Met een schone lei Differentiëren in de godsdienstles

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
WAT IS FLIPPING THE CLASSROOM?
Advertisements

Onderwijsbehoeften en Schoolprofiel.
Flipping the classroom
Dé rekenmethode voor groep 1 t/m 8
6 sleutelbegrippen lesopbouw
Zorgroute basisschool Dijkerhoek.
Collectief portfolio groep 3
Kansrijke combinatiegroepen
Portfolio
Voorbereid op Stage Les 4.
Vergadering werkgroep: differentiatie:03/02/09
Effectief leesonderwijs
Informatie- avond groep 6
Onze nieuwe rekenmethode voor groep 3-8 Klik steeds met uw muis om verder te gaan.
Voor leesplezier én resultaat!
Onze nieuwe rekenmethode
Differentiatie in het geschiedenisonderwijs
Voor leesplezier én resultaat!
Informatieavond groep 4
Kijkje in the Classroom
Werken met de Stercollecties
Kijkje in the Classroom Een andere kijk op (hoger) onderwijs: Het huiswerk samen maken in de klas en het bestuderen van de theorie met ICT buiten de les.
Flexibel curriculum met behulp van ICT
De Moderne Onderwijsmedia
Het motiveren van leerlingen in het VO
Welkom op de informatieavond
Informatie-avond groep Groep 6 Een leuke en enthousiaste groep!
VIAVINCI Opbrengstgericht Engels in het basisonderwijs Dag 3.
Inspiratie Blended Learning 24 juni Interactief? Teach what you preach…
Flipping the Classroom Woudschoten Chemie Conferentie 2015 Laura van de Raa.
Customize!.
Bijeenkomst September 2015
Lezen: doe het goed voor
“Differentiëren aan de hand van uitleg filmpjes.”
Even voorstellen Merel Hoogendoorn & Ulrike Noordegraaf Wie zijn we? Wat doen we? Welke ervaring hebben we? En wie bent u? Schrijf uw naam op een naamkaartje.
Flipping the Classroom Principe: Studenten doen het huiswerk op school en volgen de colleges thuis Doel workshop: Ervaren hoe Flipping the Classroom werkt.
Talentontwikkeling met keuzeopdrachten natuurkunde Ton van der Valk & Florine Meijer.
CONCEPT CHECKS & FAST FEEDBACK
Wat biedt Leesparade? Complete methode voortgezet technisch lezen.
Bijeenkomst September 2015
Differentiëren in de Franse les
Differentiatie Vaksessie WISKUNDE. Het theoretisch kader van differentiatie.
Taal in beeld spreekt jouw taal. Nieuw in Taal in beeld 2 volledig vernieuwde lessen marktsignalen versie 1 verwerkt update didactiek alle leerlijnen.
29/05/2016Footer text: to modify choose 'View' (Office 2003 or earlier) or 'Insert' (Office 2007 or later) then 'Header & Footer' 1 Alieke van Dijk Excelleren.
Vele wegen leiden naar Rome Over differentiëren in het Primair Onderwijs EDR Studiedag 22 november 2012 Onderwijs op maat Jantine Kuijpers
Mini-onderneming Toelichting project Planning Teamverdeling.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
TERUGBLIK De koppeling naar de praktijk. Flipping the classroom.
Bijeenkomst 4: Van lesdoelen naar leeractiviteiten
Mysterie: Moord op de Romanovs
Docentvaardigheden ICT
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Snappet.
Slim kopiëren en aanpassen 6 april 2017
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Verschillen in de klas en een veilige (leer)omgeving
“Kwaliteitsverhoging door formatief evalueren” Werkkring conferentie: Van kwaliteitszorg naar kwaliteitscultuur 16 november 2017 Ramon Busch.
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
ICT als didactisch middel
Differentiatie in de klas
Kennisclip Web toepassingen
Activeren en differentiëren bij Grieks en Latijn
December 25, 2018.
Bijeenkomsten vakdidactiek
Onze rekenmethode.
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
NIEUW ONDERWIJS POORT COLLEGE
Transcript van de presentatie:

