Getting insights in zorgmarketing

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ondernemen in de praktijk
Advertisements

Over consumenten, gedrag en marketing
STRATEGISCHE PLANNING
Bedrijfspresentatie Promavise
Marktonderzoek Wat is een marktonderzoek? Waarom een marktonderzoek?
Kamer van Koophandel Haaglanden
Werkcollege Marketing blok 2 week 5
Hoofdstuk 10 Concurrentievoordeel creëren
Commercialisatie Fietsen
Stap 1. Waarom een marketingplan?
Opdracht Strategieontwikkeling
Hoofdstuk 4, Interactieve marketing
Hoofdstuk 10 Concurrentievoordeel creëren
Marketing Organisatie Marketing Product product TW positionering Klant doelgroep Promotie promotie Omzet.
Swot analyse
Geld verdienen met trends Les 1. Start Daniella Hefter
Geld verdienen met trends
Business Marketing Management
Integrale zorg een stap verder brengen
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
Projectwijzer 3 H1 Accountmanagement en CRM Middenkader Engineering.
Commercieel beleid en recht
College 2 Marketingomgeving
Midden in de wereld:.
Marketing College 13 Wat weten we nog?.
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
CRM H1 Accountmanagement en CRM Commercieel medewerker.
Visie Missie Analyse fase SWOT analyse Strategische fase Operationele
Marketing College 8 Hoe zat het ook al weer?. Deze week Herhaling stof tot nu toe Aanvullen “Test je kennis” Vragen Antwoorden “Test je kennis”
Marketing H4 Macro-omgeving Junior Accountmanager.
Smart Business Consultants ‘We turn questions into solutions’
Inleiding Concept Product Marketing Vragen? INLEIDING.
Minor ondernemen Financieel Plan en prijsstelling
Basisboek Marketing Hoofdstuk 8 Marketing.
PERSONEELSMANAGEMENT 2. 1 Onderdeel : 2. Omgeving PPT : 1
50.
Wat zijn volgens jou de meest in het oog springende innovaties die van invloed kunnen zijn op opleiden en een leven lang leren ? Welke bedreigingen en.
Strategiekeuzes maken en 1-pagina strategieplan uitschrijven
Marketing voor Starters HOOGEVEEN, 2 DECEMBER 2010 Welkom! 1.
Workshop Verkiezing student-ondernemer maart 2013 Albert Kraaij Kamer ST 3.77 Tel. 070 – (ma en do)
Landelijke Beroepsvereniging Coördinatoren vrijwilligerswerk Corry Baarsma, lid van bestuur AGORA Regiocoördinator vrijwilligerswerk bij grote zorginstelling.
Marketing, Marktonderzoek & Marketing Onderzoek Door Maarten Hageman Tourism Inspiration & Marketing Inspiration.
Hoofdstuk 4 Marketingomgeving Video’s: Kotler en anderen Vragen bespreken Onderzoek Marketingomgeving MKB 2011 en 2012 Theorie hoofdstuk 4 Marketingomgeving.
Workshop verkiezing student-ondernemer 2014 maart/april 2014 Albert Kraaij Kamer ST 3.77 Tel
College 2 Marketingomgeving Video’s: Kotler en anderen Vragen bespreken Onderzoek Marketingomgeving MKB 2011 en 2012 Theorie hoofdstuk 4 Marketingomgeving.
Masterclass Marketing voor kleinere zorgorganisaties 2013 Jan Verschuren BTN Saskia ter Kuile In voor zorg!
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Hoofdstuk 2 Ontwikkelen marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren van marketingdoelstellingen.
Auteur: Felicie van Vree, Susan van Klaveren Datum: 4 februari 2010 Van AWBZ naar Wmo: zoeken naar nieuwe vormen van ondersteuning Susan van Klaveren en.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 6 Marketing. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?
De marketing van kennis
Lancering van Marklinq Dr. Karel Jan Alsem 10 september 2013
Midden in de wereld:.
Marktanalyse voor fysiotherapeuten. Marktanalyse voor fysiotherapeuten.
Zorg met liefde en lef: de kracht van zorgmarketing
Doelen Leerlingen kunnen benoemen wat USP’s zijn Leerlingen gaan in groepsverband actief aan de slag met het de uitwerking van hun productconcept. Periode.
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
SWOT-analyse = kijk naar de sterke en zwakke kanten in je plan
Marketing les 4 Koopgedrag en marktaandeel Product-levens-cyclus
Branding in de zorg Minor Zorgmarketing, ’17 Dr. Karel Jan Alsem.
Menno Jansen, programmamanager Zorginnovatie
Marketing Week 3 les 1.
Marketing Week 3 Les 1 (maandag 11 december 2017)
Bibliotheek, ouderen en sociaal domein Rotterdam, 26 april 2018
Duurzaam ondernemen.
International Business Practice
Hoofdstuk 3 Je verkoopkanalen
MovingFuture Femke Schot, Thomas van Breemen-Schneider, Sanne Wolters, Sam Gilling & Eva Verduin.
Programma Werksessie wachtlijsten in de contractering Introductie
Transcript van de presentatie:

Getting insights in zorgmarketing Minor Zorgmarketing, 18-9-’17 Dr. Karel Jan Alsem

Marketing in drie stappen 18-09-'17

Marktafbakening Verzorgingsgebied zorgaanbieder In zorg heel vaak regionaal! Weinig landelijke zorgmerken! Uitzondering:

Hoeveel aanbieders in de regio? Zorgkaart Nederland: hoeveel fysiotherapeuten in en rond Groningen?

