Frans Kuiper ( ), , Ilo/uva: PP2

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
•Mysterieuze foto’s 10minuten •Waarom deze workshop? 5minuten •Uitleg didactisch model 35minuten •Hoor/werkcolleges •Zelfstandig werken •Samenwerkend leren.
Advertisements

VMBO osb in de onderbouw loopbaan oriëntatie in de bovenbouw
in de bovenbouw van HAVO en VWO
Één korte kennismaking de tweede fase drie jaren plan.
Havo 4 Vwo 4 Welkom.
Welkom in de vijfde klas. WELKOM COÖRDINATOR MENTOREN ROME.
Kennisgroep Kwaliteit 1 maart 2013 info Q op bovenschools niveau.
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
ICT-rijk bewegen in 3 VWO / HAVO Het implementeren van de nieuwe functionaliteit van Coach 6, vanuit een didactisch oogpunt bekeken Ron Vonk Archimedes.
Onderzoek in de praktijk: Wat en hoe?
Gerard Koolstra, St. Michael College Zaandam
Forumdiscussie met uitgevers van biologiemethoden
Biologie op maat! Greet Ellenkamp, Twickelcollege, locatie Borne
Examenjaar havo atheneum
Oordeel inspectie Scholen worden jaarlijks beoordeeld door de Onderwijsinspectie; rond maart voorinzage, vanaf juni op site inspectie. Inspectie oordeelt.
Beoordelen met behulp van rubrics
Voorbereidende les Hier volgen dia’s met afbeeldingen die u aan de leerlingen kunt laten zien. In de notities van PowerPoint (onder de dia in de schrijfmodus)
Informatieavond 4 VWO.
Bijeenkomst 2 Afstudeerpracticum
‘Van mini-PW naar PW en verder’
Argumentatiestructuren
Architectuurraad , Utrecht Lieke Meijs
Met de Kennisbasis in zee!
ONDERWIJS AAN (POTENTIEEL) BEST PRESTERENDE LEERLINGEN
Training digitale didactiek
Contactavond Havo 4 & Vwo 4 september 2015
PTA Programma van toetsing en afsluiting
Scheikunde in de bovenbouw
PTA en Toetsweek klas 3 Dinsdag 15 september 2015.
DUO-informatieavond H5 en V6 Welkom DUO informatieavond 10 november 2015.
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 8 Hafida El- Gharbaoui.
AOS docentonderzoek bijeenkomst 5 Onderzoeksplan
“Goed voor de maatschappij maar te moeilijk voor ons” Een studie naar attituden van 14- en 15-jarige havo/vwo leerlingen Martijn Luub.
CONCEPT CHECKS & FAST FEEDBACK
Het opstellen van goede onderzoeksvragen
Eindexamen en PTA Uitleg over het eindexamen en het programma van toetsing en afsluiting voor havo 4.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
Voorlichtingsavond 2 Mavo Dinsdag 29 maart Programma  Verschillende keuzes  Opzet VMBO en MBO  3 KBL in VMBO-gebouw + rondleiding  Overgangsnormen.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Denkinstrumenten voor begripsontwikkeling Nibi vmbo conferentie 27 mei 2016 Dirk Jan Boerwinkel Manon ten Asbroek Freudenthal Instituut voor Didactiek.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Wensen uit de praktijk Vernieuwing en belangrijkste kenmerken Nieuwe digitale omgeving Toetsen Leerlijn Inhoud Pakketsamenstelling en prijsoverzicht Service.
Bijeenkomst 4.  Toepassen van Directe Instructie in een deelles.  Toepassen van het ABCD-model in het logboek.  Digitale interactie in de praktijk.
vakdidactiek pedagogiek
AOS docentonderzoek bijeenkomst 10 Analyses en conclusies.
Informatie examenjaar 2016/2017
Onderwijsproces en Examinering en diplomering
Presentatie EduCheck SOML
Onderzoeksvraag Is er een belangrijke oorzaak te vinden, voor de afnemende stroom studenten die interesse hebben en/of zich uiteindelijk inschrijven, voor.
HET EINDEXAMENJAAR Schoter Scholengemeenschap
Intersectoraal (opleiden) in het VMBO
Intersectoraal (opleiden) in het VMBO
Taalvaardig naar de Eindexamens
Eerder op niveau, wat heeft het opgeleverd?
Rendementsverbetering derde klas MBO niveau 4
Motivatie en maatwerk presentatie door
Decanaat klas 4 oktober 2017.
Havo-examen nascholing 2017
INFORMATIEAVOND 6 (T)VWO EXAMENTRAJECT
Tijd voor een nieuw PTA voor LO in de bovenbouw HV
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
PowerPoint Taal Bijeenkomst 4: Onderwijsaanbod formuleren
Mens & Maatschappij D-Toets
Chemie Overal 5e editie voor de TF
Examenvoorlichting
PowerPoint Taal Bijeenkomst 4: Onderwijsaanbod formuleren
Programma Introductie van jezelf Samen voor een nieuw curriculum
Informatie examen Leerjaar 3 GTL
Transcript van de presentatie:

