oud.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Grafheuvels in de provincie Utrecht
Welvaartziekten Ondergewicht
Klassieke Oudheid en levensbeschouwing
Aandacht voor verlies- en rouw als onderdeel van een goede oude dag
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Wie wonen er in Nederland?
Periode tussen kindertijd en volwassenheid.
Hardlopen.
Rouw bij ouders van drugsgebruikende jongeren
Ongezond gedrag: de rol van het recht VGR, 12 april 2019
Groeihormoon-stoornis..
PICA Eetstoornis. Wat is Pica? Pica wordt ook wel Pica Eating Disorder genoemd Valt onder de eetstoornissen. Een zeldzame eetstoornis. Bij Pica worden.
Transcript van de presentatie:

les onderwerp huiswerk 1 Intro; ervaringen + meningen klas Interview ouder1 2 statistieken; rituelen §2.2 samenvatten 3 rouwen; leven na? werkboekp60, §5 samenvt 4 abortus Lartikel Mvragen 5 euthanasie samenvatting, vragen? 6 Samenvatting, vragen? so oefenen so leren 7 So (cijfer1) 8 Interviewen?, opdracht Interview ouder2 9 So bespreken, werken 10 Interview oef1 11 Interview oef2 Volgende les map inleveren 12 interview presentaties 1,2,3 (cijfer2) 13 interview presentaties 4,5 14 jaarafsluiting reserve

Invalshoeken bij de dood: Biologische … Economische … Historisch-cultureel … Wettelijke … Psychische … Geografische … Enzovoort … Levensbeschouwelijke (levensvragen) …

ervaringen + meningen id klas 1 2 4 5 6 7 8 9 10

les onderwerp huiswerk 1 Intro; ervaringen + meningen klas Interview ouder1 2 statistieken; rituelen §2.2 samenvatten 3 rouwen; leven na? werkboekp60, §5 samenvt 4 abortus Lartikel Mvragen 5 euthanasie samenvatting, vragen? 6 Samenvatting, vragen? so oefenen so leren 7 So (cijfer1) 8 Interviewen?, opdracht Interview ouder2 9 So bespreken, werken 10 Interview oef1 11 Interview oef2 Volgende les map inleveren 12 interview presentaties 1,2,3 (cijfer2) 13 interview presentaties 4,5 14 jaarafsluiting reserve

Wat denk jij? Wat is de gemiddelde levensverwachting in Nederland? Verschilt dit tussen mannen en vrouwen? Zo ja, wie leeft er meestal langer? Denk je dat Nederlanders gemiddeld langer of korter leven dan de meeste mensen op de wereld? Wat is tegenwoordig de belangrijkste doodsoorzaak in Nederland? Denk je dat de meeste mensen tegenwoordig begraven willen worden of juist liever gecremeerd?

1 en 2. Levensverwachting Nederlanders De gemiddelde levensverwachting in 2010 voor mannen was 78,8 jaar, en 82,7 jaar voor vrouwen. Vrouwen leven dus bijna 4 jaar langer dan mannen. Bron: http://www.rivm.nl

3. Levensverwachting NL en andere landen 80 jaar 75 jaar 70 jaar 60 jaar 50 jaar Jonger dan 50 jaar

4. Belangrijkste doodsoorzaken Nederland ? Cijfers van 2010 van het RIVM: 32% gestorven aan kanker 29% gestorven aan hart en vaatziekten 10% gestorven aan een ziekte van de luchtwegen 6% gestorven door gevolgen psychische stoornis 4% gestorven door ongeval of vergiftiging

Tabel 1: Sterfte (absoluut en procentueel) in 2005 naar ICD-hoofdgroep (Bron: CBS Doodsoorzakenstatistiek).

De dood kent de volgende verschijnselen: Zo'n 1 tot 4 uur na het overlijden beginnen de verslapte spieren te verstijven.Dit begint bij het hoofd, de kaken en de nek, ook vormt zich kippevel. Zo'n 4 uur na het overlijden merkt men duidelijk dat het lichaan afkoelt; ongeveer 12 uur na het overlijden voelt het lichaam koud aan. Lippen worden rimpelig, oogbollen worden dof en nagels en haren lijken door te groeien door de indroging en verschrompeling van de huid. Ongeveer een kwartier na het overlijden zakt het bloed door de zwaartekracht en doordat de bloedcirculatie is gestopt, naar de laagst gelegen delen van het lichaam: deze kleuren daardoor paarsblauw (lijkvlekken), waar de hoger gelegen gedeeltes bleek worden. Het lichaam kan gaan opzetten door gasvormige stofwisselingsprodukten. Verdronken lichamen gaan hierdoor weer drijven. http://nl.wikipedia.org/wiki/Dood

Christelijke rituelen Ziekenzalving (Katholiek) Begrafenis Wat zijn rituelen?

