Lerend Netwerk Vlaanderen 23 maart 2017 - Odisee Brussel “Hoe kunnen we samen kinderarmoede aanpakken? Door krachtige leraren op te leiden!” Lerend Netwerk Vlaanderen 23 maart 2017 - Odisee Brussel
www.grotekansen.be Grote Kansen #grotekansen
Wat is er op de vorige LN gebeurd? Ons uitgangspunt is en blijft: 5 kerncompetenties voor omgaan met armoede en ongelijkheid (SDL, Kleine kinderen, Grote kansen, 2014) Armoede zien en diversiteit positief benaderen Werken aan kwaliteitsvolle interacties Kinderen begeleiden tot kwaliteitsvolle interacties Diversiteit integreren in het totale ontwikkelingsproces Maatschappelijke verantwoordelijkheid zien en ernaar handelen
Wat is er op de vorige LN gebeurd? Insteek – eerste kernthema: Kwaliteitsvolle Interacties Centrale vraag: hoe zorgen we ervoor dat (toekomstige) leraren de diverse bouwstenen om tot kwaliteitsvolle interactie met kleuters (en ouders, team, …) stevig in de vingers hebben? Vier bouwstenen – gekaderd in een groter geheel Aangevuld met suggesties uit het laatste LN
Dit en volgend LN, tweede kernthema: Beeldvorming Centrale vraag: hoe zorgen we ervoor dat (toekomstige) leraren de diverse bouwstenen om zich een beeld te vormen van maatschappelijke kwetsbaarheid én van sterktes/talenten/potenties van kinderen, zich eigen kunnen maken en ernaar handelen? Drie bouwstenen – gekaderd in een groter geheel Aan te vullen met suggesties aan het eind van dit LN
‘kennis en inzichten’ Omtrent de oorzaken en mechanismen van sociale ongelijkheid, uitsluiting, maatschappelijke kwetsbaarheid Omtrent de kracht van waarderend coachen, lesgeven, talentgerichte benadering Aanreiken van relevante kaders en concepten
‘ontmoeten’ – ‘geraakt worden door’ Ervaringen opdoen, horen, meemaken, …. Ondergedompeld worden in de leefwereld van …
‘ernaar handelen’ – ‘kritische ‘zelf-reflectie bevorderen’ Kritisch reflecteren op hardnekkige percepties, framing, vooroordelen, eigen referentiekaders, veralgemeningen, impliciete en expliciete culpabiliseringen, … Aanpakken uitwerken om je eigen handelen om te buigen - voorbeelden: videocoaching, waarderend taalgebruik, talentgericht handelen, coteaching, leergroepen, …
Deze 2 kernthema’s vormen de ruggengraat, de motor van wat in lerarenopleidingen kan/moet gebeuren om toekomstige leerkrachten – en dus ook de docenten - te professionaliseren. Wij zijn ervan overtuigd dat dit dè hefbomen zijn om ongelijke onderwijskansen aan te pakken. Zeker in kleuter, maar eig. ook voor lager en secundair. Dit zijn de 2 rode draden voor onze verdere planning tot aan het eind vh project…
Wat doen we verder met kernthema’s? We proberen vanuit visie Kind-centraal deze cirkels aan elkaar te hangen en visueel voor te stellen. Aanvang: eerste LN in september als stevige starter voor 2017-18, waar we alles gaan vasthangen aan deze 2 kernthema’s + overkoepelend kader
Programma vandaag 9u15 – inleiding Beeldvorming 9u35 – 10u25: Bruno Vanobbergen, Kinderrechtencommissaris – boekvoorstelling ‘Spelen in zwarte sneeuw’ – linken met thema van de dag 10u30 – 12u15: 2 sessies 12u15 – 13u: lunch 13u – 15u: 2 sessies 15u – 15u30: plenair gesprek: wat heeft ons in de sessies geïnspireerd om de bouwstenen-tekening ‘Beeldvorming te verfijnen, uit te bouwen? …
Sessie voormiddag – 10u30 – 12u15 Samen in één sessie: Alida Pierards, PXL, hoe zij met haar docententeam deze cirkelbeweging aan het maken is. Nele Vanhemel, UCLLeuven, “School is van iedereen”, werken met docenten en studenten rond beeldvorming Maaike Mottard, KULeuven, vanuit Community Service Learning – accent op ‘kwaliteitsvolle, professionele reflectie’
Sessie namiddag – 13u – 15 Katelijne Béatse geeft toelichting bij de methodiek die de vzw Kompanjon (studie- en opvoedingsondersteuning aan huis) gebruikt in hun samenwerking met lerarenopleidingen. Christophe Vansteeland, OVSG, ex-pIEO-coach, geeft insteken inzake waarderend coachen, waarderend taalgebruik en groene taal.
Programma nà vandaag Lerend Netwerk 4 mei voormiddag: nieuwe sessies inzake kernthema ‘Beeldvorming’ namiddag: Markt! ‘komt dat zien!’ - we dagen de LN-leden uit om ‘iets’ te doen/vertellen over een aanbod, gerelateerd aan (onderdelen uit) de 2 kernthema’s! Voor de lerarenopleidingen: - Professionele Leergemeenschap: 20 april en 1 juni (VM) - Projectplannen indienen tegen 15 mei – uitdaging: link je projectplan aan (onderdelen van) de 2 kernthema’s!
Professionele Leergemeenschap (PLG) – 20 april en 1 juni Studenten competent maken in armoede zien en diversiteit positief benaderen: hoe zit dit al in de diverse curricula? hoe kunnen we dit geïntegreerd aanpakken… Organisatie: Arteveldehogeschool, Gent – locatie: Odisee Brussel! Docenten competenter maken in armoede zien en diversiteit positief benaderen: aanreiken van enkele kaders en concepten inzake (kans)armoede. Hoe krijg je dit gedragen door het hele team? Locatie en organisatie: Karel de Grote-hogeschool, Antwerpen Studenten competenter maken in kwaliteitsvolle interacties met kleuters, hun gezin en tussen kleuters onderling: hoe zit dat nu al in de diverse opleidingen? Op welke manier kunnen we dit beter in de opleidingen aan bod laten komen? Locatie en organisatie: Odisee, Brussel
Programma 2017 - 18 Voorlopige planning Lerende Netwerken, om te beginnen op xxx september Materiaalontwikkeling (projectteam) Meting van impact van KKGK op diverse actoren PLG’s Richting eindproduct(en), slotevent, …
Sessie voormiddag – 10u30 – 12u15 Samen in één sessie: Alida Pierards, PXL, hoe zij met haar docententeam deze cirkelbeweging aan het maken is. Nele Vanhemel, UCLLeuven, “School is van iedereen”, werken met docenten en studenten rond beeldvorming Maaike Mottard, KULeuven, vanuit Community Service Learning – accent op ‘kwaliteitsvolle, professionele reflectie’
Sessie namiddag – 13u – 15u Katelijne Béatse geeft toelichting bij de methodiek die de vzw Kompanjon (studie- en opvoedingsondersteuning aan huis) gebruikt in hun samenwerking met lerarenopleidingen. Christophe Vansteeland, OVSG, ex-pIEO-coach, geeft insteken inzake waarderend coachen, waarderend taalgebruik en groene taal.
Terug naar het 2de kernthema… Aanvullingen? Opmerkingen?