WELKOM!.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Algemene Weetjes Over Tekst verklaren en het CSE.
Advertisements

MEDMEC02 Media en creativiteit les 5 IDENTITEIT. Les weekOnderwerpenVoorbereiding voor de volgende les 1 Toelichting op de module en de werkwijze. Toelichting.
onderwijsstromingen Ontwikkelingsgericht onderwijs
Hoe ga je te werk bij aardrijkskunde?
Ik hou van Holland spel!.
Zakelijk lezen Nederlands.
THESISSEMINARIE 2 VAKGROEP EXPERIMENTEEL-KLINISCHE EN GEZONDHEIDSPSYCHOLOGIE Probleemstelling, methode LES 1; Klinische Psychologie; Universiteit Gent;
Samenwerken en netwerkvorming Brede School 16 mei 2008 Rita L’Enfant
Samen werken aan een gezonde regio!
Karen v.d. Worp kamer Voorbereid op Stage Karen v.d. Worp kamer
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Intensief lezen Lees de tekst grondig door en duid kernwoorden en/of –zinnen aan. Doe dit zo. Hoe doe je dit? Volg de pijl en dan zie je het symbooltje.
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Project Proceshuis Road show
Medmec04 les 1 Engagement.
Workshop evalueren Dcp
1. 2 Waarom Multimove in Damme ? 3 Nog geen activiteiten naar die doelgroep. Extra sportief aanbod na de schooluren. Meer kleuters aan het bewegen krijgen.
Magister voor ouders.
Leerstijlen KOLB SJM.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Kies aardrijkskunde in de bovenbouw!
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 6 Pascal van Schajik.
Introductie SLC 31 augustus Welkom terug!!!
Social work Week 2.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Praktijkervaring en reflectie
Opdrachten en eindopdracht
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
WELKOM!. Wat is infocyclus? Infocyclus binnen BTC en link met DGD Infocyclus = Algemene inleiding over actuele mondiale vraagstukken en uitdagingen gelinkt.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
WELKOM!. Wat is infocyclus? Infocyclus binnen BTC en link met DGD Infocyclus = Algemene inleiding over actuele mondiale vraagstukken en uitdagingen gelinkt.
Rob Goossens Komende lessen Werkomschrijving, werkplan en werkplanning.
CKO werkdag Halverwege de cyclus Kijken naar eigen werk en werk van anderen Aanpak uitwisselen Werkbladen maken in mixgroepen.
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
Startcollege B2 Psychologie september 2016 Laura Holsbeeke – onderwijscoördinator Psychologie Manon te Vaarwerk – studieadviseur Psychologie.
STAPPENPLAN VOOR HET MAKEN VAN EEN LEESTOETS LEESRONDE 1 - ORIENTEREND: -Lees titel, tussenkopjes etc. -Lees eerste en laatste alinea -Formuleer hoofdgedachte.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
De vraag is je beste vriend
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Spreekbeurt in groep 8 Hoe pak je het aan?.
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
TOON DEZE SLIDE: INLEIDING
Mark: Goedemiddag allemaal, bedankt voor jullie komst naar onze presentatiesessie over het B2B Marketing Trendrapport 2017.
Afsluiting Infocyclus Informatie over de examens en evaluatie
Afstemmen op elkaar doorheen voorbereidend gesprek
Nadere uitleg gewenst()
De eerste les Goedgekeurd door CKO
Waarom Multimove in Damme ?
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Duurzame inzetbaarheid
Inspiratiedag kinderopvang 2 april 2015
Spreken en gesprekken 4.1 en 4.2 Formuleren en stijl 3.3
Waarde(n)vol werk in uitvoering
Informatie- en bedankavond De Schare juni 2018
Resultaten enquête werkgroep
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Jongens en meisjes …verschillende rollen
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 4.
De eerste les Goedgekeurd door CKO
Bouwen aan succesvolle teams LSD en Casuïstiek
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
department Educational studies
Info klinisch onderwijs
Resultaten enquête werkgroep
Denken en doen.
Transcript van de presentatie:

WELKOM!

