EEN VEILIGE THUISHAVEN

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Doen, denken, willen Workshop voor opleiders en begeleiders
Beeld zegt meer dan duizend woorden….
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
De overstap naar het voorgezet onderwijs!
De Proostdijschool School vol talenten Prachtig om er kind te zijn, Prachtig om er te werken.
Werken naar onderwijsbehoeften
Een sociale weg naar gemengd onderwijs
Allochtonen in het hoger onderwijs
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
Workshop 1: Diversiteit in de oudercommissies van de kinderopvang
Leerlingen voorbereiden op een digitale samenleving: scholen en internet Els Kuiper (VU) en Monique Volman (VU/HAN)
Programma Diversiteit en Anti Discriminatie HBO-I Docentendag 30 maart 2010 Ineke van Halsema.
First ID project Huygens College
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Voorstelling methodiek ouderintervisie ***** West - Limburg
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
Ouderavond klas 1 Hartelijk welkom 1 Ouderavond klas 1 23 september 2014.
Het Mezennestje vzw KDV & BOKDV.  Voorschoolse opvang van 6u30 tot 9u  Naschoolse opvang van 15u30 tot 19u  Woensdagnamiddag van 12u tot 19u  Vakantie-
De nieuwe digitale leeromgeving van Biologie voor Jou
Klas 2 Ouderavond Presentatie. Veranderingen op school Veranderingen in de kinderen Van klas 1 naar klas 2 Presentatie.
Ouderavond klas 1 Hartelijk welkom 1 Ouderavond klas 1 14 september 2015.
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
Ouderavond klas 3B Margreet van Fruchten - maandag 14 September 2015.
PRIMO Opleiding Taalexpert
INFORMATIE AGENDAGEBRUIK EN HUISWERK IN GROEP 7 EN 8. Welkom.
Welkom op de ouderavond V23 22 september Doel van de avond Kennis maken met de mentor Informatie over school en eerste weken in de klas Uitwisselen.
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 MadeleineMeurs
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
(Ped)agogiek Hoorcollege 7
Workshop Identiteit?.
EJP accountants & adviseurs Casebespreking: Consultancy rapport Groep 7 Dennis de Bruyn Jehan van Iersel Erwin van Helden.
Welkom ik maak me sterk.
Ouderraad 7 december.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Tekstcontact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief.
Effectief communiceren en samenwerken: geen discussie, maar dialoog! 11 en 12 november 2014 Conferentie Passend onderwijs en (hoog)begaafdheid.
Open Huis 19 januari Hartelijk welkom! Avila College Even voorstellen: Gerco van ‘t Spijker Teamleider klas 1 en 2.
Info avond cluster 3/4/5/. Agenda Welkom Verdeling binnen het cluster 3/4/5 Zelfstandig werken Planbord Onze (school) Visie Organisatorische aandachtspunten.
Kansen en knelpunten voor lezen in het vmbo Onderzoek door CED-Groep en DUO Marketresearch in opdracht van Stichting Lezen.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Uitkomsten van de enquête van ouders Maart 2014 De stelling was: Oudergesprekken vind ik belangrijk, ik ga daar naar toe. Gemiddelde score t.o.v. het.
Profielwerkstuk Gedrag en Maatschappij Vwo-scholieren die een profielwerkstuk willen maken op het gebied van gedrag of maatschappij, kunnen gecoacht worden.
Welkom! - 3. vestigingsdirecteur rector conrector J. Marsmans P. RoemerS. Simons.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Van groep 8 naar klas 1 Maaike Swets rector Het Nieuwe Eemland
Oudertevredenheidsonderzoek:
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
informatie avond 23 januari 2017
Voor een optimale ontwikkeling van kinderen
Voorlichtingsavond 28 september 2017 Welkom op het Rythovius!
Omgaan met meerdere talen
Naam onderwijsinstelling Datum
Centrum Inclusieve Kinderopvang Zorgregio Aalst
§ 1.1 Identiteit Identiteit is het beeld dat iemand van zichzelf heeft, dat hij uitdraagt en anderen voorhoudt en dat hij als kenmerkend en blijvend beschouwt.
Inzet VHT bij ambulante hulpverlening aan LVB gezinnen
Centrum Inclusieve Kinderopvang Zorgregio Aalst
taal speelt een rol in alle vakken
Themabijeenkomst 14 november 2016
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Profiel van een plusleerling
Determinatie en begeleiding 28 februari uur
Cijferloos lesgeven bij talen
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Dyslexiebeleid Open Huis.
Procesevaluatie zomerscholen 2015
Transcript van de presentatie:

EEN VEILIGE THUISHAVEN Een veilige thuishaven voor iedereen Emrys Dijkhuis – Reuvers (6394922/10137726) Gymnasium / UvA Januari 2012

Doel Inzicht krijgen in de mogelijke begeleidingsactiviteiten voor sociale klimmers.

