Doordecentralisatie-Overeenkomst Wat zijn de kenmerken van de Overeenkomst die gesloten wordt tussen de gemeente en de schoolbesturen en de coöperatie?
Doordecentralisatie De gemeente mag de uitvoering van de zorgplicht doordecentraliseren aan de schoolbesturen, niet aan derden De schoolbesturen leggen de uitvoering van de zorgplicht bij doordecentralisatie bij de coöperatie De Overeenkomst gaat uit van een horizontaal partnerschap: gemeente maakt mogelijk - coöperatie voert uit Gemeente verstrekt jaarlijks middelen volgens de regeld van de overeenkomst Coöperatie voert huisvestingsplannen uit van het Vestigingsplan
Belangrijke eisen aan de Overeenkomst Doordecentralisatie in een duurzaam model, dat ongeacht conjunctuur en politieke voorkeuren kan blijven functioneren. De verhouding tussen gemeente en het collectief van alle schoolbesturen wordt vastgelegd in een zakelijke overeenkomst waarin o.a. bevoegdheden, rollen en verantwoordelijkheden zijn beschreven. De doordecentralisatie is dienstbaar aan het realiseren van goed onderwijs.
Jaarlijkse Vergoeding De jaarlijkse vergoeding ligt telkens voor de komende 8 jaar vast. In elk jaar wordt een check uitgevoerd of het nieuwe jaar 8 binnen de gestelde bandbreedte van rente, bouwkostenindex en leerlingenaantallen verloopt. Zo ja, geen aanpassingen anders dan conform vastgestelde budgetreeks, Zo nee, dan aanpassing, die pas in werking treedt in de eerstvolgende 8 jaarlijkse periode om binnen de bandbreedte te blijven (gemeente past zonodig bij, coöperatie levert zonodig in) Verder alleen wijzigingen o.b.v. wets- of stelselwijzigingen
Financiering Gemeente verstrekt leningen voor de investeringen conform de geaccordeerde Businesscase in de eerste periode Na de eerste 8 jaar kan de Coöperatie op de kapitaalmarkt lenen en krijgt daarvoor een borgstelling van de gemeente (vorm van gemeentegarantie, waarbij gemeente meetekent)
Overname buiten gebruik gesteld vastgoed De gemeente neemt de schoolgebouwen over die buiten gebruik worden gesteld Deze overname tegen de dan geldende boekwaarde: Gebouwen die om-niet zijn overgedragen komen om niet terug Opgebouwde boekwaarden als gevolg van investeringen / renovatie in huidige gebouwen of van nieuwbouw komen terug tegen de dan geldende boekwaarden Geldende boekwaarden worden bepaald volgens een vooraf overeengekomen en vastgelegde afschrijvingssystematiek Daarmee is de coöperatie verlost van kosten voor leegstaande gebouwen en hoeft zij niet te speculeren met dit vastgoed
Vastgoed dat niet wordt overgedragen Vastgoed dat niet aan de coöperatie wordt overgedragen, maar bij de gemeente blijft, wordt door de coöperatie gehuurd. Daartoe wordt een huurovereenkomst opgesteld
Informatie en Verantwoording De coöperatie heeft een informatie- en verantwoordingsplicht aan de gemeente Ten behoeve van deze informatie- en verantwoordingsplicht is een Financieel Protocol opgesteld Dit protocol bevat de te volgen spelregels tussen gemeente en coöperatie De informatie en verantwoording betreft het Meer-jaren- huisvestingsplan, de geactualiseerde Businesscase, begroting en jaarrekening en leningen en voortgang huisvestingsagenda Er zijn periodieke overleggen: 2x per jaar tussen wethouder en bestuur coöperatie 4x per jaar ambtelijk
Evaluatie Bestuur van de Coöperatie en gemeentebestuur overleggen 2x per kalenderjaar over de voortgang van de zorgplicht De doordecentralisatie wordt 1x per 4 jaar in algemene zin geëvalueerd