Samenwerkingsverband Passend Voortgezet Onderwijs Noord-Limburg Oktober 2016 De weg van de leerling met specifieke onderwijsbehoeften naar het VO Doel: Voorlichting t.b.v. de onderzoeksprocedure voor leerlingen die uitstromen vanuit S(B)O Marlies Willems Coördinatie Website: www.passendonderwijsnoordlimburg.nl/ Kies: voortgezet onderwijs, ondersteuningsloket, lwoopro
Agenda VO en ondersteuningsmogelijkheden Onderzoeksprocedure bij overgang POVO Criteria: wat is anders
voortgezet (speciaal) onderwijs In schema voortgezet (speciaal) onderwijs VSO PrO praktijkonderwijs VMBO BBL KBL GL TL HAVO VWO SPOP SPOP SPOP LWOO Maasland
Verandering procedure LWOO of PRO Samenwerkingsverband verantwoordelijk voor middelen lwoo en pro Opting out: eigen procedure voor lwoo Was: landelijke criteria - Praktijkonderwijs blijft landelijke criteria
Uitgangspunten Uitgaan van ondersteuningsbehoeften van kinderen: ieder kind de best passende plek, duidelijk vóór de aanmelddatum Huidige samenwerking met basisschool (en ouders) behouden en versterken Uitgaan van de informatie die we nodig hebben om tot een goed besluit te komen, waarbij informatie vanuit de basisschool leidend is en alleen waar nodig aanvullend onderzoek wordt gedaan
Wat is anders en wat niet? Praktijkonderwijs landelijke criteria Cognitie: Intelligentie: 55/60< IQ < 75/80 Leervorderingen (LOVS is leidend): Meer dan 50 % achterstand op minimaal 2 gebieden DLE < 30 bij DL=60 Technisch lezen Spelling Begrijpend lezen Rekenen ! niet technisch lezen én spelling Adaptief getoetst!
Wat is anders en wat niet? LWOO eigen criteria Leervorderingen (LOVS is leidend): Meer dan 25 % achterstand op minimaal 2 gebieden DLE < 45 bij DL=60 Technisch lezen Spelling Begrijpend lezen Rekenen ! niet technisch lezen én spelling Adaptief getoetst! Noemen leerlingen met eigen leerlijn, scores D en E
Wat is anders en wat niet? Onderwijskundig rapport Beschrijving belemmerende en compenserende factoren Beschrijving ondersteuningsbehoeften middels DOD (LDOS) Relevante handelingsplannen, diagnostische onderzoeken, OPP, etc. LOVS gegevens bij aanmelding voor 1 november: t/m eind groep 7 bij aanmelding na 1 november: ook groep 8 gegevens Adaptief getoetst Betrouwbare intelligentiegegevens (niet ouder dan twee jaar) voor Maasland en (twijfel) Praktijkonderwijs (WISC, NIO, NDT) Geen DVL, geen andere sociaal-emotionele vragenlijsten bij LWOO
Adaptief toetsen Toets moet passen bij feitelijke niveau van de leerling Zo niet dan terug- of doortoetsen Stelregel: als de feitelijke uitslag meer dan één leerjaar (in DLE’s uitgedrukt meer dan 10 punten) van de verwachte score af ligt. Noemen leerlingen met eigen leerlijn, scores D en E
Adaptief toetsen Toetsen waar door- of terugtoetsen aan de orde zou kunnen zijn, zijn: Technisch lezen onderdeel Leestempo, Cito LOVS Begrijpend lezen, Cito LOVS Spelling, Cito LOVS Rekenen-wiskunde, Cito
Casus versie datum DLE LA DMT (Technisch lezen) DMT 1+2+3 19-1-2016 versie datum DLE LA DMT (Technisch lezen) DMT 1+2+3 19-1-2016 max. 0.000 CITO Begrijpend lezen M8, 1 20-1-2016 24 0.600 CITO Spelling 26-1-2016 33 0.450 CITO Rekenen M8 + zrm 18-1-2016 41 0.317
Maatwerk Leerling komt op best passende plek in voortgezet onderwijs Vangnet praktijkonderwijs niet nodig Maar: Maatwerk! Samen
Speciaal Passend Onderwijs Bedoeld voor leerlingen die gewoon in de klas mee kunnen doen, als extra voor- en naschoolse opvang aangeboden wordt Leerlingen volgen de reguliere lessen Waar nodig is er extra begeleiding voor, tijdens en na de lessen Leerlingen worden ondersteund in een speciale ruimte binnen de school Plaatsingscriteria (vanuit ondersteuningsloket of vanuit ondersteuningsteam school)
Maasland Twee-jarige onderbouw als brug tussen basisonderwijs en bovenbouw VMBO of HAVO (klas 3) Complexe problematiek Startniveau VMBO-t of HAVO Maatwerk basisberoepsgerichte leerweg – VWO Aanmelding moet vroegtijdig door ouders gebeuren (liefst al in groep 7)
VSO Voortgezet speciaal onderwijs Voor leerlingen waarvoor het reguliere onderwijs of Maasland niet kan voldoen aan de ondersteuningsbehoeften van de leerling Velddijk Impuls Ulingshof De Taalbrug De Wijnberg ….
