Doelen behalen met activiteiten Angerenstein: Methodiek en begeleiden Thema: 17
Activiteiten als middel om doelen te bereiken Gericht op verschillende gebieden: Motorisch: gericht op bewegen. Het in stand houden of verbeteren van bewegingshandelingen. Sociaal: Gericht op het kunnen functioneren in een groep. Ontwikkelingsgericht: gericht op het ontwikkelen van kennis, vaardigheden en gedrag. Creatief: door middel van experimenteren, creëren en ontdekken leren je te uiten en oplossingen te bedenken.
Activiteiten aanpassen Activiteiten kunnen aangepast worden op: Aantal deelnemers Materialen Regels Omgeving Begeleiding Maar ook op specifieke doelgroepen.
Activiteiten aanpassen op specifieke cliëntgroepen 1. Kinderopvang / peuterspeelzaal (0 – 3 jaar) Vooral gericht op ontwikkelingsgerichte activiteiten die goed aan moeten sluiten op het ontwikkelingsniveau. 2. Onderwijs (4 – 18 jaar) Veel ontwikkelingsgerichte activiteiten tot 12 jaar Daarna veel sociale activiteiten 3. Buurthuiswerk (alle leeftijden) Diverse groepen uit de samenleving. Activiteiten worden alleen vrijblijvend aangeboden en moeten aantrekkelijk zijn. 4. Mensen met een beperking (verstandelijk en lichamelijk) Houd rekening met niveau, lichamelijke mogelijkheden, interesses cliënten. 5. Ouderen (55 – 110 jaar) Houd rekening met interesses en mogelijkheden.
Opdracht Benoem bij elke doelgroep een mogelijkheid en een aandachtspunt bij het aanbieden van activiteiten.