Workshop H – Hoe maak je onderwijs in een leerbedrijf?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Stage bij Technische Informatica
Advertisements

Implementatie ECK Op een nieuwe manier bestellen, betalen en leveren van leermateriaal 1.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 STAGE Voor stagedocumenten ga naar: Stagevoorlichting MT januari 2013 Leren.
RAJ Luijsterburg / SUMMA-techniek / Eindhoven
CiR/menukaart/J. Gerritsen/C. Winkel/april 2008 Competent in Reiswerk Menukaart J. Gerritsen / C. Winkel.
Zelf je koers bepalen… Btg ESB&I 12 november 2008.
Online Marketing in het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
Van, voor én door het onderwijs.
Good Practice Locatie Alphen aan den Rijn
Nederlands en vakleer samen in de BPV
Het geven van een workshop
Hoofdstuk 3 Inzet voor een project
Kenniskring Orde en veiligheid. Rol ECABO Visie praktijkgericht leren Scholing praktijkopleiders Sectorplan 2009.
Beoordelingssystematiek als motor voor flexibilisering beroepsonderwijs CompetentCity 2008 Jan Gerritsen.
Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Inleiding in de methode
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
3600 feedback kwaliteit BPV Kwaliteitsspiegel
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
LauwersCollege Buitenpost Informatica
Korte introductie tot het principe
Resultaten BPV-evaluatie
MBO Oosterhout Onderdeel van ROC West-Brabant
Workshop Fondsen werven
Het belang van een stage
Het belang van een stage
met studievaardigheden
Mijn opleidingsbeeld.
MODE EN DESIGN & PRESENTEREN EN STYLING
Persoonscertificering. Waartoe? Nederland heeft Q nodig Wij zijn trots op ons werk en beroep Wij zijn vakgenoten die een hoogwaardig niveau nastreven.
Solliciteren: wat wil ik?
Thema 1: Beelden van onderwijs Thema 1 Beelden van onderwijs Elk thema bestaat uit een onderzoeksdeel (taakgroep) en een theoriedeel (colleges)
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Praktijkervaring en reflectie
Praktijkbegeleiders bijeenkomst verkenning van de mogelijkheden voor een samenwerking 18 november 2015 Filmpje..\..\Algemeen\Herziening mbo_ Wat levert.
Profilering Design MBO. “Ik ben op aarde om een omgeving vol liefde te creëren, met passie te leven en mijn meest opwindende dromen waar te maken”
Kiezen voor keuzedelen
Dairy Training Centre Leeuwarden & Oenkerk. Voortzetting PTC+ Trainingscentrum (commercieel) Geven certificaten uit Praktijkgericht Training aanbod gericht.
Regionaal Talent Centrum
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Programma vandaag Economieprogramma Onderneem ! Jaarrooster Kennis ophalen De Grote Verandering Stage-opdracht.
Beroepsgericht onderwijs (BGO)
Studieloopbaanbegeleiding
Met Minder Meer en Beter
Ambulante Begeleiding
Opdracht voor Orienterende stage EA2X0
Creatief Ketengericht Ondernemen
Pedagogisch werk KD 2016.
VAD bijeenkomst 1.7 Welkom, mededelingen
Ouderavond 24 oktober 2017 WELKOM Ouders - verzorgers – begeleiders.
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Acceptatie en Adoptatie 1A_TVB01
Kiezen voor keuzedelen
Betrouwbaarheid van informatiebronnen
SCHRIJF JE SOLLICITATIEBRIEF EN CV
Marketing as a service ‘Hoe ziet de klantreis voor onze verschillende klanten eruit?’ Hoe wordt touchpoint ‘formulieren’ ervaren? ‘Zijn de formulieren.
Schooljaar met 4 periodes
Bedrijfseconomie, Ondernemerschap en Financiële Zelfredzaamheid
Ondernemerschap Jullie zijn gestart aan het laatste studiejaar en met nog een paar maanden te gaan komt een diploma steeds dichterbij. Om dit diploma te.
Werkveldbijeenkomst Z&W 19 Juni 2018
Vandaag Opening Inleiding keuzedelen Splitsen in twee groepen
Hoofdstuk 3 Wat gaat de beginnend beroepsbeoefenaar
Werkveldbijeenkomst Dienstverlening
De leefstijl van de eerste jaars mbo studenten Beweging en voeding
Methodisch handelen Week 5 les 4. Methodisch handelen Week 5 les 4.

