Inleiding in de psychotherapie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Janine van Manen, Helene Andrea, Roel Verheul
Belevingsgerichte zorg voor ouderen met dementie
Risicomanagement en Sociale Technologie
Over consumenten, gedrag en marketing
Ontwikkelruimte onderzocht In gesprek over onderzoeksstappen VU, 13 september 2010.
Interventie en implementatie
Persoonsgerichte zorg
Van probleemstelling naar doelstelling
Verstehende of interpretatieve benadering
Methodiek: ‘leer der te volgen methoden’. (Uit: Van Dale woordenboek)
Motivational Interviewing
De dienst klinische psychologie in een psychiatrisch ziekenhuis
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Motiverende Gespreksvoering
Leerlingen als partners in een leergemeenschap
De fysiotherapeutische behandeling bij patiënten met een CVA, opgenomen in de Nederlandse ziekenhuizen; Een beschrijvende studie van de huidige zorg.
coaching Geschiedenis u ‘ coche ’ vanuit 16-de eeuw: ‘ coche ’ vanuit 16-de eeuw: ‘ coche ’ vanuit 16-de eeuw: –koets; koetsen koets; koetsenkoets; koetsen.
Esther Meerwijk, UMC Utrecht
Een verpleegkundige interventie
 Creativiteit Voorwaarden – hoe begeleiden?  Voorwaarden om creatief te zijn:  Veiligheid  Vrijheid  Uitdaging  Eigenschappen van de begeleider.
HEO –CO1 ABP3 Ondernemen & strategisch handelen HEO –CO1 ABP3 ABP3 week 3.
Veerkracht Myriam Bergmans OPZ Geel.
Elleke Landeweer, Remy Welleman, Bianca van den Nieuwendijk
Kernprocessen van de Act methodiek
Hechten vermindert vechten Anne van den Berg EFP 26 februari 2013.
Ik heb iets van autisme of zo
Een integratief perspectief
HOGER INSTITUUT VOOR DE ARBEID Jan Van Ongevalle / Rafael Peels27th November 2009 Pagina 1 Meten van effectiviteit van ontwikkelingseducatie en andere.
Kansarmoede Lien Anseele 1BaOC.
Betrokkenheid op de werkvloer
2 Onderzoeksluik 1: Literatuurstudie Belangrijke factoren binnen het bio-psycho-sociaal redeneren in de gezondheids- en welzijnszorg in Vlaanderen. Presentatie:
GETTING ACQUAINTED TROUGH SOCIAL NETWORK SITES: TESTING A MODEL OF ONLINE UNCERTAINTY REDUCTION AND SOCIAL ATTRACTION Oriane De Pauw, Master Strategische.
Ellen Govaerts, Two Roads
Dossier Empowerment.
Begeleiden Informatiseringsprocessen
Accountants in control? Nieuwe uitdagingen voor accountants.
Begeleiden Informatiseringsprocessen
OGW op de Firtel.
Scholing als strategie voor het implementeren van de fysiotherapie richtlijn artrose heup/knie Wilfred Peter.
Agenda: Situering Planning en locatie bepalen Kennismaking en leervragen.
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Facebook. Opgericht in 2004 Gebruik van persoonlijke gegevens door bedrijven Zonder toestemming gebruikers Profielpagina Persoonlijke gegevens openbaar.
Communicatie & Relatie
WAT WERKT ER EN HOE WERKT HET IN DE HULPVERLENING ? ©DRS. SJEF DE VRIES BATENBURG, 16 /10/2015
Kwalitatief interview(en) Maar waaróm geeft de respondent dat antwoord? Samen onderzoeken.
Dalton op de Dorendal.
Staessen Justine 1BaTP B1 Boek : Een patiënt met Autisme Auteur : Martine Delfos.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Arts-patiënt communicatie rondom uitleg van SOLK: een kwalitatieve studie van Schotse audioconsulten Madelon den Boeft.
Wetenschappelijke Gedragsbeïnvloeding Jorn Horstman
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
ROL VAN DE BOEKHOUDER, ACCOUNTANT, … BIJ BEDRIJFSOPVOLGING & -OVERDRACHT Hilde Gaublomme Week van de bedrijfsoverdracht 2016.
Samenvatting tekst Homoseksualiteit bij jongeren.
Training 3 Kennis van programma van de student en kunnen werken met de instrumenten (bv. werken met leerwerkplan, rubric, evaluatieformulier), Binnen verschillende.
Het loopbaangesprek.
Disclosure belangen NHG spreker
Shea, Hoofdstuk 15 Understanding and effectively engaging people with difficult personality disorders: the psychodynamic lens. Jette van ‘t Noordende.
Hoofdstuk 7 Assessment Perspectives and the Human Matrix: Brigdes to Effective Treatment Planning in the Initial Interview.
Arrange Agree Assess Advise Assist
Hoofdstuk 8 Nonverbal behavior The interview as mime.
Consumenten-gedrag Sociologische blik
Agenda: Kennismaken met Team Jeugd: mogelijkheden en verwachtingen 2. Vragen over het Wraparound Care Model 3. Casuïstiek.
Conflicthantering bij leerlingen Teaching students to be peacemakers
Kortdurende dynamische psychotherapie
Conflicthantering bij leerlingen Teaching students to be peacemakers
BOM-model PV 25/03/2014.
Interpersoonlijke psychotherapie in een groep
Gedragsproblemen en stoornissen
Positieve gezondheid “het vermogen je aan te passen en je eigen regie te voeren in het licht van de sociale, fysieke en emotionele uitdagingen van.
Transcript van de presentatie:

Inleiding in de psychotherapie Shea, Psychiatric Interviewing

Inleiding psychotherapie – Het psychiatrisch interview Deel 1: Het klinisch interview: algemene principes 1 Engagement en empathie 2 Empathie voorbij: concepten en technieken om engagement te bevorderen 3 De dynamische structuur van het gesprek: strategieën en het continuum open-gesloten vragen (DOC) Inleiding in de psychotherapie

Inleiding psychotherapie Deel 1: Het gesprek 1 Engagement en empathie 1 Definities 2 Het creëren van de therapeutische alliantie 3 Empathie overbrengen: valkuilen, strategieën, oplossingen Inleiding in de psychotherapie

Deel 1: Het gesprek 1 Engagement en empathie 1 Definities Intentionaliteit: vermogen om uit een range van alternatieven te kiezen wat betreft acties, gedachten, gedrag – culturele intentionaliteit Het gesprek: dialoog, wederzijdse beïnvloeding > specifiek patroon van interacties Klinisch assessment: doelen Engagement van de patiënt Data verzamelen Persoon begrijpen Werkdiagnose Praktische problemen en therapeutische doelstellingen Behandelplan Genezingsproces op gang brengen Hoop creëren Inleiding in de psychotherapie

Deel 1: Het gesprek 1 Engagement en empathie 1 Definities Proces van het gesprek Inleiding in de psychotherapie

Deel 1: Het gesprek 1 Engagement en empathie 1 Definities - Persoonsgericht gesprek: uniek individu, benadering vanuit niet-weten en niet- veroordelen - Initieel assessment: interactie tussen bevorderen van ‘engagement’, data verzamelen, tijdsbeperking Inleiding in de psychotherapie

Deel 1: Het gesprek 1 Engagement en empathie 2 Vormen van een therapeutische alliantie Engagement <> ’blending’ - Engagement: vrijheid om open te zijn over problemen, vertrouwen krijgen in clinicus om die te begrijpen - veiligheid en respect - ’Blending’: aanwijzingen in gedrag en affect dat het proces van engagement effectief verloopt Inleiding in de psychotherapie

Deel 1: Het gesprek 1 Engagement en empathie 2 Vormen van een therapeutische alliantie ‘Blending’ gebruiken om het niveau van engagement te verhogen - Subjectieve methode: bvb “het gesprek voelt aan als een conversatie” - Objectieve methode: duur van uitspraken (DOU duration of utterance), reactietijd (RTL reaction time latency), aantal onderbrekingen - Zelfrapportage Inleiding in de psychotherapie

Deel 1: Het gesprek 1 Engagement en empathie 3 Empathie overbrengen: valkuilen, strategieën, oplossingen De cyclus van empathie Fase 1: Patiënt drukt een affect uit Fase 2: Clinicus herkent dit affect Fase 3: Clinicus brengt herkenning van dit affect over Fase 4: Patiënt ontvangt empathische uitspraak Fase 5: Patiënt uit een gepaste acceptatie van deze uitspraak Inleiding in de psychotherapie

Deel 1: Het gesprek 1 Engagement en empathie 3 Empathie overbrengen: valkuilen, strategieën, oplossingen De cyclus van empathie Fase 3 Clinicus brengt herkenning van dit affect over Strategische empathie Interpersoonlijke afstand (interpersonal stance) Empathische valentie Valentie van geimpliceerde zekerheid Valentie van intiutieve attributie Inleiding in de psychotherapie

