Vwo 6 – week 37 2017-2018
PLanning Dinsdag Les 1 - herschrijven essay Les 2 - EXAMENTRAINING (het grondig lezen van een examentekst) Les 3 – EXAMENTRAINING DEEL 2
Jongeren aan het lezen krijgen is tegenwoordig een moeilijke taak Jongeren aan het lezen krijgen is tegenwoordig een moeilijke taak. Een boek wordt steeds sneller bestempeld als saai of alledaags. Perfecte boeken bestaan niet, maar om jongeren aan te spreken is vernieuwing erg belangrijk. Maar wat is vernieuwend? Dat is voor iedereen anders. Iedereen heeft een andere smaak en boeken kunnen niet aan iedereens eisen voldoen. Is er iets waar we allemaal in geïnteresseerd zijn en allemaal mee te maken hebben? Je zou misschien in eerste instantie zeggen van niet, maar dat is er wel zeker. De actualiteit, nooit saai, altijd vernieuwd. Actualiteit spreekt jongeren aan, niet alleen op de televisie, maar ook zeker om over te lezen.
Zonder Empathie graag….. Literatuur leidt tot empathie en empathie maakt de mensheid, zo betoogt Florentijn van Rootselaar in zijn artikel, aangaande het nut van het lezen van literatuur. De relatie tussen eerstgenoemden heeft reeds voor veel controverse gezorgd, maar juist de vraag of dat deze empathie de mensheid goed doet is een probleem van een veel grootser kaliber, met wortels onder andere in de politiek en de geschiedenis. En ik ben niet de enige die in die visie deelt, Paul Bloom schreef in zijn onlangs verschenen boek Against Empathy: The Case for Rational Compassion dat empathie een groot gevaar kan vormen voor de mensheid. De verkiezingen in Amerika worden onder andere aangehaald, een drama dat te danken is aan onderbuikgevoelens voorkomend uit empathie… Deze insteek zal nader onder de loep genomen worden.
Inleiding Vorige week is door de organisatie Hebban de jaarlijkse “Lezen voor de lijst” challenge afgekondigd. Deze challenge probeert de bovenbouw leerlingen van het vwo enthousiast te maken voor de wereld van de literatuur. Men hoopt door een tal van online hulpmiddelen de jeugd te motiveren tot het lezen van boeken. Want dit is iets dat bij het overgrote deel van de leerlingen mist; motivatie. Deze algemene desinteresse lijkt zich niet te beperken tot het lezen van boeken, ook andere vakken zien de aandacht van de leerlingen langzaam maar zeker slinken. Het lijkt erop dat de hedendaagse jongere steeds meer prikkels nodig heeft om aangezet te worden tot actie. Is dit te wijten aan de jongeren zelf? Of is er iets dat de afstomping van jongeren voor dit soort onderwerpen in de hand werkt? Of hebben de jongeren gelijk? Heeft literatuur in onze cultuur en omgeving haar waarde verloren?
En nu… Nieuwe inleiding integreren in oude tekst. - signaalwoorden toevoegen - bronvermelding controleren Slot bewerken, zorg dat je terugkomt op de inleiding. Zorg voor een foutloos geheel! Eind van de les inleveren via Magister – opdrachten. (Denk aan een verzorgde lay-out voettekst, uitlijning, lettertype)
Hoe zat het ook alweer? Gezamenlijk doel: IEDEREEN EEN VOLDOENDE VOOR het eindexamen NEDERLANDS!
Leesstrategie Stap 1 voorkennis activeren Stap 2 de tekst lezen PER alinea Kernzin arceren Signaalwoorden omcirkelen Autoriteiten aanstrepen Trefwoorden in de kantlijn Eerst de tekst lezen, dan pas naar de vragen!
Expertgroepen Groep 1: Groep 2: Groep 3: Groep 4: Groep 5: Groep 6: