Zo krijg je dus aandacht

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HAVISTEN COMPETENT
Advertisements

Profielwerkstuk.
Workshop Pabo Conferentie 2014
6 sleutelbegrippen lesopbouw
Hoe doe je dat? Actief Zendingswerk
Social Media Les 1: Wat zijn social media? Kansen voor kleine bedrijven met kleine marketingbudgetten Scoren met Les 6: Kijken en vergelijken.
Spotprentinterpretatie Een gedifferentieerde aanpak
Gepersonaliseerd leren
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
MEDMEC02 – periode 1 – jaar 1 Creative Tools VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT Mail: Aanwezig: di/wo/do/vr Lokaal: PH Elske Revelman de.
Forumdiscussie met uitgevers van biologiemethoden
Werken met beelden Fontys lerarenopleiding Tilburg
Frank Haacke Rinske Stelwagen
Bekijk het leven.
Omgaan met het gebruik van historische bronnen
Workshop “Begrijpend kijken”
Informatieavond Ouders leerlingen groep 8
Differentiatie in het geschiedenisonderwijs
ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Docenten en educatieve hervormingen Uw lespraktijk veranderen.
Hoe bereid je lessen voor?
MEER LLN KIEZEN VOOR HET WERKEN IN DE TECHNIEK IN FRIESLAND.
Media en creativiteit module 8 Engagement Jaar 2 Les 3.
Aan de slag met waarderend vernieuwen
Activerende literatuurdidactiek in de onderbouw en het vmbo
Anne van Emmerik Suzy Maljaars
Lezen: doe het goed voor
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
Onderzoeksvaardigheden 3
Technologie Klas 1g1 3 e lesuur Vrijdag 30 oktober 2015.
WHTSNXT? PROCESGERICHT, ACTUEEL EN LEERLINGGESTUURD FANTASTIC VOYAGE.
Bvj vmbo bovenbouw 7 e editie Gijs van Hengstum Thomas Klein Middelink.
Bijeenkomst September 2015
Week 4 Conversatieanalyse - interactie in de klas.
Een jaar later… Inclusief praktische ervaringen van leerkrachten Jan Engelen & Nicole Goossens.
Wijs met media: Deze workshop geeft ouders de gelegenheid ideeën en ervaringen uit te wisselen over het onderwerp “Wijs met media”. De drie kernthema’s.
‘EIGENLIJK ZIJN MOSLIMS HELE GEWONE MENSEN’ PAULINE WESEMAN WORKSHOP STUDIEDAG VDLG 2016.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Workshop Rekenblokken optimaal inzetten 30 november 2010 Welkom! Bas van der Meijs.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Ogo op de Achthoek Klik bij elke dia om verder te gaan!
SVP op dezelfde plaats zitten als vorige keer s.v.p. Wat gaan wij doen? -De vorige les (ca. 5 min.) -Huiswerk bespreken (ca. 5 min.) -Meegebracht voorwerp.
Een aantal praktische toepassingen
Communicatie Les1.
Liefde voor Leren 1 oktober 2016 CREATIEF SCHRIJVEN VZW.
Onderhouden met Werktuigen en machines
Profielproduct ‘Oorlog op vijf continenten’
Met een schone lei Differentiëren in de godsdienstles
Eerste bijeenkomst (!) Jaar november 2016.
Werktuigen voor grondbewerking en grondverzet
Onderhouden met Werktuigen en machines
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Meesterlijk - Op de proef gesteld Filmfragment Fysica
Avila College meer dan onderwijs school voor mavo en onderbouw havo
Dr. Ir. Gwendolyn Kolfschoten
Literatuur V6 – les
Creatief schrijven Hierop laten staan voor de opdracht begint
Toetsing Vakdidactiek 2.
De aansluitingsatlas: slim doorstromen van vmbo naar mbo
Bijeenkomsten vakdidactiek
“Context-concept in je eigen lessen”
De didactiek van vandaag
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
week 2.8 Pragmatiek + conversatieanalyse
Hoe speel je de Pizza Game?
Je eigen omgeving in beeld
waar / niet waar: VROEGER HAD JE OOK ZTRINGZ IN REGENBOOG-KLEUREN
Cijferloos lesgeven bij talen
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Transcript van de presentatie:

Zo krijg je dus aandacht Pauline Weseman Workshop Studiedag VDLG

Mariaverschijning Nav interview Renate Dorrestein: Wat zijn voor jou momenten geweest dat je tot andere inzichten kwam.

aandachtsrichter Trekt je uit de dagelijke realiteit Geeft nieuw inzicht op de werkelijkheid Legt verband tussen voorkennis en lesdoelen Zet koers uit voor de les

Wanneer is een les motiverend? Aansluit bij voorkennis, niveau en leefwereld Emoties oproept Nieuw Uitdagend Relevant Haalbaar Succeservaring (Ebbens, 2009) EN DAN…….

Relevantie vak religie Nieuwsgierig naar andere godsdiensten Zoeken in religies en docent voorbeelden van vreedzaam leven Helpt hen in vormen persoonlijke identiteit dmv spiegelen Bron: REDCO-onderzoek, 2007 ,,Levensbeschouwing zou het boeiendste vak kunnen zijn, het gaat immers over henzelf, hun leefwereld, hun verhaal. Ze zijn hun eigen lesstof, hun eigen voorkennis en dat is voorbaat betekenisvol.’’

Soorten aandachtsrichters Visualisatie => voorwerp of media Prikkelende, activerende vraag, anekdote => docent Zelf aan de slag (spel, poezie, toneel) => leerling (Flokstra, 2006, Hoogeveen & Winkels, 2009)

Het experiment Havo 4 + Gymnasium 2 Lessenserie over de islam 1. Doel van de les bepalen: met welke gedachte(omwenteling) of inzicht wil ik dat ze straks het lokaal verlaten? 2. Vorm bij zoeken 3. Link leggen met henzelf 4. Link leggen met lesdoel

Cha Visueel (boek, fimpje) Spelletje (raadsel) – voor jongens Verrassing, humor, spanning Niet te dreigend/gruwelijk

Met stip op 1 https://www.youtube.com/watch?v=2o1teHi9ozo Grappig, spannend Hoog doorvertel-gehalte Riep emotie op Relevant (het gaat over mij, niet per se leefwereld, wat wil ik doen voor IK sterf?) Onderwijsleergesprek link naar emotie lln EN 5 zuilen

Vorm / aandachtsrichter Het grote geheim Les Lesdoel Relevantie Vorm / aandachtsrichter

Een goed begin… Leerling: Gemotiveerder Meer betrokken Enthousiaster Rustiger Lesstof en lesdoel beklijft beter Docent: Helder doel Rode draad (Ebbens, 2009, Woolfolk, 2008)

Aan de slag Pak je (eerstvolgende) les erbij Met welk nieuw inzicht wil je dat je lln de deur uitgaan? Hoe/wanneer sluit dit inzicht aan op hen? Zoek in de krant naar voorbeelden die aansluiten bij de kern van dit inzicht: zoek breed (actualiteit, muziek, object, kunst, persoon, citaat, situatie, advertentie, etc) Brainstorm over 2 vormen (object, docent of leerling, etc) Bepaal een stappenplan: Hoe start je concreet? Hoe leg je de link naar de leerlingen zelf? Hoe leg je de link naar het thema van de les?

Hier heb ik geen tijd voor…. Kost 5 minuten per les extra wint tijd en energie Leukere, meer gestructureerde, bevredigende lessen Geeft verdieping; dwingt tot denken over relevantie Tips: Probeer iig lessenserie met aandachtsrichter af te trappen Wees alert op aandachtsrichters. Ze zijn overal. Noteer spelletjes, nieuwtjes, etc. maak een database aan.

Hoe kom je tot beeldvorming? Focus – pak de aandacht Facts – Kennis overbrengen Face-to-face - ontmoeten Forum – debat op grond van facts en ervaring face-to-face