Onderzoeksprocedure zorgleerlingen vo Doelen: Optimale ontwikkelingskansen voor iedere leerling De juiste plek voor iedere leerling Geen stempel maar hulp Samen Maatwerk Voorbeeld bril
Onderzoeksprocedure zorgleerlingen vo Beeld van leerling en verwachtingen vroegtijdig met ouders bespreken groep 7 Belang van zorg voor leerling staat voorop
Adviescommissie VSO Onderzoek gebeurt op eigen school Adviescommissie (gedragswetenschapper, vertegenwoordiger Maasland en VSO) komt tot advies Bij advies VSO melden Sbao/SO (met ouders) zich bij het ondersteuningsloket voor een TLV VSO. Het ondersteuningsloket vraagt een compleet dossier en nodigt de betrokkenen uit voor een bespreking. Indien het ondersteuningsloket een TLV VSO afgeeft, kunnen de ouders de leerling aanmelden bij een VSO school.
Adviescommissie MAASLAND Onderzoek gebeurt op eigen school Adviescommissie (gedragswetenschapper, vertegenwoordiger VO, Maasland) komt tot advies dat vastgelegd wordt in format) Bij advies Maasland, melden ouders zo snel mogelijk aan bij Maasland Het ondersteuningsteam van Maasland stelt nader onderzoek in en geeft advies over de meest geschikte VO leeromgeving voor deze leerling, nadat ouders zijn gesproken. Via een vast format wordt het advies verstuurd naar ouders en basisschool Indien Maasland de meest geschikte leeromgeving is, wordt de toelaatbaarheidsverklaring Maasland bij het Ondersteuningsloket op basis van de rapportage van Maasland aangevraagd.
Adviescommissie LWOO/PRO Onderzoek gebeurt op eigen school Gedragswetenschapper schrijft voorlopig advies Adviescommissie komt tot advies dat vastgelegd wordt in format. Bij deze adviescommissie is de benodigde expertise om tot het besluit te komen aanwezig. Als voorbeeld: wordt gedacht aan PrO of VMBO dan wordt van beide schoolsoorten een vertegenwoordiger uitgenodigd. Gedragswetenschapper legt in psychologisch verslag advies vast Op basis van verslag en adviescommissie (en onderliggend dossier) besluit het Ondersteuningsloket over een eventuele aanwijzing LWOO of toelaatbaarheidsverklaring PrO .
Wie denkt mee? PO Gedragswetenschapper + VO/VMBO VO/PRO VO/Maasland VSO
Contactpersonen VO namens swv Taalbrug Citaverde/PRO Raayland Wijnberg Raayland/PRO Raayland Talentencampus Venlo Valuas/Wildveld Talentencampus Geijsteren Raayland/PRO Raayland Fontein Bouwens/Wildveld Schans Blariacum/Wildveld Lings Den Hulster/Wildveld Twister Dendron/Citaverde/PRO Raayland Focus Raayland/PRO Raayland Ulingshof Den Hulster/Wildveld Impuls Wildveld
Contactpersonen namens swv Velddijk Gerard Rosebaum Ulingshof Hans Ploum Impuls Ans Janssen Maasland Saskia Park Wildveld Wim Sijbers PRO Raayland Sjraar Arts Valuas Sophie Vocks Blariacum Lilianne Wevers Den Hulster Henny Nijveld Citaverde Gerry Willems Dendron Mano Pallandt Raayland Jos Hebben Bouwens Silvester Frencken
Vragen ?