Doelen behalen met activiteiten

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Copy + Gisteren deed ik vervelende ontdekking. Al jaren heb ik een goed idee om een onderneming op te zetten. 2 jaar geleden had ik geen opdracht en begon.
Advertisements

René van Vianen Adviesbureau Van Montfoort. REFLECTIE OP DE REGIO ’ S RAAK Stand van zaken November 2005 Adviesbureau Van Montfoort.
Het werk van de Inspectie van het Onderwijs binnen het Praktijkonderwijs Flitsbijeenkomst 10, 17 en 25 september 2012 Paul Prior.
Inhoud van de avond Het kindcentrum : Bouwen vanuit een gemeenschappelijke visie (Rob) Introductie partners Stichting Kinderopvang Huizen Paramedici Het.
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
E-portfolio NL Een Leven Lang Leren René Schreurs & Yvonne Kremers
Autismespectrumstoornissen
Begeleiding en onderwijs.  Allereerst voorlichting over de aard en ernst van de oogafwijking  Vaak is er ook nood aan inzicht in het toekomstperspectief.
Betrokkenheid als kwaliteit van leerprocessen en leerresultaten
Thema 5 Begeleidingsmethoden
Voorstelling 6de leerjaar
Tweede Studiedag Brede School – Vlaams Parlement 16 mei 2008 Een brede Kinderopvang REFLECTIES door Jan Van Gils Onderzoekscentrum Kind en Samenleving.
Sociale vaardigheden in het basisonderwijs Werkgroep onderwijs.
Rookvrije school, educatie en rookvrije klassen Werkgroep onderwijs.
Jongeren Preventie Team
Praktische adviezen volgens de HISTORIE-methodiek.
Nieuwe opleiding leidsters stelt kinderen centraal
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Kennisatelier Stage 23 april 2009
Visie: rapport en portfolio
Het syndroom van Asperger
Buurtbewoners met een beperking doen gewoon mee!
Prioritaire nascholing CompetentieontwikkelingHulpbronnen ontwikkelen Werken aan Positive states of mind Relatie sociaal model en HGW. Het.
Een evenwicht tussen moeder moeten zijn en puber mogen zijn presentatie : Susanne Dreuw & Anne Wijns 24 maart 2015.
Competentie gebieden Kerntaak 1.
Maatschappelijke Zorg (MZ)  Answergarden Maatschappelijke Zorg (MZ)  Niveau 4, opleidingsduur 3 jaar;  je begeleidt mensen om zo zelfstandig mogelijk.
GRENZEN EN ZINVOLHEID INTEGRATIE IN HET ONDERWIJS SOFIE VUYLSTEKE – 1 BASWB Bron: Loesje, 1988.
Versterking CliëntenPositie (VCP) mei ICF International Classification of Functioning, Disability and Health.
Bijeenkomst 3. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Huiswerk  Hoe is het huiswerk gegaan?
Samenhang in het sociaal domein Sociale visie, decentralisaties Commissie S&V 17 april 2012.
Betekenis van zorgboerderijen Jan Hassink en Reina Ferwerda Wageningen-UR.
JAN PIETER HEIJE Cheyenne Cubuk & Erwin Duits. ● VOBC, LVB behandelcentra in Nederland ● Pluryn  Hietveld, Beele, Hoenderloo Groep, JOBSTAP, Werkenrode,
Veranderingen in ABWZ, veranderingen in onderwijs?
Richtlijnen en principes Over diagnostiek en behandeling van gedragsproblemen bij mensen met een verstandelijke beperking 29 maart 2011 Barbara Pot, orthopedagoge/gz-psychologe.
Kwartiermakers(festival) Ondersteunt kwetsbare mensen, bevordert hun re- integratie en doorbreekt hun isolement. * Werken aan een meer positieve beeldvorming.
Grenzeloos onderwijs genieten Een samenwerkingsproject tussen Tyltylcentrum De Witte Vogel – RESPONZ en KDC de Joppe - Steinmetz | de Compaan.
Autisme in het Voortgezet Onderwijs Conferentie Passend Onderwijs 11 november 2009.
Westland Sociaal in beweging ! Probus 16 maart 2016.
Wet OKE Ontwikkelingskansen door kwaliteit en educatie.
Sportplein Groningen werkt samen aan het optimaliseren van de Groninger sport Samen sterk.
1 Novadic-Kentron naar Jan Wierhof in Tilburg drs. R. Hermanides
Meer verbinding, sociale cohesie en eigen/samen regie in de buurt Met het Buurtteam als stimulator, facilitator en begeleider van een samenleving die niemand.
Cliënt in zijn kracht Angerenstein: Methodiek en begeleiden Thema: 13.
Behoeften van de doelgroep & activiteiten
informatie over het project
Het effect van je werk: zichtbaar maken van de waarde van bibliotheken
Begeleidings methodieken
3de graad verzorging Toelichting bij AD5.
Resultaatgericht Samenwerken
Vzw Metgezel Doelgroep Troeven Aanbod. Vzw Metgezel Doelgroep Troeven Aanbod.
Doel Brede oriëntatie op de doelgroep ouderen
Ouderen en activiteiten
Doelen behalen met activiteiten
Gehandicaptenzorg.
ADL 31 mei 2016 Berthe/Mirjam.
Zorgvragers in de gehandicaptenzorg
Visie ontwikkeling 10 mei 2017.
Presentatie deelgebied 4
Welkom op het Saenredam College
Angerenstein: Methodiek en begeleiden Thema: 13
Begeleiden Les 5.
Informatie- en bedankavond De Schare juni 2018
Welkom op het Saenredam College
Begeleiden Les 7.
Angerenstein: Methodiek en begeleiden Thema: 11
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
ADL Les 1.
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Transcript van de presentatie:

Doelen behalen met activiteiten Angerenstein: Methodiek en begeleiden Thema: 17

Activiteiten als middel om doelen te bereiken Gericht op verschillende gebieden: Motorisch: gericht op bewegen. Het in stand houden of verbeteren van bewegingshandelingen. Sociaal: Gericht op het kunnen functioneren in een groep. Ontwikkelingsgericht: gericht op het ontwikkelen van kennis, vaardigheden en gedrag. Creatief: door middel van experimenteren, creëren en ontdekken leren je te uiten en oplossingen te bedenken.

Activiteiten aanpassen Activiteiten kunnen aangepast worden op: Aantal deelnemers Materialen Regels Omgeving Begeleiding Maar ook op specifieke doelgroepen.

Activiteiten aanpassen op specifieke cliëntgroepen 1. Kinderopvang / peuterspeelzaal (0 – 3 jaar) Vooral gericht op ontwikkelingsgerichte activiteiten die goed aan moeten sluiten op het ontwikkelingsniveau. 2. Onderwijs (4 – 18 jaar) Veel ontwikkelingsgerichte activiteiten tot 12 jaar Daarna veel sociale activiteiten 3. Buurthuiswerk (alle leeftijden) Diverse groepen uit de samenleving. Activiteiten worden alleen vrijblijvend aangeboden en moeten aantrekkelijk zijn. 4. Mensen met een beperking (verstandelijk en lichamelijk) Houd rekening met niveau, lichamelijke mogelijkheden, interesses cliënten. 5. Ouderen (55 – 110 jaar) Houd rekening met interesses en mogelijkheden.

Opdracht Benoem bij elke doelgroep een mogelijkheid en een aandachtspunt bij het aanbieden van activiteiten.