De veranderende rol van de IB

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Kor f Openbare basisschool Montessori Welkom.
Advertisements

Kandinsky College Malderburchtstraat
Wat roept kwaliteitsmanagement bij u op? Alleen steekwoorden!
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
WIN WIN Van ordeverstorend gedrag naar ontwikkelingskans
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerlingen 2 de graad.
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Professionaliteitsontwikkeling
Oplossingsgericht coachen voor Studieloopbaanbegeleiding
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
HGW-Vuurvlinder Passend Onderwijs? Bezuinigingen? Handelings Gericht Werken Hulp vanuit de overheid?
Kinderen en hun sociale talenten
Pass’t Montessorionderwijs ?
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Communicatie met ouders
Zorgtoewijzing Passend Onderwijs. Nieuwe aanpak zorgtoewijzing Deze power point geeft een korte impressie van de nieuwe ontwikkelingen van Passend onderwijs.
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
ROLLEN VAN VERSCHILLENDE ACTOREN
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
Coaching week Rotterdam Academy.
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken Bijeenkomst 4 29 februari 2016.
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Effectief communiceren en samenwerken: geen discussie, maar dialoog! 11 en 12 november 2014 Conferentie Passend onderwijs en (hoog)begaafdheid.
ER. ER Vitale Actieve Houding Verschil voelen en ervaren tussen een actieve en inactieve houding Zelfvertrouwen en uitstraling – Van jezelf – Van je.
Agenda Bijeenkomst 1: Kennismaking Met elkaar Verwachtingen Werkwijze pluscoaching /plus maatje Oplossingsgericht werken introductie “ Houdingsaspecten.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
MODULE 3 GESPREKSTECHNIEKEN. INHOUD 1.Soorten open vragen en het belang er van 2.Tips bij het voeren van gesprekken 3.Regels van feedback 4.Valkuilen.
Ouderavond Passend onderwijs en arrangeren op de dr. P.C.M. Bosschool
Anders kijken, anders doen
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Gesprekstechnieken Hoofdstuk 17 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Het loopbaangesprek.
Gesprekken op school Gespreksvoering Overzicht hoofdstuk 8
Zorg & technologie Fieldlab.
What is the meaning of? Student centered learning
Bijeenkomst startende mentoren
Passend onderwijs.
‘Ontwikkelen doen we samen’
Instructie geven en uitvoeren
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
Praktijk Opleiders Cursus
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
Tool IE-1: Het verkennen van onderzoeksopdrachten en -activiteiten
Coaching.
Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Workshop “de coachende praktijkopleider”
De Fietsersbond op weg naar 2015
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
PowerPoint Taal Bijeenkomst 7: Evalueren op schoolniveau
Presentatie voor teams Oktober 2018
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
Welkom bij DAIly NURSE.
Eens / oneens IK DENK NA VOORDAT IK BEGIN
Workshop – Rollen en verwachtingen binnen het team
Raden, regels en redeneren Groep 7 en 8
Coaching.
Scholenmarkt 17 mei 2017 OBS ‘t hout.
Kenniskring OPP Brenda Roepert en Amber Pompe Onderwijsadviseurs
<Geef de titel van het probleem op>
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

De veranderende rol van de IB wim meijer oktober 2017

introductie Gesprekken met leerkrachten Overzicht van de ochtend Met welk doel voert een IB gesprekken met leerkrachten? De rol van de IB bij gesprekken over leerlingen Een coachende rol; wat houdt dat in? Hoe breng je verandering aan in je rol? Overzicht van de ochtend De gangbare rol ven IB’ers in vergelijking met een meer coachende rol pauze Wat betekent een verandering van rol voor U en voor het schoolteam? Vooraf: Wat betreft coachen geef ik mezelf op een schaal van 1-10 een….. Achtergrondkennis:….. Coaching vaardigheden:….. Toepassingsmogelijkheden in werksituatie:…

Een gesprek over leerlingen In tweetallen: een leerling met ‘lichte’ problematiek Kort gesprek; achteraf stel ik een paar vragen -over wie ging het? -welk (soort) probleem? -Lkr: heb je iets gehad aan het gesprek? -IB: waar heb je informatie over gevraagd?

coachen 3 Een manier om het werk te organiseren 1 Een manier van denken 2 Een manier van werken

1 een manier van denken (denkkader) Doel? Directe factoren die altijd een rol spelen Factoren die de onderwijsleersituatie indirect kunnen beïnvloeden

2 een manier van werken(werkwijze) Verschil tussen de gangbare en coachende werkwijze De manier van gesprekken voeren: De IB stelt andere vragen Het accent ligt op directe factoren Plan van aanpak gekoppeld aan onderwijsdoelen Een andere houding aannemen i.p.v. diagnose; ‘wat zal bij deze leerling goed werken, passend bij deze leerkracht?’ Systematisch cyclisch te werk gaan Altijd afsluiten met een vervolgafspraak! Gesprekstechniek Motiverend, gericht op draagkrachtvergroting, op ‘het zelf willen oplossen’. - ‘wat zie ik nu / wat zou ik graag willen zien’? - ‘wat doe ik nu / wat zou ik anders moeten doen’? - ‘ hoe krijg ik die verandering voor elkaar / welke steun heb ik daarbij nodig’?

Even pauze……………?

3 een manier om het werk te organiseren(organisatie) Wat betekent een verandering in rol voor U als IB? Wat heb je nodig om een meer coachende rol waar te maken? Waar zou je morgen al (hoe klein ook) een begin mee kunnen maken. Wat betekent het aannemen van een coachende rol voor het team? Welke verwachtingen leven er in uw team m.b.t. uw rol als IB? Biedt het team u voldoende ruimte om een rolverandering door te voeren? Wat is er aan het eind van het schooljaar veranderd? Opschrijven, bewaren en later bespreken.

Project ervaringen 1 Werk transparant bij het spreken over leerlingen 2. Hanteer hetzelfde denkmodel op alle interactieniveaus 3. Maak onderscheid tussen verschillende rollen 4. Plan en voer alle veranderingen in kleine stappen uit