De veranderende rol van de IB wim meijer oktober 2017
introductie Gesprekken met leerkrachten Overzicht van de ochtend Met welk doel voert een IB gesprekken met leerkrachten? De rol van de IB bij gesprekken over leerlingen Een coachende rol; wat houdt dat in? Hoe breng je verandering aan in je rol? Overzicht van de ochtend De gangbare rol ven IB’ers in vergelijking met een meer coachende rol pauze Wat betekent een verandering van rol voor U en voor het schoolteam? Vooraf: Wat betreft coachen geef ik mezelf op een schaal van 1-10 een….. Achtergrondkennis:….. Coaching vaardigheden:….. Toepassingsmogelijkheden in werksituatie:…
Een gesprek over leerlingen In tweetallen: een leerling met ‘lichte’ problematiek Kort gesprek; achteraf stel ik een paar vragen -over wie ging het? -welk (soort) probleem? -Lkr: heb je iets gehad aan het gesprek? -IB: waar heb je informatie over gevraagd?
coachen 3 Een manier om het werk te organiseren 1 Een manier van denken 2 Een manier van werken
1 een manier van denken (denkkader) Doel? Directe factoren die altijd een rol spelen Factoren die de onderwijsleersituatie indirect kunnen beïnvloeden
2 een manier van werken(werkwijze) Verschil tussen de gangbare en coachende werkwijze De manier van gesprekken voeren: De IB stelt andere vragen Het accent ligt op directe factoren Plan van aanpak gekoppeld aan onderwijsdoelen Een andere houding aannemen i.p.v. diagnose; ‘wat zal bij deze leerling goed werken, passend bij deze leerkracht?’ Systematisch cyclisch te werk gaan Altijd afsluiten met een vervolgafspraak! Gesprekstechniek Motiverend, gericht op draagkrachtvergroting, op ‘het zelf willen oplossen’. - ‘wat zie ik nu / wat zou ik graag willen zien’? - ‘wat doe ik nu / wat zou ik anders moeten doen’? - ‘ hoe krijg ik die verandering voor elkaar / welke steun heb ik daarbij nodig’?
Even pauze……………?
3 een manier om het werk te organiseren(organisatie) Wat betekent een verandering in rol voor U als IB? Wat heb je nodig om een meer coachende rol waar te maken? Waar zou je morgen al (hoe klein ook) een begin mee kunnen maken. Wat betekent het aannemen van een coachende rol voor het team? Welke verwachtingen leven er in uw team m.b.t. uw rol als IB? Biedt het team u voldoende ruimte om een rolverandering door te voeren? Wat is er aan het eind van het schooljaar veranderd? Opschrijven, bewaren en later bespreken.
Project ervaringen 1 Werk transparant bij het spreken over leerlingen 2. Hanteer hetzelfde denkmodel op alle interactieniveaus 3. Maak onderscheid tussen verschillende rollen 4. Plan en voer alle veranderingen in kleine stappen uit