Burgerschap meten Bevordering van sociale en maatschappelijke competenties van leerlingen Identificatie van werkzame aanpakken en de randvoorwaarden waaronder.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
LOB ????.
Advertisements

Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
HANDELINGSPLAN IN SCHOOL Margie van de Kerkhof, begeleider passend onderwijs
Presentatie Praktijkscholen
Resultaatgericht personeelsbeleid Hartger Wassink.
Platform Binnenmilieu Scholen Frans de Haas Arnhem 15 februari 2012.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
ACHTERSTANDBESTRIJDING EN REFERENTIENIVEAUS voor taal en rekenen in het VO Wat staat scholen te doen? Flitspresentaties september / oktober 2012 –
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerlingen 2 de graad.
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
Borging van zomerscholen Ton Klein Bijeenkomst zomerscholen 13 oktober 2011.
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
Basisondersteuning ‘het geheel van preventieve en licht curatieve interventies die binnen de school planmatig worden uitgevoerd en is het fundament van.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Volgen in SO / PrO Studiedag Speciaal Onderwijs 18 jan 2012
Samenwerken in burgerschap
StatIG in de Vrolijke School
Inzicht Resultaten KNAW rapport. Druk op scholen door maatschappelijke ontwikkelingen. Leraar komt onvoldoende toe aan pedagogische taak. Te weinig ‘time.
“Ontmoetingsprojecten” 20 januari 2011 LEA-congres “Ontmoetingsprojecten” 20 januari 2011 LEA-congres.
Uitstroomprofielen in het VSO ... en dan ?
ICT-competenties SEPTEMBER 2007
Leerarrangement 4 Thema Socialisatie.
Praktijkonderwijs sterk naar de toekomst ‘Werken aan een pro-plan’ 18 april 2013.
De zin van een SOP 14 oktober 2014 Dick Rasenberg.
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
CITO (onderdeel van het leerlingvolgsysteem)
ONDERWIJS AAN (POTENTIEEL) BEST PRESTERENDE LEERLINGEN
Presentatie audit SDV Inhoud handleiding audit. Presentatie audit SDV Vorm: De opleiding maakt een portfolio waarin zij laat zien dat ze voldoet aan de.
Samenhangend onderwijs in de natuurwetenschappen en wiskunde binnen de profielen?
Improving Mental Health by Sharing Knowledge Themacertificaat Welbevinden en Sociale Veiligheid Marjolein Keij, Jeroen Lammers 21 oktober, 2015.
Een opleiding geven, hoe begin je eraan ? Sandra Lauf, AgO16 oktober
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Van receptuur naar referentie Nieuwe kwalificatiedossiers bieden houvast en ruimte Peter Cras, procesmanager kwalificatiestructuur, mei 2006.
Evaluatie Cursus.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
Monitor “BO-JOZ op koers” Michiel van der Grinten Eelco van Aarsen.
Welkom! iPad in de brugklassen 26 mei De meerwaarde van de iPad in de les
Monitor dBos terugblik op praktische ervaringen meting vooruitblik en planning meting Kunst van Lezen Nicolien de Pater.
Bevraging mediawijsheid Overzicht reacties. Lager onderwijs.
Profielwerkstuk Gedrag en Maatschappij Vwo-scholieren die een profielwerkstuk willen maken op het gebied van gedrag of maatschappij, kunnen gecoacht worden.
Cultuureducatie met Kwaliteit De Cultuur Loper Noord-Brabant regionale informatiebijeenkomsten 22 juni 2016: Noordkade Veghel 29 juni 2016: Podium.
DOLLARD COLLEGE LOCATIE SCHEEMDA Pilot 1.1 Collega’s Dollard College 11 maart 2010.
Oudertevredenheidsonderzoek:
Zelfevaluatie burgerschapsonderwijs
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
Leren reflecteren op binnen- en buitenschoolse burgerschapservaringen
Schakelklassen, zomerscholen en onderwijstijdverlenging
Vragenlijst ontwikkelt door TNO voor de groepen 7 en 8 in het PO
Schoolgroep Ouderbetrokkenheid.
POspiegel.nl Versie Besturenraad Anneke de Wolff
Een kijkje in de keuken van de Academische werkplaats Onderwijs
CKV vmbo moderniseert VU Amsterdam, Jan Mulder
CKV vmbo moderniseert VU Amsterdam, Jan Mulder
Burgerschap binnen VM2: op weg naar een doorlopende leerlijn
BOM-model PV 25/03/2014.
Toetsen in nieuwe scheikunde
Les 3 groepsdynamica en klassenmanagement
OPP Hoe kun je taal geven aan gedragsinterventies?
CKV vmbo moderniseert VU Amsterdam, Jan Mulder
Burgerschap en burgerschapsonderwijs in ontwikkeling
Van Maerlantlyceum Invoering laptops leerjaar 1 en leerjaar 4
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Van receptuur naar referentie
Sint-Jozefsinstituut
Onderzoekend leren Werkt onderzoekend leren (OL)?
Basiskennis LOB.
Transcript van de presentatie:

Burgerschap in ontwikkelingsperspectief Ellen Geboers Almere, 5 oktober 2016

Burgerschap meten Bevordering van sociale en maatschappelijke competenties van leerlingen Identificatie van werkzame aanpakken en de randvoorwaarden waaronder onderwijsdoelen op het sociale en maatschappelijke domein Evaluatie Alliantie Burgerschap| Almere| 5 oktober

De school Datafeedback aan deelnemende scholen (inzicht in leeropbrengsten) Onderwijsontwikkeling Kennisuitwisseling deelnemende scholen, onderzoekers en onderwijsontwikkelaars (we leren van elkaar) Alliantie Burgerschap| Almere| 5 oktober

Metingen: overzicht 2014/15 2015/16 2016/17 Burgerschapscompetenties en gedrag Schoolkenmerken Burgerschapscompetenties en gedrag

Metingen: participanten 53 scholen 25 scholen PO 23 scholen VO 5 scholen (v)/(b) SO 4676 leerlingen burgerschapscompetenties 1100 leerlingen gedrag Schoolkenmerken: 58 scholen (29 PO, 24 VO, 5 SO) Alliantie Burgerschap| Almere| 5 oktober

Resultaten: Benchmark Vergelijking binnen onze alliantiescholen Vergelijking met algemeen gemiddelde in Nederland Alliantie Rovict COOL5-18 2008, 2011, 2014 (groep 8) Alliantie Burgerschap| Almere| 5 oktober

Resultaten: Alliantie vs. Nederland Alliantie ietsje meer kennis Nederland ietsje meer reflectie Attituden en vaardigheden nauwelijks verschillen Docenten op alliantiescholen schatten hun leerlingen ietsje lager in Alliantie Burgerschap| Almere| 5 oktober

Resultaten: tweede meting

Resultaten: ontwikkeling Alliantie 1

Resultaten: ontwikkeling Alliantie 2

Resultaten: ontwikkeling Alliantie 2

Schoolkenmerken 4 aspecten: Schoolbeleid Ontwikkeling en hulpmiddelen Onderwijsaanbod Schoolcultuur Alliantie Burgerschap| Almere| 5 oktober

Belang Burgerschapsvorming Schoolkenmerken Schoolbeleid: Belang Burgerschapsvorming Invulling van burgerschapsvorming niet of nauwelijks beschreven Vaak geen concrete leerdoelen Veel gevallen geen of weinig sprake van periodieke bijstelling Beschikbare hulpmiddelen Meer middelen nodig Alliantie Burgerschap| Almere| 5 oktober

Inzet via allerlei vakken Geen apart vak Schoolkenmerken Aanbod: Inzet via allerlei vakken Geen apart vak Relatief veel mensen hebben geen mening Schoolcultuur Collega’s behandelen elkaar met respect Collega’s voelen zich verantwoordelijk over de gang van zaken Maar toch nog 10% geen mening Alliantie Burgerschap| Almere| 5 oktober

Burgerschap in ontwikkelingsperspectief Vragen? E.A.M.Geboers@uva.nl Alliantie Burgerschap| Almere| 5 oktober

Bespreekpunten Wat viel op?; Ziet u dingen in het beeld dat u met anderen wil delen? Ga in gesprek over vragen die u over uw eigen materiaal hebt Zie je overeenkomsten of een relatie tussen wat bij de leerlingen is vastgesteld en de dingen die je in het onderwijs doet/waar de school op heeft ingezet? Op welke manier maakt u binnen uw school gebruik van deze informatie? Wat kan uw school hiermee (bijv. beleid)? Zijn er dingen die je aan andere scholen zou kunnen adviseren? Alliantie Burgerschap| Almere| 5 oktober