Pilots Gelderse Gezondheidswijzer

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Advertisements

Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
Groepje: Alissa Beijdorff Mark Aarden Maurice America Brad Bijtjes
Kwaliteit van leven bij dementie
Opvattingen en initiatieven t.a.v. schoon, heel en veilig
5 stedelijke problemen – 5 stedelijke oplossingen
Vitamine G1 Effecten van een groene omgeving op gezondheid, welzijn en sociale veiligheid J. Maas.
Project week 1 Foto’s van reclame onderweg
Door Rosalie Blok. 4 en 5 juni 2013 was het weer tijd voor de Jaarlijkse modeshow van de studenten van de opleiding Mode/maatkleding van ROC Tilburg.
Fietsen in Tilburg Fietsberaad 16 maart 2006 Fietsen en Luchtkwaliteit Liesbeth Trip.
Impact” van de buurt De buurt als leer- en leefomgeving naast de schoolmuren –Isabelle Pannecoucke – OASeS Universiteit Antwerpen Praktijkverhaal –Marc.
het welbevinden en gedrag van leerlingen.
Wat vinden bewoners van Maarsseveen-Molenpolder van het verkeer in hun straten? Gerco van den Berg, Liesbeth Tettero, Gerard Baars, Wim de Groot, Helena.
P3.6 Het grotestedenbeleid
Veilig naar school! Wat maakt dat dit een veilige schoolomgeving voor kinderen is? -Praktijkvoorbeelden van de inrichting van een veilige schoolomgeving-
S.O.R. Strategische Oriëntatie Ronde
Enquête ‘Coördinator’ Een overzicht van de antwoorden
Hoorzitting 14 april 2009 IVVP Leiderdorp Actualisatie van het Integraal Verkeers- en Vervoerplan Leiderdorp.
Als buurtbewoners willen we een aangename en warme wijk waar gezinnen rustig en aangenaam wonen, leven, werken, waar mensen met plezier voorbij komen,
Doel onderzoek : ALGEMEEN : De kwaliteit van leven in de verschillende zorggroepen. Is er een verband tussen : veranderingen in fysieke, psychische en.
ANW Module 2 Leven Door Gabriella, Melanie, Elise en Fabienne van v4.
Wijkraad Pathmos Veranderingen openbare ruimte
Verkeersveilige Schoolomgeving
Een burgertop…. Waar komt het idee vandaan? Eén dag met elkaar nadenken over de toekomst van gemeente/ stad - door burgers - loting gelijkwaardige.
Onderzoek naar de interesse onder 55- plussers van Amerongen voor een woongemeenschap van ouderen 4 December 2015.
1 Second opinion Groenezoom-rotonde Presentatie van de resultaten Hans van der Stok 10 juni 2014.
ARRIVA.NL Pilot Touch&Travel Arriva Nederland Bas van Weele | 26 september 2014.
Parkhaven, wonen waar de stad tot rust komt…..? Een zesbaans weg, auto’s & 1800 bussen per dag!
Troelstralaan De Troelstralaan loopt van Ringbaan-West tot Van Hogendorplaan en is een doorgaande weg in de wijk Goese Polder. Deze wijk, waar de bouwactiviteiten.
Werkconferentie `... Respijt op maat Drenthe’ Uitkomsten onderzoek Respijtzorg.
Verkeerscirculatie Berkel Beknopte evaluatie van het beleid.
Resultaten enquête Agenda Inleiding door de voorzitter (1/6 enquêtes retour) Bespreken van de enquête Volgorde van belang bepalen door u?
Kenmerk: 24 juni Kenmerk: 24 juni Marian Kat-de Jong Kenmerk: 24 juni Spelling op bestelling Gebruik van Hogeschooltaal in de Helpdesk.
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
De Gelderse Gezondheidswijzer
I.Opening II.Het gebied: feiten en cijfers III.Doel en context van de avond IV.Pauze V.Inspraak op 4 thema’s 1.Toerisme en recreatie 2.Economie en ondernemen.
KLANTWAARDERING Gabrielle Luhrman 21 maart 2016.
Schakeldag, 21 juni Sessies over gezondheid en r.o.:  1.4 Waarom gezondheid? Zijn milieunormen niet genoeg?  2.18 Gelderse Gezondheidswijzer 
De stad verandert Blok 3.
Gezondheid & de Omgevingswet
Leefomgeving en gezondheid
Blok 1 Wonen in een stad Deelvraag:
Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten
Tevredenheidsonderzoek 2017
Lesverslagen Rik Santegoets groep 3
Blok 3 De stad verandert Deelvraag: Hoe de stad verandert na 1870?
Paragraaf 4.4 Het ontstaan van machtige staten
Klankbordsessie 2 december 2015
Hoe helpen we de bezorgde burger op weg
Groenstrook In 1995 geen plaats voor 2e Tol bij logistieke bedrijven
Schakeldag, 21 juni Sessies over gezondheid en r.o.:
Mark: Goedemiddag allemaal, bedankt voor jullie komst naar onze presentatiesessie over het B2B Marketing Trendrapport 2017.
Dordtse Mijl Aanpak openbare ruimte
Gezondheid en de omgevingswet r Fred Woudenberg Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Alkmaar, 10 oktober 2016.
Voetgangerstunnel Krispijn
Groenstrook In 1995 geen plaats voor 2e Tol bij logistieke bedrijven
wat neem je in je afwegingskader op over duurzaamheid?  
Kwaliteitsimpuls Station Delft Zuid
Hoofdstuk 25 Procenten. Hoofdstuk 25 Procenten.
Duurzame inzetbaarheid
Bijeenkomst in Gastel 28 mei Bijeenkomst in Gastel 28 mei 2018.
Cursus 4.2 Hoe ontstond de industrie Klas 2 BK Lesweek 2
Cursus 4.2 Hoe ontstond de industrie Klas 2 KGT Lesweek 2
Blok 3 De stad verandert Deelvraag: Hoe de stad verandert na 1870?
Disclosure belangen NHG spreker
GRIP OP GROEI Resultaten 0-meting
Hoeveel weet jij van onderzoekers?
Bewonersavond 20 maart 2019.
Sanne van Beek en Willisa Kragt
Hoofdstuk 10 Procenten basis. Hoofdstuk 10 Procenten basis.
Transcript van de presentatie:

