Wetgeving prioritaire doelgroepen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kleuterparticipatie: netoverstijgende CLB-ervaringen • Kleuters als prioritaire doelgroep • CLB-begeleiding: drie invalshoeken: • Schoolondersteuning •
Advertisements

Gezamenlijke uitwerking adoptiegroepen Wijkwerkers & Gezinswerkers
Inschrijven - stroomdiagram
Grensoverschrijdende participatie van leerlingen en leerkrachten
VFO-studiedag ‘Naar meer gelijke kansen in en door onderwijs’ – 24 oktober 2003 Lieve Ruelens Wetenschappelijk medewerkster HIVA De uitstroom naar het.
Nieuwe regelgeving geattesteerde kadervorming
SES-Omkadering BaO Uitgangspunten Juni 2012.
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen Het ganse schoolteam werkt aan een zorgbeleid binnen een schooleigen context Gilbert Van Den Abbeele.
Provinciaal Onderwijs Vlaanderen 1 Gelijke Onderwijskansenbeleid-I Decreet Gelijke Onderwijskansen – I aanpassingen.
Provinciaal Onderwijs Vlaanderen 1 Gelijke Onderwijskansenbeleid-I Decreet Gelijke Onderwijskansen – I aanpassingen.
Spijbelplan Mechelen “Samen spijbelen aanpakken”
Marleen De Vry Rapport Eerste Onderwijsplannen Overlegplatform Centrumsteden 5 mei 2009.
Anderstalige nieuwkomers in centrumsteden (basis- en secundair onderwijs) - resultaten bevraging centrumsteden en LOP’s -
Rondetafelconferentie Brussel Werkgroep 4 Begeleiding & Ondersteuning Voorzitter: Guy Devroede.
GOK in de bijzondere bepalingen Inspiratie- en begeleidingsdocument VCLB- project kansenbevordering.
Vrije-CLB-Koepel vzw Driemaal Taal Kansenbevordering in de hedendaagse CLB- praktijk taalstimulering
IVRK Een inleiding Een aanzet tot toepassing Een reflectie-instrument.
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Speciale Onderwijsleermiddelen Ontmoetingsdag SIHO 25.
Lokaal Overlegplatform Antwerpen Secundair Centraal Meldpunt
Update 1 september 2014 Marijke Wilssens opleidingscoördinator
Strategisch belang van de internaten en opvangcentra GO!
VVSG Inspiratiedag – 2 april 2015 Lokaal loket kinderopvang.
Opleiding voor schoolsecretariaten
PGZ, GOK en kleuterparticipatie Inge Van Trimpont Monica Bulcke.
Onderwijs aan zieke kinderen en jongeren
LOP Geraardsbergen Basisonderwijs Beleidsintenties 2008 – 2011 Algemene vergadering 3 juni 2008.
Gelijke onderwijskansen Lokaal OverlegPlatform Secundair Onderwijs Gent Welkom.
Infopunt Onderwijs Wat vragen ouders? “De juf zegt dat mijn kind niet mee is in de klas. Maar ik vind dat hij heel slim is! Kan ik mijn kind laten testen.
GO! onderwijs voor anderstalige nieuwkomers Wat zijn in het kort de regels voor het organiseren van onthaalonderwijs in het basis- en secundair onderwijs.
Tijdelijke en dringende maatregelen onthaalonderwijs Departement Onderwijs & Vorming 7 december 2015.
Inschrijvingen – schoolloopbaan – intake redelijkheid van aanpassingen
Infopunt Onderwijs Gedeeld belang Voor alle partijen: Geslaagde schoolloopbaan/succesvol onderwijstraject als gemeenschappelijk belang.
Positionering Dienst maatschappelijk werk (DMW) van een ziekenfonds.
Gelijke onderwijskansen Lokaal OverlegPlatform Secundair Onderwijs Gent Welkom.
1. Korte historiek -Goedkeuring decreet preventieve gezinsondersteuning november Goedkeuring uitvoeringsbesluiten eind maart Oproep erkenning.
Studiedag: Hoe werken LOP’s mee aan gekwalificeerde uitstroom
Het decretale kader van spijbelen en schoolverzuim
Het zorgcontinuüm.
Sint-Niklaas en Beveren
RTC Oost-Vlaanderen vzw
Gelijke Onderwijskansen LOP/SO Gent
Lokaal loket kinderopvang
Lokaal overlegplatform
LOP DIEST Diest in Antwerpen LOP Diest in LOP Antwerpen 23/09/2018.
Lokaal Overlegplatform Antwerpen Secundair Centraal Meldpunt
CLB Wie zijn ze, wat doen ze, wat drijft hen?
Info-avond aanmelden Welkom LOP/SO Gent.
Opleiding voor schoolsecretariaten
Medezeggenschap? Ook voor u!
Inschrijven - stroomdiagram
Opleiding voor schoolsecretariaten
ONDER WIJS CENTRUM GENT
SIGNAALNOTA LOP MIDDELKERKE.
Lokaal loket kinderopvang
Opleiding voor schoolsecretariaten
Draaiboek inschrijvingsbeleid
Inleiding campusvoorrang
DAGORDE - LOP ANTWERPEN SECUNDAIR
Voortgangsrapport schooljaar Lokaal overlegplatform
Aanmelden in LOP-regio Grimbergen, Machelen, Vilvoorde www
Het nieuwe decreet in 10 vragen
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Inschrijvingsbeleid Werkgroep inschrijvingsbeleid 3 juni 2016.
Inschrijvingen voor schooljaar Wat verandert er
Samenvattende presentatie - 3 mei 2019
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen
12 tot -16 jarigen NT2 LOP Kempen Donderdag 15 december 2016
De uitstroom naar het buitengewoon basisonderwijs: gewikt en gewogen
Inschrijvingen voor schooljaar Wat verandert er
Lerend Netwerk Regie Buitenschoolse Opvang 24 september 2019
Transcript van de presentatie:

