Connectief Connectief.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
Advertisements

Taghon Geert 2011.
Communiceren kan je leren Zondag 15 april :15 – 16:30 Edgar Kaasschieter.
Communicatie met de klant
Respectvolle bejegening
John Vaupell Justin van der Steen
Haptonomie.
Hoofdstuk 4 Omgaan met verschillen
Infotheater Omgaan met agressie.
Persoonlijk worden.
TOPOI Model: Taal Verbale communicatie: Wat zegt de ander precies?
Ongewenste omgangsvormen
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
1. Levensbeschouwing en communicatie
1. Levensbeschouwing en communicatie
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
Tja wat zal ik zeggen… Zorgmedewerkers leren omgaan met levensvragen
Wat willen we vandaag doen?
PRESENTEREN KUN JE LEREN
straffen en belonen vanuit de montessori visie
Voetbal is een leuk spelletje laten we het ook zo houden!
Trefdag DVC Vrijdag 23 mei 2014.
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Communicatie en dementie
Communicatie en relatie
Sociale Vaardigheden / Conflicthantering
Weerstand kan je opvatten als feedback
Presenteren en communiceren
Les 2:Vriendschap, relatie en seksualiteit
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Opvoeden.
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.

Plancyclus, les 2 Actualiteit
Organisatie en Beleid Bijeenkomst week 3 Werken in een team
Omgaan met agressie Klinische les 6 mei 2003
Communicatie & Relatie
Training: Effectief communiceren op de werkvloer
Dagdeel 3 conflicthantering
Agressie Intern en Extern
Keuzes maken.
Agressie en onbegrepen gedrag
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Tijdmanagement in de praktijk van de assistente
Onderhandelen: een kunst apart
Roos van Leary Beïnvloeden van gedrag Timothy Leary 1957
Communicatie 4e les.
Week 1, les 5.
Sociale Vaardigheden / Conflicthantering
Begeleiden Les 5.
Voorkomen is Beter Leren van calamiteiten in de zorg
Vriendschap, relaties en seksualiteit
RÜYA Bijeenkomst 2 Meiden.
RÜya Bijeenkomst 4 Ouders.
Nee-zeggen Footer Text 12/30/2018.
Veilige Publieke Dienstverlening Een zaak van ons allemaal
Intimiteit en ongewenste intimiteit
Communicatie 3e les.
Omgaan agressieve klanten
Communicatie 4e les.
Communicatie 7e les.
Internationaal I Cultuur zit in je.
Omgaan met agressie in de gezondheidszorg.
Interculturele communicatie
Internationaal I Cultuur zit in je.
Interculturele communicatie
Diersoortverdieping Hond
Pedagogisch Inspiratie Thema (PIT)
Les 6: non-verbale communicatie
Transcript van de presentatie:

Connectief Connectief

`Omgaan met spanningsvolle situaties en agressie` Workshop `Omgaan met spanningsvolle situaties en agressie` Workshopgever: Jan Markies Programma Introductie Inventarisatie Waar denken jullie aan als je aan de vakbond denkt? Informatie Powerpoint presentatie Spel Evaluatie

Visie “Agressie is op zichzelf niet goed of slecht. Het is een kracht die bij mensen hoort. De manier waarop mensen daarmee omgaan, geeft de betekenis aan. Agressie is dus een onlosmakelijk onderdeel van het bestaan.”

‘Hoe spanningsvolle situaties en agressie te creëren’ Verhoog de spanning verbaal Verhoog de spanning non-verbaal Wees incongruent in je communicatie

Communicatie Lichaamstaal Lichaamshouding Lichaamssignalen

Verbaal Non-verbaal Twee niveaus binnen de communicatie: inhoudsniveau betrekkingsniveau

Verklaring De manier van omgaan door mensen met spanningsvolle situaties en agressie is te verklaren door: Karakter Opvoeding Omgeving Cultuur Godsdienst

M.a.w. Als medewerker ben jij verantwoordelijk voor jouw reactie op een spanningsvolle situatie en vandaar uit de consequentie!!!

Reacties op spanningsvolle situaties en agressief gedrag Vluchten Vechten Bevriezen

Vormen agressie Frustratie agressie Instrumentele agressie Moeilijk beïnvloedbare agressie

Interpersoonlijk contact De intieme zone De persoonlijke zone De sociale zone De publieke zone “This is your space, this is my space” (Dirty Dancing)

Relatiedefinitie Hiermee geven wij aan: hoe wij met de ander om willen gaan hoe wij willen dat de ander met ons omgaat hoe wij willen dat de ander met onze inhoudelijke boodschap omgaat.

Herken onderscheid, namelijk: relatie op basis van gelijkheid of samenwerking relatie op basis van deskundigheid relatie op basis van macht.

Tips - Ga niet in discussie, maar zeg dat je ziet dat de ander boos is - Stel een grens aan het gedrag, wijs niet de persoon af - Blijf beleefd - Behandel de ander met respect - Houd oogcontact Blijf duidelijk en consequent!

Als mens/individu ben je gelijk, de rol die jij vervult binnen de maatschappij zorgt voor de verschillen!

Einde, bedankt!