Uitlaatgassen nabehandeling Roetfilter ‘DPF’ en katalysator ‘SCR’

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hydrauliek Deze uitgave van Hydrauliek is een onmisbaar naslagwerk voor een ieder die zich met hydrauliek bezig houdt en mag met recht "state of the art"
Advertisements

De zin en onzin van escrow
Milieubalans: Gericht zoeken naar milieuwinst Clean Seas Maritiem Technologie Netwerk 19 januari 2011.
Airco Fresh Reinigt de air conditioning.
EASY CONNECT STORINGEN.
De waarde van de ondergrond Dr. Elbert Dijkgraaf Erasmus Competition and Regulation institute SEOR Faculteit der Economische Wetenschappen.
Deadline week 8 •Alle producten moeten kant en klaar gepresenteerd worden •Tijdschriften in print en ingebonden •Films gemonteerd •Web applicaties online.
Welkom Doel van dit event 3 geteste criteria  Brandstofefficiëntie gemeten aan de hand van de rolweerstand  Grip op nat wegdek  Extern rolgeluid.
Project “Schone motor”
01 van 06 Portal4U Loe Hameleers Twan Saleming Klanten: Wat kost dat artikel? Wanneer wordt geleverd? Die werkt hier niet meer.. Die factuur ken ik niet.
Tuin – Timmer – Watermanagement Watermanagement Op het gebied van watertechniek zijn wij uitermate goed ontwikkeld en hebben wij u veel te bieden. Dit.
Seth Godin: If its broken its broken ! Dennis de Vroet Peter van Gerwen Michel Janse.
Milieu performance van vervoerswijzen en logistieke ketens
Project Doepro Gepresenteerd door: Hervé Augustus, Marlies Delanghe Henry Houdmont en Sofie van Wouwe.
Duurzame energie Een nieuwe naam wegens nieuwe oplossingen Waarom?
Schone aandrijving voor de Amsterdamse rondvaart
CO 2 is, in tegenstelling tot andere emissies zoals NO X, fijn stof, en CO), geen ongewenst neveneffect van de verbranding. CO 2 is geen vervuilend gas.
motor emissie ontwikkelingen stimuleren en contoleren
© Kiwa Programma Regelgeving en verplichtingen Ontwikkelingen normen en certificatie regelingen Pauze Keuren/certificeren van de bio ethanol zelf.
PRODUCTINFORMATIE # 605 E.E.V. DXi11 & DXi13 23/06/2009 Product Marketing Renault Trucks Benelux.
Milieu zaken Emissie-eisen Euronormen bmp omzetten in kilometerprijs Euro 5 Euro 6 CO (Koolstofmonoxide) HC (koolwaterstof) NOx (Stikstofoxiden)
Fase 2 Tijdelijke presentatie bouwen
Algemeen MV250 MV250H MV350 MV350H MVDC MVDCH MVDC-MS.
Rogier van der Linde & Davy De Winne, 2014
The sole responsibility for the content of this presentation lies with the Clean Fleets project. It does not necessarily reflect the opinion of the European.
De ecologische voetafdruk
UNITED MOBILITY TEAM 4 Floris van OostenJordi Schenkeveld Timonthy de BoerDennis van den Driesche.
Oplossingen voor het toenemende energieverbruik 1 september 2015 Oplossingen voor het toenemende energieverbruik1.
welke keus past het beste bij u?
1/46 T.Selderbeek - Taxiën van Vliegtuigen Taxiën van vliegtuigen Afstudeerpresentatie - T. Selderbeek - 20 december 2012.
CONTINU EMISSIE MONITORING SYSTEEM (CEMS) Bart de Boer, Frerik van Beijnum.
Het model van de Ecokosten / Waarde Verhouding (Eco-costs / Value Ratio = EVR) en “eco-efficiente waardecreatie” dr. ir. Joost G. Vogtländer Technische.
Update status uitbreiding datacentrum Nikhef Arjen van Rijn - Wim Heubers / Nikhef.
Fase 3 Controleren van de voorraad en bestellen
Afstudeeropdracht Verhogen Marktaandeel Microsoft Door middel van de Wallet Allocation Rule Analyse.
Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders Verduurzaming in de maritieme sector Symposium 30 jaar Stichting De Noordzee 16 december 2010 Tineke Netelenbos.
Brainstorming Rogier van der Linde, WAT & WAAROM BRAINSTORMEN 2 Genereren van ideeën of oplossingen voor één of meerdere problemen waar je normaal.
Hoofdstuk 11 De Break-Even Afzet (BEA). Wat kost internet ? Vroeger moest je internetkosten betalen per minuut. Dat ging via een vorm van bellen. Joep.
LNG sleephopperzuiger
PRESENTATIE ENERGIE OPSLAG René van Hartingsveldt Directeur Eurotronic B.V. Alphen aan den Rijn 27 september 2016.
Mechanisatie en milieu:. Welke dingen belasten het milieu en de mens. Uitlaatgassen Brandstof Oliën Geluid Smeermiddelen Koelvloeistof.
Rekenquiz. Vraag 1. Decimale getallen Zet de decimale getallen van groot naar klein. Welk getal komt er in het rode vak? 7,431,684,295,051,667,493,49.
Afdekken voorbezinktanks
Martin Quispel Zwijndrecht 24 februari 2017
Ledverlichting bij Rijkswaterstaat
Veilig ander aardgas verbranden
B(B)OK –controle. Brandstof.
KRITISCH DENKEN 11 Co-premissen II © Kritisch Denken.
Informatiebijeenkomst LNG in de binnenvaart
FLEPOS modernisering bestek AIV-FLEPOS/2016/0801
Lage temperatuur netwerken
Rondetafelgesprek Tweede Kamer. Gevolgen voor klimaatbeleid
Tarief berekenen LG
Tarief berekenen LG
Rekenmodel 3: Binnenvaart containers
Septembre 18.
Direct NO2 emissions: the state of knowlegde and consequences
Personenverkeer werkgever
Rekenmodel 3 Binnenvaart Bulk
Leden NOA Diana van Oudenaaren & Danny Jansen
Toekomstperspectief (milieu-)prestaties LNG-motoren
ONDERWERP 4 ENERGIEVERBRUIK
Bevindingen Gedegen onderzoek methaanslip, brandstof efficiency en NOx emissie Resultaat: Motoren beter benutten (omzetten deellast naar hogere belasting,
Rekenen met kommagetallen
Brandstofverbruik.
Bevindingen Gedegen onderzoek methaanslip, brandstof efficiency en NOx emissie Resultaat: Motoren beter benutten (omzetten deellast naar hogere belasting,
Een Pasklare en betaalbare oplossing
Snel Groeiende luchtvaart: grijpt in op gehele energietransitie
Towards one third of renewable energy in transport in 2030
Training Critical Friend
Transcript van de presentatie:

Uitlaatgassen nabehandeling Roetfilter ‘DPF’ en katalysator ‘SCR’

Even voorstellen, Mijn naam is Jacob Verdonk, mede eigenaar van het mcs Anda. Dit Lean and Green Star gecertificeerde schip is in 2009 nieuw in de vaart gekomen en uitgerust met 2 Cummins CCR2 motoren inclusief een volledig nabehandeling systeem: DPF filter voor de roet emissie SCR katalysator voor de NOx emissie Met deze installatie voldoen wij nu al aan de nieuwe stage V emissie normen.

DPF + SCR

DPF

SCR

Elektronicakast machinekamer

Scherm in de stuurhut

MS Anda vs “normaal” schip Vessel: MS Anda Engine Nominal Power: 1790 kW Engine hours: 34500 h Average Load Factor: 45 % Emissie Reductie Totale Emissie Total Emissie GEEN DPF+SCR DPF + SCR g/kWh kg CO 0,451 0,017 96% 12533 472 HC 0,278 0,098 65% 7726 2723 NOx 6,75 0,85 87% 187581 23621 PM 0,084 0,001 99% 2334 28 * Calculations only serve as an indication of emissions produced over the engine running hours. Measured emission values are based on the results from E3 cycle weighted emissions.

Wanneer een DPF en SCR? Op het moment dat de klant er om vraagt, De wetgever het eist, Er een revisie of her motorisering plaatsvindt, Als u gaat nieuwbouwen?

Waar op te letten bij de inbouw Dat de leverancier ALLE info over de motor heeft, denk aan type injectoren, tegendruk ed. En daar naar handelt. Zorg voor voldoende ruimte voor onderhoud, De leidingen + ureum tank moet van 3.16 RVS gemaakt zijn, Ook de uitlaat NA de DPF / SCR filter moet van RVS worden gemaakt, RVS lekbakken onder de ureum pompen, Goede ontluchting van de ureum tank buiten aan dek, Vulleiding buiten aan dek, Voldoende inhoud ureum tank ivm beschikbaarheid in buitenland, Geschikte grote schroefcompressor (deze draait continu) Gebruik low-sap olie in de motor !!! (bij een DPF filter)

Onderhoud Alle techniek heeft onderhoud nodig, Ook een Nabehandelingsinstallatie Gevoelige punten bij een DPF: Filterblokken, Brander Gevoelige punten bij een SCR: Ureumpompen, Ureumslangen, Nox Sensor

Veel gestelde vragen: Laat u uitgebreid adviseren bij de leverancier! Waarom al die onzin? De Concurrentie van de andere modaliteiten wordt steeds groter. De traditionele voorsprong op emissies zijn ondertussen verdwenen. Daarbij gaan overheden steeds strengere eisen stellen, Dit gaat toch extra brandstof kosten? Nee dit is niet waar: het enige waar brandstof voor gebruikt wordt, is de brander die tijdens de regeneratie van de DPF gebruikt wordt. Hoeveel ruimte heb ik voor een DPF /SCR installatie nodig? Dit past in 90% van de situaties op de plaats waar normaal de demper ligt. Zo niet dan is het bijna altijd passend te maken. Wat kost Ad-blue / Ureum ? Dit kost tussen de 27 en 30 cent per liter. Het verbruik is ongeveer 5% van het brandstofverbruik. Waar kan je Ad-blue / Ureum kopen? In Nederland bij de grotere bunkerstations. Levensduur van de installatie Dit hangt af van de manier waarop het gebruikt wordt. Kan dit ook op “kleine” schepen? Ja dat kan ook. Laat u uitgebreid adviseren bij de leverancier!

Maar veel belangrijker zijn uw vragen: Vragen uit de zaal. Promo Video mcs Anda https://vimeo.com/78741079