Wetgeving prioritaire doelgroepen Voornaam Naam of iets anders Permanente Ondersteuningscel CLB GO!

Decretale verankering prioritaire doelgroepen Art 2 ° 25 : preferentiegroepen en artikel 24 Art 19 : leerlingen met leerplichtproblemen (ook niet ingeschreven) Art 22 : Het centrum begeleidt prioritair en intensief die leerlingen die in hun ontwikkeling en leerproces bedreigd worden. Het centrum besteedt daarbij bijzondere aandacht aan die leerlingen die door hun sociale achtergrond en leefsituatie leerbedreigd zijn

Art. 24, CLB-decreet, 01/12/1998 Preferentiegroepen buitengewoon lager en secundair onderwijs kleuteronderwijs, eerste leerjaar TSO BSO, 1B OKAN aandacht voor signalen en het afstemmen van de begeleiding(leerlingengebonden en schoolondersteunend) op de noden van maatschappelijk kwetsbare leerlingen hun gezin zeker noodzakelijk

Besluit van de Vlaamse regering Operationele doelstellingen : leerlinggebonden aanbod art 3 ° 5 : het centrum kan van het aantal sessies in de kortdurende begeleiding afwijken in het belang van leerlingen die door hun persoonlijke kenmerken, sociale achtergrond of leefsituatie leerbedreigd zijn art 6 : het centrum neemt initiatieven om het leerlingengebonden aanbod naar inhoud en methodiek aan te passen voor leerlingen die door hun persoonlijke kenmerken, sociale achtergrond of leefsituatie leerbedreigd zijn Art 8 : het centrum kan van de doorlooptijd afwijken in het belang van leerlingen… Art 12 : de kortdurende begeleiding, wordt altijd uitgevoerd als aanvulling op het beleid en de inspanningen van de school, als het gaat over gedrag dat kan resulteren in orde- en tuchtmaatregelen

Besluit van de Vlaamse regering : schoolondersteuning Art. 18 participatie aan projecten gericht op het beleid rond prioritaire doelgroepen (GOK) Art 23 In het kader van de participatie in projecten op school, ondersteunt het centrum de school bij projecten, geïnitieerd door de school of het centrum, die als doel hebben groepen van leerlingen die leerbedreigd zijn door hun sociale achtergrond of leefsituatie, maximaal kansen te bieden binnen het onderwijs. Daarvoor werkt het centrum samen met de ouders, de leerlingen en hun maatschappelijke omgeving

