Tool IH-1: Het verkennen van ideeën van docenten

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Advertisements

SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
De Krullevaar Wat is een goede school ?.
ICT en Didactiek Willem Bustraan EFA
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Reflectie.
1zorg-route.
Wat je zelf vindt, weet je beter
Onderzoekend leren en beroepscontexten
Vakantie Wie gaat er op vakantie? Waar ga je heen? Met wie ga je?
Inhoud bijeenkomst 2 Oriёntatie op je praktijkonderzoek:
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot Kwartaal: 1 Les: 3 – week 4 Kamer: L
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Praktijkervaring en reflectie
Wjk.
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Deel 2 Oriëntatie op het runnen van een onderneming Oriëntatie op ondernemerschap Hoofdstuk 6 Hoe ziet jouw product eruit?
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Improving Practical Work in Science Woudschoten Natuurkunde 10 december 2010 Bert van den Berg / Henk Pol Voor info:
Dalton op de Dorendal.
DE INVLOED VAN EEN ONDERZOEKSTRAJECT (OP DE WERKPLEK) OP DE ONDERZOEKENDE HOUDING VAN LERAREN IN OPLEIDING Twan van de Wetering - Docent Engels - Lid Kenniskring.
Goedemorgen! Het is de bedoeling dat je in de volgende lessen iets gaat bouwen. Je ziet het voorwerp in elke foto op de volgende dia. Auteur: mascil team.
Help mensen hun eigen leven te leiden Zelf- en samenredzaamheid.
Anders kijken, anders doen
Flexibiliteit als activiteit
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Wat is…? Waarom zou je…? Hoe kun je…?
Executieve functies Marije Ruben.
Virtuele labs bij natuurkunde en scheikunde onderwijs
Module 6; didactisch handelen
Tool IC-2 Toetsen en beoordelen van onderzoekend leren
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Onderzoekend leren Werkt onderzoekend leren?
Tool II-2: Het plannen van OL, leerlingen stellen hun eigen vragen
Tool IE-3: Kenmerken van probleem-oplosopdrachten
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Tool IF-1: Onderzoekend leren plannen bij wiskunde
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Onderzoekend leren Hoe ondersteunen we onderzoekend leren?
Onderzoekend leren Hoe ondersteunen we onderzoekend leren?
Tool WB-1: Natuurwetenschappen in de beroepspraktijk
Hoe plannen we onderzoekend leren in wiskunde?
Tool WF-1: Docenten natuurwetenschappen en carrièreadvies
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
Beroepscontext Hoe wordt wiskunde toegepast in de beroepscontext?
Tool WE-1: Beroepscontext in wiskunde
Hoe plannen we onderzoekend leren in wiskunde?
Tool IJ-3: De potentie van OL om essentiële vaardigheden te bevorderen
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Tool IE-1: Het verkennen van onderzoeksopdrachten en -activiteiten
Onderzoekend leren Wat gebeurt er in een onderzoekend-leren-klas?
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Groepsnaam Namen van leerlingen KLAS.
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Tool WD-2: Verbinden van opdrachten aan de beroepscontext
Tool WD-3: Verbinding met de wereld van de tuinbouwindustrie
Onderzoekend leren Wat zijn de uitdagingen in het gebruik van onderzoekend leren? Tool IC-1: Het identificeren en classificeren van barrières en dillema’s.
Onderzoekend leren Wat gebeurt er in een onderzoekend-leren-klas?
Tool IG-2: Onderzoekend leren en waarden in wiskundeonderwijs
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Inspelen op Innovaties
Tool IG-1: Onderzoekend leren en de eisen van het wiskundecurriculum
Succescriteria voor Spreekvaardigheid
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Onderzoekend leren Werkt onderzoekend leren (OL)?
Transcript van de presentatie:

Tool IH-1: Het verkennen van ideeën van docenten Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen Hoe zien onderzoekende opdrachten binnen de natuurwetenschappen eruit? Tool IH-1: Het verkennen van ideeën van docenten Vele docenten in de natuurwetenschappen hebben de neiging om van OL-opdrachten te denken dat het actieve opdrachten zijn of opdrachten die leerlingen laten experimenteren, ongeacht of ze het volgens een vaste volgorde doen zonder erover na te denken. © 2016 mascil project (G.A. no. 320693). Lead partner University of Nottingham; CC-NC-SA 4.0 license granted. The project mascil has received funding from the European Union’s Seventh Framework Programme (FP7/2007-2013).