Pilots Gelderse Gezondheidswijzer Enkele resultaten Mark Groen 15 juni 2017 Open

Pilots GGW Apeldoorn: Ontwikkelingsvisie De Maten Nijmegen: Omgevingsplan Radboud

Radboud Universiteit en UMC Begrenzing CBS buurt Begrenzing studiegebied Radboudumc Radboud Universiteit   We hebben de GGW uitgevoerd voor Heyendaal. We zijn begonnen met de gebiedsbeschrijving natuurlijk. Dit is Heijendaal. Het studiegebied bestaat uit de universiteit, het Radboudumc en het HAN en ROC terrein. De campus van de universiteit en het Radboudumc kent een oppervlak van ca. 90 hectare. De gebouwen hebben een gezamenlijk bruto vloer oppervlak van ca. 650.000m2. Dagelijks komen rond de 40.000 mensen naar de campus: patiënten, studenten, medewerkers en bezoekers. De gezondheidswijzer wordt voor heel Heyendaal ingevuld, omdat de GGW voor buurten is gemaakt. Er wonen relatief veel jonge mensen in Heyendaal. Hiervan zullen veel student zijn. Het merendeel van de woningen in de wijk zijn dan ook huurwoningen. De Sint Annastraat aan de westzijde van het plangebied en de Heyendaalseweg welke midden door het plangebied ligt, zijn belangrijke ontsluitingswegen voor de stad Nijmegen. Er zijn veel fietsroutes in het plangebied aanwezig, dit zijn veelal functionele routes. Voor studenten is de fiets een veel gebruik vervoersmiddel om van a naar b te komen. Er is weinig recreatief fietsverkeer aanwezig. Het kruispunt van de Kapittelweg – Heyendaalse weg is een actueel knelpunt met betrekking tot wachttijden voor fietsers en voetgangers.

GGW score Heyendaal We hebben de GGW score bepaald voor Heyendaal, dit kwam er uit. Zoals duidelijk te zien is in het diagram zijn er vier belangrijke aandachtspunten bij ontwikkelingen in dit gebied: - Bewegen - Luchtkwaliteit (zowel roet als fijnstof) - Bodem - Hitte   Daarnaast is er ruimte voor verbetering ten aanzien van groen. Met name in het noordelijke deel van de CBS-buurt Heyendaal is er relatief weinig groen ten opzichte van andere delen van het gebied. Dit deel ligt buiten het studiegebied en wordt dus niet beïnvloed door deze pilot. Toch is er aandacht voor groen gewenst, aangezien de gehele buurt een relatief lage score heeft.