Wetgeving GOK en CLB Inschakeling van het CLB bij weigering van een leerling Lokale overleg platforms Commissie inzake leerlingenrechten Samenwerking tussen clb's en scholen voor een geïntegreerd ondersteuningsaanbod Taken CLB inschrijvingsrecht De CLB's hebben in het verleden steeds een belangrijke rol gespeeld inzake leerplicht en leerrecht. In het decreet gelijke onderwijskansen wordt daar nu ook het inschrijvingsrecht aan toegevoegd. Voor de CLB's is in dit nieuwe beleid dan ook een belangrijke begeleidende, bemiddelende, maar ook een beleidsvoorbereidende functie weggelegd. Wat deze krachtlijnen specifiek voor lerenden inhouden, kunt u lezen in de brochure voor ouders en lerenden.   De CLB's hebben volgende taken inzake inschrijvingsrecht: Inschakeling van het CLB bij weigering van een leerling Lokale overleg platforms Commissie inzake leerlingenrechten Samenwerking tussen clb's en scholen voor een geïntegreerd ondersteuningsaanbod Inhoud Omkadering Weigering (Decreet GOK I Artikel III.6-7.) Elke leerling heeft vanaf het schooljaar 2003-2004 een recht op inschrijving in de school, gekozen door zijn ouders. Is de leerling 12 jaar of ouder, dan gebeurt de schoolkeuze in samenspraak met de leerling. De inrichtende macht van de school kan de leerling enkel weigeren indien: deze niet voldoet aan de toelatingsvoorwaarden; elke bijkomende inschrijving in de school de veiligheid van de leerlingen in het gedrang brengt; de leerling in deze school in de twee vorige schooljaren definitief werd uitgesloten. Taken van een CLB: een CLB-medewerker kan bij inbreuk op deze regels optreden in naam van het kind.   Lokale overlegplatform (LOP) Om in het werkingsgebied de leerlingenrechten op een permanente en deskundige manier te garanderen, werden de LOP's opgericht. De taken van het LOP situeren zich in hoofdzaak in de plaatsing van leerlingen; het ontwikkelen van instrumenten om een degelijk kansenbeleid te kunnen voeren; en het maken van afspraken met de verschillende instanties om dit alles in goede banen te leiden. De CLB's zetelen in het LOP verantwoordelijk voor hun werkingsgebied. De samenstelling en werking worden verder toegelicht in het besluit van de Vlaamse regering betreffende de lokale overlegplatforms inzake gelijke onderwijskansen. Opmerkingen De deelname aan en het samenwerken binnen een lokaal overlegplatform is sinds 1 januari 2003 een financierings- en subsidiëringsvoorwaarde voor CLB's. De correcte samenwerking binnen een lokaal overlegplatform wordt expliciet in de financierings- of subsidiëringsvoorwaarden opgenomen. CLB's die zich hieraan zouden onttrekken kan de financiering of subsidiëring geheel of gedeeltelijk ingehouden worden. De voorzitters van de LOP's kunnen geen personeelsleden van een centrum voor leerlingenbegeleiding zijn. De Commissie inzake leerlingenrechten heeft twee afgelijnde taken. Enerzijds kan u als ouder bij deze Commissie terecht indien u een weigering tot inschrijving van uw kind betwist en een klacht wil indienen. De leden van de Commissie zullen zich op dat ogenblik buigen over uw dossier en een eindoordeel uitspreken. Anderzijds zal de Commissie inzake leerlingenrechten een oordeel vellen in doorverwijzingsdossiers, indien het lokaal overlegplatform er niet in geslaagd is binnen de afgesproken termijn een oplossing te vinden. Het lidmaatschap van de Commissie is onverenigbaar met een CLB-functie. Indien u contact wil opnemen met commissie kun je op de website terecht. Meer info omtrent de samenstelling en bevoegdheden van de commissie vind je in het Decreet gelijke onderwijskansen I   Samenwerking tussen CLB - school Het geïntegreerd ondersteuningsaanbod in secundaire scholen wordt ondersteund door het CLB. Een school die aanvullende lestijden of extra uren-leraar krijgt, werkt in het eerste trimester van het eerste schooljaar een gelijkekansenbeleid uit. De scholen betrekken in het ontwikkelen en realiseren van de doelstellingen het centrum voor leerlingenbegeleiding waardoor zij worden begeleid. Voor een meer gedetailleerde beschrijving van deze thema's en de samenwerking: zie bijlage 1 van het besluit van de Vlaamse regering betreffende het geïntegreerd ondersteuningsaanbod in het gewoon secundair onderwijs. De Vlaamse regering voorziet voor de schooljaren 2002-2003, 2003-2004 en 2004-2005 naast de extra uren-leraar nog in een extra begeleiding om de scholen en de centra voor leerlingenbegeleiding te ondersteunen bij de uitvoering van een geïntegreerd ondersteuningsaanbod voor de leerlingen, zoals hierboven bedoeld. De Vlaamse regering verleend daartoe verlof of een terbeschikkingstelling aan personeelsleden van het Gemeenschapsonderwijs en de gesubsidieerde onderwijsinstellingen en centra voor leerlingenbegeleiding BVR Operationele doelstellingen : participatie in schoolprojecten die in het teken staan van het beleid rond prioritaire doelgroepen. Dit zijn groepen van leerlingen die als gevolg van hun sociale achtergrond of leefsituatie leerbedreigd zijn.