ROM binnen Pro Persona Margot Kloos
ROM gaat over: feedback
ROM gaat over feedback Organisatie/zorgprogramma/zorgpad Resultaten Verschillen tussen teams en locaties Behandelaar Resultaat van behandelingen in eigen caseload Individuele behandeling Over huidige situatie versus het doel van de behandeling
ROM-vragenlijsten Zorgprogramma Vragenlijst Wie vult de vragenlijst in? Frequentie Angst, stemming, persoonlijkheid OQ-45 Cliënt Om de 12 weken Psychose, multi complexe zorg HoNOS-12 Behandelaar Om de 26 weken Ouderen HoNOS-65+ Jeugd SDQ Cliënt en/of ouders/verzorgers
Procedure in het kort Applicatie: NETQ ROM Digitale vragenlijsten Cliënt ontvangt mail of brief met inlogcodes voor het invullen van de ROM-vragenlijst op de computer Behandelaar ontvangt mail of logt in om vragenlijsten over een cliënt in te vullen Rapport komt in het dossier van de client en de uitkomsten worden in de eerstvolgende behandelsessie besproken met de cliënt.
Feedback in gesprek Zit ik al in het groene gebied? Cliënt-gegevens Huidige scores Feedback huidige scores
Feedback in gesprek Hé, ik ben bijna beter! Kritieke items Verloop incl RCI RCI = betrouwbare verandering, rekening houdend met meetfouten Hé, ik ben bijna beter!
Feedback in gesprek Yes, weer afgenomen! Ja, ik zit in het groen! Verloop schaalscores Yes, weer afgenomen! Ja, ik zit in het groen!
ROM als feedbackinstrument Obstakels signaleren en behandeling bijsturen Hulpverleners zijn te optimistisch: onafhankelijke meting op basis van de mening van de client is nodig. ROM helpt juist bij cliënten die niet goed vooruitgaan (Sapyta 2004,2005; Carlier e.a. 2010; de Jong e.a. 2012) Draagt bij aan gedeelde besluitvorming, waarbij de cliënt meer regie in de behandeling krijgt (Metz e.a. 2015) Minder uitval: ROM helpt bij het vergroten van de therapietrouw in de verslavingszorg (Raes e.a. 2011). >> Betere behandelresultaten in de klinische praktijk
Zinvol gebruik maken van ROM ROM bekijken Hoe gaat het, had ik dit verwacht, wat kan beter? Pilot met cliëntrapportage ROM bespreken met de cliënt Startpunt bij intake Motivatie bij de cliënt Delen van vooruitgang Cliënt herinnert mij ROM bespreken in de behandelplanbespreking Elkaar helpen Nieuwe inzichten Delen van successen