Interviews gebruikers We hebben ook onderzocht hoe gebruikers het gebied ervaren. Zo konden we de GGW wat toetsen met de praktijk. Daarnaast is het natuurlijk interessant om te weten wat de gebruikers zelf van gezondheid en de leefomgeving vinden. In totaal zijn 22 mensen geïnterviewd, waarvan 6 studenten en 16 werknemers (zowel universiteit als medisch centrum). Onder de respondenten waren veel fietsers, 15 respondenten, daarnaast maakten 5 vooral gebruik van het OV, 1 van de auto en 1 kwam met de scooter. Er deden 11 vrouwen en 11 mannen mee, maar er zijn geen verschillen van antwoorden tussen de verschillende groepen gevonden. Mensen zijn overwegend positief over de omgeving van de universiteit en het umc. Door veel mensen wordt de groene omgeving genoemd als positief punt van de campus. Een klein aantal respondenten (4) noemde ook negatieve elementen, zoals een onoverzichtelijke en gevaarlijke verkeerssituatie of te dicht op elkaar geplaatste gebouwen (te vol) en te veel beton. Wat mensen belangrijk vonden in een gezonde leefomgeving was vooral groen (parken en bomen). Daarnaast werd ruimte om te bewegen, autoluw, en schoon of netjes veel genoemd. Het antwoord op de vraag of Heyendaal een gezonde omgeving is was unaniem maar vertwijfeld ja. Marloes en Anja kregen vooral het gevoel dat mensen het wel prima vonden en niet erg veel idee bij gezondheid hebben. Over het algemeen ervaarde niemand geluidsoverlast. Een aantal hadden het over bladblazers of luidruchtige collega’s. Over de verkeersveiligheid werd wisselend geoordeeld. Sommige voelden zich veilig, anderen absoluut niet. De rotonde op de Heyendaalseweg en het kruispunt kappitelweg-heyendaalseweg werden veel genoemd. Iedereen was tevreden over de groenvoorzieningen in de omgeving. Sommigen maakten een lunchwandeling door park brakkestein of het bosgebiedje in het zuiden. Een vrouw had de interessante opmerking dat het groen voor patienten van de Radboud niet goed te bereiken was. Zij werkte zelf met patiënten en het groen was te ver, de grasveldjes bij het ziekenhuis waren te druk. Daar zitten in de zomer heel veel studenten en de patienten voelden zich bezwaard of ongemakkelijk om daar tussen te gaan zitten. Als laatste hebben we nog gevraagd of ze een ongezond/negatief gebied en een gezond/positief gebied aan konden wijzen. <enter> Dat is samengevat in dit kaartje. Hier zie je ook dat het groen erg gewaardeerd wordt en dat de Heyendaalseweg niet erg populair is. Conclusie is dan ook dat groen erg belangrijk is. Interessant is dat het veel over verkeersveiligheid ging, maar dat dat niet in de GGW zit. Ook kwam naar voren dat dit nog een onbekend onderwerp voor veel mensen is. Groen was negatief in GGW, dit komt niet overeen, maar verbeteren kan altijd! Voor de rest kwam het aardig overeen, maar verkeersveiligheid wordt dus toegevoegd.

Wat betekent dit voor het Omgevingsplan? Hoe in te passen: Bevindingen in een Factsheet Ambities stellen die bij de gesignaleerde punten passen: Inzetten op meer vergroening noordelijke deel Vergroening combineren met bevorderen van bewegen in openbare gebieden Aanpakken luchtkwaliteit en verkeersveiligheid Met Bevorderen van gezondheid is nog veel te winnen!

Wat betekent dit voor het Omgevingsplan Hoe in te passen: Bevindingen in een Factsheet Ambities stellen die bij de gesignaleerde punten passen: Inzetten op meer vergroening noordelijke deel Vergroening combineren met bevorderen van bewegen in openbare gebieden Aanpakken luchtkwaliteit en verkeersveiligheid

Lessen n.a.v. de pilots GGW helpt echt om goed aandacht te besteden aan een gezonde leefomgeving In verschillende fases van de planvorming toe te passen Meer aandacht voor de openbare ruimte Meer aandacht voor de openbare ruimte en specifieke kwaliteiten hiervan als gevolg van het meenemen van thema’s als hitte, groen en ruimte voor bewegen!