Wat is infocyclus? Infocyclus binnen BTC en link met DGD Infocyclus = Algemene inleiding over actuele mondiale vraagstukken en uitdagingen gelinkt aan het streven naar een meer rechtvaardige wereld Geen professionaliserende opleiding Geen voorbereiding op vertrek naar buitenland 9 of 10 cycli per jaar voor +/- 1000 mensen BTC is het Belgisch ontwikkelingsagentschap die alle bilaterale (Staat tot Staat) ontwikkelingsprojecten van de Belgische Staat uitvoert. Daarnaast is BTC ook verantwoordelijk voor de uitvoering van een aantal Noordprojecten (Juniorprogramma, Kleur Bekennen en Infocyclus). Meer info over DGD en BTC in de presentatie van morgen. Tijdens deze presentatie zullen wij jullie uitleggen wat de infocyclus precies is en wat de inhoudelijke rode draad is doorheen de opleiding. Daarna wil ik nog graag vertellen welke mensen deze opleiding mogelijk maken en wie je waarvoor kan contacteren. Tot slot volgen op het einde nog een aantal heel praktische punten. Zeggen dat zij in zekere zin ‘proefkonijnen’ zijn. Zeggen dat we er alles aan hebben gedaan opdat hun cyclus even interessant, goed en professioneel zou zijn als al vorige en alle toekomstige maar ons al excuseren voor evt zaken die zouden mislopen. Alle feedback is welkom!

Inhoud / Rode draad Inzicht in de actuele mondiale vraagstukken en uitdagingen, gelinkt aan het streven naar een meer rechtvaardige wereld We willen jullie met deze infocyclus een overzicht geven van de actuele mondiale uitdagingen, gelinkt aan het streven naar een meer rechtvaardige wereld. Je zal een meer globaal overzicht krijgen van wat die uitdagingen zijn en hoe die aan elkaar gelinkt zijn. De volgende twee weekends zijn thematisch en zullen dan dieper ingaan op een aantal specifieke uitdagingen. De specifieke uitdagingen die jullie tijdens jullie cyclus zullen behandelen zijn: Economie & Handel; Mondiale publieke goederen met een focus op Duurzame landbouw & Voedselzekerheid; Migratie en Mondiale Financiële Stromen. Er zijn nog verschillende andere actuele uitdagingen, wij zijn die aan het uitwerken voor de komende infocycli tijdens dewelke men zal kunnen kiezen uit verschillende optionele thema’s. Het laatste weekend; daar kom ik straks nog op terug.

Inhoud / Rode draad Inzicht in onderlinge afhankelijkheid van werelddelen; gezamenlijke verantwoordelijkheid voor de aanpak van de uitdagingen We zullen ook proberen aantonen dat die mondiale uitdagingen met elkaar verbonden zijn, dwz dat de oorzaken, de gevolgen en de eventuele oplossingen aan elkaar hangen. We hebben dus een gedeelde mondiale verantwoordelijkheid om deze uitdagingen aan te pakken. Het aanpakken als ‘wereldburger’ van die problemen of uitdagingen is wat we noemen ‘actief mondiaal burgerschap’. Dit is een soort van synoniem voor engagement of actie. We zullen jullie ook voldoende theoretische input geven over wat dat nu is dat mondiaal burgerschap in dit eerste weekend en het zal nog een stuk concreter worden tijdens de themadagen en vooral in het laatste weekend (dat dieper zal ingaan op ‘wat kan ik nu doen?’).

Inhoud / Rode draad Verschillende visies op: uitdagingen, oorzaken, gevolgen en mogelijke oplossingen We willen jullie telkens laten kennismaken met verschillende visies, en dit in meer algemene zin maar ook per uitdaging. Die verschillende visies gaan niet alleen samen met wie in België actief is binnen deze domeinen, of binnen de ontwikkelingssamenwerking. Maar wanneer jullie de stof behandelen zullen we ook proberen verschillende standpunten van overal ter wereld te belichten.

Inhoud / Rode draad Beleid en praktijk van actoren die betrokken zijn bij de mondiale uitdagingen. Het is de bedoeling de inhoud en ook de verschillende visies verder te concretiseren door een aantal actoren aan het woord te laten over hoe zij zich positioneren en over hoe zij hun beleid en visie in de praktijk brengen. Meer in het algemeen morgen (de zondag van het eerste weekend), dan komt er een overzicht van een aantal actoren die actief zijn en zullen ook een aantal actoren specifiek hun verhaal brengen met concrete voorbeelden. Niet alle actoren zullen nu al aan bod komen, later tijdens de cyclus, nl tijdens de themaweekends en ook tijdens weekend 4 komen nog anderen aan bod.

Inhoud / Rode draad Pistes voor engagement Na de theorie, de praktijk. Het is ook de bedoeling dat jullie op het einde van de Infocyclus een beeld zullen hebben van wat jij als individu of als groep kan ondernemen. Pistes voor engagement of voor actie zullen transversaal aanwezig zijn in alle lessen maar in het vierde weekend zal er nog iets meer specifiek en dieper op ingegaan worden. Je zal een les krijgen die de link legt tussen mogelijkheden tot actie en alle behandelde thema’s en er zullen ook mensen komen getuigen vanuit hun praktijkervaring.

Inhoud / Rode draad Kritisch denken stimuleren: door aanbieden van verschillende inhouden en visies maar ook door gevarieerde leer- en lesmethodes Tot slot is het belangrijk om te weten dat één van de speerpunten van Infocyclus is dat alles in vraag gesteld kan/moet worden. Wij vinden het heel belangrijk dat jullie geïnformeerd maar kritisch naar het geleerde kijken, erover in discussie gaan met elkaar, met de lesgevers, met de procesbegeleiders opdat jullie zich op die manier makkelijker een geargumenteerde opinie kunnen vormen over dit alles. En dit alles is dan de ‘pure inhoud’ maar ook alles wat te maken heeft met actie en engagement.

Groepswerk Doelstellingen Verbanden kunnen leggen tussen de aan bod gekomen onderwerpen Verschillende visies kunnen weergeven Actoren en hun visie en beleid kunnen toelichten Een kritische mening kunnen formuleren door uitwisseling met anderen Concrete vbn van acties en initiatieven kunnen geven Creatieve en visuele voorstelling van dit alles kunnen geven Wij vragen jullie om een groepswerk te maken dat als doel heeft een betere integratie van de verworven kennis en een beter begrip van de aangereikte concepten; of met andere woorden, dat alles wat meer ‘blijft hangen’. De bedoeling is dat jullie, in groepjes van ong. 5 mensen tijdens WK4 werken aan een visuele presentatie van jullie reflecties en discussies. Tijdens een markt datzelfde weekend zal je dan jouw eigen groepswerk kunnen voorstellen en dat van anderen kunnen bekijken. De PB zullen nog uitgebreider toelichten wat exact van jullie wordt verwacht en hoe dit de voorbereiding en uitvoering hiervan praktisch in zijn werk zal gaan.

Groepswerk Werkwijze Op basis van een thema of onderwerp dat je het meest heeft aangesproken tijdens de opleiding, worden groepjes gevormd van +/- 5 personen. Zie verdere toelichting door PB later deze cyclus. Timing Start op einde WK3, werken aan het groepswerk en presentatie tijdens WK4. Wij vragen jullie om een groepswerk te maken dat als doel heeft een betere integratie van de verworven kennis en een beter begrip van de aangereikte concepten; of met andere woorden, dat alles wat meer ‘blijft hangen’. De bedoeling is dat jullie, in groepjes van ong. 5 mensen tijdens WK4 werken aan een visuele presentatie van jullie reflecties en discussies. Tijdens een markt datzelfde weekend zal je dan jouw eigen groepswerk kunnen voorstellen en dat van anderen kunnen bekijken. De PB zullen nog uitgebreider toelichten wat exact van jullie wordt verwacht en hoe dit de voorbereiding en uitvoering hiervan praktisch in zijn werk zal gaan.

