TRANSITIEZORG een gedachtenoefening in groepsverband Robbert Bredius, kinderarts-infectioloog-immunoloog, LUMC Michael Groeneweg, kinderarts MDL, Maasstad ZH
DOEL - nadenken over transitie als uitdaging - op creatieve manier een uitdaging/case/probleem onderzoeken, aanpakken en tot oplossing uitwerken - bijv middels een ‘hackathon’ - service jam - design thinking approach - nadenken over transitie als uitdaging
Mini-Hackathon - Service Jam uitleg
18 jaar…. Slagboom dicht op de Kinderpoli ?
GROWING UP
Wat cliché’s …? Kinderzorg Volwassenzorg Gezinsgericht - ouders sterk betrokken Individueel gericht Generalistisch Specialistisch Sociaal georiënteerd Ziekte georiënteerd Informeel, ontspannen Formeel, direct Aandacht voor ontwikkeling, school, sociaal functioneren Nadruk op behandeling, complicaties en therapietrouw
TRANSITIEZORG…… WAT BETEKENT DAT ? Voor de patiënt Voor de ouders Voor de kinderarts Voor de internist / MDL arts
? Titel TRANSITIE ??
Van Ajax naar Feyenoord??? Echt een andere club, cultuurverschil, verschil in aanpak en attitude Echt andere opvattingen en organisatie Wat doe ik als het slecht gaat (met Feyenoord?) Hoeveel verstand heb ik eigenlijk van voetbal? Moet ik (bij Feyenoord) alleen naar het stadion? ??
UIT DE PRAKTIJK Jongen van 17 jaar Diagnose M Crohn In remissie met voedingstherapie en azathioprine als onderhoudsmedicatie Als hij 17 jaar is, wordt hij opgenomen voor behandeling van een peri-anaal fistel (chirurgie en infliximab) Na 3 giften infliximab is patiënt klachtenvrij Inmiddels is de jongen 18 jaar en krijgt hij een afspraak bij de MDL arts. Hij verschijnt daar echter niet. Als patiënt 19,5 jaar is, wordt hij met spoed opgenomen met een peri-anaal abces. Voor zijn ziekte gebruikt hij dan geen medicatie.
We maken 3 groepen Groep 1: research: maak een mindmap over het proces van transitie Groep 2: ideation: hoe bereid je de jongere voor op zelfstandig bezoek aan de arts? Groep 3: ideation: hoe bereid je de internist voor op de transitie van een patiënt? Plenair presentatie (5 minuten per groep) Wrap-up (5 minuten) Jullie hebben ~20 minuten de tijd Jullie krijgen muur-overhead sheets & post-its om de opdracht te presenteren
Tijdsschema – erg strak – 50 minuten 13:15 – 13:22: RB start en intro Service jam als 'tool' - 2+5' 13:22 – 13:27: MG intro de 'case' met opdrachten - 5' 13:27 – 13:45: An die arbeit - 18' 13:45 – 14:00: Korte presentaties – 3 x 5' 14:00 – 14:05: Filmpje ter afsluiting / round up 5‘ 14:15 – 14:22: RB start en intro Service jam als 'tool' - 2+5' 14:22 – 14:27: MG intro de 'case' met opdrachten - 5' 14:27 – 14:45: An die arbeit - 18' 14:45 – 15:00: Korte presentaties – 3 x 5' 15:00 – 15:05: Filmpje ter afsluiting / round up 5‘
Round up Doel bereikt ? Filmpje Round up Service Jam - Transitie-LUMC Dutch Hacking Health Doel bereikt ? - op creatieve manier een uitdaging/case/probleem onderzoeken, aanpakken en tot oplossing uitwerken - bijv middels een ‘hackathon’ - service jam - design thinking approach - nadenken over transitie
INNOVATING HEALTHCARE INNOVATION, TOGETHER Waarom doen we mee? >> wat is ons doel? De UMC’s trekken samen op om de zorg beter te maken Actuele problemen aanpakken in multidisciplinaire teams Co-creatie en samenwerking stimuleren Onderdeel van een innovatieboost Sommige met als doel om ermee verder te gaan, andere gewoon omdat het leuk is. Podium bieden aan initiatiefnemers en problemen