Feedback op professioneel gedrag. De normaalste zaak van de wereld.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
Advertisements

Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Lotgenotencontact.
Werkvormen als vanzelf
Oplossingsgericht coachen
Een lessenserie van drie lessen
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Luisteren Parafraseren; Reflecteren van gevoel; Herhalen; Ordenen;
Functieprofiel en beoordeling
Competentieontwikkeling voor OR-leden
© mei 2013 – versie 00 Technieken 2: goed opdrachten geven wees specifiek (wat, hoe, wanneer,...) ga er niet zomaar vanuit dat een ander begrijpt wat je.
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
ICT bijeenkomst 25 januari 2007
Workshop “Beoordelen”
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
VAARDIG SAMENWERKEN IN HET VRIJWILLIGERSWERK
Volksuniversiteit Zwolle
Blok 3. Gesprekstechnieken, 2 uur
Pemprl.
Flip de Proef Hoofdstuk 4 maar dan anders…. Wat is dat? Hoofdstuk 4 gaat over handig tellen. Dat gaan we proberen 's op een andere manier te doen. Ik.
gespreksvaardigheden
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Shake Song Fort van de Verbeelding Bovenbouw Groep 7 en 8 (en soms ook groep 6)
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Beroepshouding en beroepscode
Rotterdam, 00 januari 2007 Kijken naar kinderen Bijeenkomst 3 kwartaal 3.
Met een lach uit de stress
Coachen op competentie-ontwikkeling
Woordjes leren.
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken Bijeenkomst 3 22 februari 2016.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
VAN HRM NAAR PERSONEELSZORG 7 JUNI 2016SECTORDAG FNV OVERHEID.
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
CONFLICT HANTERING MET STIJL
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Studieloopbaanbegeleiding
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Bepaal jouw SuperPowers!
Les 1 zgk kwaliteitszorg.
Studiedag FEBE Weldoen bij persoonlijke dilemma’s…
Reflecteren even pas op de plaats
Matteüs 5:1-16 Jezus zag heel veel mensen naar hem toe komen.
Titel Stap 1 Aanleiding Stap 2 Als we niets doen Stap 4 Aanpak
GVPZ staat voor: Zorg voor de spirituele dimensie, wiens zorg?
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
Nee Zeggen!.
Loopbaan en burgerschap les 2
Thema 4: Zo bereik je meer
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Hup aios hup! Hoe bevorder je een actief leerproces?
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Modernisering Medische Vervolgopleidingen
Krachtig communiceren t i e n t o p t i p s
Begeleider of beoordelaar: wanneer draagt u welke pet?
Praktijktoets Eind LP 1 VP17U.
Jij als werkplekbegeleider!
Jij als werkplekbegeleider!
Gesprekstechnieken Les 6.
Communicatie 7e les.
PBS op het ROC MN Dinsdag 6 november 2018
Loopbaan en burgerschap les 3
Communicatie 6e les.
Leren leren door feedback
De juiste laag Legt de verantwoordelijkheid (nog meer) bij de coachee
Semantisatieverhaal: Vorige week kwam ik ‘s avonds laat met de auto terug van een feestje. Op de autoweg waren 3 rijbanen afgesloten (klik voor eerste.
BIJLAGEN SESSIE 2 TEAM(VEER)KRACHT
B1 – k1- w2 Vertrouwensrelatie en persoonlijke verzorging Sem 1.
Transcript van de presentatie:

Feedback op professioneel gedrag. De normaalste zaak van de wereld. Naam workshopbegeleider

Professionele attitude van de aios Breed, competentiegericht opleiden Evenwichtig en fair beoordelen Belangrijke voorspeller voor later functioneren Vroeg signaleren vergroot kans op succesvol bijsturen/vervolg Beoordelen van professioneel gedrag is lastig. Het is lastig het op de juiste manier te benoemen zodat de aios het ook oppakt en er mee aan de slag gaat. Toch is het heel belangrijk. Het is zelfs zo dat het een reden kan zijn om iemand uit de opleiding te plaatsen. Feedback op professioneel gedrag 4 juni 2018

Definitie professioneel gedrag ‘Observeerbaar gedrag (in woord, gedrag en uiterlijk) waarin normen en waarden van de beroepsuitoefening zichbaar zijn. ’ Bij de basisopleiding geneeskunde is benoemd wat een professionele attitude is. Dit is reden voor verwijdering bij niet voldoen aan de normen en de waarden van de beroepsuitoefening en als zodanig beschreven in het consilium abeundi. Voor de medische vervolgopleiding is dit uiteraard ook van toepassing. 4 juni 2018 Feedback op professioneel gedrag