Deel 1: Het gesprek 1 Engagement en empathie 3 Empathie overbrengen: valkuilen, strategieën, oplossingen De cyclus van empathie Fase 3 Clinicus brengt herkenning van dit affect over Strategische empathie 1 Empathische uitspraken versterken in het algemeen het engagement 2 Valentie geimpliceerde zekerheid en valentie intuitieve attributie 3 Effectiviteit hangt af van vertrouwen of op hun hoede 4 Lage valentie geimpliceerde zekerheid: beide groepen patiënten 5 Achterdochtige patiënten: lage valentie 6 Patiënten met vertrouwen: lage naar hoge valentie Inleiding in de psychotherapie

Deel 1: Het gesprek 1 Engagement en empathie 3 Empathie overbrengen: valkuilen, strategieën, oplossingen De cyclus van empathie Fase 3 Clinicus brengt herkenning van dit affect over Strategische empathie Drie voorbeelden Frequentie, timing en lengte van effectieve empathische uitspraken Inleiding in de psychotherapie

Deel 1: Het gesprek 1 Engagement en empathie 3 Empathie overbrengen: valkuilen, strategieën, oplossingen De cyclus van empathie Fase 4 Patiënt ontvangt empathische uitspraak Fase 5 Patiënt uit een gepaste acceptatie van deze uitspraak Inleiding in de psychotherapie

Deel 1: Het gesprek 2 Empathie voorbij: concepten en technieken om engagement te vergroten 1 Clinicus als persoon 2 Veilige werkrelatie 3 Oprechtheid van de clinicus 4 Expertise 5 Model van een collaboratief gesprek: nieuwe tools Inleiding in de psychotherapie

Deel 1: Het gesprek 2 Empathie voorbij: concepten en technieken om engagement te vergroten 3 Oprechtheid van de clinicus Responsiviteit (humor) Spontaniteit Consistentie 4 Expertise Hoe overbrengen? Effectiviteit van vragen hangt af van de timing Feitgerichte gesloten vragen Inleiding in de psychotherapie

Deel 1: Het gesprek 2 Empathie voorbij: concepten en technieken om engagement te vergroten 5 Model van een collaboratief gesprek: nieuwe tools Oplossingsgerichte doelstellingen vormen Mirakelvraag Inleiding in de psychotherapie

Deel 1: Het gesprek 3 De dynamische structuur van het interview: kerntaken, strategieën en het continuum van open vs gesloten vragen Fase 1 Introductie (introduction) Fase 2 Inleiding (opening) Fase 3 Midden Fase 4 Afsluiten (closing) Fase 5 Beëindigen (termination) Inleiding in de psychotherapie

Deel 1: Het gesprek 3 De dynamische structuur van het interview: kerntaken, strategieën en het continuum van open vs gesloten vragen Fase 1 Introductie Veilige omgeving Confidentialiteit Inleiding in de psychotherapie

Deel 1: Het gesprek 3 De dynamische structuur van het interview: kerntaken, strategieën en het continuum van open vs gesloten vragen Fase 2 Inleiding Perspectief van de patiënt en agenda waar de patiënt zich bewust van is Assessment van status mentalis (Clinician’s perspective) Perspectief van de clinicus en onbewuste agenda van de patiënt Evaluatie van het gesprek Inleiding in de psychotherapie

Deel 1: Het gesprek 3 De dynamische structuur van het interview: kerntaken, strategieën en het continuum van open vs gesloten vragen Fase 2 Inleiding DOC: degree of openness continuum Open uitspraken: open vragen en aansporingen Variabele uitspraken: ‘swing questions’, kwalitatieve vragen, uitspraken op vragende toon, empathische uitspraken, faciliterende uitspraken Gesloten uitspraken: gesloten vragen en gesloten uitspraken Inleiding in de psychotherapie

Deel 1: Het gesprek 3 De dynamische structuur van het interview: kerntaken, strategieën en het continuum van open vs gesloten vragen Fase 2 Inleiding ‘Shut down’ gesprekken ‘Wandering’ gesprekken Ingeoefende gesprekken Inleiding in de psychotherapie

Deel 1: Het gesprek 3 De dynamische structuur van het interview: kerntaken, strategieën en het continuum van open vs gesloten vragen Fase 3 Midden van het gesprek 1 History of the presenting problem and primary DSM-V diagnosis 2 Interviewee’s perspective 3 Screening for other DSM-V diagnoses 4 Social history 5 Framework for meaning and spirituality 6 Family history 7 Uncovering of suicidal/homocidal ideation, planning, behaviors and intention 8 Past psychiatric history and treatment 9 Developmental and psychogenetic history 10 Medical history 11 Informal mental status 12 formal cognitive mental status examination (sometimes optional) Fase 4 Afsluiten Fase 5 Beëindigen van het gesprek Inleiding in de psychotherapie