WELKOM SCHACHTBOKKEN -EISDEN © Misjel Decleer.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Rolverdeling tussen secretaris, ontvanger en andere actoren
Advertisements

Opleidingsadviseur Fundeon
De eerste 100 dagen van de lokale bestuurder
Beleids- en Beheerscyclus
Gedachtewisseling Interne staatshervorming 18 mei 2010.
1 De rechtenverkenner: een hefboom voor het lokaal sociaal beleid in Vlaanderen Steven Vanackere Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
BBC en Meerjarenplanning Jan Verschueren – VVSG Internationaal.
Decentralisatie Wmo in de Drechtsteden: innovatiekracht Regio Drechtsteden, Innovatieagenda Wmo, 5 december 2013.
Kritische succesfactoren bij reorganisaties
Gedachtewisseling met de Commissie Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur, Decreetsevaluatie, Inburgering en Toerisme.
Samenwerking tussen OCMW en Stad Antwerpen
Realistische efficiëntiewinsten en integratie van gemeente en OCMW?
L. Maertens.  Historische wortels: industriële revolutie Kinderopvang bedoeld om werkkrachten naar fabriek te leiden  Kernopdracht dezelfde: ouders.
Beleidscyclus P&O. Planning beleidsrapport P&O 2003.
20 maart 2003 Leeftijdsbewust personeelsbeleid binnen de Vlaamse Overheid1 Frans Cornelis directeur-generaal administratie Personeelsontwikkeling.
Leeftijdsbewust personeelsbeleid bij Kind en Gezin Hebben en (h)ouden
Ronse, genieten midden in de groene heuvels. Ronse inwoners Geen deelgemeenten : bevolkingsdichtheid 692/ha (VL gemiddelde = 462) Gemiddeld inkomen.
1 Advies ‘Waarheen met het lokaal woonbeleid’ Presentatie Studiedag VVSG 12 juni 2012.
Netwerk Organisatiebeheersing 30 september 2010 Een matuur HRM-beleid.
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
BBC – LDC.
NVP Strategische personeelsplanning en talent management
Personeelsbeleid Niveau 4 Kerntaak 1 PM Blz. 5.
De financiële cyclus TURBO opleiding.
Strategische Personeelsplanning
1 Werkwinkels Een integrale benadering xxxx. 2 Vandaag Werkwinkels - waarom?  Definitie  Doelstellingen  Uitgangspunten Wat gebeurt er in een Werkwinkel?
Bakens voor een tweede cyclus scholengemeenschappen basisonderwijs Visietekst: Marc Van den Brande, VVKBaO Begeleidingstraject SG 2011 DPB-Mechelen-Brussel.
Gemeente en OCMW Neerpelt Traditie in samenwerking
Welke toekomst voor de Vlaamse OCMW’s?
Kabinet van de Vice-Eerste Minister en Minister van Ambtenarenzaken, Overheidsbedrijven en Institutionele Hervormingen 1.
De case Oostkamp.
Passend onderwijs & gemeentelijke transities
1 Steven Michiels Advocaat-vennoot GD&A Docent HUBrussel Adam of EVA in het welzijnsparadijs VVOS – ECG op 12 december 2014 © Steven Michiels.
Denken in mogelijkheden Een Rijnlandse aanpak voor het aannemen en behouden van arbeidsgehandicapten.
CAF in het woonzorgcentrum De Groene Linde
Infosessie Topambtenaren Vlaamse Overheid 13 juni 2003 Een managementcode voor Personeel & Organisatie.
Methode Strategisch personeelsmanagement
1 Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap afdeling vorming leeftijdsbewust personeelsbeleid.
Parlementaire hoorzitting 12 mei 2015
Voorgenomen besluit tot een scholenfusie SBaO door de besturen van voorgenomen besluit tot een scholenfusie SBaO door de besturen van Scala & WvO informeren.
Van actie naar interactie
Durven met dienstverlening Ellen Bocher – coördinator interne ondersteuning gemeente en ocmw.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Van samen beschrijven, inkopen naar allemaal gebruiken; de uitdaging op informatie. Samen: alleen als het ons uitkomt!? Theo Peters (KING)VIAG themadag.
Jos Canton Secretaris Werkvoorzieningschap Noordoost-Brabant Mobiele telefoon:
DE NIEUWE RECHTSPOSITIE- REGELING Infosessie poetsdienst seniorenzorg 7 juli 2011 en 8 juli 2011.
WELKOM. GEMEENTEmaasmechelen Themadagen »Bij aanvang nieuwe legislatuur: violen (bestuur/administratie) op elkaar afstemmen, komen tot eenheid van beleid.
WELKOM © Misjel Decleer SCHACHTBOKKEN -EISDEN. GEMEENTEmaasmechelen Themadagen »Bij aanvang nieuwe legislatuur: violen (bestuur/administratie) op elkaar.
WELKOM © Misjel Decleer Gemeentelijke Basisschool Maasmechelen.
WELKOM © Misjel Decleer SCHACHTBOKKEN -EISDEN. GEMEENTEmaasmechelen Themadagen »Bij aanvang nieuwe legislatuur: violen (bestuur/administratie) op elkaar.
Preventief toezicht Gemeente Delft.
Gemeente Pepingen Instap: 01/01/2014.  Besluit Vlaamse regering van , gewijzigd op  Ministerieel Besluit , gewijzigd.
WELKOM © Misjel Decleer SCHACHTBOKKEN -EISDEN. GEMEENTEmaasmechelen Themadagen »Bij aanvang nieuwe legislatuur: violen (bestuur/administratie) op elkaar.
»Bij aanvang nieuwe legislatuur: violen (bestuur/administratie) op elkaar afstemmen, komen tot eenheid van beleid en bestuur. »De BBC en de daar met gepaard.
Werkgroep MOF-MOD 28 mei 2013 Hugo Hoogwijs, afdelingshoofd MOD DAR-iV Bijlage 5: PROJECT INTEGRATIE MANAGEMENTONDERSTEUNENDE DIENSTEN MOD DAR-iV - MOD.
Thinksessie 30/6/ /7/ /10/2011 DE NIEUWE RECHTSPOSITIE- REGELING.
WELKOM © Misjel Decleer SCHACHTBOKKEN -EISDEN. GEMEENTEmaasmechelen Themadagen »Bij aanvang nieuwe legislatuur: violen (bestuur/administratie) op elkaar.
Wegwijs in meerjarenplanning Werking gemeente Steenokkerzeel.
Maatwerk is goedkoper dan standaard GEMEENTE ROTTERDAM Bestuurs- en Concernondersteuning.
27/10/2016 Medische zorgen bij de politie Opportuniteiten voor uitbesteding, rationalisering en vereenvoudiging DGR.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Budgetwijziging 2016 Meerjarenplanwijziging
Voorontwerp decreet lokaal bestuur: voorstel politiek standpunt
WELKOM SCHACHTBOKKEN -EISDEN © Misjel Decleer.
Groei dossiers/ lokale opleg
De 2030-agenda voor duurzame ontwikkeling in Vlaanderen
Federale gevolgen integratie gemeente-OCMW
Verandering leidt tot beter sociaal werk. Of niet?
Zet je kinderopvang lokaal op de kaart
Je kinderopvang privatiseren: hoe beslis je dat?
Transcript van de presentatie:

WELKOM SCHACHTBOKKEN -EISDEN © Misjel Decleer

Themadagen Situering en doel Bij aanvang nieuwe legislatuur: violen (bestuur/administratie) op elkaar afstemmen, komen tot eenheid van beleid en bestuur. De BBC en de daar met gepaard financieel evenwicht verplicht de gemeente en OCMW om een streng financieel beleid en het kerntakendebat te voeren. Het informeren van het college/bestuur over de grote, structurele, strategische uitdagingen voor de komende legislatuur. Uitleg over de werking en afdelingen gebeurt tussen afdelings- en diensthoofden met de desbetreffende schepen.

Themadagen PERSONEEL 4 februari 2013

Personeel Korte Historiek 1. Gemeentedecreet (2007 en belangrijke wijziging 2009) heeft bevoegdheden verlegd: Bevoegdheden secretaris en (al dan niet bij delegatie) M-team sterk uitgebreid Bevoegdheden CBS: aanwervingen en ontslagen (maandelijkse Kennisname personeelsbeheer Secretaris) GR: RPR en Formatie 2. RPR werd ingevoerd ogv herziene gemeentedecreet en besluiten Vlaamse regering 4

Personeel 3. Competentiemanagement werd succesvol geïmplementeerd: Korte Historiek 3. Competentiemanagement werd succesvol geïmplementeerd: Competenties: Het voorzien, ontwikkelen, benutten, bijsturen en behouden dit in functie van: de taakstelling van het bestuur de organisatie de hedendaagse kwaliteitsvereisten. → Zowel bij instroom, doorstroom én uitstroom van personeel! 5

Personeel Korte Historiek 4. Structuur werd verdicht en totaal aantal FTE’s (bezetting) werd verminderd : Aantal afdelingen en afdelingshoofden verminderen (aantal M-team) Versterking middenkader en leiderschap Efficiëntie verhogend en rationeel werken Zakelijkheid en objectiviteit in aanpak en adviesverlening Sociale tewerkstelling via OCMW en SBM, aan opgelegde quotum van tewerkstellingsmaatregelen bij gemeente is voldaan. 6

Personeel Korte Historiek Conclusie: Ondanks groeiende dienstverlening en taakbelasting, toch aantal FTE’s verminderd door selectieve vervanging. (continue herschikkingen/clustering van functies tvv binnenhalen van ontbrekende noodzakelijke Competenties) 7