Wat is professioneel gedrag voor u? Sparren in viertallen Wat is professioneel gedrag voor u? Wat maakt het (soms) moeilijk om de AIOS hier feedback op te geven? Kies per groep 1 concrete praktijksituatie waarin professioneel gedrag van een aios in het geding was (nog zonder aanpak/oplossing). In 3 tallen over in gesprek. Inventariseren situaties uit de groepen op flapover. Straks gebruiken bij oefenen. Achter de hand de voorbeelden onzichtbare aios, grensoverschrijdende aios (onzorgvuldig met vertrouwelijke gegevens; te joviaal/amicaal), uiterlijk (op AllStars, baggy broek, … alvast gekleed op feest erna met open witte jas eronder), herhaald te laat komen, niet aangeven dat je iets nog niet kunt en het wel doen, nonchalance, verdeling werk-vrije tijd 4 juni 2018 Feedback op professioneel gedrag

Demo Goede aios Geen opvallende zaken in KPB’s Wandelgangengeluiden De opleider heeft een gesprek met de aios. Deze heeft al zijn derde gesprek. Op zich doet hij het goed. Prima KPB´s. Toch zijn er geluiden op de gang die niet zo positief zijn. De mede aios geven aan dat hij altijd zijn diensten zo in richt (hij plant het dienstenrooster in) dat hij er zelf heel goed vanaf komt en de rest minder. De verpleegkundigen klagen over zijn bejegening. Ga naar situatie kijken waarin een opleider een aios FB geeft. Na situatie stop en is aan u de vraag: wat gebeurde hier? Hoe gaf opleider feedback aan en wat is (waarschijnlijk) het effect? Voorbeeld van ‘’eromheen draaien, niet duidelijk benoemen Kies film attitude 1, speel af van 0:00 tot 4:40 (dus niet helemaal) 4 juni 2018 Feedback op professioneel gedrag

Wat er in praktijk gebeurt … Helemaal niet benoemen Niet duidelijk benoemen, eromheen draaien Wel wat niet, niet wat wel Veralgemeniseren in de groep Kortom vermijden 4 juni 2018 Feedback op professioneel gedrag

‘Misschien een toevalsmisser?’ ‘Karakters verschillen nou eenmaal’ Waarom gebeurt dat? Vermijden want…..: ‘Tja, wie ben ik …‘ ‘Misschien een toevalsmisser?’ ‘Karakters verschillen nou eenmaal’ ‘Hij doet wel heel erg zijn best’ ‘Moeilijk, gedoe …’ 4 juni 2018 Feedback op professioneel gedrag

Professioneel gedrag: zit onder de waterlijn IJsberg Professioneel gedrag: zit onder de waterlijn Lastig is dat juist de verklaring van professioneel gedrag onder de waterlijn zit. Het gaat over normen, waarden en zelfs over persoonlijkheid. Dit is moeilijk hard te maken en lastig te benoemen in feedbackgesprekken. Toch kun je de standaard feedbackregels toepassen in dergeleijke gesprekken. Met verder de ‘gewone’ regels voor feedback CLEAR: constructief, op leren gericht, eerlijk (dus ook man en paard noemen), acceptabel, realistisch (gezien opleidingsfase en context) Afhankelijk van de tijd: indien enigszins mogelijk echt oefenen met 1 of 2 gesprekken. Anders in groepen bekijken: hoe de eigen ingebrachte situatie te hanteren, met in achterhoofd wat we nu hebben besproken. 4 juni 2018 Feedback op professioneel gedrag

Concretiseer Concretiseer wat onder de waterlijn zit (bij jou), dat wil zeggen: concreet benoemen, wat je ziet, hoort, opvalt aan het gedrag en hoe dat op je overkomt (gevoel, gedachten) Vaak is een aios zich er niet van bewust of doet het om een verrassende reden (onder de waterlijn bij de aios) (… en dit hoeft juist niet ‘bewaard’ te worden voor een formeel voortgangsgesprek!) Benoemen wat je ziet, wat de norm is. Vervolgens “Wat maakt het dat het voor jou niet lukt? “ 4 juni 2018 Feedback op professioneel gedrag

Neem de eerder benoemde casus Oefenen in viertallen Neem de eerder benoemde casus Analyseer met de groep wat er onder de waterlijn zit Concretiseer dit: formuleer met elkaar hoe je dit bespreekt met de aios Oefen dit 4 juni 2018 Feedback op professioneel gedrag

Als beoordelaar: werk zelf met de AIOS, observeer Tot slot … Leef als groep voor wat professioneel gedrag is/kan zijn. AIOS kijken naar de rolmodellen Als beoordelaar: werk zelf met de AIOS, observeer Feedback op professioneel gedrag: ‘de normaalste zaak van de wereld’ Feedback op professioneel gedrag 4 juni 2018