Beoordelen Wat is beoordelen Beoordelingsnormen Beoordelingsgesprek P.O.C. in het bedrijf Taken van de praktijkopleider.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Opwarmer : zoek de 5 verschillen
Sales Management 8. Motivatie en Training.
Aandachtspunten voor een jeugdtraining
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Praktijkleren Waarom? Ontwikkelen van competenties binnen het beroep waarvoor wordt opgeleid. Niet alle competenties kunnen op school worden ontwikkeld,
John Vaupell Justin van der Steen
Presentatie introductie BGL
Gedragscode Koninklijke Landmacht
Door: Inge Boonstra, Dieuwke Riddersma en Linde Prins.
Workshop Onderzoeksontwerp
GROEN PROEVEN Workshop 31 maart 2011 Reflectie binnen de PvB
Functieprofiel en beoordeling
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Voorbereid op Stage Les 4.
Informatie- avond groep 6
Beoordelen en kwalificeren in het vmbo
Van, voor én door het onderwijs.
Ontwikkeling Gouden Standaard
Workshop “Beoordelen”
De kubus van CSPE succesfactoren!
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Workshop evalueren Dcp
De nieuwe digitale leeromgeving van Biologie voor Jou
Studieadviesregeling
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Mini- symposium zorg. Passend onderwijs. Expertisecentrum Studentbegeleiding Alle 2 e en 3 e lijns-begeleiding samengebracht in één team Regie, samenhang.
WELKOM WERKBEGELEIDERS EN PRAKTIJKBEGELEIDERS WERKVELDOVERLEG MZ 28 OKTOBER 2014.
Methodiek: Plancyclus
De kracht van positief opvoeden
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Van basisschool naar voortgezet onderwijs
Evaluatie Cursus.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Periode 3 Verzorgen van de winkel en/of opslagruimte Kerntaak: verzorgen ontvangst en verwerking van goederen Hoofdstuk: Verbeteringen en personeel Par:
Lezen: betoog. Spoorboekje 1)Begrippen/theorie 2)Betoog lezen en beoordelen 3)Bespreken Wat gaan we leren? -Je kunt vertellen wat het tekstdoel van een.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Hoofdstuk 1 jongens en meisjes
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Gedragscode Koninklijke Landmacht
Het loopbaangesprek.
Zelfredzaamheid en zelfmanagement
Coördinatoren VZ 13 januari 2017.
Het 7-stappenplan Er bestaan verschillende modellen en stappenplannen om morele dilemma’s te analyseren en tot een beslissing te komen. Wij gebruiken “het.
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
VTH1 (verpleegtechnisch handelen) VP16T
EEN PLAATJE VAN Het wat, hoe en waarom van je les als startpunt voor het onderzoeken van je eigen lespraktijk 31 jan ROSA Conferentie Hanna Westbroek.
Hoe te werken met de oefenopdrachten
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Aan het werk! Een les over vacatures, beroepsvaardigheden en
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Ondernemerschap Jullie zijn gestart aan het laatste studiejaar en met nog een paar maanden te gaan komt een diploma steeds dichterbij. Om dit diploma te.
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Praktijktoets Eind LP 1 VP17U.
Hoofdstuk 3 Wat gaat de beginnend beroepsbeoefenaar
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
werkveldoverleg mz 28 oktober 2014
Werken in een arbeidsorganisatie
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Omgaan met verschillen
Praktijktoets & mondelinge toets
Omgaan met verschillen
Hoofdstuk 5 Het leerproces bewaken en beoordelen
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Wat leer je allemaal op school?
Informatieavond van klas 2 naar klas 3
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

Beoordelen Wat is beoordelen Beoordelingsnormen Beoordelingsgesprek P.O.C. in het bedrijf Taken van de praktijkopleider

Wat is beoordelen? Wat is beoordelen Beoordelingsnormen Beoordelingsgesprek P.O.C. in het bedrijf Taken van de praktijkopleider

beoordelen (ww): bespreken, censeren, een oordeel vellen, evalueren, inzien, jureren, oordelen over, opvatten, recenseren afmeten, bevinden, bezien, inschatten, overzien, ramen, schatten, taxeren, toetsen Wat is beoordelen Beoordelingsnormen Beoordelingsgesprek P.O.C. in het bedrijf Taken van de praktijkopleider

Westerse cultuur: De leerling: Goed werk is vanzelfsprekend Kritiek op iets wat ons niet zint De leerling: Behoefte aan waardering Willen weten hoe ze het doen Hechten waarde aan praktijkopleider Wat is beoordelen Beoordelingsnormen Beoordelingsgesprek P.O.C. in het bedrijf Taken van de praktijkopleider

Subjectieve beoordeling houdt in het persoonlijk oordeel of de persoonlijke zienswijze van een individu, betrekking hebbend op of uitgaand van de persoonlijke zienswijze of smaak Objectieve beoordeling Een feit is objectief als het onafhankelijk is van de mening van mensen. De moeilijkheid van beoordelen is de juiste balans vinden tussen subjectief en objectief!!! Wat is beoordelen Beoordelingsnormen Beoordelingsgesprek P.O.C. in het bedrijf Taken van de praktijkopleider

Beoordelingsnormen Beoordelen op: Praktisch handelen Gedrag en beroepshouding Van de praktijkopleider zelf Wat is beoordelen Beoordelingsnormen Beoordelingsgesprek P.O.C. in het bedrijf Taken van de praktijkopleider

