BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Schrijfdossier of schrijfportfolio?
Advertisements

Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Marc Van Gils – Marc Mathyssen
Wat roept kwaliteitsmanagement bij u op? Alleen steekwoorden!
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Workshop OGW in de klas..
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Peter IJsenbrant en Marloes van Bussel
Groot ICT-project Visie Daniëlle de Winter.
Ruimte voor jouw persoonlijke ontwikkeling Professioneel-kritische Instelling Training follow-up (dag 2)
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
SAMEN AAN ZET Gedeeld leiderschap.
Projectleidersplatform en Themamiddag Plan van aanpak
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
Ken je kracht…Deel je kracht…
Excellente Scholen Drentse excellentietraject Dorien zEVENBERGEN Inspectie van het onderwijs.
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
met studievaardigheden
Onze doelen en visie in beeld
VIAVINCI Opbrengstgericht Engels in het basisonderwijs Dag 3.
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 MadeleineMeurs
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Peer review voor docenten: (hoe) werkt dat?
Praktijkervaring en reflectie
Slc. Hoe gaat het ?? 4.5 Opdracht: Mijn studievaardigheden Planning: kwartaal 2 Inleveren via: Inleverknop van module SLC via Voor deze opdracht.
Wjk.
Happy new year Goede voornemens.... Waardenlijst Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt.
BBM workshop Educatie & Jeugdbeleid 20 april 2015 Tilburg.
Project 3 Week 3.  Mededelingen  Vragen opstellen voor opdrachtgever  Oriëntatie op opdracht (volgende week feedback in de les)  Wijkanalyse  Geen.
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Als je nog geen idee hebt …
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
Bijeenkomst September 2015
Werk maken van Diversiteit in Rotterdam Woonstad Rotterdam.
De genetwerkte docent Bieke Schreurs, Monique Korenhof & Maarten de Laat.
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
Begeleiding en Professionalisering van invallers De leraar van de toekomst Tiny Rompen
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Platform Opleider2025 Samenwerking tussen BVMBO en Katapult (voorheen Platform Betatechniek – publiekprivaatsamenwerken). De cursief gedrukte woorden doen.
Anders kijken, anders doen
Hoe leren professionals?
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Weet u het nog? Stevig voorbereid de klas in en dan… Leerlingen doen niet wat ik wil … Leerlingen snappen er niets van … Leerlingen reageren heel.
Communicatie 7e les.
Passend onderwijs.
Gejanna de Haan Petra Buist Geesje Fokkens
2de nationale toetscongres Rene Hoep & Hans van Beekum 4 november 2016
‘Ontwikkelen doen we samen’
Nelleke Gruijters Paul Ram
Mijn visie op onderwijs
Ouders en school samen Maart 2016
Duurzame inzetbaarheid
Een lerend HVi netwerk Hoe doen we dat?
Duurzame inzetbaarheid
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
PBS op het ROC MN Dinsdag 6 november 2018
Welkom bij DAIly NURSE.
Van Eiland naar wijland
Loopbaan en burgerschap les 3
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 4.
Team charter Instrument.
Cijferloos lesgeven bij talen
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!” voorjaar 2017

Welkom Leren van elkaar Werkvorm: * In de ruimte hangen 4 stellingen. Kies een stelling die je het meest aanspreek Ga in gesprek met deelnemers die dezelfde stelling hebben gekozen Koppel terug aan de hele groep waarom deze stelling jullie het meest aanpreekt Collegiaal leren heeft als doel de kwaliteit van onderwijs te verbeteren door de professionaliteit van docenten te verbeteren. Wat versta jij eigenlijk onder kwaliteit van onderwijs?

Droom Droom: collega’s werken niet meer op een eiland, maar zijn met elkaar in gesprek over hun vak en kijken bij elkaar in de klas Collegiaal leren heeft als doel de kwaliteit van onderwijs te verbeteren door de professionaliteit van docenten te verbeteren. Wat versta jij eigenlijk onder kwaliteit van onderwijs?

