De canon van Nederland basismodule basisonderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Schoolboeken de klas uit? Een korte inleiding…… Michiel Maas, programmamanager VO 23 januari 2008.
Advertisements

Opbouw Naar het didactische model van Margadant Introductie, confrontatie Spontane verkenning Onderzoek en vastlegging van resultaten (vraag het de expert.
Hogere denkvaardigheden
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
Bijeenkomst 26 mei 2011 avondbijeenkomst. Verleden  Materialen dekten niet de gevraagde leerstof  Nieuwe inzichten over de opbrengsten van de montessorimaterialen.
Een kijkje in de keuken wie het maakten het register Wie zijn wij.
Vakdidactiek 2de bijeenkomst
Bijeenkomst 10 Oriëntatiekennis Vakdidactiek 2.
Streven naar meer levensecht leren in de brede school Uitwisselingsdag Proefprojecten Brede School Vlaanderen en Brussel, 4 oktober 2007 Drs. Marja Valkestijn.
Media en creativiteit Trend Research Medmec02-5 les 8.
Start rekennetwerk Zuid Conferentie 1 febr 2011 o.l.v. Wilma Willems (KPC Groep), vastgelegd door Machteld Scholvinck (CPS)
Kennis-spel meerkeuzevragen.
Een kansrijke veilige school!.  Het Stroink is een openbare Daltonschool.  Openbaar betekent dat de school open staat voor iedereen met respect voor.
Medmec04 Engagement. LesOnderwerpenHuiswerk voor komende week en les 1 o Inleiding module & werkwijze o Inleiding opdracht 1 en 2 o Bestuderen modulewijzer.
Welkom bij de dialoogbijeenkomst Introductie gastvrijheid
Handelingsplannen.
Leerlijnen in de geschiedenisles
Netwerkvoormiddag Communicatieve Vaardigheden - Zakelijke Communicatie
Welkom bij de dialoogbijeenkomst Het familieteam Gastvrij in de zorg.
De nieuwe digitale leeromgeving van Biologie voor Jou
Economisch en Maatschappelijk toegevoegde waarde van gezondheid(szorg) en welzijn. Kick off bijeenkomst Professionele Leergemeenschap, 2 september 2015.
Aan de slag met POVO Wolvega/Oosterwolde Zet Engels ‘in the picture’ 28 oktober 2014 Jeroen Pennings & Kris Verbeeck.
KOO ‘Kosmisch Onderwijs en Opvoeding’ Montessorischool De Pas.
Doe eerst dit Zet uw mobiele telefoon, tablet of laptop aan Log in als student op Socrative.com, kies kamernummer X (hoofdletterongevoelig) In Socrative.
Pedagogische theorieën bijeenkomst 1
Studiedag Kindcentrum IJsselmonde 10 november 2015.
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend)
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend)
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend)
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
ECENT conferentie, Utrecht 12 mei 2011 Hoe lio’s voor te bereiden op omgaan met excellente leerlingen? Ton van der Valk, curriculumcoördinator JCU.
ICC Module Cultuur in de Spiegel Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Toelichting en uitleg bij deze tool  Hoe is deze tool tot stand gekomen? Tijdens het MT van verschillen (V)SO scholen in het midden van het land. Naast.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
Geschiedenis in een boekenkast. Entoen.nu 2007: commissie van Oostrom presenteert Canon van Nederland Stichting entoen.nu stimuleert het gebruik van de.
Een werkvorm om actief en concreet tot participatie te komen
De genetwerkte docent Bieke Schreurs, Monique Korenhof & Maarten de Laat.
Opbouw nieuwe programma en mogelijke PTA’s Werkwijze nieuwe methode Doelen : –Leerlingen inleiden in de sociale wetenschappen –Leerlingen onderzoek leren.
Bijeenkomst 1.2 Vakdidactiek. Inhoud bijeenkomst 1.2  Themabijeenkomsten vanmorgen  Doelen voor vandaag  Einddoelen  Uitleg leertaak 1 + opdrachten.
Friesland,Kop van Overijssel & Noordoostpolder Kwartiermakers po Anke Postma en Jimke Nicolai & Kwartiermaker vo Margriet Buwalda.
Functiemix GMR Woensdag 20 januari Proces tot nu mrt mrt jun jun GMR Ondersteuning P&O GMR- vergadering Beloningscafé okt.
TERUGBLIK De koppeling naar de praktijk. Flipping the classroom.
21 e eeuwse vaardigheden in de biologie les Maaike Rodenboog, SLO
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Introductieworkshop Rinelle van den Top. Een opwarmer!
Onderzoek schooltijden Willibrordschool
Platform Opleider2025 Samenwerking tussen BVMBO en Katapult (voorheen Platform Betatechniek – publiekprivaatsamenwerken). De cursief gedrukte woorden doen.
Vloggen in Utrecht Mark Wassenaar 2017.
1. Wat gaan we vandaag doen ?
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Coördinatoren VZ 13 januari 2017 Verslag.
Aansluiting vmbo - mbo Landelijk project Stichting Platforms vmbo
Aansluiting vmbo - mbo Opzet van het project
Vakdidactiek 2 Doelen van het vak
Van leerdoel tot les Door Femke Loos.
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Vakdidactiek 1 de fundamenten
Relevante en passende onderwijsmaterialen selecteren
Cursus Analyseren, ontwerpen en evalueren van projectonderwijs
Clusterdidactiek Gamma
Conferentie Formatief toetsen Ook bij jou in de klas en op school!
Inspelen op Innovaties
Communicatie 6e les.
Programma Introductie van jezelf Samen voor een nieuw curriculum
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren Tip! Hier beginnen met een startvraag: waar.
Transcript van de presentatie:

De canon van Nederland basismodule basisonderwijs

Programma basismodule Canon van Nederland 14.00 – 15.00 1. Kennismaking met de canon 15.00 – 15.15 Pauze + leestafel 15.15 – 16.00 2. De canon in de klas 16.00 – 16.30 3. Onze school canonproof 16.30 – 17.00 Afronding en evaluatie

Start: kennismaking rond de canon Kies van het stickervel een canonvenster dat u bijzonder aanspreekt Plak dat venstericoon op uw badge Geef een korte toelichting bij deze keuze

Kennismaking met de canon van Nederland deel 1 Kennismaking met de canon van Nederland

Tien jaar canondiscussie Cie De Wit 1998: Maak een canon Cie De Rooy 2001: Geen canon maar tien tijdvakken Onderwijsraad 2005: Toch graag een canon Cie van Oostrom 2005-2007: Canon van Nederland in vijftig vensters

Commissie De Rooy Commissie Historische en maatschappelijke vorming Rapport Verleden, heden en toekomst (2001) Longitudinale samenhang Oriëntatiekennis Tien tijdvakken 20 kenmerkende aspecten basisonderwijs 49 kenmerkende aspecten totaal

Commissie van Oostrom: informatie Commissie Ontwikkeling Nederlandse Canon Rapport in drie delen (2006-2007) Wandkaart Website: www.entoen.nu

Commissie van Oostrom: adviezen Geen ronkend nationalistisch verhaal maar ontwerp dat betrokkenheid oproept Nederland niet als horizon, maar als observatiepunt Geen lijstjes, maar vensters ‘Less is more’ Geen einddoel maar vertrekpunt, kapstok voor leven lang leren Inspirerend fundament, te leggen in het basisonderwijs Eerst aanbrengen, om daarna te kunnen relativeren met grote aandacht voor de leraar "die tot leven wekken moet"

Canon in de kerndoelen Op 1 augustus 2010 is de canon van Nederland officieel opgenomen in de kerndoelen voor het primair en voortgezet onderwijs. Het definitieve besluit hiertoe is op 28 mei 2010 in de Staatscourant (nr. 196) gepubliceerd. Al in januari werd de besluittekst gepubliceerd waarin staat dat de kerndoelen voor het PO (kerndoel 52) en de onderbouw van het VO (kerndoel 37) worden aangevuld met de volzin: De vensters van de canon van Nederland dienen als uitgangspunt ter illustratie van de tijdvakken. Volgens de nota van toelichting op het kerndoelenbesluit wordt van scholen gevraagd dat zij inzichtelijk kunnen maken dat in hun onderwijsaanbod - desgewenst ook buiten het geschiedenisonderwijs - de vensters geïntegreerd zijn in de behandeling van de tijdvakken. De bepaling gaat niet zo ver dat scholen elk individueel venster moeten behandelen in het onderwijs. De school kan dus eigen accenten (blijven) aanbrengen in het (geschiedenis)onderwijs. Tegelijkertijd is gewaarborgd dat een gedeelde kennis van de Nederlandse geschiedenis ontstaat.

De canon van Nederland op www.entoen.nu

met daarin gelegenheid om de spullen op de leestafel te bekijken PAUZE met daarin gelegenheid om de spullen op de leestafel te bekijken

Groepsopdracht Opdracht met canonafbeeldingen: Elke deelnemer pakt of krijgt een willekeurige canonafbeelding Plaats de canonafbeelding bij het juiste tijdvak Lukt het om alle vensters goed onder te brengen?

deel 2 de canon in de klas

De canon in de klas Gebruik van de wandkaart Gebruik van de website Aansluiten bij het schoolprogramma / de methode Zoeken naar aansluiting in de eigen omgeving Zoeken naar aansluiting bij de actualiteit Bespreking van een paar voorbeelden

Opdracht (in twee- of drietallen) Kies een venster Geef aandacht aan: De aard van het venster: wat is de kernboodschap en waar wil het venster zicht op geven? De kenmerkende aspecten waar het venster bij aansluit Werk schematisch een mogelijkheid uit om over dit venster een les(senserie) te maken.

onze school canonproof deel 3 onze school canonproof

Hoe maken we onze school canonproof? Didactisch concept Wandkaart in de klas Lessen en lesondersteunend materiaal Excursiemogelijkheden Ga om de tafel en maak afspraken Nieuwsbrief Nascholingscursus Basismodule Verdiepingsmodules

Checklist: is onze school canonproof? (in twee- of drietallen) Welke punten zijn al gerealiseerd? Welke punten zijn gemakkelijk te realiseren? Welke punten zijn lastig te realiseren? Aan welke aanvullende ondersteuning is behoefte?

Verdiepingsmodules canonnascholing Studiedag Cursus van 8 bijeenkomsten om de Canon in het schoolprogramma te verankeren Cursus van een aantal losse modulen Inhoudelijke verdieping Didactische verdieping

De Canon beleven – verhalend ontwerpen

De Canon spelenderwijs – spel als beeldvormer

De Canonvensters gaan open - een mysterie Waar kwam Pierre le Clou om het leven?

De canon in kaart – Werken met de Canonbosatlas en EduGis

afronding en evaluatie slot afronding en evaluatie

Colofon Deze powerpoint hoort bij de basismodule basisonderwijs die in opdracht van stichting entoen.nu en de SLO ontwikkeld is voor nascholing rond de canon van Nederland. Auteurs: Marjan de Groot-Reuvekamp Cees van der Kooij Hubert Slings Deze powerpoint mag op details aangepast en aangevuld worden voor specifieke trainingsdoeleinden. Ook kan de volgorde gewijzigd worden. De hoofdlijn dient echter intact te blijven. Voor meer informatie: redactie@entoen.nu of 071-3154096. © 2010 stichting entoen.nu, Den Haag