Activeren (voor)kennis ICT Tools om kennis op te roepen
Mindmaps http://www.mindomo.com/ http://www.mindmeister.com/nl http://www.xmind.net/ http://www.scatterbrain.nl/
Activeren voorkennis www.groupzap.com https://bubbl.us/ http://www.stormboard.com/
Presentatie Powerpoint Prezi Screencast/ Podcast Interactive/ Smartboard
PPT vs Prezi L.G.C.M. van Hal, Onthouden informatie na een presentatie met Powerpoint, Prezi of zonder hulpmiddel, aug 2012 © L.G.C.M. van Hal. L.G.C.M.vanhal@tilburguniversity.edu
© L.G.C.M. van Hal. L.G.C.M.vanhal@tilburguniversity.edu
Voordelen PPT Makkelijk te bewerken Geintegreerd in Camtasia (screencast) Makkelijk te delen Zeer veel visuele mogelijkheden Je kunt snel door dia’s lopen
Basisprincipes voor Educatieve Multimedia (R Basisprincipes voor Educatieve Multimedia (R.E Mayer’s ‘Multimedialearning’ (2001)) Redundancy principle. multimedia uitleg beter begrepen bij woorden alleen ipv woord en tekst (behalve bij moeilijke woorden of onduidelijke spraak). Segmentation principle. Korte hapklare stukken Signalling principle. Duidelijke hoofdlijnen en koppen/headings Personalization principle. persoonlijke manier uitleggen beter dan formele. Spatial contiquity principle. beter begrijpen bij tekst naast de afbeeldingen op het scherm. Coherence principle. beter begrijpen als overbodige informatie weggelaten wordt. Modality principle. beter begrijpen bij animatie en vertelling dan bij animatie en tekst op scherm. Temporal contiquity principle. beter begrijpen als animatie en vertelling gesynchroniseerd zijn. Individual difference principle. Er is geen “one size fits all”.
Opdracht Maak met gebruik van behandelde theorie en ideeën een werkvorm waarbij je voorkennis activeert.