Vakdidactiek en Onderwijskunde 2

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
BattleBots The school battle.
Advertisements

6 sleutelbegrippen lesopbouw
Drieslag functioneel rekenen
Gepersonaliseerd leren
Voorbereid op Stage Bijeenkomst 2
Bijeenkomst 10 Oriëntatiekennis Vakdidactiek 2.
Historisch redeneren en denken vakdidactiek 21-3
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Voorbereid op Stage Les 4.
NLT modules en excellentiebevordering
Het leren in BS 2 gebaseerd op de leertheorie: het behaviorisme
De basis van ADSL: het constructivisme
1. Inleiding.
Leervragen in een PLG PLG bijeenkomst 17 november 2014
Taalontwikkelend lesgeven: hoe doe je dat?
Beter Onderwijs Nederland
Bijeenkomst 4 Thema: “Wat kan ik?” Docent: Pascal van Schajik
Groepsdynamica.
Bijeenkomst September 2015
Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
Dorien `t Hart Med.hro.nl/hardo
ICALT observatie-instrument training 24 september 2015
Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
Opdrachten en eindopdracht
Talentontwikkeling met keuzeopdrachten natuurkunde Ton van der Valk & Florine Meijer.
Keuzethema: differentiatie
Thema 2 Periode 1 KOP
Bijeenkomst September 2015
Periode 1 KOP Thema 2, week 1.3 Directe instructiemodel- lesformulier- beginsituatie 15 september 2014.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
TERUGBLIK De koppeling naar de praktijk. Flipping the classroom.
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Thema Roos van Leary in de klas
Wat is coöperatief leren?
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Communicatie 3e les.
Opdracht voor Orienterende stage EA2X0
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Met een schone lei Differentiëren in de godsdienstles
Week 1, les 5.
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Rob Goossens Wat weten we nog?.
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Naar een typologie van scholen
Differentiatie in de klas
W8 NIBI 2018 Ecologie moet je doen!
Verschillen tussen leerlingen en differentiatie in de les
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Activernde didactiek & passende werkvormen
PROEVERIJ.
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
14 december 2017 bijeenkomst 5.
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Onderwijskunde en vakdidactiek 2
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Observeren, rapporteren
Cijferloos lesgeven bij talen
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Thema kopopleiding 28 september 2015
Transcript van de presentatie:

Vakdidactiek en Onderwijskunde 2 De kunst van het onderwijzen College 1

Geschiedenisdocent van het jaar

Voorkennis Om een waar kunstenaar te worden moet je genoeg kennis en kunde in huis hebben. Hoe zit het met jullie kennis? Uitslag Quiz Quizuitslag bevragen

Leertheorieën opdracht (20 min.) Vorm vier groepen a.d.h.v. resultaten (differentiëren) Daarna afgevaardigden naar expertgroepen Behaviorisme Cognitivisme Handelingspsychologie (sociaal)constructivisme Opdracht (20’): zoek uit, wat betekent de leertheorie voor: 1. De school (gebouw) 2. Docent 3. Leerling 4. Lessen Opschrijven! En meenemen naar de basisgroep Wat was de theorie ook al weer? Daarna uitzoeken Daarna delen (opschrijven)

Leertheorieën opdracht (30 min.) Keer terug naar je basisgroep. • Leg elkaar de verschillende theorieën uit. • Wat is effectief, wat niet? • Formuleer aan de hand van de effectieve kenmerken een eigen leertheorie en zeg bij elk kenmerk uit welke theorie deze komt. • Maak een presentatieposter met jullie leertheorie en het effect daarvan op: 1. De school (gebouw) 2. Docent 3. Leerling 4. Lessen • Maak een pitch van maximaal 4 minuten bij jullie poster

Pitch En waar plaats je nu jullie leertheorie op de schaal van docentgestuurd-leerlingstuurd? (koppel dit aan actief lesgeven en effectief lesgeven).

Metablik Samenwerken Voordelen? Effectiviteit? Sleutelbegrippen succesvol samenwerkend leren: Positieve wederzijdse afhankelijkheid Individuele aanspreekbaarheid Directe interactie Sociale vaardigheden Reflectie op inhoud en leerproces

Opzet programma Heb je al gelezen als het goed is  Zijn daar nog vragen over?

Indeling AHD Richard Heijnen Frederik Pietersz Robert Raaij   Richard Heijnen Frederik Pietersz C2.3 Robert Raaij Jelmer Venhuizen C 2.4 Jerom Maat Liset Meints C 2.5 Hester Hoekstra Ekke Hunia C 2.6 Christiaan Groen Chaïm Hamburger C 2.7 Dries Deelstra Lars Dolfing C 2.8 Milena Van Lingen Bart van Dalen Korne Bentem

Opdracht college 2 Bekijk het materiaal op de wiki bij college 2. Lees de aangegeven literatuur en bekijk het overige materiaal. Neem de uitwerking van de twee vragen die gesteld worden mee naar het college. Dit zijn: Wat zijn voor jou de belangrijkste dilemma's als het gaat om differentiatie in het onderwijs.  Op welke manier zou je kunnen differentiëren in instructie, leerstof, leertijd en leervoorkeur?  Maak de oefening: differentiëren en het directe instructiemodel