Frans Kuiper (10908803), 1-2-2016, Ilo/uva: PP2 ‘Hogereordedenken op het vwo’ Een onderzoek in de bovenbouw van de Open Schoolgemeenschap Bijlmer Frans Kuiper (10908803), 1-2-2016, Ilo/uva: PP2
Programma: Probleem / aanleiding Onderzoeksvraag Conclusies 4. Producten 5. Bevindingen (buiten scope) onderzoek 6. Werkwijze 7. Discussie / stellingen 8. PP OO : onderwerpen?
Vooraf: Wat denkt u? Percentage hogereordevragen in: Centraal Eindexamen-AK Reguliere toetsen Huiswerkopgaven Hoeveel vwo-leerlingen zitten er op onze school? Bovenbouw? Onderbouw?
Aantal vwo-leerlingen op het OSB
1. Probleem / aanleiding Laag slagingspercentage vwo Moeizame discussies over oorzaken Geen zicht op het aanbod ‘hogereordedenken’ (HOD)
2.1 Onderzoeksvraag In hoeverre is er op de Open Schoolgemeenschap Bijlmer een aanbod van het ‘hogereordedenken’ in de les, huiswerkopgaven, toetsen en eindexamens voor vwo-leerlingen in de bovenbouw voor het vak aardrijkskunde? En hoe worden de hogereordevragen uit deze toetsen gescoord door de vwo-leerlingen?
2.2 Deelvragen Welk aanbod hogereordevragen zit er in de huiswerkopgaven en de toetsen van aardrijkskunde voor vwo-leerlingen in de bovenbouw van de OSB? Hoe scoren de vwo-leerlingen uit de bovenbouw van de OSB op de hogereordevragen uit de toetsen en het eindexamen aardrijkskunde? Wat verstaan docenten aardrijkskunde van de OSB onder ‘hogereordedenken’ specifiek voor vwo-leerlingen in de bovenbouw? Welke werkvormen die leiden tot het ‘hogereordedenken’ gebruiken docenten aardrijkskunde in de les?
3.1 Conclusies Hogereordedenken blijkt niet relevant Verschillende interpretaties begrip ‘hogereordedenken’ Leerlingen scoren lager naarmate ordeniveau stijgt ‘Onderwijsleergesprek’ is belangrijkste werkvorm voor HOD in de lessituatie Praktische Opdrachten en het Profielwerkstuk scoren het hoogst op hogereordedenken
3.2 Overzicht aanbod Overzicht aanbod hogereordedenken/vragen en scoring leerlingen
4. Producten Eenduidigheid terminologie Overzicht aanbod van HOD op de OSB Werkwijze (methode) Bewustwording docenten toepassing HOD en LOD
5. Bevindingen (buiten scope) onderzoek Eindtermen komen niet overeen met CE-vragen (nader onderzoek) Toetsen zijn relatief ‘hoger van orde’ t.o.v. voorbereiding in huiswerkopgaven en werkvormen tijdens de les Scores per vraag worden niet bijgehouden: kans voor ICT/automatisering PWS/PO trainen wel het HOD
6.1 Werkwijze
6.2 Werkwijze documentanalyse
7. Discussie/stellingen Lagereordedenken is belangrijker dan hogereordedenken. We voldoen aan CE-HOD-verhoudingen dus méér HOD (door bijv. meer werkstukken en essayvragen) is niet nodig. In de onderbouw is de verhouding ‘hogereordedenken’ vergelijkbaar met die in de bovenbouw
8. PP Ontwerponderzoek Doel: Vakdidactisch handelen verbeteren (4 lessen voorbereiden) Zijn er vraagstukken binnen de vaksectie? Bijv. Digitale lesomgeving: kahoot, socrative
Vragen?