Tool IH-1: Het verkennen van ideeën van docenten Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen Hoe zien onderzoekende opdrachten binnen de natuurwetenschappen eruit? Tool IH-1: Het verkennen van ideeën van docenten Vele docenten in de natuurwetenschappen hebben de neiging om van OL-opdrachten te denken dat het actieve opdrachten zijn of opdrachten die leerlingen laten experimenteren, ongeacht of ze het volgens een vaste volgorde doen zonder erover na te denken. © 2016 mascil project (G.A. no. 320693). Lead partner University of Nottingham; CC-NC-SA 4.0 license granted. The project mascil has received funding from the European Union’s Seventh Framework Programme (FP7/2007-2013).
Overzicht Doelen: Tot een algemeen begrip van onderzoekend leren komen en de waarde hiervan We zullen: Science activiteiten in duo’s onderzoeken; Kenmerken van OL bespreken voor deze activiteiten; Een van de activiteiten herontwerpen. Vele docenten in de natuurwetenschappen hebben de neiging om van OL-opdrachten te denken dat het actieve opdrachten zijn of opdrachten die leerlingen laten experimenteren, ongeacht of ze het volgens een vaste volgorde doen zonder erover na te denken. Deze tool verkent de ideeën van docenten over Onderzoekend Leren. Het borduurt voort op hun vorige ideeën om zo te komen tot een algemeen begrip van OL en de processen die samenhangen met de waarde van leren. Geef docenten op voorhand aan het volgende mee te nemen: Een voorbeeld van een activiteit in een natuurwetenschappelijk laboratorium; Een voorbeeld van een klassenactiviteit welke ze zien als een goed voorbeeld van een OL-opdracht binnen natuurwetenschappelijk onderwijs.
De betekenis van OL opdrachten verkennen in science Gebruik de voorbeelden die jullie mee hebben gebracht als uitgangspunt voor discussie. Wat betekent onderzoekend leren voor jou? Hoe ziet onderzoekend leren er uit voor jou?? Vraag docenten in tweetallen te kijken naar de voorbeelden die zij meegenomen hebben, en bespreek wat ze al weten over OL of hoe zij denken dat het eruit ziet.
Beperkingen identificeren Groep: bespreek de beperkingen van opdrachten die: Nadruk leggen op voorgeschreven procedures; Geen ruimte laten voor de leerlingen om na te denken of beslissingen te maken; Discussie, redenatie of de ontwikkeling van verklaringen op basis van bewijsvoering niet stimuleren. Roep de groep bijeen en promoot een groepsbespreking over de beperkte potentie van de opdrachten die: Nadruk leggen op voorgeschreven procedures; Geen ruimte laten voor de leerlingen om na te denken of beslissingen te maken; Discussie, redenatie of de ontwikkeling van verklaringen op basis van bewijsvoering niet stimuleren.
Identificeren van hoofdkenmerken Deel voorbeelden van goede OL opdrachten; Bespreek hoe deze opdrachten leerlingen de kans biedt om: Situaties te verkennen; Vragen te stellen; Onderzoeken te plannen; Beslissingen te nemen; Systematisch te experimenteren; Te interpreteren en evalueren; Te beredeneren en verklaren; Resultaten te bespreken. Vraag docenten om hun voorbeeld van een goed OL-voorbeeld te delen met de rest van de groep en uit te leggen waarom zij denken dat de opdracht gezien kan worden als een krachtige OL-opdracht. Bespreek in welke mate de voorbeelden van OL-opdrachten de leerlingen mogelijkheden bieden om: Situaties te verkennen; Vragen te stellen; Onderzoeken te plannen; Beslissingen te nemen; Systematisch te experimenteren; Te interpreteren en evalueren; Te beredeneren en verklaren; Resultaten te bespreken.
OL-potentie verhogen Kies een van de opdrachten die meegenomen is. Werk samen in duo’s om deze opdracht meer OL-gestuurd te maken. Vraag docenten om uit het eerdere deel van de opdracht een van de activiteiten te kiezen en hier in tweetallen aan te werken om ze meer OL-gestuurd te maken.
Finishing off Deel de ideeën met de groep, en bekijk hoe je deze opdracht kan gebruiken in jouw lespraktijk. Voer de opdracht uit en observeer het leereffect van leerlingen. Reflecteer en bedenk hoe je de opdracht kan verbeteren. Docenten kunnen nu besluiten om de opdracht te gebruiken waar ze met een klas aan gewerkt hebben. Ze moeten letten op de effecten op het leren van de leerlingen en reflecteren op de veranderingen die de OL-potentie van de opdracht verder kunnen vergroten.