Collegiaal leren: wat is het? Definitie: het geheel aan activiteiten die docenten en/of leidinggevenden ondernemen om met elkaar te reflecteren op de eigen onderwijspraktijk of het eigen functioneren. Doel van het collegiaal leren is om een leerproces op gang te brengen, zodat de onderwijskwaliteit verbetert. Belangrijke elementen: Gemotiveerd zijn om te leren Feedback willen geven en ontvangen Inzichten met elkaar delen Doelgericht leren

Vormen van collegiaal leren Vraag welke vormen van collegiaal leren pas jij wel eens toe? Overzicht: Collegiale visitatie/lesbezoek/lesobservatie Video-coaching Collegiale consultatie/advies vragen aan collega Collegiale intervisie Peer review Mentoring/coaching Lesson study/gezamenlijk les voorbereiden Community of practice Bendecafé

doel workshop Actieplan Leraar 2020 – Een krachtig beroep’ doet de minister voorstellen om de professionaliteit van leraren en schoolorganisaties te verbeteren. Als onderdeel hiervan heeft de minister als ambitie geformuleerd dat in het jaar 2020 op alle Nederlandse scholen structureel gebruik wordt gemaakt van peer review Iedere deelnemer gaat naar huis met twee actiepunten om aan de slag te gaan met collegiaal leren.

Leren van elkaar = halen en brengen Doel: Bepalen wat jij te brengen hebt rondom collegiaal leren Opdracht: Leren van elkaar Schrijf het volgende op een kaart: naam, organisatie, functie en wat je mee brengt aan specifieke ervaring en kennis rondom collegiaal leren. 2. Zoek twee deelnemers en ga in gesprek over wat je te brengen hebt rondom dit onderwerp

Leren van elkaar = halen en brengen

Daad Praktijkervaringen team Welzijn ROCA12 september: Projectleiders nemen deel aan Masterclass van eiland naar Wij- land Uitleg doelen project: What’s in it for me? oktober: Workshop collegiaal leren door Martine Creemers co auteur Van eiland naar wij- land in gesprek over kwaliteit van onderwijs ideeën van kwaliteit van onderwijs waarderen en vergelijken Halen en brengen kaart november: Uitleg Kijkwijzers concrete afspraken over de wijze waarop zij van elkaar in de praktijk willen leren d.m.v. collegiale visitatie Doelen formuleren maart: presenteren aan mooiste missers en ‘best practices’ De opbrengst van collegiaal leren wordt binnen het team geëvalueerd april: De teams maken een plan van aanpak waarin wordt beschreven hoe zij collegiaal leren in het schooljaar 2015-2016 in de praktijk willen brengen Dit plan wordt opgenomen in het teamplan.

Tips en trics * Benoem een kartrekker * Ga in gesprek met collega’s over collegiaal leren en kwaliteit van onderwijs, stel daarbij vooral veel vragen * Maak een plan met een duidelijk doel en neem de tijd * Reageer positief op de collega’s die als eerste met collegiaal leren aan de slag gaan * Geef ruimte aan eigen initiatieven en improviseer waar nodig * Verbind collegiaal leren aan de feedback die je van studenten krijgt * Koppel collegiaal leren aan de doelen uit het teamplan * Spreek elkaar aan als je de afspraak hebt gemaakt om collegiaal leren te gaan doen * Peerreview buiten je team is ook waardevol, creëer deze ruimte  

Actieplan voor CL in eigen team Voorbeeldstappenplan NCP EQAVET Opdracht: Duo’s vormen, liefst van eigen school Eerste stappen uitwerken voor eigen team/ organisatie (wat, wie, wanneer) Terugkoppeling naar de groep

Kijk voor meer informatie op: www.eqavet.nl  collegiaal leren Evaluatie en afsluiting Zijn er nog vragen/open eindjes? Wat vond je van de workshop? Wat vond je TOP? Welke TIP heb je? Welke vervolg ondersteuning zou je willen? Kijk voor meer informatie op: www.eqavet.nl  collegiaal leren

Dank voor jullie aandacht Marloes van Bussel, NCP EQAVET (mbussel@cinop.nl) en Carlijn van Diepen, BVMBO en ROC A12 (c.vandiepen@roca12.nl) www.eqavet.nl en www.eqavet.eu