Workshop MRT > RBO KVLO studiedag basisonderwijs Eindhoven

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kan ik al in het beroepsregister?
Advertisements

Voorblad 2: Watermerk Typ hier de titel. Legitimering 1919 School en kindertuinen wil de jeugd nader brengen tot de natuur en daardoor tot het leven zelf.
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Workshop: Als je op of uit valt of juist niet…. Wat komt aan de orde: 1.De realiteit van de GHS 2.Aanstaande ontwikkelingen 3.Vragen en/of opmerkingen.
Workshop 7 Rens. OGW = CS(P)E-SE
De historie & de toekomst

Onderwijs passend maken met behulp van handelingsgericht werken Studiedag 13 oktober 2009 SWV Delft - Pijnacker.
Naschools sportaanbod Marijke de Groot Landelijke studiedag basisonderwijs.
SES-Omkadering BaO Uitgangspunten Juni 2012.
Werken naar onderwijsbehoeften
Sportieve (Open Wijk) Scholen Sportdocent Duale aanstelling Spin in het web Hét sportgezicht voor de school en de wijk.
“De Speeltuinmethode”
Volgen in SO / PrO Studiedag Speciaal Onderwijs 18 jan 2012
Vakwerkplan bewegen & sport
Zorgtoewijzing van hulpvraag tot nazorg
Bewegen in het Praktijkonderwijs Embedded Fitness Gaming, entertainment en fitness in één concept Carla Scholten, directeur
InBeweging.nu laat kinderen bewegen Landelijke Studiedag Basisonderwijs Groepslessen MRT.
De Almeerse ontwikkeling Integratie; kansen en bedreigingen.
Vmbo in beweging Waarom? Wat is het? Doel Wat gaan we doen? Wij doen mee.
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Workshop: Begrijpend lezen
Passend onderwijs in de Twinschool Dove, slechthorende en horende leerlingen samen naar school.
Iedere jongere op de juiste plek. Nieuwe ontwikkelingen Veranderingen in het vmbo o.a. Verscherpen exameneisen invoering passend onderwijs MBO: Focus.
Passend onderwijs en de verwijzing naar het VO
Kunnen wij het samen Passend maken?
Pass’t Montessorionderwijs ?
Lot project-opdracht 2 Vragen van opdracht 2 en de antwoorden De 3 meiden van groep brenda.
Passend Onderwijs Thee met de directie 21 februari.
Wegwijs in Passend Onderwijs. Waarom Passend onderwijs Elk kind recht op goed onderwijs Regulier onderwijs in principe de beste plek tenzij… Meedoen in.
Competentie vergrotend werken
Handelingsplannen.
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Lucas Rurup één jaar onderweg…en nu verder.
Vakantie Wie gaat er op vakantie? Waar ga je heen? Met wie ga je?
De weg van de leerling met specifieke
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Opbrengstgericht Engels in het basisonderwijs Dag 6
 5 gemeenten  25 schoolbesturen  83 scholen  ca llngen.
“Mikken” Het wegspelen van een voorwerp om iets of iemand te raken.
Investigating Economic Classroom Experiments
1 Goede toetsen maken het verhaal compleet Emila Bijl RTTI als uitgangspunt voor toetskwaliteit.
Gezondheidsbeleid in de wijk Stevenshof Veilig opgroeien Werkgroep School Schoolgezondheidsprofiel Schoolprofiel in Ingevuld door 16 collega’s.
Basisschool de Wegwijzer Hunsel. Passend onderwijs Passend onderwijs is de nieuwe wet voor het PO en het VO. Voor het PO geldt: (speciaal) basisonderwijs.
leren opvoeden spelen vieren……… de school maken!
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Gespecialiseerde sportondersteuning voor mensen met een beperking.
Meervoudige Intelligentie theorie (Gardner)
Zorgbeleid. Fase waarbij we inzetten op een krachtige leeromgeving voor ALLE leerlingen. Preventief werken, goed instructie, differentiëren, veilig.
De weg van de leerling met specifieke onderwijsbehoefte in het VO 2016 Marlies Willems Coördinatie Website:
Programma Uitleg waarom tablets/snappet
Programmeren met kinderen
Workshop MRT > RBO KVLO studiedag VO
Enkele actuele problemen binnen het Vlaamse onderwijs Reflecties over goed onderwijs SESSIE 6.
Info-avond september 2017.
Studiedag PO woensdag 9 november 2016
Hoever staan wij met ouderbetrokkenheid?
Letterlijk: Niet kunnen berekenen
Ouderavond 24 oktober 2017 WELKOM Ouders - verzorgers – begeleiders.
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Avila College meer dan onderwijs school voor mavo en onderbouw havo
Leerkrachten Instructiemiddag.
Creatopia| Basisonderwijs
JUIST GYM.
GOK in BuO Korte geschiedenis
? Wie zijn dat? Ik weet het niet.  Ik VRAAG het. 2, 3, 4 personen.
Scholenmarkt 17 mei 2017 OBS ‘t hout.
Studeren met een functiebeperking (SMF) succesvol van V(S)O naar HBO Netwerkdag verbinding V(S)O – HBO 19 juni 2018 Hogeschool Windesheim.
Informatieavond hoogbegaafdheid op onze school
Kennismakingsavond.
Transcript van de presentatie:

Workshop MRT > RBO KVLO studiedag basisonderwijs Eindhoven Linda Duteweerd- Roelofs Frank Hofland Calo windesheim, workshop MRT

Calo windesheim, workshop MRT

Kennismaken: wie zijn wij en wie zijn jullie Calo windesheim, workshop MRT

Inleiding Wat is MRT of Remediërend bewegingsonderwijs Positionering binnen een school Hoe geef je RBO Calo windesheim, workshop MRT

MRT: verschillen in opvatting De MRT bestaat niet Verschil in wijze van observeren registreren, analyseren, diagnosticeren en planmatig handelen…. kind onderwijs remediëren van: Calo windesheim, workshop MRT

zorg of onderwijs? En in de sport? Bewegingsachterstand ten opzichte van leeftijdsgenoten CURE: Remediëren van het kind Special CARE: Remediëren van het onderwijs KIND Cure: wegwerken van een tekort RBO kinderfysiotherapie Calo windesheim, workshop MRT En in de sport?

Remediërend bewegingsonderwijs ….is extra onderwijstijd voor leerlingen om hun kansen op een optimale deelname aan reguliere lessen bewegingsonderwijs te herstellen of te scheppen. Calo windesheim, workshop MRT

Positionering binnen de school De inhoud van RBO is nauw afgestemd op het vakwerkplan van de school Indien mogelijk passend binnen het zorgplan van de school Calo windesheim, workshop MRT

Hoe geef je RBO? Situaties die verwijzen naar situaties in de reguliere lessen Het niveau van de leerling is het uitgangspunt Situaties met een grote “luk”kans Calo windesheim, workshop MRT

Welke leerlingen in de RBO les? 1.leerling wil leren, maar denkt het niet te kunnen 2.leerling wil leren, en denkt het ook te kunnen 3. leerling wil niet leren, en denkt het niet te kunnen 4. leerling wil niet leren, maar denkt het wel te kunnen Calo windesheim, workshop MRT

RBO in beeld Calo windesheim, workshop MRT

Calo windesheim, workshop MRT

Calo windesheim, workshop MRT

Calo windesheim, workshop MRT

Calo windesheim, workshop MRT

En nu: praktijk! Een kind een kind is zoveel meer Dan een aanstaande dame of een aanstaande heer Wie niet in een kind het wonder ziet Die snapt het hele liedje niet Linda Duteweerd Frank Hofland Calo Windesheim, workshop MRT

3 activiteiten Mikken Zwaaien Klimmen Calo windesheim, workshop MRT