Het BTC Infocyclus –team Pool van +/- 12 procesbegeleiders Pool van 5 logistieke medewerkers (studenten) Pool van +/- 10 examinatoren Pool van +/- 200 lesgevers Coördinatieteam van 7 personen

Procesbegeleiders en hun rol Jouw eerste contactpunt voor vragen of problemen tijdens jouw Infocyclus Groepsdynamiek Inhoudelijke coördinatie (coherentie) Reflectie, discussie en integratie van de leerstof bevorderen Communicatie met BTC coördinatie De procesbegeleider is de verantwoordelijk voor het vlotte verloop van jouw infocyclus en van jouw leerproces. Zij of hij moet ervoor zorgen dat alles vlot verloopt. Zij/hij is jouw eerste aanspreekpunt voor gelijk welke vraag. Als zij/hij niet kan antwoorden dat wordt je naar de juiste persoon doorverwezen. De procesbegeleiders zijn verantwoordelijk voor een goede groepsdynamiek, dwz dat jullie elkaar ook wat beter leren kennen en evt zelfs een netwerk opbouwen. Daarnaast beheersen de procesbegeleiders ook goed de ‘rode draad’. Dwz zij weten waarom je wat wanneer leert of aangeboden krijgt en het is de bedoeling dat ze jullie helpen om inhoudelijk het overzicht te bewaren. Ze zullen dat doen door de sessies in te leiden en door discussie- en reflectiemomenten met jullie te begeleiden. Tot slot zijn zijn ook verantwoordelijk voor de communicatie met het BTC-team.

Logistieke medewerker en haar/zijn rol Praktische ondersteuning van de cyclus: Inrichting van de zalen Voorzien van en controleren van technisch en didactisch materiaal Doorgeven van aanwezigheidslijsten Pauzes praktisch coördineren Bewegwijzering, programma’s ophangen, inschrijvingen voor keuzemodules Communicatie met herberg en met BTC-team

Claroline Teksten Presentaties van lessen + Biblioteek + FAQ Voorbeeld titel

Examen Voorwaarden voor deelname: Leerstof: Paper? Zodra je meer dan een halve dag mist, moet je de gemiste sessies inhalen (met bewijsstuk!) om examen te kunnen afleggen. Inhalen per halve dag, max. 2 dagen. Invullen van de Lime Survey Leerstof: Presentaties Eventueel verplichte teksten van de sprekers Paper? Alle sessies gegeven tijdens de Infocyclus zijn verplicht. Indien je door een bepaalde situatie van overmacht toch niet kan aanwezig zijn, staan we jou toe maximum een halve dag les te missen. Als je meer dan een halve dag mist, dan moet je de gemiste sessies (een conferentie, animatie, projectie of andere activiteit) tijdens een latere cyclus inhalen en een geldig bewijsstuk voorleggen. Een geldig bewijsstuk is een doktersbriefje of een attest van je werkgever. Zonder geldig bewijsstuk word je niet toegelaten tot het examen en kan je geen getuigschrift van welslagen behalen. Inhalen kan enkel per blok van een halve dag, met een maximum van 2 dagen. Het is dus niet mogelijk meer dan één weekend Infocyclus te missen, om welke reden dan ook - zelfs met een geldig bewijsstuk. Ben je meer dan één weekend afwezig, dan moet je de Infocyclus herbeginnen. Tweede voorwaarde voor mogen afleggen van examen is het invullen onze online-enquête. Ik kom hier de volgende slide op terug. Leerstof voor het examen zijn de presentaties en de eventueel door de sprekers verplichte teksten. Alles is beschikbaar op Claroline, zodra we het materiaal van de sprekers ontvangen. In de regel staat alles online de donderdag voor het begin van het volgende weekend maar zeker nu met deze pilootcycli zal niet alles tijdig online staan. We doen ons best alles zo snel mogelijk op Claroline te zetten maar het kan dus zijn dat je de presentaties en/of teksten pas na het weekend of op het einde van de cyclus zal terugvinden. Ga dus gewoon geregeld eens kijken. In ieder geval wordt alles de maandag na het laatste weekend op Claroline geplaatst. Als je een paper wil doen ipv een schriftelijk examen dan kan dat slechts in heel uitzonderlijke gevallen: je vertrekt onmiddellijk na het einde van de cyclus naar het buitenland en je komt binnen het jaar niet meer terug naar België (je hebt immers een jaar om het examen af te leggen). Als je denkt eventueel in aanmerking te komen, contacteer Laétitia.