Sociale klimmer Lage SES Hoge SES Niet westers traditioneel Niet westers nieuwe groep Westers allochtoon Autochtoon

Wat zegt de literatuur? Mogelijke oorzaken achterstand sociale klimmers Sociaal economische positie Taal: DAT en CAT Culturele achtergrond Rol docent o.a. pygmalion effect Sociaal economische positie – ouders kunnen of willen thuis niet helpen met huiswerk, soms vragen de ouders de kinderen te helpen met andere dingen – geen ideale studiesituatie (Cognitieve Abstracte Taalvaardigheid). De -meer abstracte- taal die tweedetaalverwervers met name in schoolse situaties verwerven en nodig hebben, dit in tegenstelling tot DAT (Dagelijkse Algemene Taalvaardigheid), d.w.z. de -concrete- taal die een kind in dagelijkse situaties verwerft en nodig heeft. Culturele achtergrond – voorbeeld: niet recht aankijken, geen beurt vragen, niet durven zeggen dat je het niet snapt Pygmalion is een beeldhouwer uit de Griekse mythologie. Dagenlang werkte hij aan een standbeeld van een mooie vrouw om het uiteindelijk de perfecte schoonheid te geven. Hij raakte hierdoor smoorverliefd op het beeld en schonk het de mooiste cadeaus en juwelen. Maar het beeld bleef slechts van steen. Daarom smeekte hij de goden om het tot leven te wekken. En raad eens . . . zijn wens werd vervuld. Onbewust bevoordelen wij bepaalde kinderen. We geven zwakke leerlingen minder beurten, stellen minder hoge eisen aan hun antwoorden en geven minder tijd om na te denken. Een stilte is zielig voor het kind denken we. Door ons onbewuste gedrag worden zij minder gestimuleerd.

Vraagstelling Welke activiteiten en aandachtspunten zijn er voor de begeleiding van sociale klimmers op categorale gymnasia?

Deelvragen Doel: evalueren Deelvraag 1: Welke gymnasia heeft sociale klimmers in haar leerlingenbestand of richt zich specifiek op sociale klimmers? Doel: inventariseren Deelvraag 2: Op welke manier begeleiden andere gymnasia sociale klimmers? Bewustwording docenten – rol docent In de lessen/ lesstof – rol docent Buitenschoolse activiteiten (excursies, toneel, museumbezoek, anders?) Bijscholing leerlingen (taalles, cultuureducatie, anders) anders? Deelvraag 3: Welke aandachtspunten geven andere gymnasia voor de begeleiding van sociale klimmers? 3a Wat zijn de ervaringen met de begeleiding van sociale klimmers? 3b Wat zijn de succes en faalfactoren bij de implementatie van deze activiteiten? Doel: evalueren

Begeleidingsactiviteiten Leerlingbegeleiding Begeleiding taal Begeleiding cultuur Rol docent Overig – oa aanname beleid en schoolcultuur

Product – overzicht begeleidingsactiviteiten

A Leerlingbegeleiding Spitsklas (stoomcursus taal en cultuur) Cultuurbeschouwing Cultuurclubje (intervisie voor leerlingen) Socratische gesprekken Huiskamer Coaching door coaches Introductieperiode Bewuste leerlingbegeleiding met concrete afspraken voor voor leerling, ouders EN docent + monitoring

B Begeleiding taal Bewust taalbeleid; begrijpelijke taal en begrippen in de les(stof) Steunlessen taal voor taalzwakke leerlingen Differentiatie bij Nederlandse les in 1e klas Gebruik programma “Nieuwsbegrip” bij Nederlandse les

C Begeleiding cultuur - ontwikkeling Culturele ontwikkeling van de sociale klimmers Spitsklas groeiend probleem deelname aan “meerdaagse excursies” -> andere ouders als bemiddelaars? NB verder geen expliciete aandacht

C Begeleiding cultuur - bewustwording Bewustwording culturele pluriformiteit op school Nieuw vak: cultuurbeschouwing Aandacht voor meerdere culturen binnen school (evenementen) Cultuurclubje (intervisie voor leerlingen)

D Rol docent Briefing docenten; bewustwording problemen van sociale klimmers + eigen rol Bewuste leerlingbegeleiding; concrete afspraken voor leerling, ouders en docent met monitoring door schoolleiding Bewust taalbeleid; begrijpelijke taal en begrippen in de les(stof)

E Overig Aannamebeleid -> loting, selectiecommissie, iedereen Werving op niet traditionele scholen Klassenindeling -> groepsvorming Schoolcultuur -> welkom? Schoolgebouw/omgeving -> welkom? Coördinator veelkleurigheid Subsidiepotjes?

Quick wins Briefing docenten; bewustwording problemen van sociale klimmers + eigen rol Bewust taalbeleid; begrijpelijke taal en begrippen in de les(stof) Bewuste leerlingbegeleiding; concrete afspraken voor leerling, ouders en docent met monitoring door schoolleiding Aandacht voor pluriformiteit