TRANSITIEZORG een gedachtenoefening in groepsverband

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
‘Makelaar Informele Zorg’
Advertisements

Uitslag opdracht 2 (samsam, nr
CREATIVE MARKETING WC 6, jaar 2, Winter 2008 Business case en belevenisconcept Experience Economy Saskia Best.
Lectoraat Interactie en taalbeleid 1 Ouderbijeenkomst 2 Gesprekken thuis: hoe doe je het als ouders (nog) beter!
ODENSEHUIS … Ontmoetingscentrum voor mensen met beginnende dementie en hun familie en vrienden Het aantal mensen met dementie dat thuis woont groeit gestaag.
<Naam spreker en school/ gemeente
De vasculaire patiënt Wiens zorg is het?.
Medmec03 les 1 Co-creatie.
Media en Creativiteit 3 - Co-creatie Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 1 – Periode 3 Les 2.
Media en creativiteit Trend research Deeltijd Medmec02-5 les 3 Elske Revelman de Vries
Welkom het is Lente. Jippie Medmec03
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
Media en creativiteit module 6 Identiteit
Gerard Koolstra, St. Michael College Zaandam
Intersectoraal Klas 3.
Kinderarts-nefroloog
Geanne van Gurp Lieke de Roest HBO-verpleegkunde Februari 2010
Het verschil tussen volwassenen en kinderen
Korte introductie tot het principe
Esther van den Hende - projectleider KOMPLEET 24 januari 2013
Seksueel grensoverschrijdend gedrag
De Zorgstandaarden Astma bij volwassenen en Astma bij kinderen
Ontwerp van constructivistische leeromgevingen met ICT
Naam workshopbegeleider
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
X-stream les 4 WELKOM. Wat gaan we deze les doen?  Korte terugblik vorige les  Doelen van deze les  Digitale identiteit  Online samenwerken  Eindopdracht.
Sandra Schouws20 september 2012 Verbeteren van therapietrouw: includeren van patiënten in Herhaalrecept Service.
Solliciteren: wat wil ik?
SOCIAAL ONDERNEMERSCHAP COLLEGE 5 Onderzoek naar externe financiële mogelijkheden en inzet van mensen en middelen.
Project: pedagogisch werken in de wijk.
Tot dusverre. Volgende week begint het bezoek van ouders met eigen tafel en... presentaties 15 minuten max waarin je toelicht waar jullie kdv.
Pedagogische theorieën bijeenkomst 1
Verpleegkundig redeneren
Leesplezier in de schoolbibliotheek Training voor ouders en andere vrijwilligers in de schoolbibliotheek Bijeenkomst 2.
Grenzen verleggen door talentgericht werken in de klas! In opdracht van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap wordt er hard gewerkt aan de.
MEE Groningen Algemene presentatie. 2  Mensen met een verstandelijke, lichamelijke beperking en/of een chronische ziekte  Anderen die beperkingen in.
1 30/05/ Transformatie Zorg voor Jeugd Bijeenkomst “Veiligheid en transitie van de jeugdzorg” 24 juni 2014 Gemeente Utrecht Paul van Dijk.
S/K/L 2.7 PRESENTEREN. WAT GA JE LEREN *Waar een goede presentatie aan voldoet *Hoe je een presentatie voorbereidt.
MIDDELEN OM TE PRESENTEREN.
Leidinggeven Hoofdstuk 10 Functionerings- en beoordelingsgesprekken.
Onderzoek leereffecten educatief programma Joods
Wat is DRAMA??.
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Locatie: De Kreek Meetketting 1,2,3
Wat is DRAMA??.
Passend onderwijs.
Michael Groeneweg, kinderarts - MDL
Les 2: Van productie tot verkoop
Reintegratie binnen SOS Kinderdorpen Internationaal
W8 NIBI 2018 Ecologie moet je doen!
EEN PLAATJE VAN Het wat, hoe en waarom van je les als startpunt voor het onderzoeken van je eigen lespraktijk 31 jan ROSA Conferentie Hanna Westbroek.
Taak 7 Hoofdstuk 8 Inleiding in de gezondheidszorg
Menno Jansen, programmamanager Zorginnovatie
Voorbereiding spreekuur
Periode 4 – IBS 3 De gezonde kantine
Wat moet je ermee?! Michael Ling Karien Zuidam
Stellingen Het VMBO-examen verandert m.i.v. examen 2018
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Les 2: Van productie tot verkoop
Ook wij als Wijkracht!?.
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 4.
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Eens / oneens IK DENK NA VOORDAT IK BEGIN
Cijferloos lesgeven bij talen
Taak 7 Hoofdstuk 8 Inleiding in de gezondheidszorg
Heet iedereen welkom en geef aan dat de bijeenkomst erg belangrijk is
Universitaire Pabo van Amsterdam
Brozebottenziekte… Wat is dat eigenlijk?
Les 3 Hoe onderzoek je de samenleving?
Transcript van de presentatie:

TRANSITIEZORG een gedachtenoefening in groepsverband Robbert Bredius, kinderarts-infectioloog-immunoloog, LUMC Michael Groeneweg, kinderarts MDL, Maasstad ZH

DOEL - nadenken over transitie als uitdaging - op creatieve manier een uitdaging/case/probleem onderzoeken, aanpakken en tot oplossing uitwerken - bijv middels een ‘hackathon’ - service jam - design thinking approach - nadenken over transitie als uitdaging

Mini-Hackathon - Service Jam uitleg

18 jaar…. Slagboom dicht op de Kinderpoli ?

GROWING UP

Wat cliché’s …? Kinderzorg Volwassenzorg Gezinsgericht - ouders sterk betrokken Individueel gericht Generalistisch Specialistisch Sociaal georiënteerd Ziekte georiënteerd Informeel, ontspannen Formeel, direct Aandacht voor ontwikkeling, school, sociaal functioneren Nadruk op behandeling, complicaties en therapietrouw

TRANSITIEZORG…… WAT BETEKENT DAT ? Voor de patiënt Voor de ouders Voor de kinderarts Voor de internist / MDL arts

? Titel TRANSITIE ??

Van Ajax naar Feyenoord??? Echt een andere club, cultuurverschil, verschil in aanpak en attitude Echt andere opvattingen en organisatie Wat doe ik als het slecht gaat (met Feyenoord?) Hoeveel verstand heb ik eigenlijk van voetbal? Moet ik (bij Feyenoord) alleen naar het stadion? ??

UIT DE PRAKTIJK Jongen van 17 jaar Diagnose M Crohn In remissie met voedingstherapie en azathioprine als onderhoudsmedicatie Als hij 17 jaar is, wordt hij opgenomen voor behandeling van een peri-anaal fistel (chirurgie en infliximab) Na 3 giften infliximab is patiënt klachtenvrij Inmiddels is de jongen 18 jaar en krijgt hij een afspraak bij de MDL arts. Hij verschijnt daar echter niet. Als patiënt 19,5 jaar is, wordt hij met spoed opgenomen met een peri-anaal abces. Voor zijn ziekte gebruikt hij dan geen medicatie.

We maken 3 groepen Groep 1: research: maak een mindmap over het proces van transitie Groep 2: ideation: hoe bereid je de jongere voor op zelfstandig bezoek aan de arts? Groep 3: ideation: hoe bereid je de internist voor op de transitie van een patiënt? Plenair presentatie (5 minuten per groep) Wrap-up (5 minuten) Jullie hebben ~20 minuten de tijd Jullie krijgen muur-overhead sheets & post-its om de opdracht te presenteren

Tijdsschema – erg strak – 50 minuten 13:15 – 13:22: RB start en intro Service jam als 'tool' - 2+5' 13:22 – 13:27: MG intro de 'case' met opdrachten - 5' 13:27 – 13:45: An die arbeit - 18' 13:45 – 14:00: Korte presentaties – 3 x 5' 14:00 – 14:05: Filmpje ter afsluiting / round up 5‘ 14:15 – 14:22: RB start en intro Service jam als 'tool' - 2+5' 14:22 – 14:27: MG intro de 'case' met opdrachten - 5' 14:27 – 14:45: An die arbeit - 18' 14:45 – 15:00: Korte presentaties – 3 x 5' 15:00 – 15:05: Filmpje ter afsluiting / round up 5‘

Round up Doel bereikt ? Filmpje Round up Service Jam - Transitie-LUMC Dutch Hacking Health Doel bereikt ? - op creatieve manier een uitdaging/case/probleem onderzoeken, aanpakken en tot oplossing uitwerken - bijv middels een ‘hackathon’ - service jam - design thinking approach - nadenken over transitie

INNOVATING HEALTHCARE INNOVATION, TOGETHER Waarom doen we mee? >> wat is ons doel? De UMC’s trekken samen op om de zorg beter te maken Actuele problemen aanpakken in multidisciplinaire teams Co-creatie en samenwerking stimuleren Onderdeel van een innovatieboost Sommige met als doel om ermee verder te gaan, andere gewoon omdat het leuk is. Podium bieden aan initiatiefnemers en problemen