Vwo 6 – week 37 2017-2018.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Citeren, verwijzen, voetnoten, paginanummering … GIP
Advertisements

Makkelijk lezen voor volwassenen [Bedrijfsnaam]. Wat doen we?  We maken lezen aantrekkelijk.  We maken volwassenen actief met taal.  Dan wordt lezen.
Uiterlijke structuur aanbrengen
Voldoende dekking Nieuwsbegrip
- Docent Het Hogeland College Uithuizen (Dalton VMBO)
R EDACTIONEEL SCHRIJVEN L ES 4. Globale indeling les 4 5 minutenKlassikale terugkoppeling naar vorige les + lesindeling komende les bespreken 15 minutenRedactievergadering:
tekstbegrip Probleem; hoeveelheid vragen bij tekst.
Makkelijk lezen voor volwassenen [Bedrijfsnaam]. Wat doen we?  We maken lezen aantrekkelijk.  We maken volwassenen actief met taal.  Dan wordt lezen.
Welke boeken kies ik voor mijn kinderen?
Zakelijk lezen Nederlands.
SAMENVATTEN van leerteksten… Tekst verkennen
R EDACTIONEEL SCHRIJVEN L ES 5. Globale indeling les 5 5 minutenKlassikale terugkoppeling naar vorige les + lesindeling komende les bespreken 15 minutenKlassikale.
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Ik heb iets van autisme of zo
Een leesstrategie: toepassing
Stappenplan Samenvatten
Proeftoets periode 1 4 havo.
Geïntegreerd werken met de vaardigheden voorbeelden.
Onderzoeksplan.
Stage: Basisschool de Klingerberg
MM2 webcommunicatie Mijn gegevens:
Aan u de keuze Paul Verhagen (uitgever) Theo Timmers (ICT-auteur) Raoul Majewski (auteur) De Nieuwe NaSk Overal.
Leesvaardigheid Hoofdstuk 1 t/m 3
Contactavond Havo 4 & Vwo 4 september 2015
Briant College Cursus formuleren h1 Correct formuleren.
Tekstverklaring Hoe doe je dat?.
Informatieavond leerlingen en ouders mavo scholen Dunamare Overstap 4 mavo naar 4 havo per
Powerpoint presentatie.
Leesvaardig Examentraining.
Mieke Sander Hilberink & Mieke Cardol Lectoraat Disability Studies; diversiteit in participatie Kenniscentrum Zorginnovatie | Hogeschool Rotterdam.
LEZEN 2.4 INFORMATIEVE TEKSTEN, INTERVIEWVERSLAG, INLEIDING EN SLOT EN FUNCTIES DAARVAN.
MEDIAWIJSHEID LES 2 Laura van Vught. INTRODUCTIE o Vorige les: Zoeken op het Internet. Herkennen van betrouwbare sites. o Lessen Mediawijsheid Les 1:
Paspoort griekse goden
Het brancheboek.
GEDOCUMENTEERD SCHRIJVEN Revisited
Door Anthony, Seyma, Seyda en Lisa
Lezen 1.2 Leesstrategieën, tekstverband/signaalwoorden onderwerp en hoofdgedachte.
Een informatief Artikel schrijven
Stappenplan modulebeschrijvingen schrijven
Wiki-opdracht Interculturele Communicatie ICC.
Geïntegreerd werken met de vaardigheden
Leesstrategieën oriënterend lezen
Essay Een essay is een beschouwende tekst over een literair, maatschappelijk of wetenschappelijk onderwerp, met een duidelijk persoonlijke inslag. Een.
Onderwerp, deelonderwerpen en hoofdgedachte
Het 7-stappenplan Er bestaan verschillende modellen en stappenplannen om morele dilemma’s te analyseren en tot een beslissing te komen. Wij gebruiken “het.
7 lessen tot het eindexamen – Tips en Tricks
Vwo 4 – week #SCHM.
Voorbereiding examen Stap 1: Noteer in het midden van je A3-papier jouw visie op het onderwerp. Stap 2: Vul jouw visie aan met trefwoorden/citaten uit.
Vwo 2 – week SCHM.
Vwo 6 – week
Voorbereiding schoolexamen
Vwo 6 – week
Nederlands In de bovenbouw mavo.
Vwo 4 – periode
Lezen samenvatten.
Deelonderwerpen Hoe herken ik de deelonderwerpen van een tekst?
Vwo 6 – literatuur Week
Recensie schrijven Klas 1e , RSFN.
TIJDSPLANNING Dinsdag Uitleg vragen, PWS en groepen maken
Effectieve inspraakmethodieken
Effectieve inspraakmethodieken
Les 1: - Schrijven Spreken en gesprekken
Vwo 4 – week 39/
teksten Een tekst vormt een samenhangend geheel
Betoog 1e versie Woensdag 19 oktober 2016 SCHM.
Een (informatief) Artikel schrijven
Hoeveel weet jij van onderzoekers?
voorbeeld volgende bladzijde terug
BIJLAGEN SESSIE 2 TEAM(VEER)KRACHT
Groepsopdracht Vakblad maken voor de doktersassistent
Transcript van de presentatie:

Vwo 6 – week 37 2017-2018

PLanning Dinsdag Les 1 - herschrijven essay Les 2 - EXAMENTRAINING (het grondig lezen van een examentekst) Les 3 – EXAMENTRAINING DEEL 2

Jongeren aan het lezen krijgen is tegenwoordig een moeilijke taak Jongeren aan het lezen krijgen is tegenwoordig een moeilijke taak. Een boek wordt steeds sneller bestempeld als saai of alledaags. Perfecte boeken bestaan niet, maar om jongeren aan te spreken is vernieuwing erg belangrijk. Maar wat is vernieuwend? Dat is voor iedereen anders. Iedereen heeft een andere smaak en boeken kunnen niet aan iedereens eisen voldoen. Is er iets waar we allemaal in geïnteresseerd zijn en allemaal mee te maken hebben? Je zou misschien in eerste instantie zeggen van niet, maar dat is er wel zeker. De actualiteit, nooit saai, altijd vernieuwd. Actualiteit spreekt jongeren aan, niet alleen op de televisie, maar ook zeker om over te lezen.

Zonder Empathie graag….. Literatuur leidt tot empathie en empathie maakt de mensheid, zo betoogt Florentijn van Rootselaar in zijn artikel, aangaande het nut van het lezen van literatuur. De relatie tussen eerstgenoemden heeft reeds voor veel controverse gezorgd, maar juist de vraag of dat deze empathie de mensheid goed doet is een probleem van een veel grootser kaliber, met wortels onder andere in de politiek en de geschiedenis. En ik ben niet de enige die in die visie deelt, Paul Bloom schreef in zijn onlangs verschenen boek Against Empathy: The Case for Rational Compassion dat empathie een groot gevaar kan vormen voor de mensheid. De verkiezingen in Amerika worden onder andere aangehaald, een drama dat te danken is aan onderbuikgevoelens voorkomend uit empathie… Deze insteek zal nader onder de loep genomen worden.

Inleiding Vorige week is door de organisatie Hebban de jaarlijkse “Lezen voor de lijst” challenge afgekondigd. Deze challenge probeert de bovenbouw leerlingen van het vwo enthousiast te maken voor de wereld van de literatuur. Men hoopt door een tal van online hulpmiddelen de jeugd te motiveren tot het lezen van boeken. Want dit is iets dat bij het overgrote deel van de leerlingen mist; motivatie. Deze algemene desinteresse lijkt zich niet te beperken tot het lezen van boeken, ook andere vakken zien de aandacht van de leerlingen langzaam maar zeker slinken. Het lijkt erop dat de hedendaagse jongere steeds meer prikkels nodig heeft om aangezet te worden tot actie. Is dit te wijten aan de jongeren zelf? Of is er iets dat de afstomping van jongeren voor dit soort onderwerpen in de hand werkt? Of hebben de jongeren gelijk? Heeft literatuur in onze cultuur en omgeving haar waarde verloren?

En nu…  Nieuwe inleiding integreren in oude tekst. - signaalwoorden toevoegen - bronvermelding controleren  Slot bewerken, zorg dat je terugkomt op de inleiding. Zorg voor een foutloos geheel! Eind van de les inleveren via Magister – opdrachten. (Denk aan een verzorgde lay-out  voettekst, uitlijning, lettertype)

Hoe zat het ook alweer? Gezamenlijk doel: IEDEREEN EEN VOLDOENDE VOOR het eindexamen NEDERLANDS!

Leesstrategie Stap 1 voorkennis activeren Stap 2 de tekst lezen PER alinea Kernzin arceren Signaalwoorden omcirkelen Autoriteiten aanstrepen Trefwoorden in de kantlijn Eerst de tekst lezen, dan pas naar de vragen!

Expertgroepen Groep 1: Groep 2: Groep 3: Groep 4: Groep 5: Groep 6: