door de ogen van haar medewerkers De gehandicaptenzorg door de ogen van haar medewerkers Rutger de Gardeijn 6 april 2017
Totaal 93 VGN organisaties afgelopen jaren Afgelopen jaar 37 organisaties onderzoek gedaan; 34000 medewerkers Respons 62% Geeft dus een betrouwbaar beeld Contex/intro Benadrukken andere perspectief Trends binnen branche/ aanhaken op vorige onderzoeken
Cliënt centraal Betrokkenheid & bevlogenheid Autonomie Duurzame inzetbaarheid Droom Goede zorg, regie bij cliënt, cliënt centraal Wat is daar voor belangrijk? Betrokkenheid/bevlogenheid Wat werkt wel? Autonomie Wat werkt (nog) niet? Rolduidelijkheid Ondersteuning vanuit organisatie Rolduidelijkheid Zorgprofessional
Betrokkenheid/ bevlogenheid Uitleggen waarom dit belangrijk is Positief beeld t.o.v. 2015 maar ook de algemene trend Meest opvallend is stijging in betrokkenheid Mooie basis om te ontwikkelen als organisatie
Wat werkt? Wat kan beter? Autonomie Rolduidelijkheid Medewerkers ervaren meer autonomie en zijn hier positief over Medewerkers ervaren minder rolduidelijkheid Autonomie Over de hele linie ervaren medewerkers meer autonomie – logisch gevolg van verantwoordelijkheden lager leggen binnen de organisaties Meer taken bijgekomen Positieve beïnvloeder van bevlogenheid Rolduidelijkheid Dit thema is flink gedaald. Logisch gevolg, maar dit kan op de lange termijn wel gevolgen hebben Daarnaast veel extra taken. Wat is mijn focus? Risico voor werkdruk en bevlogenheid Duurzame inzetbaarheid + Vitaliteit is toegenomen + Ervaren werkdruk is niet zichtbaar toegenomen - Hulpbronnen zijn nog niet voldoende ingericht (ICT, teamcoaches, persoonlijke ontwikkeling voor medewerkers, dashboards) Duurzame inzetbaarheid Duurzame inzetbaarheid Vitaliteit en energie van medewerkers is toegenomen Er zijn nog onvoldoende hulpbronnen Digitalisering & regelarme omgeving Persoonlijke en teamontwikkeling
Cliëntgerichtheid team Cliënt centraal Cliëntgerichtheid team Cliëntgerichtheid heeft prioriteit binnen mijn organisatie Het effect is dat cliëntgerichtheid is toegenomen Binnen teams al jaren gelijk Maar medewerkers ervaren meer focus op cliënt vanuit hun organisatie Dit zie je direct terug in de bevlogenheid Leer van de zaken die goed gaan. Hou dit vast. Blijf continu wel de vraag stellen waarom Pak de zaken die schuren aan (rolduidelijkheid en hulpbronnen)
Rutger de Gardeijn Consultant Zorg t +31 20 30 50 100 m +31 6 41 5859 45 e rutger.de.gardeijn@effectory.nl