Lime Survey (= online evaluatie Infocyclus) Krijg je per mail de maandag na het laatste weekend Je krijgt enkele dagen om ze in te vullen Je evalueert je cyclus en alle sessies afzonderlijk Per vraag: Algemene appreciatie Kwaliteit van de gebruikte materialen Relevantie van de inhoud in vergelijking met het aangekondigde thema Communicationele vaardigheden (interactie? Antwoordt op vragen, stimuleert de participatie) Omdat de Lime Survey pas na het einde van de Infocyclus aan jou wordt bezorgd, is het belangrijk al tijdens de lessen het één en ander te noteren. Je kan die nota’s dan gebruiken voor het invullen van de enquête. Op deze slide zie je de elementen die bevraagd worden.

Aantal heel praktische punten Aanwezigheid en aanwezigheidslijsten Pauzes Maaltijden Parking [1ste punt wij, de rest Gabriel (of wijzelf als hij niet komt). ] Infocyclus: Zoals eerder gezegd: Als je meer dan een halve dag mist én je wil het examen afleggen, dan moet je de gemiste sessies tijdens een latere cyclus inhalen en een geldig bewijsstuk voorleggen. Inhalen gebeurt per halve dag, met een maximum van 2 dagen. De aanwezigheidslijsten zijn ook belangrijk voor als je educatief verlof nodig hebt (je overzicht van gevolgde lessen wordt gemaakt op basis van je effectieve aanwezigheid). Voor alle vragen hierover, contacteer Mireille Zitu. Pauzes: gelieve de op het programma vermelde timing en ook door de procesbegeleiders dagelijks gecommuniceerde uren te respecteren! [Gabriel: Ontbijt: gelieve bij aankomst ‘s morgens niet te gaan ontbijten aan het buffet van de jeugdherberg; dat is enkel voor de mensen die hier logeren! Bij aankoop van een bon van 5€ aan het onthaal kan je wel ontbijten in de herberg. Maaltijden: Infocyclus betaalt de herberg voor twee koffiepauzes per dag met fruit of koekjes en voor een middagmaal. Middagmaal: is vegetarisch, maar er is wel vis bij. Water: is overal drinkbaar, je kan flesjes kopen aan onthaal of je eigen flesjes bijvullen aan de kraantjes in het toilet of in de refter. Afvalbeheer: clé verte; afval aub sorteren Parking: de jeugdherberg heeft een gratis parking voor je auto of fiets; is goedkoper en veiliger dan op straat (vragen aan onthaal) Parking Square: geen parking, openbaar vervoer wordt aangemoedigd want naast Centraal Station; eventueel kan je gebruik maken van de publieke parking ‘Albertine’ onder de Kunstberg]

Praktische vragen mbt… Het praktische verloop van jouw infocyclus (afwezigheden, inhalen lessen, enz): Mireille.zitu@btcctb.org of 02/505.18.80 Claroline: Abdullah.mohammad@btcctb.org of 02/505.19.38 Examen: Laetitia.peant@btcctb.org of 02/505.18.37