niveau-adviezen en klassenindeling Onderwijs op niveau niveau-adviezen en klassenindeling
doel Jullie zijn beter geïnformeerd over het proces rond niveau-adviezen en klassenindeling, zodat zowel leerlingen, ouders als school weten hoe bij te dragen aan een maximale ontwikkeling en prestatie op X11
niveaus op X11 basisberoepsgerichte leerweg (BBL) kaderberoepsgerichte leerweg (KBL) gemengde leerweg (GL) theoretische leerweg (TL) havo
sector Techniek verplichte examenvakken: Nederlands Engels wiskunde natuur-/scheikunde media, vormgeven en ICT maatschappijkunde (GL/TL) kunstvakken beeldend (GL/TL)
klassenindeling (1) De schoolleiding is eindverantwoordelijk; er wordt gebruik gemaakt van de onderstaande gegevens: informatie van de basisschool (niveau-advies, OKR, Cito LOVS) informatie van de vakdocenten (resultaten, werkhouding) informatie van de mentor Cito VAS Vanuit deze informatie komt het datateam op X11 met een advies mbt niveau en klassenindeling aan de schoolleiding
klassenindeling (2) uitgangspunten: zoveel mogelijk homogene klassen mbt niveau klassen zoveel mogelijk in stand houden in leerjaar 1 en 2 klassen zoveel mogelijk in stand houden in leerjaar 3 en 4 leerlingen zo optimaal mogelijk kansen bieden om te presteren op een hoger niveau
leerjaar 1 BBL, BBL/KBL, KBL, KBL/GL/TL, GL/TL, TL/Havo, Havo gestimuleerd om een niveau hoger te werken niveau-adviezen van het datateam (feb en mei) Cito VAS0 (sep); Cito VAS1 (mei) behoud van klassen alleen indien afwijkend op zowel resultaten als Cito VAS0 en 1 → andere klas (jun)
voorbeeld lj1 - lj2 leerling lj1 BBL-klas onvoldoende uitgedaagd in de huidige klas → komt overeen met hetgeen vakdocenten en mentor signaleren in de klas → verplaatsen BBL KBL Advies op basis van data Cito VAS0 Cito VAS1 Nederlands 9,0 8,2 GL/TL Engels 9,2 8,3 Havo wiskunde 7,5 6,9 nask 8,0 7,4 -
leerjaar 2 BBL, BBL/KBL, KBL, KBL/GL/TL, GL/TL gestimuleerd om een niveau hoger te werken niveau-adviezen van het datateam (feb en mei) Cito VAS2 (mrt) nieuwe klassenindeling (jun)
voorbeeld lj2 - lj3 leerling lj2 KBL-klas KBL-klas, met uitdaging op Nederlands, wiskunde en nask KBL GL/TL Advies op basis van data Cito VAS2 Nederlands 9,0 8,2 Engels 6,2 5,3 BBL wiskunde 7,5 6,9 nask 8,0 7,4 - mens & maatschappij 6,1 Kubv 7,2
leerjaar 3 BBL, BBL/KBL, KBL, KBL/GL/TL, GL/TL gestimuleerd om een niveau hoger te werken niveau-adviezen van het datateam (feb en mei) Cito VAS3 (apr) behoud van klassen alleen indien afwijkend op zowel resultaten als Cito VAS3 → andere klas (jun)
voorbeeld lj3 - lj4 leerling lj3 KBL-klas blijft in dezelfde klas, aandacht voor Engels → vooruitzicht alle vakken op KBL examen ivm te verwachten compensatie KBL GL/TL Advies op basis van data Cito VAS3 Nederlands 7,2 6,3 Engels 5,3 4,7 BBL wiskunde 6,4 5,7 nask 6,7 6,1 -
leerjaar 4 BBL, BBL/KBL, KBL, KBL/GL/TL, GL/TL gestimuleerd om een niveau hoger te werken niveau-adviezen van datateam (feb en apr) de examencommissie stelt definitief niveau examens vast (apr)
voorbeeld lj4 leerling lj4 KBL-klas examen: Nederlands op GL/TL, overige vakken op KBL → KBL-diploma + aantekening Nederlands op cijferlijst KBL GL/TL Advies op basis van data Nederlands 8,2 7,4 Engels 5,9 5,2 wiskunde 6,2 5,6 nask 7,5 6,8
examen op meerdere niveaus hoogst haalbare niveau enkele vakken op hoger niveau → zelfde diploma + niveaus zichtbaar op cijferlijst alle vakken op hoger niveau → diploma op hoger niveau bij GL/TL complexer ivm extra vakken Ma2 en KV2 GL: 5 theoretische vakken + MVI TL: 6 theoretische vakken XL: 6 theoretische vakken + MVI
Havo Vanaf 2018-2019 mogen we formeel Havo-examens afnemen, dit betekent: Dat we dit jaar starten in lj1 Dat we voorzichtig starten (1 ll) in lj4 Dat we ondertussen de leerlingen in lj3/4 uitdagen waar we kunnen Profiel Havo is creatief-technisch: Natuur en Techniek Cultuur en Maatschappij De ontwikkelingen hiervan lopen gelijk met de landelijke ontwikkelingen
doorstroom BBL → MBO niveau 2 KBL → MBO niveau 3 en 4 (vaak met AMN-toets) GL/TL → MBO niveau 3 en 4 en Havo (mits met positief advies VMBO)
doel Jullie zijn beter geïnformeerd over het proces rond niveau-adviezen en klassenindeling, zodat leerlingen, ouders en school weten hoe bij te dragen aan een maximale ontwikkeling en prestatie op X11
vragen Voor algemene vragen mail gerust de mentor Meer specifiek: examenzaken@x11.nu of moniekrieter@x11.nu