Contact door aanraking

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Natuurlijk, een netwerkcoach! Mezzo TRAINING VRIJWILLIGER ALS NETWERKCOACH 2010.
Advertisements

ZINTUIGLIJK WELBEVINDEN
Onderzoek naar de effecten van het Thuisadministratie programma
Godsdienst 1.
Crisis interventie De structuur Methoden en technieken.
Beeld zegt meer dan duizend woorden….
1 WSNS Studiedag 3 oktober 2006 “Juf, gaan we die weer doen? Die is leuk!”
Driemaal Taal Sessies.
Sensorische Informatie Verwerking
Lotgenotencontact.
Godsdienst.
Haptonomie.
Expertisegroep Haptotherapie en Topsport (Sjoerd van Daalen), voor NOC*NSF, 3 april 2013.
Peter Strawson.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
ASS: wanneer zichtbaar?
Van de conceptie tot geboorte
Digitaal Sociaal Huis Samenwerkingsproject Vlaams-Brabantse sociale huizen 2 februari 2009.
Media en creativiteit module 6 Identiteit Jaar 2.
Gerard Koolstra, St. Michael College Zaandam
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Het wezen van ‘contact’
Focus op motivatie en communicatie
Werelden overbruggen. Kinderen en scheiding.
Invloed uitoefenen - de weerbarstige praktijk – Karin de Geeter
Hoofdstuk 9: Tussenmenselijke relaties
Gentle Teaching.
Wikiwijs.
Marjan Hurkmans Anneke de Jong. Wat is de Wandeling Mantelzorger: verwerking intensieve periode, vergroten draagkracht, inzet ervaringsdeskundigheid.
Training Basisvaardigheden voor Mentoren
Godsdienst 1.
Social media presentatie
Online filmpjes maken. (
Online filmpjes maken. (
1.4 Het zorgleefplan en de 4 domeinen op basis van de cliënttypering.
Introductiebijeenkomst Waardigheid & trots
Masterclass Duurzame inzetbaarheid & Mobiliteit. Werkgroep DI waarin management, staf en ARBO waar verbinding van de organisatie op het gebied van DI.
Inhoud Introductie Pameijer Doelgroepen Dienstverlening
Oriëntatie op het beroep
De domeinen & Niveau bij ABB.
Week 3 Docent: COMMUNICATIE. Cliëntgerichte benadering biedt inzicht in het functioneren van mensen maakt duidelijk hoe persoonlijke problemen ontstaan.
Communicatie Les 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
COMPUTERLES 1 Introductie. Inhoud ■Inleiding ■Wat is een computer? ■Waarom gebruiken we Windows?
Wat is Gedrag? Gedrag is volgens TSI……………
Dr. Patrick Vermeulen GITPMoed & Vertrouwen Moed en Vertrouwen Workshop 1 Motivatie 1.
Help mensen hun eigen leven te leiden Zelf- en samenredzaamheid.
Wat is DRAMA??.
Kracht en veerkracht van mantelzorgers
Ontwikkelingspsychologie 16september
Wegen van waarden en randvoorwaarden
Bo Leyten Rik Lanssens GOP 3A
Hand-Out.
Communicatie 7e les.
De omgeving verandert; de overheid verandert
Beeldcommunicatie in de GGZ
Wat is DRAMA??.
Consumenten-gedrag Sociologische blik
Contact maken en contact houden
Methodiek Observeren.
Werkmethode Bouwstenen voor familiebeleid KansPlus en ‘s Heerenloo
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
Dialoog.
Doelgroep kwijt Kijkende naar de doelgroep EVB+ lijkt het wel of we onze doelgroep kwijt zijn. Zoek je op internet naar bijvoorbeeld LVB+ dan krijg je.
Behoefte herkenning bij mensen met ernstige meervoudige beperkingen.
Kracht en veerkracht van mantelzorgers
Presentatie ontworpen door Marijke Teunis
Hoofdstuk 2 Dienstverlening en klantgedrag
Reeks 14: ‘Ik ben toch niet gek?!’
Videohometraining Een pedagogische hulpverleningsmethode voor gezinnen
ontwikkelingspsychologie
Transcript van de presentatie:

Contact door aanraking CRDL Contact door aanraking

Wat gaan we doen? LACCS -> Contact Kennismaking met de CRDL CRDL zelf ervaren Onderzoek De Zijlen

Contact https://www.youtube.com/watch?v=_JmA2ClUvUY Contact is de basis Contact is de ‘weg’ waarlangs de communicatie kan plaatsvinden Contact als voorwaarde

Basiscontact principes Goede positie Echte aandacht Wachten en verwachten Ontvangstbevestiging geven Toevoegen Wat hebben we gezien bij ‘baby talk’?

‘C’ van LACCS = Contact Geliefd zijn, gekoesterd worden; Betekenis hebben voor de ander; Aandacht krijgen, gehoord worden; Nabijheid, verbondenheid en emotionele beschikbaarheid ervaren.

Wat is de CRDL? Interactief instrument Contact -> geluid Nadruk op interactie Het instrument reageert op de intensiteit en frequentie van de aanraking. Het roept geluiden op uit de natuur (de zee, vogels, krekels), de stad (een tram, fietsbel, kerkklok), dierengeluiden of geluiden van muziekinstrumenten of uit het alledaagse leven (fluitketel, koffiekopjes). Gebruikers beschikken over een uitgebreide geluidsbibliotheek of kunnen zelf geluiden toevoegen aan de SD-kaart. De interactie begint wanneer twee gebruikers ieder één hand op de CRDL leggen en een circuit vormen door elkaar aan te raken. De CRDL herkent de manier waarop mensen elkaar aanraken en vertaalt deze aanrakingen in geluid. De manier van aanraken is van invloed op het geluid dat wordt voortgebracht: vasthouden, wrijven, tikken of kriebelen. Door het menselijk lichaam in te zetten als onderdeel van de besturing, ‘bespelen’ gebruikers niet zozeer het instrument maar elkaar.

Een filmpje.. https://vimeo.com/218468498

Zelf ervaren.. Deelnemers zelf aan de slag laten gaan met de CRDL.

Onderzoek De Zijlen Onderzoeksdoel: effect van de CRDL in het maken van contact met mensen met een VB. 3 locaties betrokken. Doelgroep: mensen met VB + dementie. Effectmeting: video en observatie VOORZICHTIGE CONCLUSIES!!! De CRDL lijkt een positief effect te hebben op mensen met VB en dementie. Er lijkt sprake van ‘verminderd probleemgedrag’ kort na inzet van de CRDL. Toename tijdens gebruik van de CRDL in: oogcontact, alertheid, reactie op geluid en aanraking. Na inzet van de CRDL zijn cliënten alerter aanwezig. Na inzet van de CRDL laten cliënten momenten zien waarin ze praten over herinneringen van vroeger.