Matty van Ewijk Noortje Pellens 2 november 2017 Leergroep Amsterdam Matty van Ewijk Noortje Pellens 2 november 2017
Hoe betrek je mensen? Activeren Betrekken Overtuigen Inspelen op Stappen zetten Doel voor de buurt Eerste acties Potentieel Motivaties en behoeften Gedrag Zelf tijd maken Niveau bewustzijn Zwerm Groep Burgers Divers publiek Mensen Ondernemers 10 mensen
Programma 28 juni (bij OHG) 1. Korte terugblik 2. Het 'huiswerk': observeren in je eigen wijk 3. Presentatie van Ard Hordijk Broek Lab 4. 3 leervragen: Broek Lab, Buurtcoöperatie OHG en Watergraafsmeer 5. Onderzoek en notitie Noortje
Lessen
Lessen: Mensen? 1% is (meer dan) genoeg Kern = 0,1%; Vrijwilligers = 1-5 % Voorstanders = 10-15% Vergeet de laatste 50%
Lessen: Mensen? Laatsten Loerders Likers & Linkers Leden Leiders
Lessen: HOE? Leer je wijk (beter) kennen Begin met een eerste stap Zorg voor zichtbaarheid Kies een gouden kans (uit de vele) Doel geeft richting, is géén verplichting
Lessen: Betrekken? Maak gebruik van bestaande netwerken (Hallo…) Mensen wonen in een wijk of buurt Praat met mensen, luister en vertel Begin met mensen die je al kent Lastpakken zijn er overal
Mobiliseren vs. Activeren Organiseren Idee Initiatief Mobiliseren Activeren
Mobiliseren vs. Activeren Onderzoeken Ontdekken Organiseren Idee Initiatief Mobiliseren Activeren Ontmoeten Ontwerpen
Mobiliseren vs. Activeren Onderzoeken Ontdekken Organiseren Ondersteunen Idee Initiatief Mobiliseren Activeren Ontmoeten Ontwerpen
Mobiliseren vs. Activeren Onderzoeken Ontdekken Aanvoerders Organiseren Ambassadeurs Adviseurs Ondersteunen Idee Initiatief Mobiliseren Activeren Ontmoeten Ontwerpen
Vervolg: (van) start in je wijk! 3 lijnen: Leergroep, 3 bijeenkomsten (kleine groep wijkaanvoerders) Excursie / Energieontbijt / ? (open bijeenkomst) Campagne zonnepanelen Plus: afstudeeronderzoek
DEEL 2: Interactieve sessie 1. Bespreek per tafel 4 of 5 goede voorbeelden 2. Benoem de belangrijkste overeenkomst en verschil 3. Formuleer een leervraag voor de leergroep (wijkaanvoerders) 4. Formuleer een onderzoeksvraag voor het afstudeeronderzoek 5. Korte terugkoppeling