Workshop academisch schrijven

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De bevlogen leerkracht
Advertisements

Schrijfdossier of schrijfportfolio?
Simulatie in de filosofie Moes Wagenaar Mieke Boon, Peter-Paul Verbeek Anton Nijholt WWTS colloquium 26 augustus 2008 UT Enschede.
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Het formuleren van hoofd- en deelvragen
Inleiding Na het bestuderen van dit hoofdstuk kun je:
Uiterlijke structuur aanbrengen
ACADEMISCH SCHE VAARDIGHEDEN - C1.3 SIMONE OSKAM MSC CU C243A.
ACADEMISCH e vaardigheden – wc2
Methoden van Onderzoek
‘Ik moet meer lezen met mijn ogen en minder met mijn hart.’
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
THESISSEMINARIE 2 VAKGROEP EXPERIMENTEEL-KLINISCHE EN GEZONDHEIDSPSYCHOLOGIE Probleemstelling, methode LES 1; Klinische Psychologie; Universiteit Gent;
Voordat ik aan mijn PWS begin
In stappen naar de innerlijke structuur
Het bedenken van een onderwerp
Schrijven in passende stijl
Afstudeerkringen Supply Chain Management 14 oktober 2005.
Onderzoeksvaardigheden
1 InternettechnologieRik Van de WalleGent, maart 2008 Reading Assignment Internettechnologie (ITech) Rik Van de Walle academiejaar
Vooraf Voorkom het moeilijke door het gemakkelijke te doen’. Lao Tse
Academische vaardigheden - C1.5
ACADEMISCH SCHe vaardigheden - C1.1
zelfsturend portfolio-onderwijs:
Workshop “Begrijpend kijken”
Informatievaardigheden. Niveau 2. Gevorderd. Academiejaar 2010 – 2011 Els Martens & Carl Demeyere.
Informatievaardigheden. Niveau 3. Verder Gevorderd.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Onderzoek doen een methodische aanpak
“Help mij het zelf te doen”
Evidence based onderzoek. Wat is evidence-based ?  Letterlijk betekent dit aanduiding of bewijs.  het gebruik van een bewijs dat de keuze voor een bepaalde.
Overzicht ViP’s* ViP-1: structuur 1
Inhoud bijeenkomst 2 Oriёntatie op je praktijkonderzoek:
Bron: Baarda, B. (2014). Dit is onderzoek!. Wat is een theoretisch kader? ‘Een theoretisch kader is een overzicht van bestaande kennis en inzichten over.
Praktijkonderzoek 2 Rotterdam Academy.
TRENDS 4 (WEEK 5) TRENDS IN ONDERWIJS & ADOLESCENTIE Madeleine Meurs.
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
Opvoeding en pedagogiek Bijeenkomst 1 Pascal van Schajik
Pedagogische theorieën
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
SPH deeltijd jaar 2 onderzoeksvaardigheden.
TRENDS 2015 Kwartaal 3, week 1. Even voorstellen  Naam: Madeleine Meurs  Site: med.hr.nl/meurm   Kamer: MP L
Social work Week 2.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Onderzoeksvaardigheden 3
TRENDS 2014 Hafida
Rotterdam, 00 januari 2007 Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 3 (week 5) Hafida El-Gharbaoui
LA intro en overzicht van werkwijzen Master Leren en Innoveren 8 september 2015 Bartel Standaar-Dorhout en Hanneke Koopmans.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 12 Hafida El- Gharbaoui.
Taal in de rekenles Netwerk rekencoördinatoren Sarkon.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Bron: Baarda, B. (2014) Dit is onderzoek!. Inhoud bijeenkomst 2 Onderzoeksdoel formuleren Onderzoeksvragen (hoofdvraag met deelvragen) formuleren.
Het onderzoeksverslag
Mysteriespel: De moord op Willem van Oranje
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
Schrijven is een vorm van denken maar denken is geen schrijven
Groepswerk Eén werk! = Eén cijfer?.
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Verschillen tussen leerlingen en differentiatie in de les
Scriptie in de Pedagogische Wetenschappen
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Product van TU Delft, SEC
E health, Domotica en E-learning
Transparantie over Toegang master
Product van TU Delft, SEC
Nederlands 1.1h. Je kunt informatie opzoeken
Transcript van de presentatie:

Workshop academisch schrijven

Het is eerder een slechte docent! Master Leren en

doelen De student: Leert theorie over schrijfprocessen kennen; Weet wat de specifieke kenmerken zijn van academisch schrijven; Is zich bewust van de eigen ontwikkelpunten qua academisch schrijven; Kent methoden en strategieën om de eigen schrijfproducten voor de opleiding te verbeteren. Master Leren en

Wat is academisch schrijven? “Wat is academisch schrijven? Helaas, er bestaat geen eenduidige en allesomvattende definitie. De belangrijkste reden hiervoor is dat de verschillende wetenschappelijke disciplines en de verschillende genres die in de wetenschappelijke wereld worden gebruikt, elk hun eigen eisen stellen aan een tekst. Wel kun je stellen dat argumentatie, inhoudelijk niveau en vermelding van bronnen zeer belangrijke aspecten van een academische tekst zijn.”(Talencentrum Rijksuniversiteit Groningen, n.d.). Inhoud: op zoek naar kennis van de wereld en binnen een bepaald vakgebied naar een deel van die wereld. Wetmatigheden worden beschreven in theorieën en voortdurend getoetst, bijgesteld en verfijnd. Bronnen: kennis moet gedeeld worden, zodat resultaten met elkaar vergeleken kunnen worden en er beter inzicht ontstaat in het onderzochte verschijnsel. Argumenten: belangrijke uitspraken worden onderbouwd zodat de lezers weten of ze voldoende gefundeerd zijn om op voort te bouwen. Master Leren en

Kenmerken academische teksten Gaan over onderzoek Het onderwerp past binnen theorieën van het vakgebied Het belang van het onderzoek wordt zorgvuldig beschreven Betrouwbaarheid is belangrijk Wat en hoe er onderzocht is, wordt precies beschreven Belangrijke uitspraken worden onderbouwd en beargumenteerd. Informatie is gestructureerd weergegeven Zijn in de regel bondig. (De Jong, 2011) Master Leren en

Processen in de vorming van een theoretisch kader Breed lezen: lezen van bestaande theorieën, welke ingang bieden voor voorgenomen onderzoek en relevantie aantonen. Breed lezen leidt tot een beter zoeklicht en een heldere probleemstelling Verdiepend lezen: vanuit de theorie concepten verdiepen met als doel criteria te formuleren die in de praktijk getoetst kunnen worden Concept: op een abstract niveau het begrip betreffend, een mentale voorstelling van één of meer ideeën. Master Leren en Innoveren 2015-2017

Wetenschappelijke theorie Stelsel van samenhangende en elkaar niet tegensprekende in de werkelijkheid verifieerbare uitspraken over relaties (wetmatigheden) tussen verschijnselen (Van den Heuvel, 2011, p.28) Master Leren en Innoveren 2015-2017

Mogelijke opzet van het visiewerkstuk Voorwoord Inhoudsopgave Aanleiding: context: Visie, bestuur, school, klas Maatschappelijke context Wetenschappelijke context (o.a. Leithwood) Keuze van onderwerp met onderbouwing

Vervolg mogelijke opzet Analyse van het onderwerp en theoretische verkenning Waarom, wie, wat (data), waar Personeel, andere stakeholders Wat betekent dit voor het leren van kinderen? En het leren van leraren? Effect op alignement (autonomie, sturing, kaders)

Vervolg mogelijke opzet Implementatie en borging Procesbeschrijving Reflectie op leiderschapsrol (visie) Literatuurlijst

Zicht krijgen op je beginsituatie AMUSE (in leergroep) Opdracht: lees de criteria en de indicatoren goed door en scoor jezelf eens op een schaal van 1-3. Master Leren en

Master Leren en Innoveren 2015-2017 Programma: Keuzemenu VOORGERECHT (HALF UUR) In kaart brengen van je eigen sterke en zwakke kanten schrijfvaardigheid Oefeningen vaak gehanteerde stijlen en kennis van interessante websites taalverzorging   HOOFDGERECHT (45 MINUTEN) Feedback geven op vorm en inhoud op een stuk uit een theoretisch kader Zicht op het schrijfproces en feedback geven (vorm & inhoud) op elkaars werk Master Leren en Innoveren 2015-2017

In leergroep TOETJE (HALF UUR) Oefening correct hanteren richtlijnen APA Soorten feedback, type feedbackgever en soorten commentaarvragers

(De Jong, 2011, p. 45)

Master Leren en Innoveren 2015-2017 Literatuur Ackermann, M., Osseweijer, E., Schmidt, H., Molen H. van der & Wal, E. van der (2012). ​Zelf leren schrijven: Schrijfvaardigheid voor psychologie, pedagogiek en sociale wetenschappen. Den Haag: Boom Lemma. De Jong, J. (2011). Handboek academisch schrijven; in stappen naar een essay, paper of scriptie. Bussum: Uitgeverij Coutinho. Van den Heuvel, H. (2011) Hoe schrijf ik een scriptie of these. Den Haag: Boom Uitgevers. Master Leren en Innoveren 2015-2017