Personeel 5. Personeelsformatie is geen statisch document meer: Korte Historiek 5. Personeelsformatie is geen statisch document meer: regelmatig updates nodig. Formatie weerspiegelt continue evolutie en de zich aanpassende overheid ↕ Vroegere vijfjaarlijkse aanpassingen ifv politieke afspraken 8

1. Vergrijzing opvangen 2. Besparen / kerntaken Personeel Uitdagingen 1 en 2 1. Vergrijzing opvangen 2. Besparen / kerntaken

Personeel Leeftijdsbewust personeelsbeleid: Uitdaging 1: Vergrijzing opvangen Leeftijdsbewust personeelsbeleid: Kencijfers per afdeling /aangepast werk waar mogelijk/intensieve opvolging ziekteverzuim blijft noodzakelijk/landingsbanen voorzien. 2. Pensioenen opvangen: zie boven competentiemanagement 3. Almaar stijgende personeelkost: Indexeringen/door vergrijzing wegen anciënniteitstoeslagen zwaar door. 4. Responsabiliseringsbijdrage RSZPPO nauwlettend opvolgen: Pensioenbijdrage statutairen moet hoger zijn dan uit te betalen last Verhouding contractuelen en statutairen in de gaten houden gelet op uitstroom statutairen.

Personeel Uitdaging 2: Besparen / kerntaken Waar afgelopen jaren getracht werd om “budgetneutraal” te werken, dient er thans op dit budget gesnoeid . Kerntakendebat: Noodgedwongen komt het kerntakendebat in beeld Door groei aan taken van de lokale overheid Door stijgende personeelskost algemeen (indexering/patronale lasten/anciënniteiten, tweede pensioenpijler contractuelen, enz.) Ondanks geleverde inspanningen van de laatste jaren Verder saneren is onmogelijk bij behoud van taken en dus zal noodzakelijkerwijs sanering in taken en taakafstoting moeten volgen.

Personeel Uitdaging 3: Optimalisatie personeelsbeleid vanuit 3 uitgangspunten TO DO! 1. Verdere rationalisering en verhogen van efficiëntie op alle niveaus. 2. Personeelsvisie obv parameters rond uitstroom en ontbrekende competenties voor de komende 6 jaar. 3. Samenwerking met en synergieën aangaan met het OCMW.

Personeel To Do! Uitgangspunt 1 Verdere rationalisering en verhogen van efficiëntie op alle niveaus Operationeel management moet nog meer inzetten op: responsabliseren van elk echelon het nog meer introduceren van projectmatig werken met bijhorende kwaliteitsvolle rapportage. BBC = topprioriteit. Delegaties en projecthouderschap mbt projecten invoeren, gebaseerd op een afgesproken en gesloten enveloppe. Goed begrepen strategische rol van het politieke orgaan. CBS als COLLEGIAAL orgaan Het voeren van het kerntakendebat in een wederzijds consequent en open klimaat.

Personeel To Do! Uitgangspunt 2 Personeelsvisie obv parameters rond uitstroom en ontbrekende competenties voor de komende 6 jaar. Uitgewerkt plan: Door de afdelingshoofden/M-team ism Hilde en secretaris, Plan geeft aan: Welke uitstroom NIET vervangen moet worden Welke interne herschikkingen nodig zijn ifv huidige taaklast Welke ontbrekende competenties extern aangeworven moet worden Welke de financiële gevolgen, lees besparingen zijn per jaar

Personeel Premissen bij dit plan: To Do! Uitgangspunt 2 Premissen bij dit plan: Houdt rekening met huidige taaklast/bij gelijkblijvend beleid Focus ligt op horizontale doorstroom, externe instroom is de uitzondering en enkel bij strikte noodzakelijkheid Geen naakte ontslagen, wel behoud van werkzekerheid, geen behoud van functie-zekerheid Pensionering op geraamde leeftijd van 62 jaar Besparing realiseren op 6 jaar

Personeel Kritische succesfactor bij dit plan: To Do! Uitgangspunt 2 Kritische succesfactor bij dit plan: Openheid en consequente houding langs beide kanten. - dwz langs administratie maar ook langs bestuurders kant. - Indien delen uit het geheel worden gelicht, verandert dit het totaalplaatje en heeft dit consequenties naar andere delen.

Personeel 3. Samenwerking met en synergieën aangaan met het OCMW To Do! Uitgangspunt 3 3. Samenwerking met en synergieën aangaan met het OCMW Tav inzet personeel Tav inzet diensten Tav projecten Tav …

DANK U WEL VOOR UW AANDACHT CONTACTGEGEVENS Sabine Bervaes Heirstraat 239 3630 Maasmechelen T 089 769 640 Sabine-bervaes@maasmechelen.be www.maasmechelen.be