door de ogen van haar medewerkers

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De bevlogen leerkracht
Advertisements

situationeel leiderschap
Samenwerking tussen vrijwilligers en beroepskrachten verbeteren
….. start van een beweging
Flow als sturingsprincipe
Risico’s en gevaren van techniek
 Pilot Handelingsgericht Arrangeren  Koppeling Ondersteuningsvragen en inzet AB  School Ondersteunings Profiel  Taken en Functies  Lijsten Personele.
Echte monitoring Waarom? Goede prioriteiten stellen, Goed milieurendement halen, Goed naleefgedrag beïnvloeden Goede middelen inzetten, Benchmarking; verwonderpunten.
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
Vitale en weerbare medewerkers
FUSIE en fuseren DIRK DE CEULAER VOORZITTER DIRECTIECOMITÉ HUBRUSSEL-KAHO SINT-LIEVEN 1 APRIL 2014.
Aanpak kindermishandeling: de hoogste prioriteit Joep Verbugt Voorzitter Branche Bureaus Jeugdzorg MO Groep.
Organisatie in verandering De implementatie van digitaal werken
Hoe organiseer ik werk voor mensen met een arbeidsbeperking ?
moderniseren van het curriculum.
Betekenis voor De Hartekamp Groep
GRIP krijgen op werkdruk en stress met het JD-R model
7 Kernwaarden van Delta Lloyd Groep
Introductiebijeenkomst Waardigheid & trots. Programma Korte introductie Themacoördinator Dialoog met vertegenwoordiger Ministerie van VWS Deel 1 pitches.
Introductiebijeenkomst Waardigheid & trots
Introductiebijeenkomst Waardigheid & trots
Wat is duurzame inzetbaarheid voor ouderen ?
Masterclass Duurzame inzetbaarheid & Mobiliteit. Werkgroep DI waarin management, staf en ARBO waar verbinding van de organisatie op het gebied van DI.
Introductiebijeenkomst Waardigheid & trots. Programma Korte kennismaking Vraaggesprek vertegenwoordiger Ministerie van VWS Deel 1 pitches deelnemende.
Introductiebijeenkomst Waardigheid & trots. Programma Korte kennismaking Vraaggesprek vertegenwoordiger Ministerie van VWS Deel 1 pitches deelnemende.
Coaching week Rotterdam Academy.
Commitment of Hoe bevlogen medewerkers beter functioneren
Even voorstellen Hennie Lüers, coach Kim Veldhuis, P&O.
"Zorgen dat leren werkt: het E-model“ 19 APRIL 2016 'S-HERTOGENBOSCH.
ERD-schap Een verhaal uit de praktijk. Even voorstellen Naam: Willemien van de Wouw, Hoofd P&O Huidige werkgever: Signum Plaats: ’s-Hertogenbosch en omgeving.
Samen(werken) aan Duurzame Inzetbaarheid Van Reactief naar Preventief P&O Netwerkbijeenkomst VGN 1 Februari 2013.
Ervaring regio met ESF actie J Karin van Meer. Beeld van de regio Noordoost Brabant.
Omgaan met verandering Elke verandering is een vernieuwing…
HPO-dag d.d Drs G.C. Geurtsen, Bureaumanager P&O van Dichterbij Ter gelegenheid van de Hoofden P&O-dag van VGN d.d. 30 september 2009.
Hoe bevorderen vrijwillige mobiliteit? De effecten van een loopbaancentrum Netwerk Personeelsconsulenten 1.
Cliëntervaringsonderzoek Epilepsiecentrum Kempenhaeghe Sector Zorg & Dienstverlening Kwaliteitsdag VGN Door Esther Landsheer, MSc. Orthopedagoog.
CQ-index Kwaliteitsdag 9 januari 2012 CQ-index Ontwikkeling Stand van zaken Toepassing.
Organisatiemet zelfsturende teams  1. Waarom  Mensen willen graag zelf beslissingen nemen en (mede)verantwoordelijk zijn  Direct in overleg met de.
2 jaar Veens: Verhalen & Feiten Gemeente: Veranderingen in het sociale Domein: het moet anders in Veenendaal ! Model Veenendaal - aanbesteding Vitras,
Arne Barends Christian de Waard Saar Weber Hoe ziet een traject eruit - nazorg - Medewerker Monitor.
Decentraal roosteren binnen een zelfsturende organisatie Praktijknetwerk arbeidstijden en roosteren
Leidinggeven Hoofdstuk 10 Functionerings- en beoordelingsgesprekken.
Trends en toekomst Vooruitblik Trends, drivers en thema’s
De gezonde ambtenaar Congres Binnenlands Bestuur
Arbeidsmarktonderzoek gehandicaptenzorg
Werk en privé: regie en zeggenschap
Sturen op ambitie in het sociaal domein
Impuls - Onderzoekscentrum maatschappelijke zorg
Medewerkersonderzoek Workshops “aan de slag” 13 en 14 september 2017
Persoonsgerichte zorg
Van Klacht naar kracht Samenstelling en presentatie
bij kwaliteit en outcome
Excasso Voorstel wijziging Excasso Definitie/ doel: Controle op uitgaande betalingen tbv juistheid van de uit te betalen bedragen Probleemstelling In.
Kwaliteit Verbetercyclus
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
De Kwaliteit Verbetercyclus
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
De Kwaliteit Verbetercyclus
Kwaliteit Verbetercyclus
Uitdagingen voor lokale overheden
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Afkoppelen hemelwater bedrijven Noord- en Midden-Limburg Bijeenkomst 25 januari 2018 Presentatie onderzoek ‘afkoppelen hemelwater bedrijven Noord- en.
Een kijkje in de keuken bij KleurrijkWonen
Touroperator SunShine
Veiligheidsprogramma’s toen…
Regeldruk en Gezond werken in de zorg
De koers van Joris Thuis het programma in het kort
Aan de slag met werkdruk: nieuwe plannen uit de sector
Fit voor de zorg Toekomstbestendig door slimmer en efficiënter te werken Waardevolle kennis en ideeën van jou als zorgprofessional Als organisatie toekomstbestendig.
Transcript van de presentatie:

door de ogen van haar medewerkers De gehandicaptenzorg door de ogen van haar medewerkers Rutger de Gardeijn 6 april 2017

Totaal 93 VGN organisaties afgelopen jaren Afgelopen jaar 37 organisaties onderzoek gedaan; 34000 medewerkers Respons 62% Geeft dus een betrouwbaar beeld Contex/intro Benadrukken andere perspectief Trends binnen branche/ aanhaken op vorige onderzoeken

Cliënt centraal Betrokkenheid & bevlogenheid Autonomie Duurzame inzetbaarheid Droom Goede zorg, regie bij cliënt, cliënt centraal Wat is daar voor belangrijk? Betrokkenheid/bevlogenheid Wat werkt wel? Autonomie Wat werkt (nog) niet? Rolduidelijkheid Ondersteuning vanuit organisatie Rolduidelijkheid Zorgprofessional

Betrokkenheid/ bevlogenheid Uitleggen waarom dit belangrijk is Positief beeld t.o.v. 2015 maar ook de algemene trend Meest opvallend is stijging in betrokkenheid Mooie basis om te ontwikkelen als organisatie

Wat werkt? Wat kan beter? Autonomie Rolduidelijkheid Medewerkers ervaren meer autonomie en zijn hier positief over Medewerkers ervaren minder rolduidelijkheid Autonomie Over de hele linie ervaren medewerkers meer autonomie – logisch gevolg van verantwoordelijkheden lager leggen binnen de organisaties Meer taken bijgekomen Positieve beïnvloeder van bevlogenheid Rolduidelijkheid Dit thema is flink gedaald. Logisch gevolg, maar dit kan op de lange termijn wel gevolgen hebben Daarnaast veel extra taken. Wat is mijn focus? Risico voor werkdruk en bevlogenheid Duurzame inzetbaarheid + Vitaliteit is toegenomen + Ervaren werkdruk is niet zichtbaar toegenomen - Hulpbronnen zijn nog niet voldoende ingericht (ICT, teamcoaches, persoonlijke ontwikkeling voor medewerkers, dashboards) Duurzame inzetbaarheid Duurzame inzetbaarheid Vitaliteit en energie van medewerkers is toegenomen Er zijn nog onvoldoende hulpbronnen Digitalisering & regelarme omgeving Persoonlijke en teamontwikkeling

Cliëntgerichtheid team Cliënt centraal Cliëntgerichtheid team Cliëntgerichtheid heeft prioriteit binnen mijn organisatie Het effect is dat cliëntgerichtheid is toegenomen Binnen teams al jaren gelijk Maar medewerkers ervaren meer focus op cliënt vanuit hun organisatie Dit zie je direct terug in de bevlogenheid Leer van de zaken die goed gaan. Hou dit vast. Blijf continu wel de vraag stellen waarom Pak de zaken die schuren aan (rolduidelijkheid en hulpbronnen)

Rutger de Gardeijn Consultant Zorg t +31 20 30 50 100 m  +31 6 41 5859 45 e    rutger.de.gardeijn@effectory.nl