Talent in school én bedrijf

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 Op Stap naar het SO. 2 • Waar gaat het om ? • Eerst even kijken naar het keuzewerkboek • Wat moest er zo dringend veranderen ? • Studiekeuzetaken !
Advertisements

DAG VAN DE VAKDIDACTIEK Ijveren voor nijverheid!
Module B: De ‘Whole School Approach’
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Passend Onderwijs presentatie voor MR februari 2014
Het Vakcollege: Meerwaarde in de regio
Starten met competentiemanagement, een eenvoudige klus ?
Van visie naar actie.
ARMOEDE =  Netwerk van sociale uitsluitingen die elkaar versterken.  Meerdere domeinen van individueel en collectief bestaan.  “Binnenkant”: kwetsuren.
Structuur secundair onderwijs
Later als ik groot ben.
CBE: Centra voor Basiseducatie
SID-IN als keuzeactiviteit
1 De wereld aan je voeten ! Kiezen voor wetenschap, technologie en ondernemen in “a global world”
Terugkoppeling OLB Collegagroep zorg Valérie De Smet 16/1/2014.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Feedback bij de strategieën van de werkgroep drugs Gezondheidsconferentie dag 2 30 november 2006.
Van wie is de school? … en over welke school hebben we het dan? Over de schoolleider: zetbaas of ondernemer? … en de leraar die zijn vak kwijt is. Onderwijscafé.
Op Stap naar het SO versie met oefeningen
Goed kiezen en frequente vragen daarbij
Competentiegericht leren vmbo
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
OLVP MIDDENSCHOOL EERSTE GRAAD. DE BRUGFUNCTIE VAN DE EERSTE GRAAD Specifieke opdracht: Een kwalitatieve opvang organiseren van leerlingen uit de basisschool.
Individueel transitieplan (ITP) voor arbeidsintegratie
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo: LOB
Vrije centra voor leerlingenbegeleiding Onderwijsloopbaan- begeleiding Vives-studenten - Kortrijk 17 november 2014.
VAKSCHOOL Werkmiddag
competentieontwikkeling
Aanpak van ongekwalificeerde uitstroom vanuit CLB CLB Veurne –
Het INK-managementmodel: inhoud, filosofie, toepassing
Vroege stage en feedback – departement lerarenopleiding Hasselt.
PREVENTIE EN REMEDIËRING Een zaak voor iedereen, een taak voor iedereen 30/07/2015.
ESF-project ‘naar een hervorming van het stelsel Leren en Werken’ 1.
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
Talentgerichte en betekenisvolle gespreksvoering met leerlingen
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
Experten in de derde graad Proefproject
Jeelo van harte welkom. De wereld-oriënterende vakken in projecten Voor kinderen bestaat de wereld niet uit aardrijkskunde, geschiedenis en natuur. Zij.
Startvergadering ontwikkelcommissies standaardtrajecten duaal leren
Don Bosco Halle Centrum Leren & Werken
Gepersonaliseerd en persoonlijk leren Visie en praktijk bij HU
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
Het zorgcontinuüm.
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
23 maart 2017 profilering.
Ouderavond De Borgh 11 oktober Ouderavond De Borgh 11 oktober 2017.
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
Aan de slag met Columbus
Hoe geven wij ons onderwijs een nieuwe kleur?
Actief burgerschap in het SO: “Hoe maken we samen het verschil?“
Is de economische recessie een zegen voor de relatie ouders en school?
GO! Campus De Vesten Herentals
23 februari 2018 Dag SO Hilde De Meyer Ingrid Van Oost
Leiding geven aan school ontwikkeling
Onderwijsontwerp cluster havo/vwo
Workshop “de coachende praktijkopleider”
LOB in het mbo Onderzoek naar het bevorderen van
het katholiek basisonderwijs
uitgangspunten voor de toekomst van het secundair onderwijs
Visie anders leren Ieder kind ontwikkelt zich optimaal als persoon & cognitief. Vanuit deze visie zijn we gestart met ‘anders leren’, gericht op onderwijs.
Introductie Engaging Dynamics
Slotevent lerend netwerk 2.0. Welkom!
Doubleren.
CLB Ieper Dieter Baesen ppt komt op website clb
Archimedes Lerarenopleiding, voorjaar 2003
Aanvragen stad Antwerpen Flankerend Lokaal Onderwijsbeleid
Doubleren.
Heb jij ballen voor scrummen?
Huis van Dialoog vzw Villa Mescolanza
Transcript van de presentatie:

Talent in school én bedrijf 8 december 2016

Inhoud Wat en wie is DuLeGO!? Projectdoelstelling 1 ICE – model binnen OLB Vragen

Waarom dit project? Vanuit GO! Pro duaal leren als didactiek Geloof in samenwerking onderwijs – bedrijfsleven Pleidooi voor aandacht voor alle jongeren / tegen segregatie Strategie om expertise uit DBSO te borgen en te delen met gewoon SO Kans om CLB te betrekken en plaats te geven in duaal leren Verdieping en verbreding traject VDAB - GO! over warme overdracht, samen opleiden en sterke loopbaanbegeleiding

Spoor 3: ESF-projecten 22 goedgekeurde projecten. GO! schreef het project DuLeGO! = goedgekeurd Tal van scholen zijn betrokken bij projecten van sectoren en vzw’s.

DuLeGO! Partnerschap SO – DBSO – CLB Agoria en FVB Artesis Plantyn Hogeschool Antwerpen DuLeGO! legt de hoofdfocus op screening, intake en matching met 2 projectdoelstellingen: Projectdoelstelling 1 – Discover & Describe Projectdoelstelling 2 – Design & Build

Projectdoelstelling 1 Discover & Describe Inventarisatie van de screeningstools in DBSO met als einddoel de implementatie van de sterkste elementen in het voltijds secundair onderwijs.

Projectdoelstelling 1 Screening arbeidsrijpheid en -bereidheid bestaat uit 3 onderdelen: Intakeprocedure (werkkwaliteiten) + Kickstart (onderwijs en duaal) Casussen + STARR Exploratieweek in reële arbeidsituatie (WE – en ME – tool) Kortweg ICE – model genoemd

Projectdoelstelling 2 Design & Build Loopbaancompetenties in kaart brengen vanuit het perspectief van het lokale bedrijf, de school/het CLB en de individuele leerling met het oog op bepalen van arbeidsrijpheid.

Permanente Ondersteuningscel CLB GO! Praktijkonderzoek Hoe kunnen leerlingen een bewuste en positieve studiekeuze maken voor duaal leren? Hoe doen onze leerlingen het in het beroeps- en studiekeuzeproces? Hoe kunnen school, CLB, andere actoren,… hen daarin stimuleren? https://www.onderwijskiezer.be/v2/secundair/sec_leren_werken.php Permanente Ondersteuningscel CLB GO!

Praktijkonderzoek 4 pijlers van de OLB-scan Visie en draagvlak Organisatie Visie en Doel Beleid en Draagvlak Leiderschap Strategisch niveau Van toepassing op heel de school Gedeeld in heel de school Rollen en taken (wie neemt wat op) Professionalisering (kennis, vaardigheden, competenties en de ontwikkeling ervan) Persoonlijke voorkeur /mogelijkheden ll. Organisatorisch, tactisch Verantwoordelijkheden Eigenaarschap Leerling centraal Oriëntatie en begeleiding Samenwerking OLB inhoud geven OLB plaats geven in het curriculum Zorgen voor een krachtige leeromgeving Inhoud Aanbod Ouders Externe partijen Wie kunnen en moeten we in het hele OLB-proces van de leerling betrekken? Wie kan dit OLB-aanbod versterken? PBD-POC

Praktijkonderzoek Gebruik van de OLB-scan Wat zien we hier? de OLB-scan zoals ingevuld door school x de ideale wereld Wat kan je hiermee doen? Onevenwichten detecteren Doelstelling afleiden Anticiperen op valkuilen PBD-POC

Praktijkonderzoek Pijler 1: visie en draagvlak Onderwijsloopbaanbegeleiding betekent de leerling, met zijn persoonlijke en contextuele aspecten, versterken bij het maken van keuzes, binnen een krachtige onderwijsleeromgeving gedurende zijn leer- en ontwikkelingsproces, met oog voor de optimale realisatie van zijn talenten, capaciteiten, attitudes, waarden en interesses in functie van zijn deelname aan het maatschappelijke leven. PBD-POC

Permanente Ondersteuningscel CLB GO! Praktijkonderzoek Pijler 1: visie en draagvlak Bouwstenen visie OLB GO! – waarden PPGO! zelfsturing ≠ sturing: emancipatorische benadering Continu proces ≠ scharniermomenten – leerlijnen uitzetten Geïntegreerde aanpak Samenwerking en afstemming tussen alle actoren Hefboom voor gelijke kansen: breed kijken naar de leerling - talent- en competentiegerichte aanpak - belang van de invloeden van omgeving; belang van ‘goede’ rolmodellen, zone van de aanvaardbare keuzemogelijkheden Werken aan: horizonverruiming zelfconceptverheldering keuzebekwaamheid Permanente Ondersteuningscel CLB GO!

Praktijkonderzoek Pijler 2: oriëntatie en begeleiding Het keuzeproces Dynamisch keuzeontwikkelingsmodel Van Esbroeck & Zaman en Lacante (V.U.B) Keuzeacties Studiekeuzetaken-model Verschueren & Germeijs (K.U.Leuven) Keuzetaken Sensibiliseren 1. Oriënteren op de keuze 2. Exploreren van het ik 2. Exploreren van het Zelf 3. Exploreren van de omgeving 3. Exploreren in de breedte en Exploreren in de diepte Kristalliseren en Beslissen Kiezen en Binden Permanente Ondersteuningscel CLB GO!

PBD-POC

Praktijkonderzoek 5 Loopbaancompetenties Permanente Ondersteuningscel CLB GO!

Praktijkonderzoek Pijler 2: oriëntatie en begeleiding OLB-mogelijkheden in het curriculum VOET/VOOD Leerplannen GOK-doelen … - Complementair gedeelte - PAV / seminarie Projectdag/week GIP Belang van geïntegreerde aanpak in de schoolwerking! VOET leren leren: studie-en beroepsgerichte keuzebekwaamheid PBD-POC

Praktijkonderzoek Pijler 2: oriëntatie en begeleiding tools/werkmaterialen CLB GO! WATHOE-leren leren/leren kiezen eerste graad secundair onderwijs Voorbeeld van hoe je alle pijlers die hier tijdens de 2-daagse aan bod zullen, komen, kan integreren in eén geheel. PBD-POC

Praktijkonderzoek Pijler 2: oriëntatie en begeleiding Tools/werkmaterialen CLB GO! WATHOE-leren kiezen Infobrochures en presentaties voor verschillende overgangen, werkboekjes GO! Pro website: http://pro.g-o.be/clb/materiaal-voor-scholen Scholen kunnen aanmelden met volgende logingegevens: Gebruikersnaam:  ARGO\SmartwebCLBScholen Wachtwoord: scholen PBD-POC

Praktijkonderzoek Pijler 3: organisatie Rollen en taken in de school/CLB Persoonlijke voorkeur/mogelijkheden van de jongere en advisering Professionalisering PBD-POC

Praktijkonderzoek Pijler 4: samenwerking Ouders Externe partijen: bedrijven, non-profit organisaties, CVO’s, Syntra, VDAB, cultuur, sport, welzijn,… i.f.v. talentontwikkeling PBD-POC

Praktijkonderzoek Pijler 4: samenwerking PBD-POC

Praktijkonderzoek Niveau Leerling: Vragenlijsten, eerste bevindingen Eerste bevindingen StudiekeuzeTakenVragenlijst 2de jaar SO (STV-2) 6 scholen 116 leerlingen 2de leerjaar 1ste graad 5x beroepsvoorbereidend leerjaar 1x 2de leerjaar A vergelijkend onderzoek ‘Project OLB-diagnostiek’ Permanente Ondersteuningscel CLB GO!

Praktijkonderzoek Sensibiliseren/Oriëntatie “Ik wil mijn best doen om een goede keuze voor volgend schooljaar te maken” Helemaal niet Helemaal wel Gemiddeld genomen zijn leerlingen niet sterk gericht op de keuze waar ze voor staan, deels waarschijnlijk ook omdat de bevraging plaatsvond in het 2de semester, maar uit onderzoek blijkt ook dat ze in het 3de trimester niet gericht zijn op de keuze waar ze voor staan. 1 van de items van de oriëntatieschaal is deze: de meeste leerlingen willen wel hun best doen om een goede studiekeuze te maken

Praktijkonderzoek Sensibiliseren/Oriëntatie “Ik heb zin om na te denken over wat ik volgend schooljaar zou kiezen” = helemaal niet = helemaal wel Als je daarentegen kijkt naar het item dat peilt naar zin hebben om na te denken over de studiekeuze dan zie je dat slechts 38% van de leerlingen aangeeft dat dit op hem van toepassing is. Leerlingen wil zich dus wel inspannen om een goede keuze te maken maar hun intrinsieke motivatie om te kiezen is vrij laag. Het maken van een studiekeuze wordt vooral beschouwd als een opgave, als iets dat ze ‘moeten’ doen maar waarover ze niet graag nadenken.  Benadrukken, bij het (ook bij individueel) begeleiden, dat het kunnen kiezen van een SR een kans is om de eigen toekomst mee vorm te geven

Praktijkonderzoek Exploratie

Praktijkonderzoek Exploratie “Nagedacht over wat ik graag en minder graag doe” = geen enkele keer = soms 66% = vaak

Praktijkonderzoek Exploratie “Gepraat met een leerkracht over wat ik graag en minder graag doe” = geen enkele keer = soms 61% = vaak  Uit deze resultaten blijkt dat leerlingen hun LK weinig gebruiken als aanspreekpunt bij het maken van een studiekeuze. Aanraden: studiekeuze meer bespreken via dagelijks contact en dialoog. Bv via de WATHOE-werkmaterialen maar ook vragen stellen ‘Waar word je blij van?’…

Praktijkonderzoek Beslissingsstatus Weet je al wat je volgend jaar zal kiezen? 80 percent van de leerlingen heeft min of meer een keuze gemaakt Dit betekent dat ongeveer een vijfde van de leerlingen nog geen keuze gemaakt heeft : in principe zit het merendeel van deze leerlingen in de fase van de verhoogde zorg (keuzegesprekken en indien moeilijkheden toeleiden naar CLB): beslissingsondersteuning of nagaan of keuzeproblemen niet samenhangen met andere problemen 1 op 6 leerlingen heeft nog twijfels: niet te vroeg stoppen met keuzebegeleiding

Praktijkonderzoek Autonome motivatie is een positieve voorspeller van de mate van tevredenheid met de studiekeuze Autonome motivatie kan energie geven tijdens beslissingsproces Autonome motivatie zorgt voor snellere klik met de studierichting Stimuleer autonome motivatie, heroriënteer ll (van studierochting veranderen) en autonomie ondersteunend werken

ICE – model duaal binnen OLB OLB = gedragen visie binnen de school OLB ingebed in alle vakken OLB uitgezet in een leerlijn / leerlijn duaal Duaal leren = ILT + trajectbegeleider

ICE – model binnen OLB (leerlijn duaal – 3de jaar) Intake + afnemen Kickstart versie onderwijs (1/09 tot aan herfstverlof in het 3de jaar) Start ITP (POP, IHP...) onder de vorm van portfolio (na herfstverlof) + werken aan werkkwaliteiten Extra inzetten op loopbaancompetenties door observatiemomenten, werkgever voor de klas, werkplekbezoeken, praktijkles op verplaatsing, werkplekleren… = individuele opvolging ILT

ICE – model binnen OLB (leerlijn duaal – 4de jaar) Behandelen van casussen (1/09 tot aan herfstverlof in het 4de jaar) Dieper inzetten op loopbaancompetenties door gericht tewerk te gaan; wie heeft wat wanneer nodig… Exploratieperiode - net voor of na paasvakantie 4de jaar: voorbereiden, uitvoeren en reflecteren + afnemen Kickstart versie duaal + voorbereiden op KR