Islamitische rituelen Rituele wassing Gebedsdienst in moskee Begraven (niet cremeren) Zo snel mogelijk Liefst zonder kist Begraven met hoofd richting mekka Voor altijd (dus liefst in vaderland) Zo veel mogelijk mannen dragen de kist

Humanistische rituelen Geen vaste rituelen Men zoekt nieuwe rituelen: seculier en persoonlijk.

les onderwerp huiswerk 1 Intro; ervaringen + meningen klas Interview ouder1 2 statistieken; rituelen §2.2 samenvatten 3 rouwen; leven na? werkboekp60, §5 samenvt 4 abortus Lartikel Mvragen 5 euthanasie samenvatting, vragen? 6 Samenvatting, vragen? so oefenen so leren 7 So (cijfer1) 8 Interviewen?, opdracht Interview ouder2 9 So bespreken, werken 10 Interview oef1 11 Interview oef2 Volgende les map inleveren 12 interview presentaties 1,2,3 (cijfer2) 13 interview presentaties 4,5 14 jaarafsluiting reserve

Vijf fasen van rouw Ontkenning Woede “Onderhandelen” (als ik... dan...) Depressie en apathie Acceptatie

Boeddhisme Lichaam vergaat Geen ‘ziel’ Reïncarnatie

Leven na: christelijk + islamitisch Lichaam sterft Ziel gaat verder Dualistisch mensbeeld Vagevuur Beloning en straf

Leven na: islamitisch Dualistisch mensbeeld Geen crematie (opstanding lichaam) Hemel Gezicht naar mekka bij begraven

Leven na: humanistisch - Bijna altijd monistisch mensbeeld - Liever hemel naar beneden dan leven naar boven - Na de dood is het helemaal afgelopen - Leven dus mooier/meer waard door ontbreken afterparty? - Zelfbeschikkingsrecht leven/dood zeer belangrijk

les onderwerp huiswerk 1 Intro; ervaringen + meningen klas Interview ouder1 2 statistieken; rituelen §2.2 samenvatten 3 rouwen; leven na? werkboekp60, §5 samenvt 4 abortus Lartikel Mvragen 5 euthanasie samenvatting, vragen? 6 Samenvatting, vragen? so oefenen so leren 7 So (cijfer1) 8 Interviewen?, opdracht Interview ouder2 9 So bespreken, werken 10 Interview oef1 11 Interview oef2 Volgende les map inleveren 12 interview presentaties 1,2,3 (cijfer2) 13 interview presentaties 4,5 14 jaarafsluiting reserve

les onderwerp huiswerk 1 Intro; ervaringen + meningen klas Interview ouder1 2 statistieken; rituelen §2.2 samenvatten 3 rouwen; leven na? werkboekp60, §5 samenvt 4 abortus Lartikel Mvragen 5 euthanasie samenvatting, vragen? 6 Samenvatting, vragen? so oefenen so leren 7 So (cijfer1) 8 Interviewen?, opdracht Interview ouder2 9 So bespreken, werken 10 Interview oef1 11 Interview oef2 Volgende les map inleveren 12 interview presentaties 1,2,3 (cijfer2) 13 interview presentaties 4,5 14 jaarafsluiting reserve

les onderwerp huiswerk 1 Intro; ervaringen + meningen klas Interview ouder1 2 statistieken; rituelen §2.2 samenvatten 3 rouwen; leven na? werkboekp60, §5 samenvt 4 abortus Lartikel Mvragen 5 euthanasie samenvatting, vragen? 6 Samenvatting, vragen? so oefenen so leren 7 So (cijfer1) 8 Interviewen?, opdracht Interview ouder2 9 So bespreken, werken 10 Interview oef1 11 Interview oef2 Volgende les map inleveren 12 interview presentaties 1,2,3 (cijfer2) 13 interview presentaties 4,5 14 jaarafsluiting reserve