Visitaties plattelandsgemeenten 5 lessen en 5 aanbevelingen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Loos Monitoring meer dan cijfers versterken van kwaliteit en beleid.
Advertisements

Lezing n.a.v podiaproject 9 februari 2013 over een participatieve gemeente Over het hoe en waarom van lokale participatie: iedereen mee?
Gedachtewisseling Interne staatshervorming 18 mei 2010.
Bedrijventerreinen als economische motor Presentatie door drs. Gerrit Ybema Ybema Economy Solutions Bedrijventerreincongres 2006 Zutphen, 5 oktober 2006.
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Geert Bourgeois Viceminister-president Vlaams minister van Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur, Inburgering, Toerisme en Vlaamse Rand.
Naar een oplossing voor de clusters weekendverblijven
Gedachtewisseling met de Commissie Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur, Decreetsevaluatie, Inburgering en Toerisme.
Strategie Arie Meulepas 9 & 10 nov
MEER RAAD VOOR HET RIOOL Rioleringszorg Presentatie rapport Rekenkamercommissie 24 maart 2009.
Realistische efficiëntiewinsten en integratie van gemeente en OCMW?
Bram Verschuere (Hogeschool Gent & Universiteit Gent)
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
Regioscreening Verkennende vergadering Demervallei/Noord-Hageland 12 juni 2013 Gouverneur Lodewijk De Witte.
Leeftijdsbewust personeelsbeleid bij Kind en Gezin Hebben en (h)ouden
1 Advies ‘Waarheen met het lokaal woonbeleid’ Presentatie Studiedag VVSG 12 juni 2012.
1 Beleidsaanbevelingen SP2SP symposium 8 maart 2010.
Inter-provinciale studie detailhandel
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Vlaamse Impulsbeleid Gemeentelijke Ontwikkelingssamenwerking
Gemeente en OCMW : hand in hand ? Studiedag voor ontvangers en secretarissen Antwerpen, 19 oktober 2010 Piet Van Schuylenbergh, directeur afdeling OCMW’s.
Informatiesessie kwaliteitscirkels OCMW’s
Met Stakeholders Gedeelde Visie
1 De businesscase: een belangrijke stap op weg naar een KlantContactCentrum Doret Boonstra Intern adviseur.
Uitdagingen voor regionale (samen)werking in Midden-West-Vlaanderen
Gemeenschapsontwikkeling door zelfsturing
De personeelspeiling 2010 in ABB. 2 ABB in een notendop Agentschap voor Binnenlands Bestuur –Beleidsdomein Bestuurszaken Opdracht: ondersteuning bij het.
Keuzes in regionale samenwerking Eerste verkennende regiobijeenkomst declaratieprocessen.
De Staat van de WMO- werkplaats Toekomstperspectief tussen onderzoek, beleid en praktijk Kim Putters Sociaal en Cultureel Planbureau Oktober, 2015.
Gemeente Heerenveen. Presentatie Fries Zorgcongres Wat is de Participatieraad - Visie en missie - Werkwijze en onze werkgroepen - Advies geven.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
VVSG - Dialoogsessie Lokale Bestuurskracht Spreker: Guido Decoster – Agentschap Binnenlands Bestuur Moderator: Lieven Janssens - Universiteit Antwerpen.
KWALITEIT EN ORGANISATIE WEEK 2 Schpa 2.57.
Projectbureau Herbestemming Kerken Begeleidingsaanbod voor steden en gemeenten voor haalbaarheidsonderzoeken rond de toekomst van parochiekerken Samenwerkingsverband.
1 Samenwerking in de regio Leiden Secretarissenkring Holland Rijnland 15 november 2007.
Toekomstvisie Raamsdonk Pilot Raamsdonk Raamsdonk (27 oktober 2008)
Op weg naar een PVVP+ Kaderstellende discussie 3e ronde 16 juli 2004  Bestuurlijke samenwerking, 2e kaderstellende discussie  Ontschotting, 1e (vrije)
Grip op samenwerken Sturing door de raad Jeroen van Gool, ondersteuningsprogramma Slim Samenwerken.
1 Gemeenschapsontwikkeling door zelfsturing 30 oktober 2010 Wil van der Coelen Regisseur zelfsturing.
A-3 DJI netwerk INK bijeenkomst 2012 pijler 2. 2 A-3 managementgesprek visie op doel, inhoud en ondersteuning Gesprek tussen 2 vertegenwoordigers van.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
Instrument of houding? Implementatie van regionaal en lokaal integraal volksgezondheidsbeleid.
Inhoudelijke oefening prestatiebegroting Eerste samenkomst coördinatoren 23/06/2016.
. © BNG Consultancy Services (BCS) 16 januari 2007, gemeente Oirschot De toekomst van het gemeentelijk woningbedrijf.
Studiedag Bestuurskracht Platteland VVSG 8 juni 2017 te Leuven
Zelfevaluatie burgerschapsonderwijs
Nieuw decreet Lokaal Bestuur & Nieuw decreet Lokaal Sociaal Beleid
Welzijnsregio Noord-Limburg
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Lokaal Sociaal Beleid.
Lokaal, Sociaal en Beleid Een problematiek in viervoud
Bestuurskrachtmeting plattelandsgemeenten
Hoe gaan we hier vandaag mee verder?
Projectmanagement in de Vo
Omgevingswet en omgevingsvisie
bij kwaliteit en outcome
De 2030-agenda voor duurzame ontwikkeling in Vlaanderen
Uitdagingen voor lokale overheden
Slimme regio Halle-Vilvoorde
Inspiratiedag kinderopvang 2 april 2015
Cursus Politiek Actief Bijeenkomst 2: De gemeente
Toekomst werkgroep OCMW’s centrumsteden
De collectieve ambitie
Dialoogsessie Lokale Bestuurskracht
Onze regio, onze toekomst!
Inleiding Mark Suykens, algemeen directeur VVSG vzw
MEIERIJSTAD 8 juni 2018 Fusiegemeenten ontstaan per
Team charter Instrument.
Dertien factoren beïnvloeden de implementatie van Zill
Je kinderopvang privatiseren: hoe beslis je dat?
Transcript van de presentatie:

Visitaties plattelandsgemeenten 5 lessen en 5 aanbevelingen ~ 5 lessen en 5 aanbevelingen

Lessen en aanbevelingen op een brede empirische basisn gespreid over 5 jaar: FASE 1: 2011 (14) – FASE 2 en 3: 2014 (27) – FASE 4: 2016 (16)  TOTAAL 57 plattelandsgemeenten; financiering VLM; indicatoren en documentenanalyse – plaatsbezoek – leertraject; formule van bij elkaar op bezoek voor leereffecten; ‘begeleide diagnose + aanbevelingen’ ZELFEVALUATIE BESTUURSKRACHT Vanuit ABB; niet louter plattelandsgemeenten Cf. beleidsbrief Homans Op basis van bestuurskrachtmonitor Financiële bijdrage Eerste ronde (2016): 17 gemeenten Antwerpen: Borsbeek, Essen, Hemiksem, Puurs, Ranst, Schilde, Sint-Katelijne-Waver, Wijnegem Limburg: Meeuwen-Gruitrode, Neerpelt en Zutendaal Vlaams-Brabant: Londerzeel O-Vlaanderen: Eeklo, Kaprijke, Knesselare, Wachtebeke W-Vlaanderen: Diksmuide

Les 1 Bestuurskracht: een complex kenmerk Bestuurskracht: verhouding capaciteit vs. opdracht Capaciteit én opdracht beïnvloed(baar) door veel factoren Niet te herleiden tot 1 parameter (oppervlakte, inwoners, budget, leiderschap,…) Variabel doorheen tijd en naargelang beleidsveld Permanent aandachtspunt voor beleid en beheer BK = complex: consistent doorheen meerdere studies en meer dan ooit bevestigd door dit grootschalig praktijkonderzoek Tegen de academische gewoonte in gekozen voor een eenvoudige definitie voor een complex begrip; want niet te vatten in één lange zin Capaciteit en opdracht in een verhouding Beïnvloed: contextfactoren, omstandigheden: exogene factoren (BK-monitor); van belang om bestuurskracht(probleem) te duiden en te begrijpen Beïnvloedbaar: lokaal bestuur heeft zelf veel hefbomen in de hand (endogene factoren): personeels- en financieel beleid, interne communicatie; modaliteiten van dienstverlening, coproductie, kerntakenanalyse, coproductie,… Beïnvloed voor LB soms beïnvloedbaar door centrale overheid DUS: niet 1 parameter = bestuurskracht; vermelde parameters wel van belang maar debat, probleem en dus ook oplossingen niet te herleiden tot 1 aspect (helaas!) Bestuurskracht: niet voor altijd verworven; probleem niet voor altijd een probleem: evolueren, verbeteren. Beleidsveld x vs. y: quid capaciteit, opdracht, context en eigen dynamiek? Bestuurskrachtig zijn = werk-woord voor beide componenten: capaciteit én opdracht

