SRH METHODIEK Systematisch Rehabilitatiegericht Handelen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Concept, niet verspreiden
“In balans” met sociale netwerken
Begrijpen we elkaar? Communicatie en samenwerking tussen de persoon met NAH, familieleden / mantelzorgers, en professionals Jean Pierre Wilken Lector.
Onze kernwaarden.
Visie op verplegen  .
De nieuwe werkelijkheid
Herstelwerk Krachtgerichte basismethodiek
Herstelondersteunende zorg
Inleiding herstelondersteunende zorg
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Waarde-volle zorg LPZ, 11 oktober Opbouw Voorstellen Ontwikkelingen Ander perspectief In gesprek 2.
Hogescholen in Dialoog
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Het kwaliteitskader Verantwoorde zorg in relatie tot palliatieve zorg
Begeleidingsplannen GGZ
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Themabijeenkomst 1oktober 2009
En begrijpen we elkaar dan? Hoe benaderen we elkaar ? Ellen Witteveen 6 november 2010 ‘Roeien met de riemen die je hebt’
SRH als herstelgerichte vorm van ondersteuning
Herstelondersteunende zorg in een forensische setting:
Paul Andreoli & Benno Wiegers
Opnieuw samen leven met elkaar Presentatie Congres 25 november 2014.
Dossier Empowerment.
Participatie in de praktijk
Doel en taak van de hulpverlening
Stoppen met Roken, het begin van een gezond leven
Training Capaciteitsgerichte benadering Jasper Kimenai en Hechmi Souguir uur.
Leerstijlen KOLB SJM.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
ERVARINGEN UIT DE PRAKTIJK
Leergang Ervaringsdeskundigheid Veerkracht
Herstelondersteunende zorg en presentie
Herstelondersteunende zorg
Herstel in de GGz Jaap van der Stel
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
(Ped)agogiek Hoorcollege 7
Filmpjes
Zelfmanagement Longpunt
Onderwijs in herstelondersteunende zorg ‘Herstel in beweging’ 8 september 2011 GGZ Breburg Jos Dröes.
Bed Bad brood Laagdrempelige opvang van thuislozen Jasmine Marechal-1Basw AO.
De toekomst van beschermd wonen en opvang Participeren in de samenleving.
Slimmer organiseren Evalien Verschuren, Bonnie Visser Haike Jacobs, Ellen Loykens CJG Beijum, Molendrift.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Begrijpen we elkaar? Communicatie in de trialoog tussen de persoon met hersenletsel, naasten / mantelzorgers, en professionals Jean Pierre Wilken Lector.
Tussen aandacht en doelgerichtheid zoeken naar een methodische structuur.
Meer verbinding, sociale cohesie en eigen/samen regie in de buurt Met het Buurtteam als stimulator, facilitator en begeleider van een samenleving die niemand.
BB - Theorie Donderdag 27-oktober. Vandaa g A en A Terugblik vorige week: Toets cijfers Lesstof hoofdstuk Kwaliteit van leven Kwetsbaarheid in de zorg.
Samenvatting tekst Homoseksualiteit bij jongeren.
Wat gaan we doen? 20.00u: Inloop 20.10u: Opening 20.15u: Start presentatie 21.00u: In groepjes uit elkaar 21.30u: Terugkoppeling 21.40u: Afsluiting 22.00u:
De NOODZAAK van een PARADIGMASHIFT
Concrete stappen naar aansprekende woonzorg- en serviceconcepten
‘Aan de slag met ouders als onmisbare partner’
Begeleiden van een zorgvrager
BB - Theorie Donderdag 6-oktober.
Van Klacht naar kracht Samenstelling en presentatie
Meten is weten, maar wat wil je meten? En vooral, wat wil je weten?!
Vluchtelingen en asielzoekers
Workshop: Wat verandert er voor mij?
Duurzame inzetbaarheid
Vermaatschappelijking van zorg
Duurzame inzetbaarheid
JEUGDzorg - voor wie?.
Eigen regie: niets voor deze doelgroep? Natuurlijk wel!
Team charter Instrument.
Positief Leiderschap : wat. waarom. hoe
B1 – k1- w2 Vertrouwensrelatie en persoonlijke verzorging Sem 1.
Transcript van de presentatie:

SRH METHODIEK Systematisch Rehabilitatiegericht Handelen Sander Bartels 2 augustus 2017

Uitgangspunten SRH Herstelgericht werken Presentiegericht werken Krachtgericht werken

Herstelgericht werken Voortkomend uit de herstelbeweging, waarbij ervaringsdeskundigen in allerlei landen ons hebben doordrongen van het feit hoe belangrijk het is dat hulpverleners het unieke proces van iedere persoon goed begrijpen en erbij aansluiten. Herstel wordt gezien als een uniek en persoonlijk proces, waarin iemand weer de draad probeert op te pakken en zijn/haar leven opnieuw inhoud en richting probeert te geven. Herstellen is iets anders dan genezen of rehabiliteren. Het is meer een persoonlijk en is gericht op de rol die de cliënt zelf speelt of zou kunnen spelen. Herstellen is wat mensen met een beperking zelf doen, rehabilitatie is wat hulpverleners kunnen doen om dat herstelproces te bevorderen.  Herstelondersteunende zorg gaat ervan uit dat de begeleiding in dienst staat van het herstelproces van cliënten en dat bij iedere cliënt –niemand uitgezonderd- herstel als uitgangspunt wordt genomen.

Fasen van herstelproces Overweldigd zijn door de aandoening Worstelen met de aandoening Leven met de aandoening Leven voorbij de aandoening

Fasen van herstelproces Overweldigd zijn door de aandoening Worstelen met de aandoening en de gevolgen daarvan Leven voorbij de aandoening Stabilisatie Heroriëntatie Re-integratie Verkrijgen van controle en balans Onderzoeken wat het betekent om kwetsbaar te zijn. Verwerkingen van ervaringen, zoeken naar identiteit en betekenisgeving. Maken van het eigen herstelverhaal. Persoonlijk herstel; in je kracht komen; kunnen omgaan met je kwetsbaarheid. Maatschappelijk herstel: aangaan of herstellen van betekenisvolle activiteiten, relaties en rollen. Participatie.

Herstelfactoren Vijf pijlers van een herstelproces: Motivatie: drijvende krachten voor herstel, zoals hoop, wensen en aspiraties. Identiteit: ontwikkeling van persoonlijke identiteit, o.a. door het construeren van het eigen levensverhaal. Kennis en vaardigheden; o.a. competenties om met de beperking om te gaan en meer zelfregie te ontwikkelen. Status en betekenisgeving; ontwikkelen van zingevende activiteiten, gewaardeerde sociale rollen en positieve relaties. Sociale en materiele steun; waaronder lotgenotencontact, huisvesting, werk, professionele zorg en ondersteuning.

Presentiegericht werken Karakteristiek voor de presentiebenadering is dat begeleiders op een respectvolle en aandachtige er zijn voor cliënten, en daarbij een werkzame persoonlijk-professionele relatie realiseren.  In de presentiebenadering staat het aanbieden van jezelf, als medemens, centraal. In je aanwezigheid bied je erkenning. Het gaat daarbij om erkenning van lijden, erkenning van onrecht en erkenning van het feit dat je het als hulpverlener vaak ook niet weet. Delen van onmacht maakt de onmacht draaglijker. Soms kun je er alleen maar zijn voor de ander en dat is voldoende. Grondlegger presentiebenadering: Andries Baart 2001 https://www.youtube.com/watch?v=CAMwitMPYAQ 24 minuten, 40 sec.

