Begeleiden van Praktijkonderzoek

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het gebruik van rijke casussen uit de praktijk van management
Advertisements

Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Inleiding in de methode
Praktijkonderzoek in zorg en welzijn: over afstand nemen en groeien
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Symposium “Leer- en Innovatiecentrum”
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Onderzoekend kijken naar opleidings-gedrag
Maaike Vervoort & Ellen van den Berg
Lean Construction Hogeschool Utrecht
Ontwerpprojecten In de praktijk
Onderzoeksdag Associatie Universiteit & Hogescholen
Hogeschool en Bedrijf Amsterdam – 19 januari 2010
Onderzoek naar de kwaliteit van de opleidingsschool
Belangenbehartiging door de VELON
Standaarden voor onderzoek Fontys Pabo’s
Academische lerarenopleiding primair onderwijs
Kennis-maken door self-study onderzoek
Casusbank Didiclass Reflectie binnen het voortgezet onderwijs
VERLEIDEN TOT LEREN Velon 2007
Onderzoek door lerarenopleiders: praktijkgericht en academisch?
Introductie workshop 1.
José Beijer, Velon-conferentie 31 maart 2008, Veldhoven José Beijer Kenniskring Lesgeven in de Multiculturele School 31 maart 2008 Ghita, Mohamed, Nadya.
Leren van lerarenopleiders
Verbinden van Onderwijs en Onderzoek De kennisvraag centraal? Community of practice 12 juni 2007.
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Werken aan leerlijnen onderzoekscompetenties in de lerarenopleidingen
Dag van de kennisuitwisselin g Annelieke van Schie 19 januari 2010.
Master Leren & Innoveren Jan Streumer 25 maart 2010 Conferentie Platform Onderwijsarbeidsmarkt Rotterdam.
Veronique van de Reijt Teamleider masteropleidingen FLOT 5 April 2017
21 september 2014 Eindexamen gehaald en dan? Keuze voor vervolgonderwijs is een individuele keuze, het resultaat van een proces.
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
21 maart 2015 Eindexamen gehaald en dan? Keuze voor vervolgonderwijs is een individuele keuze, het resultaat van een proces.
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Leren van lastige kwesties
Vragen subsets OM2. Vragen subsets (1)  Hoe verhoudt de opmerking van BSN over niet te snel starten met een ALP-voorstel zich tot de opmerking van de.
Loth van Veen Annemieke Offerman Joris Borgdorff
Eénjarige Master Software Engineering
4C/ID Versie 2 Jeroen J.G. van Merriënboer
Samen werken aan praktijkonderzoek!
Klik hier om ondertitel te maken Klik hier om een titel te maken.
Meer innovatieve professionals
2 oktober 2015 Eindexamen gehaald en dan? Keuze voor vervolgonderwijs is een individuele keuze, het resultaat van een proces.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
SPH deeltijd jaar 2 onderzoeksvaardigheden.
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
ISO - Jaarcongres Vereniging Hogescholen, 17 april 2014 Dichtbij de student Lectoraten in het hbo april 2014.
Welkom. Vroeger en nu Ontwikkelingen in vogelvlucht Eindtermgericht onderwijs Veelal projectmatig, onderwijs en examinering richt zich op samenhangend.
Onderzoek op hogescholen: de oogst na 10 jaar Prof.dr.Cees Karssen Emiritus rector magnificus Wageningen Universiteit Voorzitter Commissie Tussentijdse.
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
Wat betekent dat voor huidige VWO-ers Fried Keesen University College Utrecht UU Internationale Universiteit.
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
Handelingsgerichte Diagnostiek (HGD) Informatiebijeenkomst Leernetwerk HGD Utrecht, 29 maart 2011 Elske van Laar ´s Heeren Loo Informatiebijeenkomst Leernetwerk.
INSTITUTE FOR GRADUATE STUDIES & RESEARCH (IGSR)
Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten
Uitwisselingsdag Meer goed opgeleide leraren in de schooltalen
Onderzoek Vitaliteit sportverenigingen in Noord-nederland
Eindexamen gehaald en dan?
Begeleiding bij Werkplekleren
De driehoeksverhouding
Hoger Onderwijs Oriëntatie op studie en beroep
De omgeving verandert; de overheid verandert
Opleiding, onderzoek en werkveld
Themagroep ICT en de lerarenopleider
Sieberdam/ROCS & KODOS
Internationalisering en ICT Mogelijkheden en (nieuwe) initiatieven op de EUR Karen Jager.
Onderzoek door en voor LVO Een nieuw aanbod Joris Ghysels TIER.
Leiding geven aan school ontwikkeling
Wie ben ik? Martine Voortmans Master in de chemie
José Hermanussen, Ronald Stevens, Jorrick Beckers
Transcript van de presentatie:

Begeleiden van Praktijkonderzoek in de Masteropleiding Leny Vink, PhD candidate Leny.Vink@hu.nl; Hogeschool Utrecht L.Vink1@uu.nl; IVLOS, Universiteit Utrecht.

Design model PBR Onderzoek naar Praktijkgericht onderzoek In het HBO: vier cases: Bedrijfskunde, Master Leraar Biologie, Master of Engineering en Master Leraar Moderne Talen

Ontwikkeling design model PBR Practice Based Research (PBR) Praktijk Vraag-probleem Methoden en Technieken Belangen Perspectieven Verantwoordelijkheden Rollen van actoren Onderzoeksvraag onderzoek Belangen Perspectieven Verantwoordelijkheden Rollen van actoren Resultaten conclusies voor praktijk implementatie

PBR - design Onderzoeker in de eigen organisatie complexe context verschillende actoren perspectieven belangen verantwoordelijkheden afhankelijke onderzoeker eigen organisatie opleiding

Voorbeeld complexe context Visualisatie als instrument Om Een rijke en complexe context In beeld te brengen Zowel Als geheel als op onderdelen Kirschner, 2003.

Start fase PBR Keuze probleem verkenning inperking Gewenste situatie Praktijk Organisatie Gebonden Kennis Aanvulling Met: Keuze probleem verkenning inperking Gewenste situatie veranderingsproces te onderzoeken vraag Onderzoeksvraag Perspectieven belangen verantwoordelijkheden Van alle betrokken actoren Kennisbronnen vanuit theorie en praktijk Kwaliteit onderzoeksvraag

Praktijk: GHV - FHV Leren te onderzoeken met behulp van een Gewenst HandelingsVerloop (GHV) Begeleiden van onderzoek confronteren Feitelijk HandelingsVerloop (FHV) aan GHV Gericht op het expliciteren van keuzen

Reflective practitioner Inzichtelijk maken én expliciteren van: knelpunten, afwegingen en keuzen vanuit Belangen Perspectieven Verantwoordelijkheden Van alle betrokken actoren

PBR – recente artikelen Tijdschrift voor Hoger Onderwijs Praktijkgericht onderzoek: bedrijfskunde studenten leren onderzoeken Jaargang 27 – 2009/3 p. 181-198. VELON tijdschrift: Praktijkgericht onderzoek door eerste graads Biologie docenten nr 2 – 2010 (verschijnt in april)