Workshop H – Hoe maak je onderwijs in een leerbedrijf? Het opzetten van een (student)leerbedrijf is één ding, maar hoe bouw je nu onderwijs binnen zo’n studentbedrijf? Hoe creëer je meerwaarde ten opzichte van ‘stage maar dan op school’? Op basis van de ervaring bij Flash (MBO Oosterhout) gaan we na wat hiervoor nodig is. Alex de Jongh (Projectleider MBO Oosterhout)
Jouw doel: Wat wil ik weten? Welke/wat voor informatie wil ik meenemen? ……………………………………………………. Stel a.u.b. vragen, naar aanleiding van bovenstaande!
Aanpak workshop Algemeen MBO Oosterhout (Flash) Vragen beantwoorden in groepjes van 4 of 5 personen Resultaten opschrijven en kijken waar overlap zit Mijn visie/analyse op de resultaten o.b.v. ervaring bouw MBO Oosterhout (Flash)
MBO Oosterhout JIJ WIJ ONDERNEMEND
Jij Individueel leertraject It’s Learning Jouw beroep Op niveau Vakgericht Projecten Praktijk opdrachten
Wij Samenwerken Tussen opleidingen Praktijk opdrachten Jaargenoten Opleidingsgenoten Tussen opleidingen Talen Computervaardigheden Socco Projecten Praktijk opdrachten
Ondernemend Zelf erop af Werken in de praktijk Projecten bedenken en uitvoeren Opdrachten aannemen, uitwerken en verwerken voor opdrachtgevers Trainingen in de praktijk Weten wie je bent en waar je staat
De Vragen
Hoe beschrijf je een onderwijsleerbedrijf (OLB)? Wat vind je van een SLB? Wat is het voor jou? Is een OLB belangrijk voor het onderwijs? Waarom wel/niet? Past een OLB in het onderwijsprogramma? Moet een student een vaste periode naar een OLB? Is een OLB vervanging voor BPV? Zijn opdrachten van een OLB mogelijk vervanging voor projecten/simulaties? Moeten externe opdr. gekoppeld aan een OLB?
Inventarisatie
Hoe zou jij dit inzetten/aanpakken? Vraag om een financiële administratie op te zetten voor een sportvereniging. Schoenendoos wordt aangeleverd! Vraag om een logo te ontwerpen voor een op te zetten stichting met bijpassende website en een promotiefilmpje
Concreet Opdracht gaat naar student(en) Onderwijsleermiddelen zijn aanwezig op locatie Student vraagt om uitleg als hij er niet uit komt Er wordt verwezen naar literatuur Indien niet helder volgt uitleg (evt. Groepsgewijs) Student gaat verder met de opdracht Student reflecteert aan docent/begeleider Student reflecteert/rapporteert aan opdrachtgever
Hoe werkt dat dan in O’hout Opdrachten koppelen aan onderwijsprogramma Opdrachten vervangen projecten/simulaties of delen ervan Contacten met externe opdrachtgevers Opdrachtformulering Tussentijdse en eindgesprekken Kom kijken en ervaar het zelf!!!
Belangrijke factoren welslagen Kennis inhoud kwalificatiedossiers Aansluiting bij projecten en simulaties Mogelijke inruil projecten en simulaties Flexibiliteit in het onderwijsprogramma Volgsysteem (It’s learning) Flexibiliteit en inzet docent/begeleider Voldoende contacten Randvoorwaarden werkomgeving (niet klassikaal)
Het bouwen van een onderwijsleerbedrijf Initiatieffase Wie wil het? Waarom moet het er komen? Wat is het doel? Definitiefase Doelen schoolleerbedrijf Diepgang diensten Inspanningsverplichting (kwaliteit, tijdigheid) Bereikbaarheid, communicatie, concurrentiebeding, deskundigheid, betrouwbaarheid, aansprakelijkheid, continuïteit, bewaking tijdpad, financieel communicatieplan Ontwerpfase Voorbereidingsfase Realisatiefase Nazorgfase Klantcontact Actualiseren aanbod Tevredenheidonderzoek (enquête) Naambekendheid