Het opzetten van een VVE-monitor

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Werkbijeenkomst Resultaatafspraken Vroegschools
Advertisements

Studenttevredenheid en accreditatie
Peuterspeelzaalwerk gemeente Ten Boer 23 februari 2012
Standpunten ‘Signaleren van Taalachterstanden door de JGZ’ en ‘Omgevingsananlyse’ Bettie Carmiggelt.
5. Toetsen en doelen Waarom, wat & hoe? Cito uitgelicht
VVE-bestandsopname De resultaten van VVE: - de eindresultaten - de leerwinst Toelichting aan de hand van de (fictieve) gemeente Oranjestad.
 Bond KBO  jul-14 Workshop Focus op VVE: scholen en gemeenten samen aan de slag LEA congres 5 november 2008 Presentatie: Ron Davids.
WELKOM!. INHOUD • VOORSTELLEN • ORGANISATORISCHE ZAKEN • BEOORDELINGEN % • HUISWERK • PORTFOLIO • CITO ENTREE & VERKEERSEXAMEN • VRAGEN & OPMERKINGEN.
Tussendoelen in de praktijk van groep 1/2
Workshop AO binnen de bestaande structuur
Lea-conferentie 12 januari 2010
Het jonge kind, VVE en doorgaande lijn Waar gaan we heen? OKE wet Beleidsplan VVE “en nu is het OKE” Ombuigingsbesluit peuterspeelzalen Kwaliteitseisen.
Het persoongebonden budget en gemeentelijk beleid Persoons gebonden bekostiging Persoons gebonden bekostiging.
“Actuele beleidsontwikkelingen” Nieuwegein, 12 januari 2010 LEA-conferentie.
Het proces van resultaatafspraken maken
In het bestuursakkoord
Wie het begrijpt mag het uitgeven
Piramide Welkom in de taalklas De VVE- methode.
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Vroegschoolse educatie : wordt vervolgd?
VVE: een doorgaande lijn?
senior beleidsmedewerker onderwijsbeleid
Workshop LEA conferentie Oberon, 5 november 2008 Van overleg naar afspraken naar resultaten.
VVE-bestandsopname Tussenrapportage medio 2011: m.n. G4 en G27.
‘Kwaliteitsversterking Voor- en Vroegschoolse Educatie’
Bestuursafspraken VVE,
Landelijke Monitor VVE 2011 LEA-conferentie Sabine Peterink Sardes.
Bestuurlijke afspraken rijk -gemeenten
Kees Broekhof Hans Cohen de Lara Sardes. Stappen Welke onderwerpen liggen er op ons bord? Welke gaan we aanpakken? Welke oplossingen zijn beschikbaar?
OKE-wet, inspectietoezicht en de gemeenten
PRESENTEREN.
Over kwaliteit valt te twisten GIA bijeenkomst 23 november 2010 Arnhem Kansen van het onderwijsachterstandenbeleid Zeki Arslan Programmamanager Onderwijs.
Startgroep Peuterica & obs Valkenhorst.
Gemeente Ede.
Resultaten onderzoek Onderzoek …. Uitgevoerd datum…. Ingevuld door …. teamleden.
Workshop Doorlopende leerlijnen rekenen ‘Iedereen telt mee’ Over de drempels met taal en rekenen: VVE-PO Carla Sanders, Nel van Loon en Magda van der Wulp.
Succesvol zonder integratie Jolanda Rikers 1.
De doorgaande lijn ( Fotopagina intentieverklaring Spilpartners Jeugdgezondheidszorg Kinderopvang Onderwijs Gemeente Lumens Groep.
Beleid voorschoolse periode. Geschiedenis peuterwerk moeders komen samen terwijl kinderen spelen vrijwilligers die kinderen samen laten spelen professionalisering.
Zorg voor peuters Vroeg Erbij in Assen Zorg voor jonge kinderen.
Opbrengstgericht werken en jonge kinderen: hoezo?
‘Hoe we blijvend leren’ Peuterspeelzalen Rijnstad 12 Juni 2013.
CMWW Peuterspeelzaalwerk Voor wie de taal niet beheerst blijft de wereld een gesloten boek Marjo Hoek
Opbrengstgericht werken en jonge kinderen: hoezo? Doorlopende leerlijnen taal en rekenen (VVE/PO) Eindhoven Donderdag 29 november 2012 Inez Zijlstra (beroepskracht.
Onderwijsachterstandenbeleid gemeente Tiel Resultaten tussenevaluatie Resultaten bestandsopname VVE Landelijke ontwikkelingen Voor welke opgaven staan.
“Dordrecht gaat verder met het bestuursakkoord G33/G4”, Presentatie aan de Adviescommissie, 13 maart 2012.
Wet OKE Ontwikkelingskansen door kwaliteit en educatie.
Naam: 1 Vul je naam in Druk op de startknop om te beginnen Beantwoord de vragen door de juiste digitale tijd te kiezen Kijk aan het eind hoeveel je goed.
Studiedag VVE De Schakel Doorlopende leerlijnen rekenen 15 april 2011
VVE-bestandsopname Stand van zaken: mei Hoofdlijnen VVE-’geschiedenis’ Onderwijsachterstandenbeleid (OAB) - Vóór 2000 (ongeveer) De Voorschool:
Naam: 1 Vul je naam in. Beantwoord zo snel mogelijk de vragen. Kijk aan het einde hoeveel je er goed had. Druk op knop om te beginnen!!
CMWW Peuteropvang Marjo Hoek September versus kinderopvang Peuteropvang: het kind en zijn ontwikkeling staat centraal nauwe samenwerking met ouders.
COOL5-18 COOLspeciaal Pre-COOL
Preventie en toeleiding naar dyslexiezorg
Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Stand van zaken
Zorgstructuur binnen Kinderopvang Dronten
Stichting Lek en IJssel
Inkomenstarief Stand van zaken.
Hoogeveen, 19 september 2017 Hans Piederiet en Petra van der Kwast
Agenda Informatieoverdracht Ondersteuningsprogramma
Agenda Informatieoverdracht Ondersteuningsprogramma
GOAB ondersteuningstraject
Veteranen Ontmoetings Centrum Zeeland Sterk door samenwerking
PO-VO traject Primair onderwijs Voortgezet onderwijs
Hoe gaat de normering? Introductie voor examensecretarissen
Doorlopende leerlijnen PCOU
Administratie tafel H6 28 maart 2019
Kenniskring Noord 5 juni 2018, Hoogeveen Petra van der Kwast
Tel mee met Taal: Meer samenwerken voor minder laaggeletterdheid
Kenniskringen GOAB regio noord
Transcript van de presentatie:

Het opzetten van een VVE-monitor Doelgroepdefinitie Bereik doelgroep Resultaten (in relatie tot de Resultaatafspraken)

Doelgroepdefinitie Gemeenten hebben de vrijheid om hun eigen doelgroepdefinitie te hanteren Doelgroepdefinitie voorschool en vroegschool kunnen verschillen

Bereik doelgroep (voorschool) Hoeveel doelgroepkinderen gaan naar de voorscholen met VVE aanbod? Vaststelling afhankelijk van doelgroepdefinitie: Hoeveel indicaties afgegeven? Hoeveel doelgroepkinderen geplaatst? %

Bereik doelgroep (vroegschool) Borduurt vaak door op indicatiestelling, maar: vroegscholen registreren vaak onvoldoende/niet of een kind een vve-indicatie heeft Daarom: - Vaak kijken naar gewichtenleerlingen -> welk % gewichtenleerlingen zit op een vroegschool met vve aanbod?

Resultaten Twee mogelijkheden: Kijken naar de stand van zaken (scores) op een bepaald (meet)moment Het volgen van leerlingen/groepen door de tijd Bij voorkeur aansluiting op de Resultaatafspraken: Welke gegevens heb ik nodig? Zijn deze (makkelijk) beschikbaar? Zijn er alternatieven?

Voorbeelden Doelgroepdefinitie (vroegschool): “kinderen met een VVE-indicatie” of “Kinderen met een D/E score medio groep 1 (M1) op de toets Taal voor Kleuters” Resultaatafspraak: “Maximaal 25% van de (doelgroep)leerlingen heeft eind groep 2 (E2) een D/E score op de toets Taal voor Kleuters” “75% van de (doelgroep)leerlingen met een D/E score medio groep 1 heeft eind groep 2 een C score of hoger op de toets Taal voor Kleuters”