Het loopt niet zoals we verwachten

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Workshop Handelingsgericht werken
Advertisements

Begeleiding van onthaalouders als onderdeel van een leerpad.
Hoera, een oudergesprek!
….een korte presentatie
Adri Verhoosel, Avans Hogeschool
Heb het goed hou het goed Corrie Blijdorp De Driehoek
Kwaliteit met beleid Petra Verhagen
Welkom 1 aan het bestuur en de leden van OXO aan alle (plus)ouders en (plus)grootouders aan alle aanwezigen.
Educatief partnerschap en VVE
Sta ’s even op als je Jezus lief hebt
Professioneel-kritische Instelling
Ruimte voor jouw persoonlijke ontwikkeling Professioneel-kritische Instelling Training follow-up (dag 2)
Taalstoornissen bij Fronto-temporale dementie
Bouwstenen voor Gemeenterelaties 2
WSNS 4 oktober 2007 “Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg”.
Les 34 Spreken – Ik houd mijn spreekbeurt
 Algemene informatie * Artikel * Auteurs  Inhoud artikel * Inhoudsopgave * Korte schets.
Autisme in de dagelijkse praktijk
EDUCATIEF PARTNERSCHAP
Interculturele communicatie
Communicatie met ouders
Oversteken van een T-kruispunt Doelen : - bespreken van eventuele alternatieven - belang en functie interpreteren en toepassen - steeds ‘recht’ oversteken.
Beeldmeditatie Toon een beeld zonder voorafgaande of begeleidende commentaar Wat zie je? Wat zie je erin? Uitwisseling, geen discussie.
Ouderbijeenkomst Positief opvoeden
Ouderavond Social Media Basisschool De Meerhoef
ALGEMENE VORMING. Inhoud infosessie managementteam 1. Visieontwikkeling 2. Rollen van verschillende actoren 3. Toekomst / transitie binnen de organisatie.
Babbelen met ouders… maar niet zomaar!
TRANSITIE BINNEN DE ORGANISATIE. En nu?  Denk intern na over manieren om deze materie verder te laten binnensijpelen in het dagelijkse doen en denken.
Meer zeggenschap bewoners Wat kan de corporatie doen? Samen op zoek naar de juiste voedingsbodem! Congres Corpovenista, 17 maart 2015, 1931 Congrescentrum.
Informatie voor cliëntondersteuners Wmo. Inhoud 1.Cijfers en feiten. 2.Wat is vergeetachtigheid en wat is dementie? 3.Hoe herken ik dementie? 4.Verschillende.
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Interculturele communicatie Proef toets artikel en wat meer.
gespreksvaardigheden
STAPPENPLAN ABB 1. WORKSHOP ABB Affectief bewuste benadering (ABB) Stappenplan: 1.Kennismaken met cliënt en zijn netwerk 2.Beeldvorming 3.Ondersteuningsbehoefte.
Pestbeleiden in het lager onderwijs Evelyne Taillieu.
Slim bemesten én een betere bodem Demetertool. Geïntegreerde aanpak bodem en water Concentraties nitraat en fosfaat in oppervlakte- en grondwater verlagen.
SMART-leerdoelen. Competentiegebied 1: Ik wil na zes weken de zes VVE methodieken kunnen toepassen bij het opvoeden van jonge kinderen. S: het kennen.
Ouderportaal. Ouderbetrokkenheid – Het ouderportaal als middel en niet als doel.
Marouschka Reezigt-Bos Leerkracht OBS De Werf voltijd HB-onderwijs.
Communiceren in de langdurige zorg. Wat is communiceren? Communiceren is: het overbrengen en ontvangen van een boodschap; het uitwisselen van informatie.
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
Boekstart in de kinderopvang: de monitor Naam Functie /telefoon Bibliotheek Helmond-Peel datum.
Informatieavond groep 2/3
#GoldenRules themacampagnes GERICHT OP EEN BLIJVEND bewustZIJN VAN DE Gouden regels Ondersteunend materiaal implementatie- Juli 2017.
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Unitonderwijs en continurooster
Volgens de leer.
Beleid en regelgeving Les 3.
BRIDGEN onder begeleiding BOB 2
Titel Stap 1 Aanleiding Stap 2 Als we niets doen Stap 4 Aanpak
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
Communicatie Christel
Studiedag Sociale Netwerken
Start Aandacht voor levensvragen en liefdevolle zorg in uw organisatie
ADVISERING PO-VO “ SCHOOL EN OUDERS: PARTNER BIJ ADVISERING”
Boekbespreking pedagogiek leerlijn 2
In gesprek over werkdruk
Waarde(n)vol werk in uitvoering
RÜYA Bijeenkomst 2 Meiden.
Dementie Nabij zijn.
WELKOM.
Lotgenoten Bijeenkomst 7.
blok 1 les 4: samen praten samen leren
Training Critical Friend
Hoofdstuk 2: Taken teamleider
Ouderenmishandeling in migrantenfamilies
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

Het loopt niet zoals we verwachten We merken dat het niet zo loopt met het kind als we verwachten, we denken, vermoeden dat er iets aan de hand is met het kind dat meer aandacht vraagt. Waarom is het zo moeilijk om het gesprek aan te gaan met ouders, waar ligt onze schroom , wat houdt ons tegen?

GRONDHOUDING

BONDGENOOTSCHAP

communicatietips

In het bondgenootschap belichten we een aantal thema’s die belangrijk zijn voor de opbouw van een goede dialoog met ouders.

De thema’s op de fiches zijn wenmomenten, dagelijkse gesprekken en gevoelige gesprekken. Op de voorzijde van de fiche geven we telkens een aantal tips En op de achterkant een voorbeeld uit de praktijk.

Zonder stokken geen tipi, en helpt om het zeil recht te houden… een aantal communicatie tips

Een fiche over lichaamstaal, één over mogelijke verschillende interpretaties van een boodschap en één over het belang van een vragende houding, met daarbij enkele voorbeelden.

VOORBEELDEN VAN TOEPASSINGEN Begeleidingen tijdens huisbezoeken (onthaalouders) Teamvergaderingen Lerende netwerken Praatavonden Vorming (vraag aan de inclusiecoaches) POP