Resultatenanalyse

Interne analyse Twee doelen: Bepaling sterktes en zwaktes ‘Zoeken naar het DNA van de zorgorganisatie’

Treacy en Wiersema Een organisatie dient: eerst in alle drie strategieën een - voldoende niveau te hebben en - vervolgens uit te blinken in één van de drie waardestrategieën Operational excellence Laagste kosten voor de klant: - Lage prijs - Lage andere opofferingen Customer Intimacy Meeste aandacht voor de klant: - Sterk in klantrelaties - Producten en diensten per klant Product Leadership Hoogste opbrengsten voor de klant: - Productkwaliteit / innovaties - Merk

Pas TW toe op je 6 zorgmerken

Stakeholderonderzoek = ‘Marktonderzoek’ Cliënten Mantelzorgers Vrijwilligers Verwijzers Verzekeraars Gemeenten Personeel (& maatschappen) Toekomstig personeel …

Wat wil je weten/meten? Belang van eigenschappen en ‘score’ merk Wat wil de cliënt = behoefte = welke dienstencomponent vindt ie belangrijk? Hoe doe jij het als aanbieder op die eigenschappen = imago = ‘scores zorgaanbieder op dienstencomponent

Kennis – houding - gedrag Hoe bekend is mijn zorgmerk? Welke associaties heeft doelgroep bij mijn merk? Functioneel Emotioneel Ambassadeurschap: NPS ‘Zou u fysiotherapeut Jansen aanraden aan uw familie en vrienden’ (0 = totaal niet, 10 = absoluut wel)

Net Promotor Score

Wie is je klant? Behoeften van klanten verschillen dus: segmentatie o.b.v. Persoonsgebonden variabelen (bijv. leeftijd) Zorggebonden variabelen (bijv. belang nabijheid, of ernst van de zorgvraag) Merkgebonden variabelen (bijv. eigen cliënten of van ander, wel of geen ambassadeurs) Persoonsomschrijvingen: persona’s

Patient journey

Outcomes Zowel ‘harde’ outcomes (value based health care (paper 2)) als ‘Zachte’ outcomes: klanttevredenheid oa door service 18-09-'17

Kwalitatief en/of kwantitatief onderzoek Kwalitatief: dieperliggende motieven enz. of Kwantitatief: aantallen/mate waarin... Checken doelen Segmentatie Dashboard/vergelijkingen Veel verplicht: afreken- en controlecultuur in de zorg! En .... NB Leenke Visser gaat hier veel verder op in!

Sociale media en internet BIG DATA In de zorg dubbel: Veel eigen (deels verplichte) metingen (zorg is evidence based!) Sociale media/internet!

Bedrijfstakanalyse (1) 3 onderdelen Macro-omgeving = ontwikkelingen/trends buiten de zorgmarkt PDESTE Politiek (‘Den Haag’) Demografisch (oa vergrijzing, ontwikkelingen in wijken) Economisch (oa conjunctuur) Sociaal Cultureel (leefgewoonten, normen: kan snel veranderen!) Technologisch (ehealth!!!!) Ecologisch (duurzaamheid)

Bedrijfstakanalyse (2) Marktontwikkelingen Vraag naar categorieën zorg Voorspellingen!

Bedrijfstakanalyse (3) Bedrijfstakstructuur, o.a. Model Porter Bijv welzijn vs zorg

Macht verzekeraars

Uitkomst bedrijfstakanalyse Aantrekkelijkheid van een markt of deelmarkt In een portfolio-analyse te gebruiken om bijvoorbeeld markten van thuiswonen en verpleeghuizen te vergelijken 18-09-'17

Concurrenten- en partneranalyse Individuele andere aanbieders Vaak samenwerking in de zorg, bijv de stouwe p.150

Resultaat 18-09-'17

Samenvatten in SWOT 18-09-'17

Richtlijnen bij SWOT Zoeken naar conclusies/uitkomsten/’meningen’ Ideeën voor innovatie opdoen 18-09-'17

Opdracht Neem 1 van de 6 zorgaanbieders die je hebt geanalyseerd Voer de analysefasen uit op basis van eigen materiaal en inzichten en op basis van gesprekken met minimaal 3 cliënten Vat alles samen in een rapportage in de vorm van een PPT! Met een inleiding, middenstuk/’hoofdstukken’, en conclusies/SWOT. Max. 30 sheets (plaatjes mag, graag zelfs!), in te leveren als handout met 2 sheets per pagina. Mailen uiterlijk dinsdag 26 september 23:59 naar KJA 18-09-'17

Karel Jan Alsem k.j.alsem@pl.hanze.nl