3 Begeleidingsprincipes Basisveiligheid Actieve steun Persoonlijke ontmoeting

Krachtgericht Het krachtgericht werken komt voort uit theorieën van empoweren. In deze benadering staat krachtgericht werken centraal. Dit houdt in dat begeleiders zoeken naar versterking van de mogelijkheden in de cliënt en de mogelijkheden in de omgeving van de cliënt die een bijdrage kunnen leveren aan het herstel en/of ontwikkelingsproces. Dit dwingt hulpverleners zich zo goed mogelijk in te leven in de cliënt. Krachtgericht werken houdt in dat we onze cliënten zien als mensen met mogelijkheden i.p.v. mensen met problemen en een defect brein. Krachtgericht werken past goed bij de nieuwe definitie van gezondheid van Machteld Huber.

Zoeken krachten heden/verleden Nu: aspiraties en wensen, kernkwaliteiten, culturele aspecten waaraan steun ontleend wordt, dingen waaraan plezier beleefd wordt, talenten, vaardigheden, leerervaringen, trots, dingen die inspireren en motiveren. Toen: de manier waarop iemand het vol hield, veerkracht, iemands prestaties, van wie of wat steun ontvangen werd. Persoonlijke kwaliteiten: ik ben Talenten en vaardigheden: ik kan Omgevingskrachten: ik heb Interesses en aspiraties: ik wil Mijn kennis en ervaring: ik weet

Methodiek 6 fasen Deze methodiek bestaat uit concrete instrumenten voor begeleiders om cliënten te ondersteunen bij het doelgericht werken aan hun toekomst. Het is een planmatige aanpak in de individuele begeleiding van cliënten, de gehele situatie en de vraag van de cliënt staat hierbij centraal. Evenals de sterke punten en krachten van de cliënten. Het bereiken van een hogere mate van zelfredzaamheid staat voorop. De begeleiding vindt plaats via 6 fasen, van instroom tot uitstroom. Het doel van het 6-fasenmodel is dat de cliënt inzicht heeft in zijn eigen situatie, zijn doelen en drijfveren, en in zijn eigen kracht. De fasen hebben betrekking op acht domeinen. In het SRH heeft kwaliteit van leven betrekking op persoonlijke domeinen en levensdomeinen.

6 Fasen methodiek Aansluiting vinden en evenwaardige relatie opbouwen Persoonlijk profiel inkleuren Keuzes helpen maken en doelen stellen Plan uitwerken Plan uitvoeren Proces volgen

Er zijn' voor de cliënt als basishouding (Persoonlijk Profiel) Kwaliteit van leven: wensen en persoonlijke voorkeuren   voorkeuren cliënt Toen Nu Inventarisatie van Krachten (Persoonlijk Profiel) Krachten natuurlijke omgevingen cliënt Krachten cliënt Herstel- en ontwikkelingsgerichte doelen cliënt Persoonlijk Plan

Persoonlijke & levensdomeinen Persoonlijke domeinen Levensdomeinen Zorg voor mezelf en anderen Wonen Welzijn en gezondheid Werken Veiligheid Leren/opleiden Relaties Vrije tijd

Ter overdenking Luister ik vaak genoeg naar de cliënt en hoor ik echt wat iemand zegt? Stel ik genoeg open vragen ten aanzien van wat iemand bezig houdt en beweegt? Heb ik een onophoudelijk vertrouwen in het kunnen van de cliënt? Zo nee, ben ik bereid om mijn plaats als hulpverlener af te staan aan iemand die dat vertrouwen wel heeft? Lukt het me om optimisme uit te stralen en hoop en vertrouwen te geven aan de cliënt? Laat ik de verantwoordelijkheid voldoende bij de cliënt of neem ik weleens iets over, bv omdat dat nu eenmaal sneller gaat? Lukt het me om uit te gaan van de wensen en behoeften van de cliënt of zijn de beoogde resultaten van de hulpverlening leidend? Deel ik ook mijn eigen belevenissen met de cliënt, die dingen die me bezig houden, positief en negatief? Deel ik mijn zorgen of vragen over de begeleiding met de cliënt of zoek ik vooral andere manieren om die op te lossen? In hoeverre lukt het me om gelijkwaardigheid te creëren in de hulpverleningsrelatie? Als deze dingen niet lukken, bespreek ik dat dan met de cliënt?