Beoordelingsnormen Beoordelen op: Praktisch handelen -logische werkvolgorde -keuze gereedschap -keuze materiaal -arbo -goed eindresultaat Gedrag en beroepshouding Van de praktijkopleider zelf Wat is beoordelen Beoordelingsnormen Beoordelingsgesprek P.O.C. in het bedrijf Taken van de praktijkopleider

Beoordelingsnormen Beoordelen op: Praktisch handelen Gedrag en beroepshouding -voorkom subjectiviteit -eigen norm niet opleggen aan anderen -zelfstandigheid -verantwoordelijkheid Van de praktijkopleider zelf Wat is beoordelen Beoordelingsnormen Beoordelingsgesprek P.O.C. in het bedrijf Taken van de praktijkopleider

Beoordelingsnormen Beoordelen op: Praktisch handelen Gedrag en beroepshouding Van de praktijkopleider zelf -was de opdracht duidelijk -wist de leerling wat hij moest doen -was de instructie duidelijk -rekening houden met beperkingen van de leerling? -voldoende tijd om de handeling te oefenen -is de leerling gestimuleerd Kortom, je oordeel treft ook jezelf. Wat is beoordelen Beoordelingsnormen Beoordelingsgesprek P.O.C. in het bedrijf Taken van de praktijkopleider

Prioriteit stellen Bekijk onderstaande punten, maak een keuze en motiveer deze. Wat vindt je bij het beoordelen van leerlingen het belangrijkste; -Kwaliteit of kwantiteit -Productie of inzicht -Eindresultaat of tempo -Volgend of zelfstandig -Kunnen of willen -Gemakkelijk of zelfkritisch Wat is beoordelen Beoordelingsnormen Beoordelingsgesprek P.O.C. in het bedrijf Taken van de praktijkopleider

Kwalificatie dossier Beoordelingsformulier Groenestandaard in jullie bezit Wat is beoordelen Beoordelingsnormen Beoordelingsgesprek P.O.C. in het bedrijf Taken van de praktijkopleider

Beoordelingsgesprek Wat is beoordelen Beoordelingsnormen P.O.C. in het bedrijf Taken van de praktijkopleider

Beoordelingsgesprek Positieve kritiek Negatieve kritiek ‘dit gaat al beter’ ‘dit is ook een moeilijk onderdeel, dat klopt’ ‘hier blijven wij nog even aan werken’ ‘je kan nog groeien’ volgende keer mag het vlugger’ Negatieve kritiek ‘dat doe je fout’ ‘je snapt er niets van’ ‘je leer het ook nooit’ ‘hier deugt werkelijk niets van’ Wat is beoordelen Beoordelingsnormen Beoordelingsgesprek P.O.C. in het bedrijf Taken van de praktijkopleider

Valkuilen en vaardigheden Beoordeling joanna http://www.youtube.com/watch?v=7gxzNLA_Ihc Valkuilen en vaardigheden http://www.youtube.com/watch?v=YI-brjrh-Zk&feature=related Wat is beoordelen Beoordelingsnormen Beoordelingsgesprek P.O.C. in het bedrijf Taken van de praktijkopleider

Gesprek voeren volgens S.T.A.R. methode. Alle onderdelen kun je tijdens het gesprek behandelen. Het geeft je houvast om een gesprek te leiden. Wat is beoordelen Beoordelingsnormen Beoordelingsgesprek P.O.C. in het bedrijf Taken van de praktijkopleider

Wat is beoordelen Beoordelingsnormen Beoordelingsgesprek P.O.C. in het bedrijf Taken van de praktijkopleider

Beroepspraktijkvorming in het bedrijf Wat is beoordelen Beoordelingsnormen Beoordelingsgesprek P.O.C. in het bedrijf Taken van de praktijkopleider

Taken van de praktijkopleider We noemen de belangrijkste punten: De leerling laten kennismaken met het bedrijf; - Inplannen van leerzame opdrachten afgestemd op de opleiding in de dagelijkse werkzaamheden; Voorbereiden en geven van instructies; Het voortgangsproces bewaken en begeleiden; Beoordelen en indien nodig bijsturen van de leerling; Het aanleren van een goede werkdiscipline en werkhouding; Gelegenheid bieden om vragen van de leerling te beantwoorden; - Bereid zijn de leerlingen te helpen bij het uitvoeren van opdrachten en opgedragen taken; Het blijven motiveren van de leerling; - Contacten onderhouden met de leerlingbegeleider van de school. Wat is beoordelen Beoordelingsnormen Beoordelingsgesprek P.O.C. in het bedrijf Taken van de praktijkopleider

Opdrachten voor het verslag Hoofdstuk 1: OPDRACHT 1.4, WERKBLAD 1, JE EIGEN LEERSTIJL ONTDEKKEN OPDRACHT 1.5, DE GROENESTANDAARD, PRESTATIE INDICATOREN VERTALEN IN BEGRIJPELIJKE TAAL Hoofdstuk 2: Opdracht 2.3 Opdracht 2.5, werkblad 2, conflicten Hoofdstuk 3: Opdracht 3.7 gedetailleerd op papier uitwerken Hoofdstuk 4: Werk een complete instructie uit op S1 niveau met een daarbij behorende beoordelingslijst. Wat is beoordelen Beoordelingsnormen Beoordelingsgesprek P.O.C. in het bedrijf Taken van de praktijkopleider

Einde Wat is beoordelen Beoordelingsnormen Beoordelingsgesprek P.O.C. in het bedrijf Taken van de praktijkopleider