Dialoogsessie vraagstukken cliëntportaal Waardigheid en Trots Utrecht, 30 oktober 2017
Doel van deze presentatie Het beantwoorden van juridische vragen naar aanleiding van het thema vandaag
Wat is een cliëntenportaal? Alleen uitwisseling gegevens tussen de zorgorganisatie enerzijds en de cliënt/familie anderzijds Of Ook uitwisseling tussen zorgorganisatie en andere zorgaanbieders (zoals apothekers)? In dit geval gelden aanvullende kaders, bijvoorbeeld de Egiz gedragscode
Structuur wet- en regelgeving Een lex specialis gaat voor een lex generalis Een jongere wet gaat voor een oudere wet Europees wet- en regelgevend kader werken door op nationaal niveau (bijvoorbeeld verordeningen en richtlijnen) Nationale wet- en regelgeving kan bijvoorbeeld worden uitgewerkt of verduidelijkt worden in: Beleidsregels Gedragcodes NEN/ISO normen
2. Aanmelding cliëntportaal en authenticatie De wettelijk vertegenwoordiger van een cliënt is vaak niet de eerste contactpersoon. De laatste heeft vaak het meeste belang bij inzage in het cliëntportaal. Hoe regel je dit goed?
Wet langdurige zorg Er zijn drie mogelijkheden: Cliënt is handelingsbekwaam en is in staat tot een redelijke waardering van zijn belangen. De cliënt bepaalt zelf wie wel en geen toegang verkrijgt. Cliënt is handelingsbekwaam, maar kan geen redelijke waardering geven van zijn belangen. De persoon die door cliënt is gemachtigd krijgt toegang, tenzij cliënt dit niet wenst. “De persoon die door cliënt schriftelijk is gemachtigd in zijn plaats op te treden dan wel, de echtgenoot, de geregistreerde partner of andere levensgezel van de verzekerde, tenzij cliënt dat niet wenst, indien ook zodanige persoon ontbreekt, een ouder, kind, broer of zuster van de cliënt tenzij deze persoon dat niet wenst.” Cliënt staat onder curatele of heeft een mentor. De curator of mentor moet aangeven wie er wel en geen toegang mag hebben.