Overzicht Doelen: Tot een algemeen begrip van onderzoekend leren komen en de waarde hiervan We zullen: Science activiteiten in duo’s onderzoeken; Kenmerken van OL bespreken voor deze activiteiten; Een van de activiteiten herontwerpen. Vele docenten in de natuurwetenschappen hebben de neiging om van OL-opdrachten te denken dat het actieve opdrachten zijn of opdrachten die leerlingen laten experimenteren, ongeacht of ze het volgens een vaste volgorde doen zonder erover na te denken. Deze tool verkent de ideeën van docenten over Onderzoekend Leren. Het borduurt voort op hun vorige ideeën om zo te komen tot een algemeen begrip van OL en de processen die samenhangen met de waarde van leren. Geef docenten op voorhand aan het volgende mee te nemen: Een voorbeeld van een activiteit in een natuurwetenschappelijk laboratorium; Een voorbeeld van een klassenactiviteit welke ze zien als een goed voorbeeld van een OL-opdracht binnen natuurwetenschappelijk onderwijs.

De betekenis van OL opdrachten verkennen in science Gebruik de voorbeelden die jullie mee hebben gebracht als uitgangspunt voor discussie. Wat betekent onderzoekend leren voor jou? Hoe ziet onderzoekend leren er uit voor jou?? Vraag docenten in tweetallen te kijken naar de voorbeelden die zij meegenomen hebben, en bespreek wat ze al weten over OL of hoe zij denken dat het eruit ziet.

Beperkingen identificeren Groep: bespreek de beperkingen van opdrachten die: Nadruk leggen op voorgeschreven procedures; Geen ruimte laten voor de leerlingen om na te denken of beslissingen te maken; Discussie, redenatie of de ontwikkeling van verklaringen op basis van bewijsvoering niet stimuleren. Roep de groep bijeen en promoot een groepsbespreking over de beperkte potentie van de opdrachten die: Nadruk leggen op voorgeschreven procedures; Geen ruimte laten voor de leerlingen om na te denken of beslissingen te maken; Discussie, redenatie of de ontwikkeling van verklaringen op basis van bewijsvoering niet stimuleren.

Identificeren van hoofdkenmerken Deel voorbeelden van goede OL opdrachten; Bespreek hoe deze opdrachten leerlingen de kans biedt om: Situaties te verkennen; Vragen te stellen; Onderzoeken te plannen; Beslissingen te nemen; Systematisch te experimenteren; Te interpreteren en evalueren; Te beredeneren en verklaren; Resultaten te bespreken. Vraag docenten om hun voorbeeld van een goed OL-voorbeeld te delen met de rest van de groep en uit te leggen waarom zij denken dat de opdracht gezien kan worden als een krachtige OL-opdracht. Bespreek in welke mate de voorbeelden van OL-opdrachten de leerlingen mogelijkheden bieden om: Situaties te verkennen; Vragen te stellen; Onderzoeken te plannen; Beslissingen te nemen; Systematisch te experimenteren; Te interpreteren en evalueren; Te beredeneren en verklaren; Resultaten te bespreken.

OL-potentie verhogen Kies een van de opdrachten die meegenomen is. Werk samen in duo’s om deze opdracht meer OL-gestuurd te maken. Vraag docenten om uit het eerdere deel van de opdracht een van de activiteiten te kiezen en hier in tweetallen aan te werken om ze meer OL-gestuurd te maken.

Finishing off Deel de ideeën met de groep, en bekijk hoe je deze opdracht kan gebruiken in jouw lespraktijk. Voer de opdracht uit en observeer het leereffect van leerlingen. Reflecteer en bedenk hoe je de opdracht kan verbeteren. Docenten kunnen nu besluiten om de opdracht te gebruiken waar ze met een klas aan gewerkt hebben. Ze moeten letten op de effecten op het leren van de leerlingen en reflecteren op de veranderingen die de OL-potentie van de opdracht verder kunnen vergroten.