Workshop academisch schrijven
Het is eerder een slechte docent! Master Leren en
doelen De student: Leert theorie over schrijfprocessen kennen; Weet wat de specifieke kenmerken zijn van academisch schrijven; Is zich bewust van de eigen ontwikkelpunten qua academisch schrijven; Kent methoden en strategieën om de eigen schrijfproducten voor de opleiding te verbeteren. Master Leren en
Wat is academisch schrijven? “Wat is academisch schrijven? Helaas, er bestaat geen eenduidige en allesomvattende definitie. De belangrijkste reden hiervoor is dat de verschillende wetenschappelijke disciplines en de verschillende genres die in de wetenschappelijke wereld worden gebruikt, elk hun eigen eisen stellen aan een tekst. Wel kun je stellen dat argumentatie, inhoudelijk niveau en vermelding van bronnen zeer belangrijke aspecten van een academische tekst zijn.”(Talencentrum Rijksuniversiteit Groningen, n.d.). Inhoud: op zoek naar kennis van de wereld en binnen een bepaald vakgebied naar een deel van die wereld. Wetmatigheden worden beschreven in theorieën en voortdurend getoetst, bijgesteld en verfijnd. Bronnen: kennis moet gedeeld worden, zodat resultaten met elkaar vergeleken kunnen worden en er beter inzicht ontstaat in het onderzochte verschijnsel. Argumenten: belangrijke uitspraken worden onderbouwd zodat de lezers weten of ze voldoende gefundeerd zijn om op voort te bouwen. Master Leren en
Kenmerken academische teksten Gaan over onderzoek Het onderwerp past binnen theorieën van het vakgebied Het belang van het onderzoek wordt zorgvuldig beschreven Betrouwbaarheid is belangrijk Wat en hoe er onderzocht is, wordt precies beschreven Belangrijke uitspraken worden onderbouwd en beargumenteerd. Informatie is gestructureerd weergegeven Zijn in de regel bondig. (De Jong, 2011) Master Leren en
Processen in de vorming van een theoretisch kader Breed lezen: lezen van bestaande theorieën, welke ingang bieden voor voorgenomen onderzoek en relevantie aantonen. Breed lezen leidt tot een beter zoeklicht en een heldere probleemstelling Verdiepend lezen: vanuit de theorie concepten verdiepen met als doel criteria te formuleren die in de praktijk getoetst kunnen worden Concept: op een abstract niveau het begrip betreffend, een mentale voorstelling van één of meer ideeën. Master Leren en Innoveren 2015-2017
Wetenschappelijke theorie Stelsel van samenhangende en elkaar niet tegensprekende in de werkelijkheid verifieerbare uitspraken over relaties (wetmatigheden) tussen verschijnselen (Van den Heuvel, 2011, p.28) Master Leren en Innoveren 2015-2017
Mogelijke opzet van het visiewerkstuk Voorwoord Inhoudsopgave Aanleiding: context: Visie, bestuur, school, klas Maatschappelijke context Wetenschappelijke context (o.a. Leithwood) Keuze van onderwerp met onderbouwing
Vervolg mogelijke opzet Analyse van het onderwerp en theoretische verkenning Waarom, wie, wat (data), waar Personeel, andere stakeholders Wat betekent dit voor het leren van kinderen? En het leren van leraren? Effect op alignement (autonomie, sturing, kaders)
Vervolg mogelijke opzet Implementatie en borging Procesbeschrijving Reflectie op leiderschapsrol (visie) Literatuurlijst
Zicht krijgen op je beginsituatie AMUSE (in leergroep) Opdracht: lees de criteria en de indicatoren goed door en scoor jezelf eens op een schaal van 1-3. Master Leren en
Master Leren en Innoveren 2015-2017 Programma: Keuzemenu VOORGERECHT (HALF UUR) In kaart brengen van je eigen sterke en zwakke kanten schrijfvaardigheid Oefeningen vaak gehanteerde stijlen en kennis van interessante websites taalverzorging HOOFDGERECHT (45 MINUTEN) Feedback geven op vorm en inhoud op een stuk uit een theoretisch kader Zicht op het schrijfproces en feedback geven (vorm & inhoud) op elkaars werk Master Leren en Innoveren 2015-2017
In leergroep TOETJE (HALF UUR) Oefening correct hanteren richtlijnen APA Soorten feedback, type feedbackgever en soorten commentaarvragers
(De Jong, 2011, p. 45)
Master Leren en Innoveren 2015-2017 Literatuur Ackermann, M., Osseweijer, E., Schmidt, H., Molen H. van der & Wal, E. van der (2012). Zelf leren schrijven: Schrijfvaardigheid voor psychologie, pedagogiek en sociale wetenschappen. Den Haag: Boom Lemma. De Jong, J. (2011). Handboek academisch schrijven; in stappen naar een essay, paper of scriptie. Bussum: Uitgeverij Coutinho. Van den Heuvel, H. (2011) Hoe schrijf ik een scriptie of these. Den Haag: Boom Uitgevers. Master Leren en Innoveren 2015-2017