Workshop Vanuit data naar interventies op het groene niveau

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Datagestuurd werken op de Ambelt Oosterenk
Advertisements

Workshop: Opzetten van een praktijksituatie
Artikel over een wetenschappelijk onderzoek Gemaakt door Vicky Peers
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
ODD en CD, wat is dat?.
Kandinsky College Malderburchtstraat
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
OBS Twekkelerveld Op 18 maart 2007 heet OBS Twekkelerveld voortaan een BOOM school. BOOM staat voor Beter Onderwijs Op Maat. In de nu volgende PowerPoint.
WIN WIN Van ordeverstorend gedrag naar ontwikkelingskans
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
De Krullevaar Wat is een goede school ?.
de ouderbetrokkenheid vergroten
Medmec04 les 5 Engagement. LesOnderwerpenHuiswerk voor komende week en les 1 o Kick-off o Inleiding module & werkwijze o Formulering individuele leerdoelen.
MEDMEC01 Elske Revelman de Vries Mail:
Medmec04 les 4 Engagement. LesOnderwerpenHuiswerk voor komende week en les 1 o Kick-off o Inleiding module & werkwijze o Formulering individuele leerdoelen.
Verdraagzaamheid & diversiteit + wordcloud (voor, in, met, en, …)
Module 1 – Dag 1 Hallo.
Sociale vaardigheden in het basisonderwijs Werkgroep onderwijs.
Symposium 12 mei 2011 Workshop: ‘Sociaal dossier en handelingsplan in residentieel werken met gezinnen’ door Carlo Theuwen en Lien Van Hoof.
Collectief leren in schoolteams
2. Eduscrum als activerende didactiek
Workshop Datagestuurd werken met SWIS!
GEBRUIKERSDAG DELPHI OPBRENGST-GERICHT WERKEN met PARNASSYS
Wouldn’t it be great if every single child could be succeed in school? (citaat aankondiging Dr. Heather Peshak George) Saskia Ceulemans, Hanneke de Jong,
PBS: inspireren tot medeverantwoordelijkheid
Return to Sender.
(School Wide) Positive Behavior Support
Wat is SWPBS - goed gedrag kun je leren?
Loth van Veen Annemieke Offerman Joris Borgdorff
Animatie team Dio en Tjeerd.
Wereldoriënterende vakken in de onderbouw.. Aanleiding tot ons onderzoek Er is vraag naar lesmateriaal voor wereldoriënterende vakken in de groepen 1.
Ouderavond toekomst basisscholen Sluis/Schoondijke Welkom.
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 6 Pascal van Schajik.
School Wide Positive Behavior Support | Yorneo
Callens Stephen.  Hoe vindt men kinderen met riskant probleemgedrag?  Wie zijn de kinderen met riskant probleemgedrag?  SPRINT: het opsporen van kinderen.
Data in de besluitvormingscyclus via SWIS Suite
Programma Vaststaande workshop  Link/relatie met opleiding Taalexpert:  Toepassen van taalbeleid op de aanwezige niveaus:  leerling – groep – school.
Een jaar later… Inclusief praktische ervaringen van leerkrachten Jan Engelen & Nicole Goossens.
Opbrengstgericht werken en jonge kinderen: hoezo?
Presentatie Scouting Academy. Waarom Scouting Academy? Om verantwoordelijk het spel te kunnen spelen. Om meetbare kwaliteit binnen de groepen te bevorderen.
Welkom Schoolcaf é : ‘Andere Tijden’. Doel van de avond  Kennismaken met de verschillende mogelijkheden wat betreft schooltijden  In gesprek over voorkeursmodel.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
1. Greijdanus College 3. Korte omschrijving van de interventie Eduscrum is activerende didactiek die een positieve invloed heeft op de leeropbrengsten.
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
ONL Congres Dyslexie 17 juni 2011 Workshop 3 "Hoe werkt het bij jou?" Drs. Evelyne van Veen.
Data verzamelen = veranderen
Good Practices VO Gouden weken en schoolstewards
Mediawijsheid competentie:
Leren leren; zaakvakken (ak/gs)
Unitonderwijs en continurooster
PBS in Florida, wat kunnen wij leren?
Elke Dag Samen een Beetje Beter.
Mediawijsheid competentie:
Naam onderwijsinstelling Datum
Observatieplaatsing binnen het regulier onderwijs
Praktijk Opleiders Cursus
Koersobservatie door leerkrachten van het veranderteam
Naam school Datum Logo van de school
LOB in het mbo Onderzoek naar het bevorderen van
Maandag 22 Januari 2018 Renate Mattiszik, Rudy Dokter en Frans Pol
Klas: Mentor:.
In iedere klas zou een klasmeter en/of -peter kunnen aangeduid worden
Zelfevaluatie GOK.
PBS op het ROC MN Dinsdag 6 november 2018
Onderzoek water!! WaterLab www. onderzoekwater.nl Kijkje terug
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 4.
HOE KOMT EEN IDEE IN JE HOOFD?
CHALLENGE 1 CHALLENGE 2 CHALLENGE 3 CHALLENGE 4
Transcript van de presentatie:

Workshop Vanuit data naar interventies op het groene niveau 11-11-2016 Sandra Koot Wendy Nelen

Programma Introductie TIPS Casus Specifieke probleemstelling formuleren Komen tot een interventie

Introductie

Wat is SWIS Suite? SWIS Suite is een online registratieprogramma dat scholen de mogelijkheid biedt om op een efficiënte en betrouwbare manier data te verzamelen op school- klas- en leerlingniveau.

Wat is SWIS Suite? Module ISIS-SWIS Module CICO-SWIS Module SWIS Intensieve individuele interventies Module CICO-SWIS Doelgroep interventies Module SWIS Universele interventies

TIPS

Diagnostische cyclus

Casus

Casus Basisschool De Aanpakkers is een grote school met 450 leerlingen en 60 personeelsleden. Ze zijn nu ruim twee jaar bezig met de implementatie van PBS en worden daarbij gecoacht door Sandra Koot. Aan het einde van hun eerste jaar zijn ze met SWIS Suite gaan werken om hun gedragsincidenten te registreren. Hiervoor hebben ze een training gevolgd van Wendy Nelen. Vanuit het schoolteam komt naar voren dat veel teamleden het idee hebben dat er op maandag nogal veel incidenten zijn op school. Het PBS team besluit om de datamanager te vragen om hier in SWIS eens naar te kijken.

Casus Wat valt op? Waar moeten we ons op focussen? Wat is onduidelijk? Op welke vragen dienen we antwoord te krijgen? Hoe onderzoeken we dit? Welke data hebben we nodig?

Specifieke probleemstelling formuleren

Probleemanalyse Benodigde data voor een probleemanalyse: Wie zijn betrokken bij het probleemgedrag? Wat is het probleemgedrag? Wanneer komt het probleemgedrag voor? Waar vindt het probleemgedrag plaats? Waarom vindt het probleemgedrag plaats?

Meer details

De 5 W’s Wie: Wat: Wanneer: Maandag Waar: Waarom:

Meer details

De 5 W’s Wie: Groep 5 Wat: Wanneer: Maandag Waar: Waarom:

Meer details

De 5 W’s Wie: Groep 5 Wat: Wanneer: Maandag Waar: Klaslokaal Waarom:

Meer details

De 5 W’s Wie: Groep 5 Wat: Ongehoorzaamheid (verstoren les, gebrek aan respect, opstandigheid) Wanneer: Maandag Waar: Klaslokaal Waarom:

Meer details

De 5 W’s Wie: Groep 5 Wat: Ongehoorzaamheid (verstoren les, gebrek aan respect, opstandigheid) Wanneer: Maandag Waar: Klaslokaal Waarom: Aandacht medeleerling verkrijgen

Meer details

De 5 W’s Wie: Groep 5 Wat: Ongehoorzaamheid (verstoren les, gebrek aan respect, opstandigheid) Wanneer: Maandag, tussen 12:45 en 14:30 Waar: Klaslokaal Waarom: Aandacht medeleerling verkrijgen

Precieze probleemstelling Wie? Wat? Wanneer? Waar? Waarom? Groep 5 Ongehoorzaamheid Maandag tussen 12:45 en 14:30 In de klas Om aandacht van een medeleerling te krijgen Wie? Probleemstelling: Er zijn veel kinderen in groep 5 die op maandagmiddag ongehoorzaam zijn. Dit komt vooral voor in de klas en omdat ze aandacht van een medeleerling willen krijgen.

Casus

Casus Uit SWIS is naar voren gekomen dat er voornamelijk in groep 5 op maandagmiddag kinderen ongehoorzaam zijn in de klas, omdat ze aandacht willen van een medeleerling. Dit is voor het PBS team aanleiding om met behulp van het TIPS model en het werkblad te komen tot interventies.

Komen tot een interventie

Afronding Vragen? Sandra Koot: info@educote.nl Wendy Nelen: w.nelen@acsw.ru.nl www.swissuite.nl www.educote.nl