Met een schone lei Differentiëren in de godsdienstles Studiedag VDLG Utrecht 9 maart 2017 Lex van den Nieuwenhuizen

Augustinus van Hippo [00:00 – 00:05] Idee van deelneemster aan workshop digitale didactiek

Differentiëren: om niet te blijven steken bij niveau 3 van Bloom’s taxonomie [00:05-00:08] Taxonomieën van Bloom: vanouds bekend, we blijven veel steken op niveau 3 als we daar al komen In de derde kolom staan activiteiten die je verder laten komen.

De differentiatiematrix voor activerende directe instructie { ‘Sterkere’ leerling ‘Zwakkere’ leerling Gezamenlijke instructie (voorkennis activeren – doel van de les – verwachtingen) 10 min Onderzoeken Zelfstandige verwerking Feedback Verdieping verbreding reflectie Basis instructie en begeleide inoefening 10 min Zelfstandige verwerking Verlengde instructie 5 min ADSL Zelfstandige verwerking [00:08-00:13] 5 minuten Voorbeeld van de lesopbouw met het DIM Kolom 1: gaan discussiëren met ‘Over de streep’, kiezen een discussieleider; daarna partijprogramma schrijven op dit punt Kolom 2: Neem songtekst Robbie Williams ‘I wanna be pure’ en leg links met Augustinus Kolom 3: Leg uit, laat ze op internet (kranten)artikelen zoeken die met innerlijke reinheid te maken hebben De ovalen geven aan waar de leerkracht op een moment in de les zijn aandacht richt. 15 min Feedback Verdieping Feedback Gezamenlijke afsluiting 5 min

De les vlgs. Flipped Mastery Model Opdracht meegeven (ELO): zelfstandige voorbereiding in eigen tijd, tempo, … incl. verwachting Voorkennis activeren en testen Voor de les: SurveyMonkey Begin vd Les: Socrative, Kahoot Op maat verder laten gaan Verwerking zelfstandig en gedifferentieerd Volgen van de resultaten Thuis voorbereiden Toets Ok Niet Ok Remediëren Verwerken Werkboek Case study Project [00:13-00:15] Wat is belangrijk: Volledige instructie tbv zelfstandige verwerking Testen en volgen

Traditionele les versus Flipping the Classroom Lestijd Opzet traditionele les In de les instructie en verwerken Huiswerk maken (verwerken) [00:15-00:16] Visualiseren dat een FtC les niet lesverlenging is Opzet Flipping the Classroom Instructie als huiswerk (voorbereiden) In de les verwerken

Inzet tools bij FtC Voorbereiden Toetsen Verwerken Evalueren Tijdens Erna Begin vd les Linoit / Padlet Explain Everything [00:16-00:20] Manieren om voor te bereiden, te volgen en te verwerken Etc. Huiswerk maken (voorbereiden) In de les verwerken

Differentiatie bij FtC [00:20-00:22} Waar differentieer je hoe? - Leerstijl - Tempo - Niveau - Inhoud - Interesse - Extra zorg - Leerstijl - Tempo - Niveau - Tempo - Niveau Differentiatie in:

Opdracht Herontwerp een van je lessen tot een FtC-les Compleet maken! Welke instructie ga je op welke manier aanbieden? Hoe ga je toetsen, wat vraag je dan? Hoe ga je de vrij gekomen tijd optimaal gebruiken in de verwerking? Hoeft niet af, een ontwerp is prima, let op je tijd Samenwerken? Graag! Terugkoppelen aan collega’s in ‘pitches’ [00:22-00:25] opdracht geven [00:25-00:35] opdracht uitwerken [00:35-00:42] 3 pitches van 2 minuten [00:42-00:45] afronden