Les 2 Problematiek en uitdagingen niet eigen aan of exclusief voor plattelandsgemeenten Wel vaak een sneller of groter spanningsveld; bv. structureel minder capaciteit, méér opdracht Maar ook veel bestuurskracht ‘gemeten’ En terugkerende issues: ook mogelijk in grotere gemeenten Minder capaciteit: bv. eenpersoonsdiensten, lager fiscaal draagvlak, geen handel en nijverheid op grondgebied,… Meer opdracht: bv. onderhoud wegennet, bermen en grachten, x aantal dorpskernen met investering voor nutsvoorzieningen BK gemeten: soms via indicatoren (financiële situatie door historisch zuinig beleid; toepassing instrumenten OO, …) vaak via de dialoog met adviesraden, diensten, management en college (visie, engagement, keuzes durven maken, interactief beleid, lokaal veranderingstraject, creatief in dienstverlening,….) Issues: interne communicatie en samenwerking (praktijk en cultuur CBS-admin of tussen diensten of met MAT), verwachting vs. middelen, capaciteit vs. beleid, focus, gebruik BBC, personeelsbeheer vs. beleid, handhaving (RO en verenigingen), aansturing van diensten, … “Ook mogelijk” OF “Mogelijk ook” in grotere gemeenten? Cf. zelfevaluatietraject : zelfde thema’s en issues komen naar voor! Dus: lessen en suggesties zoals verder uitgewerkt in de pocket: ook nuttig voor niet-plattelandsgemeenten! Of: andere gemeenten kunnen ook leren van plattelandsgemeenten op vlak van bestuurskracht.

Les 3 Bestuurderskracht als hefboom Bekwame politici (visie, proactief, inzet en beschikbaarheid, beleid op lange termijn, beleidslijn aanhouden,…) Professionele administratie (modern personeelsbeleid, efficiënte structuur, motiverende organisatiecultuur, interne communicatie en samenwerking, polyvalentie, IT,….) Politiek-ambtelijke tandem (overleg en feedback, voorbereiding en beslissing, uitvoeringsgerichtheid, aansturing,…) Menselijke factor is en blijft cruciaal, ongeacht schaal, financiële situatie, personeelsbezetting, ambitie, lokale autonomie,…. - Bestuurders - Administratie - Én onderlinge samenwerking (dagdagelijks, projectmatig, doorheen alle stappen van de beleidscyclus en met respect voor elkaars rol en verzuchtingen)

Les 4 Een gedeelde verantwoordelijkheid Lokaal: veranderingstrajecten op maat, kleinschaligheid uitspelen: responsieve dynamiek als cultuur, onderbouwd en vanuit visie (BBC),… Centraal: heldere en zuinige regelgeving, menskracht bij nieuwe impulsen, voorspelbare financiering, veranderrust, ervaringsuitwisseling,… Focus VLM en ABB trajecten: wat kan de gemeente ZELF doen om de BK te verhogen? Dit betekent oa…. Maar ook centrale overheid heeft een bepalende invloed: randvoorwaarden, daadwerkelijke autonomie en mogelijkheden, LT-planning, inspiratie faciliteren….

Les 5 Bestuurskracht te meten via een passende methode Indicatoren: voor sommige facetten goede basisinformatie Kwalitatief luik: noodzakelijk complement Methodiek: BK complex begrip, veel factoren: totaalbeeld met nuances  géén bordje aan de gevel van het gemeentehuis: ‘BK score op 10’ Indicatoren: kengetallen en indicatoren; eerder aan capaciteitszijde en context, maar ook output en effect: zie gemeentemonitor: tevredenheid burgers representatief gepeild Kwalitatief luik: cijfers (momentopname) duiden vanuit historische beslissingen, visie, keuzes en kijken naar cultuurelementen in de organisatie (motivatie, communicatie, methodiek, gebruik vs. toepassing van instrumenten,….) Over naar aanbevelingen…

Aanbeveling 1 Proactief zijn in beleid en beheer Beleidskeuzes maken en voorbereiden Organisatieontwikkeling Bijvoorbeeld: Kernenbeleid Kerntaken Personeelsprofiel voor de toekomst Organogram Kernen: voorzieningen en faciliteiten, mobiliteit, centralisatie: keuzes en communicatie aan burgers Kerntaken: wat wel, wat niet op langere termijn houdbaar met beschikbare capaciteit (en andere opportuniteiten); modaliteiten van taken herdenken  BBC als momentum Capaciteitsplanning: profiel personeel in evolutie: actief sturen, toekomstgericht Organogram: clustering, aansturing, dwarsverbanden, maar ook praktijk van tijdelijke teams, werkgroepen Processen: herdenken > documenteren

Aanbeveling 2 Duidelijke visie over wat wordt verwacht van een lokaal bestuur Kerntaken ? Differentiatie ? Bijvoorbeeld: Gamma dienstverlening Regierol Landelijk karakter Alle gemeenten hetzelfde? Basisdienstverlening: niet minimaal bij staking maar doorlopend en volgens welke kwaliteitscriteria? Lokale autonomie om dit in te vullen. Hoe invullen: lokale keuze voor zelf doen of regierol maar dan ook met de nodige randvoorwaarden Open ruimte: expliciete verwachtingen tav lokale besturen? En dan ook aangepaste middelen(verdeling)?

