Pilots Gelderse Gezondheidswijzer Enkele resultaten Mark Groen 15 juni 2017 Open
Pilots GGW Apeldoorn: Ontwikkelingsvisie De Maten Nijmegen: Omgevingsplan Radboud
Radboud Universiteit en UMC Begrenzing CBS buurt Begrenzing studiegebied Radboudumc Radboud Universiteit We hebben de GGW uitgevoerd voor Heyendaal. We zijn begonnen met de gebiedsbeschrijving natuurlijk. Dit is Heijendaal. Het studiegebied bestaat uit de universiteit, het Radboudumc en het HAN en ROC terrein. De campus van de universiteit en het Radboudumc kent een oppervlak van ca. 90 hectare. De gebouwen hebben een gezamenlijk bruto vloer oppervlak van ca. 650.000m2. Dagelijks komen rond de 40.000 mensen naar de campus: patiënten, studenten, medewerkers en bezoekers. De gezondheidswijzer wordt voor heel Heyendaal ingevuld, omdat de GGW voor buurten is gemaakt. Er wonen relatief veel jonge mensen in Heyendaal. Hiervan zullen veel student zijn. Het merendeel van de woningen in de wijk zijn dan ook huurwoningen. De Sint Annastraat aan de westzijde van het plangebied en de Heyendaalseweg welke midden door het plangebied ligt, zijn belangrijke ontsluitingswegen voor de stad Nijmegen. Er zijn veel fietsroutes in het plangebied aanwezig, dit zijn veelal functionele routes. Voor studenten is de fiets een veel gebruik vervoersmiddel om van a naar b te komen. Er is weinig recreatief fietsverkeer aanwezig. Het kruispunt van de Kapittelweg – Heyendaalse weg is een actueel knelpunt met betrekking tot wachttijden voor fietsers en voetgangers.
GGW score Heyendaal We hebben de GGW score bepaald voor Heyendaal, dit kwam er uit. Zoals duidelijk te zien is in het diagram zijn er vier belangrijke aandachtspunten bij ontwikkelingen in dit gebied: - Bewegen - Luchtkwaliteit (zowel roet als fijnstof) - Bodem - Hitte Daarnaast is er ruimte voor verbetering ten aanzien van groen. Met name in het noordelijke deel van de CBS-buurt Heyendaal is er relatief weinig groen ten opzichte van andere delen van het gebied. Dit deel ligt buiten het studiegebied en wordt dus niet beïnvloed door deze pilot. Toch is er aandacht voor groen gewenst, aangezien de gehele buurt een relatief lage score heeft.
Interviews gebruikers We hebben ook onderzocht hoe gebruikers het gebied ervaren. Zo konden we de GGW wat toetsen met de praktijk. Daarnaast is het natuurlijk interessant om te weten wat de gebruikers zelf van gezondheid en de leefomgeving vinden. In totaal zijn 22 mensen geïnterviewd, waarvan 6 studenten en 16 werknemers (zowel universiteit als medisch centrum). Onder de respondenten waren veel fietsers, 15 respondenten, daarnaast maakten 5 vooral gebruik van het OV, 1 van de auto en 1 kwam met de scooter. Er deden 11 vrouwen en 11 mannen mee, maar er zijn geen verschillen van antwoorden tussen de verschillende groepen gevonden. Mensen zijn overwegend positief over de omgeving van de universiteit en het umc. Door veel mensen wordt de groene omgeving genoemd als positief punt van de campus. Een klein aantal respondenten (4) noemde ook negatieve elementen, zoals een onoverzichtelijke en gevaarlijke verkeerssituatie of te dicht op elkaar geplaatste gebouwen (te vol) en te veel beton. Wat mensen belangrijk vonden in een gezonde leefomgeving was vooral groen (parken en bomen). Daarnaast werd ruimte om te bewegen, autoluw, en schoon of netjes veel genoemd. Het antwoord op de vraag of Heyendaal een gezonde omgeving is was unaniem maar vertwijfeld ja. Marloes en Anja kregen vooral het gevoel dat mensen het wel prima vonden en niet erg veel idee bij gezondheid hebben. Over het algemeen ervaarde niemand geluidsoverlast. Een aantal hadden het over bladblazers of luidruchtige collega’s. Over de verkeersveiligheid werd wisselend geoordeeld. Sommige voelden zich veilig, anderen absoluut niet. De rotonde op de Heyendaalseweg en het kruispunt kappitelweg-heyendaalseweg werden veel genoemd. Iedereen was tevreden over de groenvoorzieningen in de omgeving. Sommigen maakten een lunchwandeling door park brakkestein of het bosgebiedje in het zuiden. Een vrouw had de interessante opmerking dat het groen voor patienten van de Radboud niet goed te bereiken was. Zij werkte zelf met patiënten en het groen was te ver, de grasveldjes bij het ziekenhuis waren te druk. Daar zitten in de zomer heel veel studenten en de patienten voelden zich bezwaard of ongemakkelijk om daar tussen te gaan zitten. Als laatste hebben we nog gevraagd of ze een ongezond/negatief gebied en een gezond/positief gebied aan konden wijzen. <enter> Dat is samengevat in dit kaartje. Hier zie je ook dat het groen erg gewaardeerd wordt en dat de Heyendaalseweg niet erg populair is. Conclusie is dan ook dat groen erg belangrijk is. Interessant is dat het veel over verkeersveiligheid ging, maar dat dat niet in de GGW zit. Ook kwam naar voren dat dit nog een onbekend onderwerp voor veel mensen is. Groen was negatief in GGW, dit komt niet overeen, maar verbeteren kan altijd! Voor de rest kwam het aardig overeen, maar verkeersveiligheid wordt dus toegevoegd.
Wat betekent dit voor het Omgevingsplan? Hoe in te passen: Bevindingen in een Factsheet Ambities stellen die bij de gesignaleerde punten passen: Inzetten op meer vergroening noordelijke deel Vergroening combineren met bevorderen van bewegen in openbare gebieden Aanpakken luchtkwaliteit en verkeersveiligheid Met Bevorderen van gezondheid is nog veel te winnen!
Wat betekent dit voor het Omgevingsplan Hoe in te passen: Bevindingen in een Factsheet Ambities stellen die bij de gesignaleerde punten passen: Inzetten op meer vergroening noordelijke deel Vergroening combineren met bevorderen van bewegen in openbare gebieden Aanpakken luchtkwaliteit en verkeersveiligheid
Lessen n.a.v. de pilots GGW helpt echt om goed aandacht te besteden aan een gezonde leefomgeving In verschillende fases van de planvorming toe te passen Meer aandacht voor de openbare ruimte Meer aandacht voor de openbare ruimte en specifieke kwaliteiten hiervan als gevolg van het meenemen van thema’s als hitte, groen en ruimte voor bewegen!