De Wever Zorg Innovatie Centra

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
“The Future depends on what we do in the present!”
Advertisements

Doel van de miniconferentie: Weten waar je op je opleiding over in gesprek kunt gaan mbt het toetsen van taal in totaal. Voettekst.
Symposium “Leer- en Innovatiecentrum”
Sjiera de Vries Sociale Innovatie en het benutten van verscheidenheid.
Succesvolle implementatie van een onderwijsinnovatie
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
CAPACITEITSONTWIKKELING IN PROFESSIONELE LEERGEMEENSCHAPPEN Kenniskring Schoolontwikkeling en Schoolmanagement Velon 2007.
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
Onderzoek en publicatie voor het lectoraat
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Hilde Bellaard van Krachtig Werk
Kwaliteitszorg als ontsluiter voor professionele ontwikkeling op school Opleiden in School (OiS) (V)SO Start-upconferentie.
1 Visie op medewerkers vanuit talentgerichte invalshoek Huize Ter Walle VZW C.I.G.B. ompetent van kop tot teen!
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Competentiegericht Opleiden bij de Brandweer
16 juni 2011sia thematische impuls Thematische Impulsen (TI) Agenda Wat is een Thematische Impuls? Waarom Thematische Impulsen? Plaats binnen SIA Inhoud.
Zorginnovatie in een academisch netwerk
Nadere presentatie van de Centrale Onderzoeksagenda t.b.v. Zomerschouw te Emmen op 6 juni 2013 door Ineke Delies.
Zachte waarden klinkende resultaten?!. Uitgangspunten van de werkgroep De deelnemende ROC’s delen de notie dat (kern)waarden onderscheidend en legitimerend.
Klinisch redeneren en evidence based practice
Lectoraat Jeugd. Samen Aanleiding: coöperatie Uitgangspunt: delen, samenwerken, ontwikkelen.
TITEL PRESENTATIE Naam presentator AVANS HOGESCHOOL studenten 54 opleidingen Meer dan 20 lectoraten verdeeld over 6 expertisecentra medewerkers.
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
VTO, de brug van oud naar nieuw KENNISOVERDRACHT bij het departement Leefmilieu en Infrastructuur.
LA3 IMPLEMENTEREN VAN INNOVATIES VERNIEUWEN IN ONDERWIJS.
Evidence based onderzoek. Wat is evidence-based ?  Letterlijk betekent dit aanduiding of bewijs.  het gebruik van een bewijs dat de keuze voor een bepaalde.
11 Diversiteit & inclusie July 30, Overzicht Diversiteit en inclusie zijn een integraal onderdeel van onze business. Het is essentieel dat u.
Regels kun je omzeilen, principes niet.
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.

Wie ben ik? Jan Zuur 51 jaar Docent-Coach Applicatie ontwikkeling en ICT-B Regisseur examinering In afrondende fase van Master Learning and Innovation.
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 1 med.hr.nl/gharh.
Verpleegkundig redeneren
Professional of niet? Nelleke Rietveld
TITEL PRESENTATIE Naam presentator AVANS HOGESCHOOL studenten 54 opleidingen Meer dan 20 lectoraten verdeeld over 6 expertisecentra medewerkers.
Praktijkleren bacheloropleiding verpleegkunde HU 1 Bijeenkomst HBOV in ouderenzorg HU – UtrechtZorg Donderdag 18 juni 2015.
Slimmer organiseren Evalien Verschuren, Bonnie Visser Haike Jacobs, Ellen Loykens CJG Beijum, Molendrift.
Evaluatie experimenten ambulante hulp zonder indicatie 16 mei 2012 Lotte Vermeer Ewoud Jonker.
TITEL PRESENTATIE Naam presentator AVANS HOGESCHOOL studenten 56 opleidingen in 8 gebieden 11 locaties 3 steden: Breda, ’s-Hertogenbosch en.
Een krachtige leeromgeving… Omdat we geneigd zijn te blijven doen wat we altijd al deden en omdat we fouten maken het liefst vermijden en ‘het weten’ fijner.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
De ZIN van samen werkend en onderzoekend leren: van teams naar netwerken Gaby Jacobs Lector Persoonsgerichte Praktijkvoering.
Windesheim zet kennis in werking Professioneel samenwerken in de wijk: hoe praktijk, onderwijs en onderzoek werken aan een verbeterde zorg en dienstverlening.
Evaluatie FAB-trainingen Mondriaan Parnassia GGz Centraal Een beknopt overzicht van uitkomsten 7 maart 2017.
Multidisciplinair Zorg Innovatie Centrum (M-ZIC)
Leren en Innoveren in professionele werkplaatsen: wat is er nodig?
Visie op medewerkers vanuit talentgerichte invalshoek
De praktijkgerichte leer- en ontwikkelgemeenschap voor het
Met Minder Meer en Beter
Werkconferentie Leren in de zorg
Diversiteit & Inclusie
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
What is the meaning of? Student centered learning
Sjoerd Veerman Programmamanager Arbeidsmarktbeleid RIF-project
SLC ASSESMENT Door Peter Smaal.
Na 25 jaar Samenwerken: 1 gezin 1 plan
Informeren over de rol van de huisartsenpraktijk bij ouderenzorg
Ketenstage Student volgt Cliënt.
Zonder context geen bewijs
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
LOB in het mbo Onderzoek naar het bevorderen van
De Sensatie van een Goed Leven Prikkelverwerking bij mensen met autisme en een verstandelijke beperking Samen ontwikkelen van een ‘zorgtraject’ voor begrip.
Visie Team VZ Onderwijs op maat.
Titel, Onderwijsraad, februari 2009
> Een veel belovend model voor opvoedondersteuning
Helpen onderwijsevaluaties mee aan de kwaliteitscultuur?
Leerhuis WBC Aan de Pas Start
Transcript van de presentatie:

De Wever Zorg Innovatie Centra

Wat is een ZIC? “Een ZIC is een krachtige leeromgeving waarin studenten en medewerkers in samenwerking met elkaar het doel nastreven de zorg voor ouderen naar een nog hoger peil te tillen.” (Niessen, Cox, 2011) Door voortdurend aan de eigen en andermans ontwikkeling te werken ontstaat er een omgeving die uitnodigt de zorg steeds weer verder te verbeteren.

Aanleidingen voor een ZIC Verwacht personeelstekort Aantrekkingskracht voor (hogeropgeleide) beroepskrachten Tekort aan (kwalitatief goede) stageplaatsen in de regio Bevorderen van integratie theorie en praktijk / Evidenced Based Practice (EBP) Wens om structureel innovaties en onderzoek in te bedden in de praktijk Ontwikkelingsmogelijkheden en tevredenheid medewerkers

Kerntaken van een ZIC Kwalitatief hoogwaardige persoonsgerichte zorg en behandeling Leren en opleiden: Leven lang leren en een goed leerklimaat Zorginnovatie (ontwikkeling en onderzoek) Met als doel: “Het leveren van hoogwaardige cliëntgerichte ouderenzorg, via een continu en cyclisch proces van werken, leren, onderzoek en innoveren.” PD is een systematische werkwijze, die gebaseerd is op 9 uitgangspunten, met als doel een persoonsgerichte cultuur te ontwikkelen die gebaseerd is op verschillende bronnen van kennis (evidence). Dit proces wordt ondersteund door facilitators die individuen en teams oprecht betrekken bij deze ontwikkeling en daarbij een beroep doen op persoonlijke kwaliteiten, creativiteit en professionele kennis en vaardigheden van zoveel mogelijk betrokkenen. Door dit gezamenlijk leerproces verandert en verbetert de praktijkvoering van individuen en teams waardoor dit een positief effect heeft voor alle betrokkenen. De 9 principes zijn: Persoonsgericht en meerdere bronnen van kennis Microniveau ondersteund door het meso- en macroniveau Leren waar gewerkt wordt Ontwikkelen en toepassen van kennis Creativiteit gecombineerd met cognitie Betrekken van belanghebbenden Passende methoden Facilitering Betrokkenheid van belanghebbenden in de evaluatie

Kenmerken van een ZIC Groot aantal studenten: multidisciplinair + verschillende kwalificatieniveaus Iedereen is werkbegeleider Realistische beroeps- en leersituaties Integratie theorie en praktijk Aanwezigheid docenten in de praktijk Het verschil tussen de werkprocesbegeleider en de werkbegeleider vertellen

ZIC in de praktijk Onderwijs in de praktijk Intervisie Projecten E-learning Klinisch redeneren Leerdoelen bespreking Training on the job op de werkvloer Dag evaluatie

Zorginnovatie op een ZIC Medewerkers en studenten zijn continu bezig met de vraag: “Waarom doen we de dingen zoals we ze doen?” Meewerken aan onderzoek Bijvoorbeeld onderzoek naar de presentie theorie Promotie onderzoek: Miranda Snoeren, werken = leren Henk Gloudemans, kritisch denken en self efficacy Samenwerking met: Tranzo Commissie Wetenschap en Onderzoek de Wever Expertise Centrum Gezondheidszorg en Technologie (EGT) Lectoraat Fontys Hogeschool Mens en Gezondheid Meting effecten ZIC Er is veel onderzoek gedaan naar het leerklimaat op de ZIC’s van De Wever, onder andere door systematische evaluaties met studenten en medewerkers en door promotieonderzoek vanuit het lectoraat. Er is behoefte aan meer informatie over de effecten van het ZIC. Daarom is in samenwerking met de Wever en Fontys, lectoraat persoongerichte en evidence based praktijkvoering in zorg en welzijn een onderzoeksopzet in ontwikkeling naar de (positieve) effecten van het ZIC op kwaliteit van zorg, een effectieve werkplekcultuur, medewerkerstevredenheid en cliënttevredenheid. Over de uitkomsten zullen publicaties volgen, zodat de resultaten gedeeld worden. Promotieonderzoek Henk Gloudemans, kritisch denken en self efficacy. Wij hebben als ZIC meegedaan met het onderdeel het effect van krachtige leeromgevingen op de ontwikkeling van self efficacy. Er wordt op de ZIC’s meer ruimte gecreëerd voor leermogelijkheden. Het ZIC heeft een positief effect op de self efficacy van de studenten. Promotieonderzoek Miranda Snoeren, werken = leren. Het onderzoek heeft plaats gevonden tussen 2007 en 2013 op de ZIC’s van De Wever. We hebben dit gedaan aan de hand van actie onderzoek door het verbeteren van praktijksituaties en het stimuleren van leren op de werkplek. Proefschriften zijn in te zien. Tranzo, promotieonderzoek Jolande van Loon als science practitioner

Neem uw vragen mee naar de speeddate…