Frans Kuiper (10908803), 1-2-2016, Ilo/uva: PP2 ‘Hogereordedenken op het vwo’ Een onderzoek in de bovenbouw van de Open Schoolgemeenschap Bijlmer Frans Kuiper (10908803), 1-2-2016, Ilo/uva: PP2

Programma: Probleem / aanleiding Onderzoeksvraag Conclusies 4. Producten 5. Bevindingen (buiten scope) onderzoek 6. Werkwijze 7. Discussie / stellingen 8. PP  OO : onderwerpen?

Vooraf: Wat denkt u? Percentage hogereordevragen in: Centraal Eindexamen-AK Reguliere toetsen Huiswerkopgaven Hoeveel vwo-leerlingen zitten er op onze school? Bovenbouw? Onderbouw?

Aantal vwo-leerlingen op het OSB

1. Probleem / aanleiding Laag slagingspercentage vwo Moeizame discussies over oorzaken Geen zicht op het aanbod ‘hogereordedenken’ (HOD)

2.1 Onderzoeksvraag In hoeverre is er op de Open Schoolgemeenschap Bijlmer een aanbod van het ‘hogereordedenken’ in de les, huiswerkopgaven, toetsen en eindexamens voor vwo-leerlingen in de bovenbouw voor het vak aardrijkskunde? En hoe worden de hogereordevragen uit deze toetsen gescoord door de vwo-leerlingen?

2.2 Deelvragen Welk aanbod hogereordevragen zit er in de huiswerkopgaven en de toetsen van aardrijkskunde voor vwo-leerlingen in de bovenbouw van de OSB? Hoe scoren de vwo-leerlingen uit de bovenbouw van de OSB op de hogereordevragen uit de toetsen en het eindexamen aardrijkskunde? Wat verstaan docenten aardrijkskunde van de OSB onder ‘hogereordedenken’ specifiek voor vwo-leerlingen in de bovenbouw? Welke werkvormen die leiden tot het ‘hogereordedenken’ gebruiken docenten aardrijkskunde in de les?

3.1 Conclusies Hogereordedenken blijkt niet relevant Verschillende interpretaties begrip ‘hogereordedenken’ Leerlingen scoren lager naarmate ordeniveau stijgt ‘Onderwijsleergesprek’ is belangrijkste werkvorm voor HOD in de lessituatie Praktische Opdrachten en het Profielwerkstuk scoren het hoogst op hogereordedenken

3.2 Overzicht aanbod Overzicht aanbod hogereordedenken/vragen en scoring leerlingen

4. Producten Eenduidigheid terminologie Overzicht aanbod van HOD op de OSB Werkwijze (methode) Bewustwording docenten toepassing HOD en LOD

5. Bevindingen (buiten scope) onderzoek Eindtermen komen niet overeen met CE-vragen (nader onderzoek) Toetsen zijn relatief ‘hoger van orde’ t.o.v. voorbereiding in huiswerkopgaven en werkvormen tijdens de les Scores per vraag worden niet bijgehouden: kans voor ICT/automatisering PWS/PO trainen wel het HOD

6.1 Werkwijze

6.2 Werkwijze documentanalyse

7. Discussie/stellingen Lagereordedenken is belangrijker dan hogereordedenken. We voldoen aan CE-HOD-verhoudingen dus méér HOD (door bijv. meer werkstukken en essayvragen) is niet nodig. In de onderbouw is de verhouding ‘hogereordedenken’ vergelijkbaar met die in de bovenbouw

8. PP  Ontwerponderzoek Doel: Vakdidactisch handelen verbeteren (4 lessen voorbereiden) Zijn er vraagstukken binnen de vaksectie? Bijv. Digitale lesomgeving: kahoot, socrative

Vragen?