Aanbeveling 3 Lokale autonomie in een helder kader Sturen op hoofdlijnen Middelenoverdracht Duidelijkheid Al stappen gezet: planlastendecreet, BBC,… Middelenoverdracht: criteria maar ook tijdigheid en voorspelbaarheid Tijdige duidelijkheid over hervormingen en modaliteiten: voor tijdige lokale voorbereiding / invulling

Aanbeveling 4 Afwegen van structurele oplossingen op een continuüm Shared services binnen het eigen lokaal bestuur Shared services via intergemeentelijke samenwerking Beleidsmatige intergemeentelijke samenwerking Vrijwillige fusie Ad hoc of algemene herindeling BK problematiek en uitdagingen: variatie in recepten en niet alleen schaalissue maar schaal kan wel belangrijke factor of hefboom zijn; Structurele oplossingen ivm schaal op een continuüm samen bekijken en grondig afwegen op voor- en nadelen en op het oplossingsgehalte voor vastgesteld(e) knelpunt(en) Ruimte voor experiment en dynamiek van onderuit Ss eigen bestuur: cf. gemeente & OCMW: efficiëntiewinsten, sterkere dienstverlening (respons, flexibiliteit, schaal) Ss via IGS: cf. eenpersoonsdiensten en continuïteit van dienstverlening, kostendeling; ambtelijke pooling voor meer specialisatie, kennis, veerkracht bij piekmomenten,… Beleidsmatige IGS: afstemming beleidskeuzes, bv. handhaving, cultuur, erfgoed, bibliotheek, veiligheid in verkeer en algemeen; ook in context van maatschappelijke oriëntaties voor werk, gezondheid, ontspanning: toenadering met centrumstad of gemeente met feitelijke centrumfuncties: win-win voor burgers Bij voorkeur vaste regio’s voor dynamiek en consistentie Vrijwillige fusie: opschaling: op basis van welke drijfveren? Transitiefase en mogelijk nieuwe uitdagingen Algemene herdeling, niet ‘fusie’: probleem opschalen vs. oplossen? Herindeling: rekening houden met feitelijke oriëntaties vanuit kernen, barrièrewerking ‘groene, blauwe of grijze as’; herverdeling fiscaal draagvlak, wars van bestaande admin. grenzen; kan hand in hand gaan met identiteit

Aanbeveling 5 Inzetten op kennisdeling en -ontwikkeling Visitaties, zelfevaluatie Kenniscentra bij VVSG, ABB, sectorale administraties, … Leren uit het buitenland Leereffecten, proceseffecten, inspiratie, bewustwording,… Nadenken, weg van de dagdagelijkse bekommernissen Maar ook concrete actiepunten, stappen voorwaarts Ondersteund door / impuls vanuit VO: schaalvoordeel naar coördinatie, uitwisseling, valoriseren in ondersteunend en kaderscheppend beleid: geïnformeerde analyse Over de grenzen van diensten, gemeenten, regio kijken  dus ook van landen We zijn alvast bereid om daaraan mee te helpen!

Samenwerking vaste regio AULA 00.15 RUIMTE BRV en landelijk RO beleid WORKSHOPS RONDE 1 10.15 – 11.15 SCHAAL Samenwerking vaste regio AULA 00.15 RUIMTE BRV en landelijk RO beleid 01.15 MANAGEMENT Modern personeelsbeleid 01.03 PLANNING EN BBC Kerntakenanalyse, efficiëntie 00.12 WORKSHOPS RONDE 2 11.30 – 12.30 SCHAAL (Vrijwillige) fusies 00.12 RUIMTE Landelijke verdichting 01.15 MANAGEMENT Gemeente & OCMW 01.03 PLANNING EN BBC BBC en omgevingsanalyse AULA 00.15 WS 1 (tot 11u15, dan wisselen naargelang thema / locatie) Schaal: Lieven Ruimte: Joris Management: Bart Planning en BBC: Liesbet