Stages in klare taal Daphne Keller - stagecoördinator
UNICEF België en HIVA / KULeuven
Zichtbaarheid Creëren
Basisschool De Dassenburcht NUENEN
Leerhuis WBC Aan de Pas Start
Transcript van de presentatie:

Workshop H – Hoe maak je onderwijs in een leerbedrijf? Het opzetten van een (student)leerbedrijf is één ding, maar hoe bouw je nu onderwijs binnen zo’n studentbedrijf? Hoe creëer je meerwaarde ten opzichte van ‘stage maar dan op school’? Op basis van de ervaring bij Flash (MBO Oosterhout) gaan we na wat hiervoor nodig is. Alex de Jongh (Projectleider MBO Oosterhout)

Jouw doel: Wat wil ik weten? Welke/wat voor informatie wil ik meenemen? ……………………………………………………. Stel a.u.b. vragen, naar aanleiding van bovenstaande!

Aanpak workshop Algemeen MBO Oosterhout (Flash) Vragen beantwoorden in groepjes van 4 of 5 personen Resultaten opschrijven en kijken waar overlap zit Mijn visie/analyse op de resultaten o.b.v. ervaring bouw MBO Oosterhout (Flash)

MBO Oosterhout JIJ WIJ ONDERNEMEND

Jij Individueel leertraject It’s Learning Jouw beroep Op niveau Vakgericht Projecten Praktijk opdrachten

Wij Samenwerken Tussen opleidingen Praktijk opdrachten Jaargenoten Opleidingsgenoten Tussen opleidingen Talen Computervaardigheden Socco Projecten Praktijk opdrachten

Ondernemend Zelf erop af Werken in de praktijk Projecten bedenken en uitvoeren Opdrachten aannemen, uitwerken en verwerken voor opdrachtgevers Trainingen in de praktijk Weten wie je bent en waar je staat

De Vragen

Hoe beschrijf je een onderwijsleerbedrijf (OLB)? Wat vind je van een SLB? Wat is het voor jou? Is een OLB belangrijk voor het onderwijs? Waarom wel/niet? Past een OLB in het onderwijsprogramma? Moet een student een vaste periode naar een OLB? Is een OLB vervanging voor BPV? Zijn opdrachten van een OLB mogelijk vervanging voor projecten/simulaties? Moeten externe opdr. gekoppeld aan een OLB?

Inventarisatie

Hoe zou jij dit inzetten/aanpakken? Vraag om een financiële administratie op te zetten voor een sportvereniging. Schoenendoos wordt aangeleverd! Vraag om een logo te ontwerpen voor een op te zetten stichting met bijpassende website en een promotiefilmpje

Concreet Opdracht gaat naar student(en) Onderwijsleermiddelen zijn aanwezig op locatie Student vraagt om uitleg als hij er niet uit komt Er wordt verwezen naar literatuur Indien niet helder volgt uitleg (evt. Groepsgewijs) Student gaat verder met de opdracht Student reflecteert aan docent/begeleider Student reflecteert/rapporteert aan opdrachtgever

Hoe werkt dat dan in O’hout Opdrachten koppelen aan onderwijsprogramma Opdrachten vervangen projecten/simulaties of delen ervan Contacten met externe opdrachtgevers Opdrachtformulering Tussentijdse en eindgesprekken Kom kijken en ervaar het zelf!!!

Belangrijke factoren welslagen Kennis inhoud kwalificatiedossiers Aansluiting bij projecten en simulaties Mogelijke inruil projecten en simulaties Flexibiliteit in het onderwijsprogramma Volgsysteem (It’s learning) Flexibiliteit en inzet docent/begeleider Voldoende contacten Randvoorwaarden werkomgeving (niet klassikaal)

Het bouwen van een onderwijsleerbedrijf Initiatieffase Wie wil het? Waarom moet het er komen? Wat is het doel? Definitiefase Doelen schoolleerbedrijf Diepgang diensten Inspanningsverplichting (kwaliteit, tijdigheid) Bereikbaarheid, communicatie, concurrentiebeding, deskundigheid, betrouwbaarheid, aansprakelijkheid, continuïteit, bewaking tijdpad, financieel communicatieplan Ontwerpfase Voorbereidingsfase Realisatiefase Nazorgfase Klantcontact Actualiseren aanbod Tevredenheidonderzoek (enquête) Naambekendheid